|
Hej,
vi köpte ett nytt hus i ett tättbefolkat villaområde utanför malmö och har bott här i tre veckor. Vi upptäckte ganska snart att det var två katter utan halsband som gick omkring på tomten. Det visade sig sen att det var fyra stycken, varav tre ser på pricken likadana ut, svarta med lite vitt på. De är rätt så små alla fyra och skulle kunna vara en årskull. De är väldigt skygga och verkar mer eller mindre hålla sig på vår tomt. Föregående ägare verkar alls inte ha lagt märke till dom, och det tror jag på med tanke på att tomten visar tydliga spår av att inte ha blivit sedd på flera år.
Eftersom jag inte tycker om att se djur svälta så har jag börjat ge dom mat tills jag kommer på hur jag ska lösa situationen. De är så skygga att det inte går att fånga in dom i dagsläget, och som en kollega sa så går det inte att skjuta dom när det är så tättbefolkat. Nu har jag ju ingen önskan att de ska dö, de hade gärna fått vara på vår tomt om jag vet att de har det bra.
Jag är väldigt allergisk och har alls ingen erfarenhet av katter, så att göra dom tama och ta in dom går inte. Har också hört att ifall de växer upp ute utan människor så går det inte att göra tamkatter av dom.
Till frågan, vad bör jag göra för att katterna ska ha det så bra som möjligt? Ska jag satsa på att försöka få dom så tama att nån kan komma och fånga in dom och ta dom till veterinären eller kan de ha ett drägligt liv ute själva på vintern? Det blir ju inte superkallt i skåne men fem minus kan det bli ibland. De är ju också fyra stycken så jag vet inte hur de delar med sig av maten. Nu har jag satt ut en skål med kattmat när jag kommer hem från jobbet och kan ha lite uppsikt så att inte annat fyrbent hittar maten, men det kanske bara är att svälta ihjäl dom långsammare? Om jag tror att de har det bra så kan jag mycket väl tänka mig att ta ansvar för att mata dom. Men sen så får de ju inte fler....
Finns det nåt avmaskningsmedel man kan ge katter med maten? hur doserar man det om det är fyra katter kring samma matskål? dessa går inte att mata ur handen, sambon satt ute med en bit bacon i en halvtimma igår utan att övertyga nån om att han är ofarlig. Det är inte ens så att jag tror det =)
Funderar på om man kan bygga en liten isolerad låda som de kan övernatta i, bygga den kring ett galler mot krypgrunden så att lite av krypgrundens värme kommer in i kojan.
Några tips och tankar om hur jag löser kattfrågan bäst? Vilka resurser finns det vanligen i kommunerna? Katterna är där i vilket fall och jag kan inte passivt se på om de far illa.
Mitt råd är att kontakta något katthem/kattjour som kan komma och fånga in katterna och om det går omplacera dem. Att bara ha dem som utekatter är ingen bra idé, det blir nämligen väldigt fort flera katter om man har okastrerade utekatter..... Är osäker på vad kattjouren heter i Malmö, i Hbg är det väl tassebo som tar emot katter. Men jag är säker på att det finns på nätet så googla och ring sedan. Man kan fång i humana fällor, så de inte alls blir skadade vid infångandet. Alternativet är att först fånga dem och sedan skjuta dem, för man kan knappast skjuta katter i tättbefolkat område..... Hittade följande när jag googlade; http://www.katthjalpen.nu/ http://www.kks.nu/ http://www.djurensvannermalmo.com/Startsidan.htmlGlömde säga en sak - om du VILL ha kvar katterna måste du ändå fånga in dem och ta dem till veterinär för hälsoundersökning, vaccination och kastrering. Vacinationer ska ges varje - vartannat år. För det är klart, katter håller ju efter möss och sorkar. De klarar sig säkert från vintern om de får en isolerad låda dem kan gå in och värma sig i. Däremot kommer de aldrig bli tama om de inte hanteras och får vara hos människor - och har du allergi ska du INTE hantera dem och ta i dem.
Myosotis
22-10-2009, 10:45
Du kan vända dig till kattjouren t.ex. eller till kattkommando syd. Det finns hur många katter som helst tyvärr för att folk inte har vett att kastrera sina katter, så de kanske inte har plats att ta in dem, men någon form av hjälp och tips kommer du att få. De har kattfällor, så du behöver inte tänka på att katterna behöver vara tama för att man ska kunna fånga in dem. Jättesnällt av dig att du tar hand om dem tills vidare!! De har alldeles säkert mask, men jag vågar inte svara på hur man ska göra med maskmedlet om alla äter ur samma skål. Du kanske kan ringa en veterinär och fråga. Det finns maskmedel man blandar i maten, t.ex. Axilur som är flytande och som man måste ge tre dagar i rad. En låda eller isolerad koja av något slag låter som en bra idé såvida de inte redan bor i någons skjul eller garage eller liknande? Personligen är jag av uppfattningen att katter precis som rävar har päls och klarar att vara utomhus på vintern. Det är rätt mycket en vanesak för dem, och jag vet att många inte håller med mig för att deras katter vill vara inne på vintern, men har katterna bara ett isolerat, dragfritt krypin så tycker jag inte du ska ha dåligt samvete för det. Är det honor eller hannar? Svårt att se när de är vilda, men det är det mest akuta. Honorna får ungar hela tiden och kan bli dräktiga när de är väldigt unga, så rätt som det är har du 100 katter att ta hand om. P-piller finns men då måste man se till att just den katten får i sig. Kommunerna brukar tyvärr inte ha några resurser alls mer än en kommunjägare som kan skjuta dem och möjligen en fälla att låna ut. Jaha nu hann KRT emellan.
Tack så mycket för fina svar, jag ska ringa til dom ni nämnde! Vilken service =)
Myosotis
23-10-2009, 14:13
Hur går det?
hypathia
23-10-2009, 16:11
Hei, jeg var i omtrent samme situasjon som deg for at par år siden, og kan fortelle litt om hvordan jeg har løst det. Jeg tok også over et hus hvor det bodde flere villkatter på tomten. Jeg bor ute på landet i Bohuslän, og det er langt til nærmeste kattehjem. Det eneste kommunen kunne tilby var en jeger for avlivning, og det var ikke aktuelt for meg, så jeg bestemte meg for å løse situasjonen selv. Gaia er født i skogen og var nesten et halv år da jeg fanget henne. Hun er nå nesten tam og bor inne hos ossHistorien er lang, men en forenklet versjon er slik: Det bodde fire katter her, og tre av de var gravide. Jeg fikk låne fangstbur av Djurenes venner i Uddevalla, og gjorde en avtale med veterinæren om time for kastrering og vaksinering. Avtalen med dyrlegen var slik at hvis jeg ikke hadde katt i fella til et gitt tidspunkt kunne jeg ringe inn å avlyse. Dette er viktig, for det er ikke alltid kattene vil gå i fellen selv om man ønsker det  En katt som er gravid kan likevel kastreres, og da fjernes de ufødte kattungene samtidig. Hos dyrlegen kastreres katten, og hos meg trengte de også kur mot öronskabb. De ble også vaksinerte. I følge min dyrlege vil en grunnvaksinering gi en viss beskyttelse resten av livet selv om den ikke følges opp senere. Etter kastreringen skal katten være inne i minst 3 dager. Siden katten vil være livredd når den våkner opp av narkosen er det lurt å ha et lite rom som den kan være i hele denne perioden. Jeg har et lite rom på 2x1 meter som jeg brukte til dette. Jeg satt inn kattedo med sand, matskål, vann og organiserte det hele slik at katten hadde et varmt gjemmested den kunne ligge på selv når jeg var inne for å gi mer mat eller byttet ut sanden i kattedoen. Det er lurt at rommet man bruker har minst mulig gjemmesteder, det er utrolig hvor liten plass en katt kan få klemt seg inn under, og det er veldig greit å ha mulighet til å se til katten uten å skremme den for mye. To av kattene fødte ungene før jeg greide å fange de inn. Etter ca. 4 uker begynner ungene å bevege seg så vidt utenfor gjemmestedet til mor, og da er det viktig å rask starte kontakt med mennesker. Kattungene fikk mye oppmerksomhet, og fikk være inne hos oss noen timer hver dag. De ble tamme, og fikk senere nye hjem hos andre. Kattemor ble kastrert så snart ungene greide seg selv. Gurken, 4 uker gammel, har smakt kattemat (oppløst i vann) for første gangDe kastrerte kattene ble sluppet ut, og