Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mossträdgård
          Gunilla T
          Inlägg 25-11-2009, 10:08
          Länk hit: #41

Gäster

Javisst finns det en idéell förening

http://www.sbf.c.se/MV/

Har köpt en bok också om mossor "De 52 vanligaste mossorna" hur kul som helst att försöka identifiera de olika arterna. Där finns tyvärr inte den som jag kallar för kuddmossa så jag vet ff inte vad den heter.

Kan berätta att min lilla mossträdgård ff är jättefin, inget har skadats eller torkat - hösten är nog en bra tid om man vill göra något av mossa.

Citera
          Knytt
          Inlägg 26-11-2009, 11:17
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 649
          Medlem nr: 14 539

Så otroligt vackert, ser ut som i en trollskog!

--------------------

Lever och odlar i zon 1, norra Halland

Våra trädgårdsstrapatser kan man följa i bloggen

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 26-11-2009, 18:00
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Nu blir det ännu fler som vaknar för mossornas skönhet! Riksförbundet Svensk Trädgård har en inspirerande artikel i sitt senaste nummer av Hemträdgården. Där finns också en tolkning av lagtexten om vad man får/inte får plocka i skogen.

Min tolkning: Små mängder mossa får man ta för eget bruk, men det får inte lämna några iögonenfallande spår på växtplatsen.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-11-2009, 08:57
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (Fågelvägen @ 26-11-2009, 18:00) *
          Min tolkning: Små mängder mossa får man ta för eget bruk, men det får inte lämna några iögonenfallande spår på växtplatsen.

Bra att du påminner om detta Fågelvägen!

Citera
          Knytt
          Inlägg 28-11-2009, 15:47
          Länk hit: #45

Medlem

Gunilla: Hur har du gjort markarbetet? Har du grävt bort gräs och annat och sen lagt byggplast för att hålla fukten? Har du lagt jord uppepå plasten innan mossan?

Det är otroligt vackert, jag har en liten vrå där mossan redan vill ta över från gräset - kanske skulle jag göra en minimossträdgård där smile.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-11-2009, 18:11
          Länk hit: #46

Gäster

Dethär är en riktigt oländig plats med stora träd som bara säger slurp när det gäller fukt och näring så jag gjorde den bedömningen att det mesta blir svårodlat här. Vill ha kvar träden och då är det svårt att gräva ut allt rotogräs utan att skada trädrötterna så jag planade bara ut det hela lite grann och satte byggplast över hela ytan som jag ville täcka med mossa.

Ovanpå byggplasten har jag först satt ett ganska tunnt lager av barrförna och ovanpå förnan blötlagd okalkad och ogödslad torv. Det gick åt en halv torvbal av den grövre sorten så det är inte mycket. Satte även dit en del stenar och mossbeväxta stubbar för att det inte skulle se så platt ut. Sedan plockade jag på mossan i olika arter....inte så stora bitar i taget.

Marken framför täckte jag med markduk för att trädrötterna skulle få vatten. Sedan täckte jag hela den ytan med täckbark och några stenar samt några mosskuddar.

Det går förmodligen att gräva bort allt ogräs också om terrängen tillåter och utesluta plasten men här fungerar plasten mest som ogrässpärr för jag kan tänka mig att det inte går att rensa så värst mycket ogräs utan att förstöra mossan. Om plasten håller fukten bättre vet jag inte - kanske -

Nu vet jag inte hur dethär kommer att fungera i sommar när värmen och torkan kommer men hittills har det fungerat men nu är det fuktigt så det förslår.

Mossan tar sin fukt och näring ur nederbörden, de har ju inga rötter precis men det gör dem också känsliga för luftföroreningar.

Citera
          Knytt
          Inlägg 28-11-2009, 19:47
          Länk hit: #47

Medlem

Det låter som ett smart utförande! Jag får ta och göra mig en idéskiss, tack Gunilla! biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-12-2009, 17:18
          Länk hit: #48

Gäster

Tomten i mossan vill önska alla trädgårdsälskare En God Jul och Ett Gott Nytt År!
          Bifogad fil  13740001.JPG ( 251.23k ) Antal nedladdningar: 28

Redigerat av Gunilla T: 18-12-2009, 17:20

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 18-12-2009, 21:09
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Gud så mysigt. Detsamma önskar jag er biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Boxer
          Inlägg 19-12-2009, 03:28
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

CITAT (Gunilla T @ 12-11-2009, 16:38) *
          Nu har jag äntligen fått tag på kuddmossan, har dock inte hittat den någonstans här i skogarna utan fick den av en trädgårdskompis som har hittat den i sin skog.

Det är en mycket vacker mossa som växer som bollar nästan och blir stora så småningom. Den liknar inte andra mossor, den är hård när man känner på den och ganska tjocka bitar och det ser ut som om den har någon sorts rötter.

Den finns inte i min mossbok "De 52 vanligaste mossorna". Är det någon som vet vad den heter på svenska och/eller mossans vetenskapliga namn?

Blåmossa, Leucobryum glaucum

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-12-2009, 16:16
          Länk hit: #51

Gäster

Tack så jättemycket Boxer ....som jag har letat men visst är det blåmossa yahoo.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-08-2025, 20:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon