När man startat en tråd så kan det ibland uppkomma osäkerhet om hur man skall hantera den. Speciellt knepigt blir det om man får många svar på kort tid.
Bör man alltid tacka alla var för sig som kommit med förslag? Om man fått t ex 5 svar sedan man senast öppnade tråden. Hur skall man då göra?
1. Bemöta ett svar i taget?
2. Bemöta alla på en gång? (Går det i så fall att citera flera i samma svar.)
3. Man behöver inte bemöta alla.
Fortsatt diskussion Om en person svarat i en tråd, hur lång tid efteråt kollar då personen om trådstartaren har svarat? Att jag funderar på detta beror på att jag många gånger bemött svarare och dessutom ställt motfrågor. Ibland ställer man kompletterande frågor eftersom man inte riktigt försått vad svararen menade.
I kanske 50 % av dessa fall så får man inte något kompletterande svar av svararen.
Om man vill ställa frågor till svararen som man inte vill att alla andra skall se Det händer att jag mejlar svararen privat och ställer kompletterande frågor. Oftast därför att jag tror att svararen kanske inte att alla skall läsa svaret på de kompletterande frågorna.
Ibland kanske beroende på att jag ställt frågan i tråden men inte fått svar från svararen. Det har då hänt många gånger att jag inte fått något svar alls. Då vet man inte om det beror på att personen inte vill svara eller om personen kanske kopplat brevlådan till en gammal mejladress som inte kollas. I de fall personen inte vill svara på frågorna privat så tycker jag det skulle vara mest reko att svara att man inte vill svara så man åtminstone vet att mejlet kommit fram. I annat fall vet man ju inte om man skall ställa frågan i tråden istället.
Det finns säkert fler saker man kan diskutera när det gäller att hantera en tråd men detta får räcka så länge.
Redigerat av Christa: 19-10-2009, 10:13
|