de bor nå mesteparten av tiden på verandaen vår som har overbygd tak. Det er kun den ene som lar meg klappe henne, de andre skyr unna hvis jeg prøver. De er likevel så tamme at jeg kan gå tett forbi de uten at de må løpe. De får mat på verandaen tre ganger om dagen, og vannskål står alltid fremme. Et par ganger i året gir jeg ormekur av typen Drontal som er i pilleform. Den beste løsningen for meg er å pakke pillen inn i en ostebit, da svelges den hel uten problemer. Utfordringen er å sørge for at riktig katt får pillen. Nå er de blitt så tamme at det ikke er stort problem lenger, men til å begynne med satt jeg i vinduet og passet på. Hvis feil katt kom måtte jeg ut å "jage" den. Moskus, Prinsessa og Birger spiser matPå vinteren setter jeg opp små hus som de kan bo i. Jeg har to løsninger - den ene varianten er såkalte fiskekasser - isoporkasser man kan få på fiskebutikken. Jeg setter to slike sammen og har skjært ut et hull i ene enden som inngang. Kassene fylles med halm. Den andre varianten er en plastkasse man bruker til å oppbevare puter i på terrassen. Jeg skar hull i begge ender, og plasserte to pappkasser inni, fylt med halm. Jeg har også brukt halm til å fylle opp rommet mellom pappkassene og plastkassen for isolasjon. Her bor altså kattene, og ser ut til å trives med det. Her ligger Bølla, den villeste av villkattene, i en fiskekasse og tror han er usynlig. Putekasse som er omgjort til kattehusDet har flyttet inn et par hankatter på eiendommen i ettertid. Den ene har jeg kastrert, mens den andre ser jeg bare om vinteren, den er livredd og er vanskelig å få kontakt med. Kastrering av ham får komme senere. Det største problemet mitt er öronskabben, den kommer tibake, og alle kattene må behandles i løpet av en tre ukers periode for at vi skal bli kvitt det helt. Dette har vist seg å ikke være så lett, så foreløpig behandler jeg innekattene mine når jeg ser at de har det, og prøver forskjellige naturpreparater på utekattene for å se om det hjelper. Tiden vil vise. Modern og Moskus koser seg i gyngestolenDet koster selvfølgelig endel penger med kastreringer og vaksiner, men det er mulig å få tilskudd fra en dyreorganisasjon eller rabatt hos dyrlegen. Totalt mater jeg nå 11 katter, 5 bor inne, tre av disse er barn av villkattene, to hadde jeg med meg da jeg flyttet hit. Hvis noen vil lese mer om kattene mine finner dere hele historien herLavin: Hvis dere bestemmer dere for å beholde kattene som utekatter må du gjerne ta gjerne kontakt med meg hvis du har spørsmål, eller bare trenger noen å snakke med! -- Hypathia med god hjelp av Mjau, Pip, Björk, Tuxi, Gaia, Modern, Moskus, Prinsessa, Freddy, Birger og Bølla
Myosotis
23-10-2009, 16:25
 Vilket jobb du har gjort, Hypathia!
Meriona
23-10-2009, 20:21
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 17:25)   Vilket jobb du har gjort, Hypathia! Kan bara hålla med - vilket engagemang! Du är värd all heder!
ja käre nån. Jag jobbar på att hitta nån som kan låna ut en kattfångarhistoria.
Christina i Taxinge~
26-10-2009, 17:23
CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 16:25)   Vilket jobb du har gjort, Hypathia! Suveränt jobb!!! Man blir alldeles varm i hjärtat av att läsa din & dina katters historia!
hypathia
26-10-2009, 17:59
Takk for alle gode ord! Neste prosjekt er å glasse inn verandaen slik at det ikke blir så vått og kaldt om vinteren, og sette opp kattedører slik at kattene kan gå ut og inn. Dessverre er fönster fryktansvärt dyrt, så jeg scanner blocket.se hver dag for å finne noen begagnade jeg kan bruke. (Skulle det være noen Bohusläninger som leser dette er jeg på jakt etter 4 fönster i str 120x120 og to i str 120x60, samt to verandadører med glass...)
Freddy, Modern, Prinsessa og Moskus venter på lunch-- Hypathia
Ojoj, det var inte dåligt gjort hypathia! Stora kramar och  till en sådan engagerad människa som värnar om katter! Precis, som du har gjort är juhelt OK, katter behöver inte komma inomhus för att må bra, så länge de har tillgång till mat och nån liten håla att bo i så klarar de sig alldeles utmärkt, frutom de sjukdomar och kvalster de kan åka på.
Har sökt mycket på kattjourer på nätet senastedagarna och hittat en helt ny värld. Vilka engagerade människor.
Finns mycket teorier om det hela, TNR (trap-neuter-return) har de kallat ett koncept som går ut på att fånga in dom, fixa dom och sedan släppa tillbaks dom. Kan även kallas "katter för allergiker"
Vad jag inte lyckats hitta är någon som har tid att hjälpa mig fånga in rackarna. Nån som har en kattfångare att låna ut/hyra ut samt en kontakt till en veterinär?
fisk och pannkakor försvinner på en gång, kattmaten (torra pellets) tar en dag innan de äter upp. Går väl på annat först =)
Myosotis
29-10-2009, 14:42
Jag fick som sagt låna kattfälla av kattjouren, men där brukar vara kö på den. Du kanske kan fråga kommunen/kommunjägaren också. Veterinärer kan du väl leta i telefonkatalogen, kan inte rekommendera någon nere hos dig, själv går jag till djurkliniken i Röstånga.
smuleborg
03-11-2009, 19:49
Du har verkligen gjort ett jättejobb. Kalla otäcka fakta, den som regelbundet matar katten ses som handhavare (ägare) av katten, och har därmed ett fullständigt ansvar för katten. Det bildas kolonier (katten är inget flockdjur) om mat ställs ut, med allt vad detta innebär. Det går säkert att bygga ett temporärt hem utomhus under den kallaste tiden. Hade för mig att Djurhjälpen hade en enkel beskrivning, men kan inte hitta den nu. Katterna kan vara öron- eller chipmärkta. Det krävs veterinärbesök. Som jag ser det är det viktigt att så snabbt som möjligt kastrera katterna. Och vaccinera dem, kolla skabb o.s.v. Handhavaren har det ansvaret *blink* Jag tycker att du ska "fånga in för omplacering", men kolla först så att katthemmet inte tillämpar tremånadersregeln. Som jag ser det, nu blir jag hudflängd, har katten det bättre (definitivt i milda Skåne) i det fria om alternativet är att hamna på ett katthem som tillämpar tremånadersregeln.
CITAT (smuleborg @ 03-11-2009, 19:49)  Du har verkligen gjort ett jättejobb. Kalla otäcka fakta, den som regelbundet matar katten ses som handhavare (ägare) av katten, och har därmed ett fullständigt ansvar för katten. Det bildas kolonier (katten är inget flockdjur) om mat ställs ut, med allt vad detta innebär. Det går säkert att bygga ett temporärt hem utomhus under den kallaste tiden. Hade för mig att Djurhjälpen hade en enkel beskrivning, men kan inte hitta den nu. Katterna kan vara öron- eller chipmärkta. Det krävs veterinärbesök. Som jag ser det är det viktigt att så snabbt som möjligt kastrera katterna. Och vaccinera dem, kolla skabb o.s.v. Handhavaren har det ansvaret *blink* Jag tycker att du ska "fånga in för omplacering", men kolla först så att katthemmet inte tillämpar tremånadersregeln. Som jag ser det, nu blir jag hudflängd, har katten det bättre (definitivt i milda Skåne) i det fria om alternativet är att hamna på ett katthem som tillämpar tremånadersregeln. Är benägen att hålla med förutsatt att katten kastreras och förses med visst skydd och mat.
CITAT (Miro @ 04-11-2009, 17:10)  Är benägen att hålla med förutsatt att katten kastreras och förses med visst skydd och mat. Är lite nyfiken nu. Hur går det??
Myosotis
08-11-2009, 18:56
Undrar jag också.
Christina i Taxinge~
08-11-2009, 19:12
.....å jag också!
hej. Om du inte hittat nån som kan hjälpa dig kan gå in här och fråga, finns många från skåne där som hjälper hemlösa, som har både fälla och erfarenhet. Att använda tnr på dem ska nog gå utmärkt, efter som det är så långt ner i landet, och katterna mår ju inte dåligt så länge de får mat, vinterbonat krypin och nån som håller uppsikt om de skulle behöva komma till veterinär. Här kan man läsa mer om hur ett riktig tnr projekt sköts och fördelarna med det. Är du villig att ta hand om dem så är det jättebra, för att hitta hem tilla hemlösakatter är tyvärr för optimistiskt.
skogstroll
27-11-2009, 08:40
hur ofta kan en katt bli dräktig per år?
Har missat att den här tråden fortsatte. jag har mejlat hit och dit, men ingen har möjlighet att komma ut med fällor. jag funderade på att köpa en egen men det har varit lite mycket oväntade kostnader med det nya huset, så det har legat på is. Men mest är det att jag känner mig lite handfallen för hur man fångar in dom, jag har ingen koll alls på katter. Hur i hela friedens namn får man dom att gå in i fällan, och när en har gjort det, varför skulle de andra vara så dumma att gå in? Jag har matat dom hela tiden och de ser fortfarande fina ut, men de sticker iväg som blixten när man går ut på tomten.
