Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Cyklister föreslås få företräde vid överfart
          Huggorm
          Inlägg 22-10-2009, 20:42
          Länk hit: #21

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag jobbade en vinter på ett bygge i centrala Oslo, och varje morgon när jag åkte till jobbet passerade jag en cyklist som skulle samma väg på ring 2, den mellersta ringvägen. Han vinglade omkring i vägkanten bland snövallar och slask, och i den täta trafiken som är i centrum var det aldrig speciellt kul att passera honom. Så kom man fram till ett av den långa rad av rödljus som är på ring 2, och så fick man stanna. Cyklisten struntade i rödljuset, han bara fortsatte rakt genom korsningen, kryssande mellan svängande bilar. Så när det blev grönt kom man snart ikapp idioten och fick göra en ny omkörning. Så fortgick det vid varje rödljus, varje morgon slap.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2009, 20:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja fler cykelbanor och cykelvägar och säkrare överfarter behövs absolut men det är en vettig investering som jag ser det.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-10-2009, 20:54
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 21:53) *
          Ja fler cykelbanor och cykelvägar och säkrare överfarter behövs absolut men det är en vettig investering som jag ser det.

Absolut! yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-10-2009, 20:58
          Länk hit: #24

Moderator

Även jag håller med om att cykelbanor är bra. Men något annat som skulle behövas är undervisning av cyklister innan de släpptes ut i tät trafik. Dom behöver kunna trafikreglerna och skyltar precis lika mycket som bilförarna, eller kanske ännu mer

Citera
          Meriona
          Inlägg 22-10-2009, 21:05
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 21:58) *
          Även jag håller med om att cykelbanor är bra. Men något annat som skulle behövas är undervisning av cyklister innan de släpptes ut i tät trafik. Dom behöver kunna trafikreglerna och skyltar precis lika mycket som bilförarna, eller kanske ännu mer

bravo.gif Håller med! En del cyklister är fullkomligt livsfarliga! Dessutom kastar de onda ögon på en även om man inte gjort ett dugg fel.... ranting.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2009, 21:06
          Länk hit: #26

Medlem

Fast det är ju det jag menar att cyklisterna ska inte behöva vara mitt ute i tät trafik utan det ska finnas cykelbanor/cykelvägar som är avskiljda från biltrafiken. Finns bara viljan så går det att ordna på de flesta ställen. Fanns det så skulle fler cykla. Det är ju en droppe i havet mot vad man lägger ner för resurser på bilisterna.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 22-10-2009, 21:11
          Länk hit: #27

Gäster

Vi är nog överens om det inga problem! och ibland kan man tycka att det är bättre att göra cykelbanor som de gör i Týskland, som är 1,5 meter breda istället för våra som är åtminstone 3 meter, billigare och blir i alla fall av! Och det funkar, man saktar helt enkelt in när man får möte eller det är gångare i vägen...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-10-2009, 21:14
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 22-10-2009, 22:06) *
          Fast det är ju det jag menar att cyklisterna ska inte behöva vara mitt ute i tät trafik utan det ska finnas cykelbanor/cykelvägar som är avskiljda från biltrafiken. Finns bara viljan så går det att ordna på de flesta ställen. Fanns det så skulle fler cykla. Det är ju en droppe i havet mot vad man lägger ner för resurser på bilisterna.

Statens förtjänster på cyklisterna är också en droppe i havet jämfört med vad dom drar in på bilisterna. Summorna som genereras av fordonsskatten samt i första hand skatten på bränsle är astronomiska. Utan dessa inkomster skulle mycket i samhället bli stillastående

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2009, 21:25
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är ju bra att cykla men alla kan inte det. Skulle jag ta cykeln i 5 minuter blir resultatet ett svullet och ömmande högerknä och att käka naprosyn i ett par dar, detta pga utslitet ledbrosk. Det finns andra som har det ännu värre.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2009, 21:42
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-10-2009, 22:14) *
          Statens förtjänster på cyklisterna är också en droppe i havet jämfört med vad dom drar in på bilisterna. Summorna som genereras av fordonsskatten samt i första hand skatten på bränsle är astronomiska. Utan dessa inkomster skulle mycket i samhället bli stillastående

Jag visste att det där skulle komma giggle.gif Du får det att låta som att jag vill ha bort alla bilar, så är det naturligtvis inte.
          Jag kör också bil emellanåt. Sen finns det en massa människor som inte kan cykla det vet jag också. Biltrafiken lär ju inte minska ändå så ska människor kunna känna sig någotsånär trygga i trafiken så behövs det fler skilda banor för bilar, cyklister och gående. Sen kanske det behövs någon form av cykelkort/mopedkort också.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 22-10-2009, 22:59
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (LasseB @ 22-10-2009, 18:29) *
          Vill minnas att när zebralagen infördes för gående så ÖKADE olyckorna på övergångsställena p.g.a den falska trygghet som de gående invaggats i

En lag kan aldrig vara min airbag

Precis.
          Var idag ute med lilla bilen och vet att ett övergångställe, kommer precis utanför "min affär"
          Det kom ett gäng gåendes brevid, på gångbanan och dom svänger tvärt ut på övergångsstället.

Jag har en halvmeter på mig att tvärnita, eller köra på dom.
          Jag fick gira över refugen och smällde ett däck på köpet.
          Fick världens utskällning för att " vi har företräde på övergångstället" tyckte den, som gick ut en halvmeter före min bil.
          "visst sa jag, om du åtminstånde hade vett på, att visa att du ville över" men inte f*n gav hon sig, trots att jag påpekade att det finns något som heter bromssträcka och att sekundbromsning inte fungerar på 70-sträcka.
          Kärringen gav sig inte, utan skrek om att jag nästan kölrt på henne och då ran det berömda pejjansinnet över och jag ringde lokalpolis.
          polis komma pronto. (jag är av olika anledningar, ökänd hos lokal polis) så dom komma pronto och berättade för ilsken tant att "visst, du har företräde på övergångsställe, men inte precis i samma sekund du svänger ut. Du måste kolla var närmaste bil finns innan du går ut i gatan"
          Damen i fråga tyckte att alla ska tvärnita på millimetern, för hon vet minsan vad som gäller.

Jag kör vidare med minibil och är glad att jag missade en zebra idag.

Ska jag nu börja ha koll på både zebrakärringar och cykelhulliganer, så lär jag lämna in körkortet. crying.gif
          Jag tror mer på att, cyklister och fotgängare på samma spår (övergångsställen) med ansvar för avstånd.!!!!
          (företräde betyder inte just i samma sekund) dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-10-2009, 23:47
          Länk hit: #32

Medlem

Men det är väl klart att man måste se sig för både som fotgängare, cyklist och bilist. Att sen en del idioter ändå inte gör det vet jag ingen patentlösning på.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 23-10-2009, 00:37
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (*Stintan* @ 23-10-2009, 00:47) *
          Men det är väl klart att man måste se sig för både som fotgängare, cyklist och bilist. Att sen en del idioter ändå inte gör det vet jag ingen patentlösning på.

Nä. Inte jag heller.
          Käringen var galen, för att jag "nästan" körde på henne.
          Reflexs hade kanske hjälpt, men hon gick i nittio graders vinkel och kliver rätt ut på övergångsstället.!!!! ranting.gif
          "jag har företräde" skriker dam... Visst sa polis, men du får tänka på avstånd också, typ bromssträcka....

Fick faktist hjälp av polis att laga trasigt däck) giggle.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-10-2009, 02:54
          Länk hit: #34

Medlem

Så ska dom tas pejori giggle.gif

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 23-10-2009, 05:47
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Fick lära mej för 1000 år sedan av min bilskolelärare om t. ex högerregeln. Man är skyldig att lämna företräde för den som kommer från höger, men den som kommer från höger har ingen rättighet att bara köra rakt ut och bara ta för givet att den andre ska stanna. Skulle väl vara bra om även fotgängare och cyklister kunde ha tankesättet i åtanke också så kanske de inte bara kliver/cyklar rakt ut i gatan utan att använda lite sunt förnuft.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-10-2009, 07:13
          Länk hit: #36

Moderator

Dom där som bara kliver rakt ut, utan att förstå att bilarna har bromssträcka eller att bilister faktiskt inte är perfekta utan faktiskt kan missa något tror jag är sådana som inte själv har körkort. Dom förstår inte hur det är att köra bil. Ofta går dom ju med lurar i öronen och märker över huvud taget inte ens att en bil får tvärnita två meter ifrån dom -cry-.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-10-2009, 07:31
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En del är helt pucko helt enkelt. Det kommer en del historier upp på det tågforum jag är med i . En ung dam i Borås gick över en övergång vid stationen där precis ett tåg startat så föraren fick nödbromsa. En annan järnvägsanställd som såg det hela försökte påpeka det felaktiga men fick till svar att hon hade företräde så tåget skulle stanna. slap.gif

För ett tag sen gick det illa nånstans i Dalarna. En annan ung dam kröp under bommarna vid en plattformsövergång och gick ut rätt framför ett tåg. Smack! Föraren signalerade men hon hade lurar på skallen och lyssnade förmodligen på musik istället. Man häpnar över människans dumhet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-10-2009, 15:51
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (KRT @ 22-10-2009, 18:34) *
          Det låter livsfarligt..... Tänk så vilka hastigheter en cyklist kan komma upp i, lägg sedan till skymd sikt (eller liknande) och tanken -Jag har rätt att köra först. Undrar hur måna som kommer dö innan cyklister inser att även om de har rätt är bilar hårda och människor mjuka........... sad.gif

Håller med, det låter farligt för cyklisterna.

I Lund praktiseras det redan av alla galna cyklister. På den tiden jag cyklade mycket i en stad iakttog jag trafikreglerna, jag fattar inte varför inte cyklisterna i Lund gör det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          andersen
          Inlägg 23-10-2009, 16:07
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Myosotis @ 23-10-2009, 16:51) *
          Håller med, det låter farligt för cyklisterna.
          I Lund praktiseras det redan av alla galna cyklister. På den tiden jag cyklade mycket i en stad iakttog jag trafikreglerna, jag fattar inte varför inte cyklisterna i Lund gör det.

Jag cyklar mycket och hela året runt,och håller helt med dej ang cyklister och trafikregler men det är inte bara hos cyklister det brister med trafikvett och körstil utan några som helst trafikregler, i Stockholmstrafiken råder det anarki, knappt någon bilist använder blinkers nästan alla har hastighetsbegränsningen som en absolut nedre gräns för vilken hastighet som gäller.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-10-2009, 16:09
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Naturligtvis är det så.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 02:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon