Hei,
jeg var i omtrent samme situasjon som deg for at par år siden, og kan fortelle litt om hvordan jeg har løst det.
Jeg tok også over et hus hvor det bodde flere villkatter på tomten. Jeg bor ute på landet i Bohuslän, og det er langt til nærmeste kattehjem. Det eneste kommunen kunne tilby var en jeger for avlivning, og det var ikke aktuelt for meg, så jeg bestemte meg for å løse situasjonen selv.
Gaia er født i skogen og var nesten et halv år da jeg fanget henne. Hun er nå nesten tam og bor inne hos ossHistorien er lang, men en forenklet versjon er slik:
Det bodde fire katter her, og tre av de var gravide. Jeg fikk låne fangstbur av Djurenes venner i Uddevalla, og gjorde en avtale med veterinæren om time for kastrering og vaksinering. Avtalen med dyrlegen var slik at hvis jeg ikke hadde katt i fella til et gitt tidspunkt kunne jeg ringe inn å avlyse. Dette er viktig, for det er ikke alltid kattene vil gå i fellen selv om man ønsker det

En katt som er gravid kan likevel kastreres, og da fjernes de ufødte kattungene samtidig.
Hos dyrlegen kastreres katten, og hos meg trengte de også kur mot öronskabb. De ble også vaksinerte. I følge min dyrlege vil en grunnvaksinering gi en viss beskyttelse resten av livet selv om den ikke følges opp senere. Etter kastreringen skal katten være inne i minst 3 dager. Siden katten vil være livredd når den våkner opp av narkosen er det lurt å ha et lite rom som den kan være i hele denne perioden. Jeg har et lite rom på 2x1 meter som jeg brukte til dette. Jeg satt inn kattedo med sand, matskål, vann og organiserte det hele slik at katten hadde et varmt gjemmested den kunne ligge på selv når jeg var inne for å gi mer mat eller byttet ut sanden i kattedoen. Det er lurt at rommet man bruker har minst mulig gjemmesteder, det er utrolig hvor liten plass en katt kan få klemt seg inn under, og det er veldig greit å ha mulighet til å se til katten uten å skremme den for mye.
To av kattene fødte ungene før jeg greide å fange de inn. Etter ca. 4 uker begynner ungene å bevege seg så vidt utenfor gjemmestedet til mor, og da er det viktig å rask starte kontakt med mennesker. Kattungene fikk mye oppmerksomhet, og fikk være inne hos oss noen timer hver dag. De ble tamme, og fikk senere nye hjem hos andre. Kattemor ble kastrert så snart ungene greide seg selv.
Gurken, 4 uker gammel, har smakt kattemat (oppløst i vann) for første gangDe kastrerte kattene ble sluppet ut, og de bor nå mesteparten av tiden på verandaen vår som har overbygd tak. Det er kun den ene som lar meg klappe henne, de andre skyr unna hvis jeg prøver. De er likevel så tamme at jeg kan gå tett forbi de uten at de må løpe.
De får mat på verandaen tre ganger om dagen, og vannskål står alltid fremme. Et par ganger i året gir jeg ormekur av typen Drontal som er i pilleform. Den beste løsningen for meg er å pakke pillen inn i en ostebit, da svelges den hel uten problemer. Utfordringen er å sørge for at riktig katt får pillen. Nå er de blitt så tamme at det ikke er stort problem lenger, men til å begynne med satt jeg i vinduet og passet på. Hvis feil katt kom måtte jeg ut å "jage" den.
Moskus, Prinsessa og Birger spiser matPå vinteren setter jeg opp små hus som de kan bo i. Jeg har to løsninger - den ene varianten er såkalte fiskekasser - isoporkasser man kan få på fiskebutikken. Jeg setter to slike sammen og har skjært ut et hull i ene enden som inngang. Kassene fylles med halm. Den andre varianten er en plastkasse man bruker til å oppbevare puter i på terrassen. Jeg skar hull i begge ender, og plasserte to pappkasser inni, fylt med halm. Jeg har også brukt halm til å fylle opp rommet mellom pappkassene og plastkassen for isolasjon. Her bor altså kattene, og ser ut til å trives med det.
Her ligger Bølla, den villeste av villkattene, i en fiskekasse og tror han er usynlig.
Putekasse som er omgjort til kattehusDet har flyttet inn et par hankatter på eiendommen i ettertid. Den ene har jeg kastrert, mens den andre ser jeg bare om vinteren, den er livredd og er vanskelig å få kontakt med. Kastrering av ham får komme senere.
Det største problemet mitt er öronskabben, den kommer tibake, og alle kattene må behandles i løpet av en tre ukers periode for at vi skal bli kvitt det helt. Dette har vist seg å ikke være så lett, så foreløpig behandler jeg innekattene mine når jeg ser at de har det, og prøver forskjellige naturpreparater på utekattene for å se om det hjelper. Tiden vil vise.
Modern og Moskus koser seg i gyngestolenDet koster selvfølgelig endel penger med kastreringer og vaksiner, men det er mulig å få tilskudd fra en dyreorganisasjon eller rabatt hos dyrlegen.
Totalt mater jeg nå 11 katter, 5 bor inne, tre av disse er barn av villkattene, to hadde jeg med meg da jeg flyttet hit.
Hvis noen vil lese mer om kattene mine finner dere
hele historien herLavin: Hvis dere bestemmer dere for å beholde kattene som utekatter må du gjerne ta gjerne kontakt med meg hvis du har spørsmål, eller bare trenger noen å snakke med!
--
Hypathia
med god hjelp av Mjau, Pip, Björk, Tuxi, Gaia, Modern, Moskus, Prinsessa, Freddy, Birger og Bølla
Redigerat av hypathia: 23-10-2009, 16:16