Jag ska lägga upp en tråd på den sidan så får jag se om det blir något napp.
Fick precis kontakt med skånekatten! yippee, väldigt duktiga och trevliga! de ska komma ut med två fällor till mig, möjligen nästa helg. En hade de kontakt med en veterinär i Glostorp i Oxie som hjälper dom, tänkte ta kastrering och vaccinering. det blir lite kostnader men det får det vara värt. De är ju så fina de små liven.
Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden!
hypathia
27-11-2009, 12:55
CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Fick precis kontakt med skånekatten! yippee, väldigt duktiga och trevliga! de ska komma ut med två fällor till mig, möjligen nästa helg. En hade de kontakt med en veterinär i Glostorp i Oxie som hjälper dom, tänkte ta kastrering och vaccinering. det blir lite kostnader men det får det vara värt. De är ju så fina de små liven. Så bra at det løser seg! Når det gjelder å lokke de inn i buret er det mest effektivt å sette inn en skål med noe som lukter fryktelig godt. Tunfisk er populært hos de fleste og lukter sterkt. Kokt fisk eller kylling kan også fungere. Det er veldig forskjellig hvordan katten oppfører seg når det en fanget, noen blir helt passive, mens andre blir hysteriske. Det er lurt å ha et teppe klart når katten er fanget for å legge over buret, katten roer seg ofte ned når den ikke ser omgivelsene. CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden! Her var jeg litt heldigere, alle mine katter hadde forskjellige farger, så det var aldri et problem. Jeg endte likevel med å fange samme katt flere ganger, men kunne da bare slippe vedkommende ut igjen, og fange en ny. Katter er ikke så smarte som mange tror, de lærer ikke noe særlig av hverandre, og kommer ikke til å sky fellen fordi de har sett att noen andre har blitt fanget. Lykke til!!! -- Hypathia
CITAT (skogstroll @ 27-11-2009, 08:40)  hur ofta kan en katt bli dräktig per år? En katt kan bli däktig medans de diar sina ungar, så teoretiskt kan de bli rätt många, och sverak har väl regler som säger att man inte får ta mer än 2-3 kullar per honkatt/år, men det gäller ju bkattuppfödarna för att få stamtavla. Läste att en katthona och hennes avkommor kan på 7 år producera 420 000 nya katter, rätt mkt  Kasterar mera  CITAT (Lavin @ 27-11-2009, 11:03)  Nu gäller det bara att klura på hur jag ska märka dom efter att jag fångat in dom, så att jag inte tar samma katter hela tiden! På hittekatter kan du får hjälp och råd med hur du ska fånga dem och se skillnad, eller om du vill få råd för att tämja dem osv, fast det får du nog av skånekatten med  Men det skadar ju inte att får så många perspektiv som möjligt. Håller tummarna för att det ska gå bra
Så råttor är alltså smartare än katter? där ser man! tack för tipsen, man vill ju inte stirra upp dom mer än nödvändigt.
De kanske inte är så lika när man kan se dom på nära håll så att det går att se skillnad på dom. Jag hoppas att det bara är hankatter, verkar vara en rätt tung kastrering för honkatter. Jag får se till att lägga på ett kol i veckan och fixa en dynlåda som de kan sova i lite varmare efter operationen.
Myosotis
30-11-2009, 09:35
CITAT (Lavin @ 29-11-2009, 21:57)  ...Jag hoppas att det bara är hankatter... Ja, hoppas det. Honkatter måste ha tratt efter operationen, inte helt lyckat att släppa ut dem då.
hypathia
30-11-2009, 11:34
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 09:35)  Honkatter måste ha tratt efter operationen, inte helt lyckat att släppa ut dem då.  Man kan sy med "självupplösande stygn" så slipper katten tratt, du slipper også å dra til veterenæren for å ta stingene. Katten er tilbake i normal form og kan slippes ut etter 3 dager. Jeg har kastrert alle mine 7 hunkatter på denne måten og det har fungert kjempebra for oss. Jeg tror det er helt nødvendig å bruke denne metoden når man kastrerer villkatter. Å forsøke å ha tratt på en livredd, vill katt virker som en helt umulig oppgave. Husk at katten kommer til å gjøre alt den kan for å unngå kontakt med mennesker når den vokner fra narkosen. Og det gjør den raskt. -- Hypathia
Myosotis
30-11-2009, 11:42
Jaha vad bra  det visste jag inte. Kan inte katten gnaga upp den tråden? Min jourkatt som var sydd med vanliga stygn fick vid ett tillfälle av sig tratten och drog upp halva tråden (det gick bra, hon behövde inte sys om). Och hur är det med infektionsrisken när de slicker såret?
jag pratade med skånekatten om det. deras åsikt var att det var bäst att släååa ut ävenhonkatter direkt, för det att de blir så stressade av att vara innestängda. De får antibiotika när de opereras, men jag vet inte hur länge det räcker. Som människa får man ju äta piller ett tag efter op.
Jag funderar på att snickra ett katthus, men det får vänta till sommaren, nu blir det en sån där dynlåda med frigolit.
hypathia
30-11-2009, 14:52
CITAT (Myosotis @ 30-11-2009, 11:42)  Jaha vad bra  det visste jag inte. Kan inte katten gnaga upp den tråden? Min jourkatt som var sydd med vanliga stygn fick vid ett tillfälle av sig tratten och drog upp halva tråden (det gick bra, hon behövde inte sys om). Och hur är det med infektionsrisken när de slicker såret? Tråden festes på innsiden så den kan ikke gnages opp. Jeg har sett påstand om at infeksjonsrisken kan være større: "Självupplösnade stygn är mer vävnadsretande och därför är risken för sårkomplikationer större (irritation, klåda, svullnad och/eller infektion)", men om dette stemmer vet jeg ikke. Vi har ikke hatt noen problemer på våre katter. Jeg synes dog det er litt rart at katten skal slippes ut direkte. Et fuktig og skittent oppholdssted øker risikoen for infeksjoner, og katten vil trenge et sted med romstemperatur så lenge narkosen sitter i for å hindre nedkjøling. Narkosen kan sitte i så lenge som 24 timer. Jeg har snakket med min vetrenär som har jobbet mye med dette, og hun sier at katten bør holdes inne i minimum 24 timer, hun anbefaler altså 3 døgn. Så lenge katten har et sted å oppholde seg hvor den kan være i fred mesteparten av tiden (bortsett fra innsetting av mat og vann, og tømming av toalett) blir stressnivået relativt lite. Hvis man sørger for at det er få potensielle gjemmesteder i rommet, men at de som finnes er trygge og varme, vil katten oppholde seg der gjennom hele rekovalensperioden. -- Hypathia
har överfört lite bilder, så här är en bild på de snart kastrerade tomtkatterna. Den grå har jag inte lyckats fånga på bild. Var hemma på lunchen idag och såg den svarta hänga med skatorna i en väl organiserad attack mot mina talgbollar. [attachment=44881:smakatter.jpg]
CITAT (Lavin @ 02-12-2009, 13:40)  har överfört lite bilder, så här är en bild på de snart kastrerade tomtkatterna. Den grå har jag inte lyckats fånga på bild. Var hemma på lunchen idag och såg den svarta hänga med skatorna i en väl organiserad attack mot mina talgbollar. [attachment=44881:smakatter.jpg] Först en jättekram för att du bryr dig om dessa utsatta katter!! Sen en liten önskan (hör du det, tomten??  ) om att du har turen på din sida och får detta gjort så fort som möjligt så att de inte hinner bli ytterligare några till! Jag håller tummarna här och ser fram mot uppdateringar!
Ditt/ert engagemang värmer i hjärtat, det är underbart att det finns personer som verkligen bryr sig Med risk att få "på käften" vill jag säga att jag tror du gör rätt i att försöka ta hand om dom som du börjat, även om det innebär att dom inte får komma in i huset pga av din allergi. Jag har gjort flera försök att "tämja" halvvilda katter och ha dom inomhus men i de flesta fall har det inte fungerat i längden, det var svårt att hålla dom helt rumsrena och dom blev aldrig riktigt handtama, i flera fall fortsatte dom vara mycket skygga och gömde sig under soffor och sängar så fort man kom in i rummet. Jag tror nästan att dom hade varit lyckligare om dom fått fortsätta bo utomhus (men eftersom det är jättekallt på vintern där jag bor var inte det ett alternativ). Nu ska det tilläggas att detta var katter som antingen var födda utomhus eller varit ute länge. Lycka till! Ni som håller på med detta är riktiga vardagshjältar! /Malin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|