Hej,
vi köpte ett nytt hus i ett tättbefolkat villaområde utanför malmö och har bott här i tre veckor. Vi upptäckte ganska snart att det var två katter utan halsband som gick omkring på tomten. Det visade sig sen att det var fyra stycken, varav tre ser på pricken likadana ut, svarta med lite vitt på. De är rätt så små alla fyra och skulle kunna vara en årskull. De är väldigt skygga och verkar mer eller mindre hålla sig på vår tomt. Föregående ägare verkar alls inte ha lagt märke till dom, och det tror jag på med tanke på att tomten visar tydliga spår av att inte ha blivit sedd på flera år.
Eftersom jag inte tycker om att se djur svälta så har jag börjat ge dom mat tills jag kommer på hur jag ska lösa situationen. De är så skygga att det inte går att fånga in dom i dagsläget, och som en kollega sa så går det inte att skjuta dom när det är så tättbefolkat. Nu har jag ju ingen önskan att de ska dö, de hade gärna fått vara på vår tomt om jag vet att de har det bra.
Jag är väldigt allergisk och har alls ingen erfarenhet av katter, så att göra dom tama och ta in dom går inte. Har också hört att ifall de växer upp ute utan människor så går det inte att göra tamkatter av dom.
Till frågan, vad bör jag göra för att katterna ska ha det så bra som möjligt? Ska jag satsa på att försöka få dom så tama att nån kan komma och fånga in dom och ta dom till veterinären eller kan de ha ett drägligt liv ute själva på vintern? Det blir ju inte superkallt i skåne men fem minus kan det bli ibland. De är ju också fyra stycken så jag vet inte hur de delar med sig av maten. Nu har jag satt ut en skål med kattmat när jag kommer hem från jobbet och kan ha lite uppsikt så att inte annat fyrbent hittar maten, men det kanske bara är att svälta ihjäl dom långsammare? Om jag tror att de har det bra så kan jag mycket väl tänka mig att ta ansvar för att mata dom. Men sen så får de ju inte fler....
Finns det nåt avmaskningsmedel man kan ge katter med maten? hur doserar man det om det är fyra katter kring samma matskål? dessa går inte att mata ur handen, sambon satt ute med en bit bacon i en halvtimma igår utan att övertyga nån om att han är ofarlig. Det är inte ens så att jag tror det =)
Funderar på om man kan bygga en liten isolerad låda som de kan övernatta i, bygga den kring ett galler mot krypgrunden så att lite av krypgrundens värme kommer in i kojan.
Några tips och tankar om hur jag löser kattfrågan bäst? Vilka resurser finns det vanligen i kommunerna? Katterna är där i vilket fall och jag kan inte passivt se på om de far illa.
|