|
Fröodling, Vad bidde det? |
|
|
|
24-10-2009, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 198
Medlem nr: 14 719

|
Vi var ju flera stycken som senaste höst var ivriga med fröplantering av rosor, men jag har inte hört något om hur det gick med era odlingar? Bidde det till något? Och ni som gjort detta flera år, har ni fått fram nån ny spännande sort?
Jag måste erkänna att jag inte hann ta hand om mina sådder, de "råkade" (hmmmm?) hamna under tak i sina burkar och med den torka vi hade är det ganska självklart att det såg rätt dött ut i burkarna när jag sen kom i håg dem.......1 liten stackare hade överlevt och den planterade jag ut nu i höst, SPÄNNANDE!! Hur som helst, nu slog ivern till igen denna höst att ta nya nypon och plantera, jag råkade läsa i ett gammalt nr av Rosenbladet om vilka trevliga rosor Pirjo Rautio fått fram genom frösådd, sååå.... varför inte prova, det KAN ju bli något helt unikt (om inte annat så åtminstone helt egenodlat, vilken känsla!).
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-10-2009, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Min egen erfarenhet är ringa, av dessa fröplantor klarade två st sommaren och växte väl på men ingen större fart. Har grävt ner dom i pallkragen och fyller på med löv nu, så får man se om dom klarar vintern. Visst tar det många år tills det kommer en första blomma och så rotäkta som tar sådan tid vad jag sett här med andra rosor. Jo man kanske ska ta och sätta några frön till i höst ?  Frö av Flammentanz nypon, såddes hösten - 08, här i juni
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
25-10-2009, 13:17
|
Medlem

|
Okej! Nu är åtminstone jag på gång igen med fröna! Plockade i går nypon från Dagmar Haustrup, Souvenir de Philemon Cochet, Dr Eckner, Valdemar, Nils, Valamorosen, Rosa Mundi, Red Nelly, Suzanne, Hurdal och Harrisonrosen. YESS! Nu får burkarna var inne på läskning några dar och så ut i väntan på våren.....
|
|
|
|
|
25-10-2009, 17:30
|

Medlem

|
Hur gjorde du, tvättade fröna noga först, glömt hur det var. Ska gå ut och fundera imorgon vilka nypon jag gillar. Jag är för gammal för dessa projekt jag hinner bli 70 år innan något ev blommar.
--------------------
|
|
|
|
|
25-10-2009, 21:09
|

Medlem
Antal inlägg: 256
Medlem nr: 13 397

|
Jag har en frösådd liten rosbuske som kommer från ett Jenny Duval nypon. Förra året blommade den första gången och hade Jennys färger fast med enkla stoora blommor. Jag misstänker att fadern är en Hollandica-ros då busken har lite rugosaaktiga ljusgröna blad och det finns många Hollandica här i snåren. Den var väl en vanlig underlagsros förr? I år såg blomman nästan likadan ut. Bara lite mer "lockig".
S_by_154__Medium_.jpg ( 57.27k )
Antal nedladdningar: 41Förra hösten tog jag nypon från Haddington och i våras hade ett frö grott. Så nu finns en omplanterad pyttig liten planta nergrävd i pallkragen. Hoppas den klarar sig. Det är ju så spännande!! Jag måste ut och leta efter fler nypon...
|
|
|
|
|
26-10-2009, 08:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
vad häftigt! hur många år tar det innan en frösådd ros blommar tror ni?
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
26-10-2009, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Vi hade en diskussion om det förut i nån tråd. För det mesta ettpar år så den hinner växa på sig först, men ibland går det fort också. Nån som hade en miniros (alltså inte hade hunnit bli så stor) som ändå satte blommor).
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
26-10-2009, 10:39
|

Medlem

|
vad skoj, nu blir jag ju jättesugen på att plantera några frön... Attans att jag har nypt bort de flesta vissna blommorna på mina rosor!
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2009, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 891
Medlem nr: 18 990

|
Mitt "rekord" på blommande frösådd ros är sex veckor, så lång tid tog det från frö till första blomman! Det var en miniatyrros, Rosa chinensis minima, som jag drog upp på vintern under extraljus inomhus.
När jag sedan satte ut den under sommaren så blev den en av mina blomrikaste rosor.
|
|
|
|
|
26-10-2009, 12:46
|

Medlem

|
Gulmåra, åh så söt din ros blev, vad stolt jag skulle varit ! Grattis !
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2009, 19:12
|
Medlem

|
Näää, inga finesser här med frötvätt od, jag bara skrapade ut fröna och så fick de torka upp lite och ner i krukor. Enl. Svennis skulle man ju försöka så så "färskt" som möjligt, hur gör ni andra?? Gulmåra, det var en riktig sötnos du fått fram! Kul att nån hade bildbevis på sin skapelse, det ger inspiration för oss andra till lite kreativt småpyssel i höstmörkret.........
|
|
|
|
|
26-10-2009, 19:36
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Mina frösådder misslyckade i år,jag hällde ut allting.Helenae hybrida frösår sig själv,jag sparade några plantor och de är ganskar sora nu,två av dem blommade med några små enkla blommor.Så har jag 2 fröplantor av Single Cherry som inte har blommat ännu.Försök med Hebe's Lip misslyckade jag med.Nu vet jag inte vilka jag vill fröförökar.Inga Rugosor,de tar jag rotskott.De jag vill ha frö av har inga nypon.Jag har nypon på Henri Martin,Great Wester och Apotekerrosor.Är det någon som ev vill byta?
2009_07_02_2819__Large_.JPG ( 79.28k )
Antal nedladdningar: 36 frösådd hybrida
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
26-10-2009, 21:36
|

Medlem

|
Tack Kajsa!  Ja, nog är man lite stolt när något litet frö gror och dessutom överlever. Modershjärtat bankar! Tror det tog närmare fem år för min att blomma och det berodde nog mest på att den stod ynkligt och magert. När jag flyttade den till min "super-rabatt" (där allt växer sig nästan för stort utan min ansträngning) ja då satte den fart. Annars har jag gjort precis som Susehn. