Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mossträdgård
          smuleborg
          Inlägg 26-10-2009, 19:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Fantastiskt fint.

Vi har mossor och lavar på ett berg och närliggande stora stenar som vi är rädda om. Om hösten, okunnig som jag är, brukar jag försiktigt plocka bort nerfallna löv; jag tänker förmultnade löv blir "jord" och ur jorden växer "ogräs". Ja, du vet när man inte kan.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-10-2009, 17:13
          Länk hit: #22

Gäster

Det går ju absolut inte att sluta med något som är så här roligt. Nu har jag lagt ut täckbark på en yta framför mossan för att den skall framträda bättre och satt ut lite stenar på täckbarken för att inte gränsen skall bli så markant.

Bifogad fil  DSCN12720001.JPG ( 216.54k ) Antal nedladdningar: 78

Bifogad fil  DSCN12730001.JPG ( 206.86k ) Antal nedladdningar: 80

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 29-10-2009, 17:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Mossa är väl fantastiskt vackert! En av de vackraste trädgårdarna jag sett i Sverige var en liten radhustomt i Upplands Väsby. Där var bara mossa, stenar och en brant bergvägg, med ett tre meter högt vattenfall. De som bodde där var japaner och de kunde sitta i vardagsrummet och njuta av härligheten. Mitt nästa projekt ska bli en mossträdgård. Dina bilder var verkligen inspirerande och oh vad fint det blev.
          Åsa www.lavendelgarden.nu

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 30-10-2009, 01:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Lustigt att jag nu hittade denna tråd. På vägen hem idag så tänkte jag på gräsmattor och varför folk vill ha bort mossa. Detta var i samband med att jag just hade haft lunch på trädgårdscafeet och funderade på tråden där jag pratadade om gift försäljningen.
          Hursom så tänkte jag varför fler folk inte gör moss trädgårdar och som ngn sa om japaner, så är det mycket populärt i japan.
          Har en kompis som studerat 100 åriga mossträdgårdar i japanska tempel och de ät helt otroliga.

Jättefina bilder och bra initiativ.

Redigerat av Orkidétjuven: 30-10-2009, 01:34

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 30-10-2009, 08:36
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Gunilla, det är otroligt vackert, vilket jobb du har gjort! Skönt att se något som är naturligt - platta, välklippta gräsmattor med raka linjer är trist. Men det viktigaste tycker jag är att du haft ROLIGT. Hoppas vi får se hur ditt arbete ter sig till sommaren.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-10-2009, 16:37
          Länk hit: #26

Gäster

thanks.gif lovar att visa bilder i vår av det som finns kvar whist.gif

Nej, gräsmattor är inget för mig, platt, trist och tråkigt och mycket arbete. Är också allergisk mot alla raka linjer och perfekta rundlar så jag försöker alltid hitta på något som kan bryta av...

Japanska trädgårdar är bland det vackraste jag vet, även japanska växter. I en japansk trägård råder harmoni och lugn, stenarna är placerade så att man skall gå långsamt och njuta...meditation och eftertänksamhet. Allt är gjort med eftertanke...

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 30-10-2009, 16:46
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Usch!

Det är ju livsfarligt att läsa trådar i div forum. Det där med mossig låter som en dubbelhit för oss i Överböle så i vinter blir det att fundera på var vi skall anlägga en mossbelupen kulle.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-10-2009, 17:14
          Länk hit: #28

Gäster

Ja, bor du i naturen så är det bara fantasin som sätter gränser! Inte svårt alls och resan är ju sååå kul! Förresten, med tanke på kostnader så kostade detta mig 37,50 kr, dvs en halv torvbal....samt fem säckar med barkmull när jag utökade.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 30-10-2009, 19:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

När vi grävde om för vattnet för ca 15 år sedan så dök det upp stenar som knappt grävarn fixade. De ligger nu i ett skuggigt hörn av tomten i en prydlig hög.
          En tall och en stor (drygt 55 cm i diameter) gran skall bort för luftighetens skull. Sedan blir det perfekt. Tror jag. Skall bränna av där i vår och fylla skrevorna i stenhögen med torvmull. Träden står på fällistan sedan tre år så det är inte onödigt jobb.

Kan det vara något att börja med? Du som vet. Yta ca 10 kvm. Platsen är nog bra för det är mycket skugga.

I vår skog har vi mossa nog för förflyttning.

Citera
          Peztis
          Inlägg 30-10-2009, 19:15
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Helt underbart!

Du borde skafa dig ett litet troll eller något som kikar fram - kanske du kan hitta en träbit som ser så där trolsk ut om du inte gillar de som inte är tillkomna naturligt (personligen kan jag tycka det vara häftigt med en tomte eller troll som kikar fram men inte i en vanlig rabatt).

Oj, hoppas inte tråden ändrar karaktär och blir till trädgårdstomtens vara eller icke vara.

Nu vet jag inte var du bor men har du någon gång möjlighet, åk till Tiveden i Västergötland - där kan du får oändligt med inspiration med mossor och näckrosor! Där har du riktig urskog! Jag var där när jag var kanske 14 år och det sitter kvar nu många år senare...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 31-10-2009, 16:20
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Överbölingen @ 30-10-2009, 19:05) *
          När vi grävde om för vattnet för ca 15 år sedan så dök det upp stenar som knappt grävarn fixade. De ligger nu i ett skuggigt hörn av tomten i en prydlig hög.
          En tall och en stor (drygt 55 cm i diameter) gran skall bort för luftighetens skull. Sedan blir det perfekt. Tror jag. Skall bränna av där i vår och fylla skrevorna i stenhögen med torvmull. Träden står på fällistan sedan tre år så det är inte onödigt jobb.

Kan det vara något att börja med? Du som vet. Yta ca 10 kvm. Platsen är nog bra för det är mycket skugga.

I vår skog har vi mossa nog för förflyttning.

Det låter ju perfekt för mossan - tro nu föralldel inte att jag är någon mossexpert. Min lilla mossträdgård är ett experiment så det får visa sig här framöver hur det utvecklas. När man börjar med sånt här upptäcker man plötsligt en ny värld - visst har jag sett den vackra mossan förut men liksom aldrig registrerat den och nu har jag plötsligt upptäckt hur många olika arter det faktiskt växer i vår skog - finns hur mycket som helst.

Sedan är det som alltid med trädgård - det ena ger det andra och nya idéer ser dagens ljus. I dag har jag traskat omkring i skogen och letat "skatter"....

Peztis...har aldrig varit i Tiveden men det låter underbart! Är allergisk mot trädgårdstomtar tongue.gif och liknande pynt men jag kanske hittar något spännande i naturen!

Citera
          renate
          Inlägg 31-10-2009, 16:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag måste bara säger;det är så snyggt så det är inte klok.Jag tillhör också mossälskare.Det är så vackert när man går i skogen på den gröna "heltäckningsmattan".Jag har gjort något liknande för några år sedan,men det blev inte bra,mossan torkase och skatorna tog den till sitt bobygge på våren.Jag har också funderat och göra ett mosshörn.En del stubbar har jag redan.Ett jättefint jobb du har gjort.Jag brukar har en skål med mossa och annat från skogen på altanbordet nu under höst/vinter.En del mossor känner man igen,men det finns så många olika sorter.JAg tror nästan jag har en mossbok någonstans.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-11-2009, 16:30
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Gunilla T @ 31-10-2009, 16:20) *
          ...Är allergisk mot trädgårdstomtar...

Det är jag också sick.gif (fast jag såg en häftig en gång, den låg på mage med en kniv i ryggen yaay.gif perfekt för alla trädgårdstomtehatare), men jag har ändå två små troll som jag har fått en gång, de är riktigt söta och gjorda av något slags betong eller så med lite skrovlig yta. Det är meningen att de ska bli helt överväxta av lavar och mossor så småningom så det ser ut som om en av stenarna i stengärdsgården har formen av ett litet troll. Det är en häftig idé och det borde ju gå att göra en figur själv av trä och låta mossa växa på den.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-11-2009, 17:21
          Länk hit: #34

Gäster

En kniv i ryggen på trädgårdstomten - det var verkligen kul!...

Ja, jag får se, är mer än restriktiv när det gäller "pynt" i trädgården men vem vet vad som händer.... smile.gif

Idag har jag iaf beställt en bok "De 52 vanligaste mossorna" ff lågbudget - boken kostar 52 kr.

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-11-2009, 20:28
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          För att öka mossa behöver man : 1 skugga 2 hög sur jag menar låg PH 3 avfall döda växter 4 mera fosfor : H:Bassam

Citera
          CillaM
          Inlägg 02-11-2009, 21:27
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Oj... vad fint, och vad mysigt och så rogivande det ser ut att vara. Urläckert!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-11-2009, 16:38
          Länk hit: #37

Gäster

Nu har jag äntligen fått tag på kuddmossan, har dock inte hittat den någonstans här i skogarna utan fick den av en trädgårdskompis som har hittat den i sin skog.

Det är en mycket vacker mossa som växer som bollar nästan och blir stora så småningom. Den liknar inte andra mossor, den är hård när man känner på den och ganska tjocka bitar och det ser ut som om den har någon sorts rötter.

Den finns inte i min mossbok "De 52 vanligaste mossorna". Är det någon som vet vad den heter på svenska och/eller mossans vetenskapliga namn?

Bifogad fil  DSCN12840001.JPG ( 194.37k ) Antal nedladdningar: 63
          Bifogad fil  DSCN12820001.JPG ( 218.05k ) Antal nedladdningar: 36

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-11-2009, 18:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Härligt att du Gunilla fått sådan respons för ditt mosshörn! Det är verkligen vackert. Jag har ju länge undrat varför så många trädgårdsägare så bittert bekämpar mossan i gräsmattan, när olika sorters mossor är så vackra och väl anpassade för de skuggigare delarna av trädgården.

Här
          finns kanske fler tips för alla intresserade. tummenupp.gif

Du frågade om tänkbara risker. Jag gissar att koltrastarna kan vara intresserade av vad som finns under mossan. Åtminstone mossa på berg och stenar brukar ju vändas upp och ner av flitiga trastar. Ogräs! I japanska mossträdgårdar ägnar man mycket arbete åt att rensa bort gräs som sått sig i mossan.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-11-2009, 18:51
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Oj, kom just att tänka på skogen här bakom mig där jag bor... Där finns det som en"sal" med höga träd och bara mossa under! Totalt underbart!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-11-2009, 09:49
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

wow det där med mossa runt träden ska jag satsa på. tummenupp.gif mossa kan man inte få för mycket av tror jag. Sen finns det ett sällskap som heter Mossans Vänner tror jag för den som är intresserad. Det går nog att googla på.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon