Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervintringsrum 2009, ...vad har ni där ?
          Rosmarin
          Inlägg 14-11-2009, 12:23
          Länk hit: #21

Gäster

Vi har ju en butik (keramik). Om vintern har vi inte lika många kunder som på sommaren. Därför lönar det sig inte att vârma upp butiken. Dvs att den är ett perfekt övervintringsrum för växter. De kunder som kommer brukar tycka att det är kul med blandningen. Krukor, serviser och en massa växter. tummenupp.gif

Än så länge är det inte så mycket att visa eftersom det fortfarande är mildväder här och det mesta fortfarande står ute.

Citera
          tepa
          Inlägg 15-11-2009, 11:55
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Jag flyttade nu mina lådor med Gladiolus och Dahlior, bl.a, till ett isolerat förråd. Har hört att lökarna ska förvaras luftigt. När det blir kallare skulle jag vilja ha en fyrdubbelt vikt herdematta på. Men då blir det ju inte luftigt ? Sen läste jag här på forumet nånstans om att förvara i frigolitlådor. Det är väl inte luftigt heller? Ska jag strunta i mattan och lägga in ett element som håller en par plusgrader istället?

Hälsn Tepa

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-11-2009, 13:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag har ingenvettigstans att övervintra några växter -cry-.gif . Fast jag har rätt kallt inomhus så vissa växter trivs rätt bra där typ pelargoner har gått bra, i fjor var det en som började blomma på vårvintern. Dahliorna har mamma i sin källare, där funkar det bra. Jag blir avundsjuk när jag läser om era fina övervintringsrum.

CITAT (flaxss @ 21-10-2009, 15:04) *
          ...eller så sprutar jag hej vilt med en vatten slang in mot fönstret. vattningen av växterna och tvättning av fönstret på samma gång...

laugh.gif wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          tepa
          Inlägg 19-12-2009, 15:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Det har varit så kallt nu flera flera dagar, så det är bara 10 grader i övervintringsrummet. Jag har
          utökat beståndet, nu har jag Kottepalm, Höstglöd/Våreld, Pelargonior, en Fuchsia, Murgröna, Fönsterkrinum,
          Aloe, Bouvardia, Gerbera, Cyklamen, några Novemberkaktusar och en Begonia, som jag har tänkt
          försöka övervintra, där i rummet. Och Vippjasminen. Hoppas det inte blir för kallt för någon av dom?

Hälsn Tepa
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  dec_09_088__Medium_.jpg ( 76.06k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  dec_09_089__Medium_.jpg ( 75.56k ) Antal nedladdningar: 30

Citera
          flaxss
          Inlägg 19-12-2009, 15:26
          Länk hit: #25

Gäster

här har det i mitt övervintrings fönster varit som lägst +2,5c undernatten och under dagen ca +4-5c som som kallast dom två lysrören är tända 17timmar nu. min brokbladiga kaprifol och fläder har vaknat likaså mitt blåregn börjar att vakna i fönstret. rena våren egentligen funderar på att sätta in ett litet körsbärsträd i fönstret för att få ännu mer vår känslor.

CITAT (tepa @ 19-12-2009, 15:07) *
          Hej

Det har varit så kallt nu flera flera dagar, så det är bara 10 grader i övervintringsrummet. Jag har
          utökat beståndet, nu har jag Kottepalm, Höstglöd/Våreld, Pelargonior, en Fuchsia, Murgröna, Fönsterkrinum,
          Aloe, Bouvardia, Gerbera, Cyklamen, några Novemberkaktusar och en Begonia, som jag har tänkt
          försöka övervintra, där i rummet. Och Vippjasminen. Hoppas det inte blir för kallt för någon av dom?

Hälsn Tepa

det ser ju bra ut hos dig

de flesta klarar/trivs i +10c, är dock lite osäker på begonian hur den vill ha det.

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 28-12-2009, 10:33
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Själv har jag nog dödat mina....Jag brukar ha mina pelargoner och fuchsior i Lillstugan på gården först, innan det blir så kallt och sen bor dom i mörkret i matkällaren. Men...i höstas kom det en köldknäpp som tog sig in i stugan och alla såg väldigt ledsna ut. Kände på stammarna och en del känndes ok så allt fick åka in i matkällaren iallafall. Jag får se till våren vad som har klarat sig. Har moderplantorna till alla utom en sort inne så det är ingen jätteförlust men dom här var ju stora och fina i sina krukor sad.gif Klantmaja...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 28-12-2009, 14:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

mmm nu ska det bli kallt, måste nog klä på mina växter lite till...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-11-2025, 21:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon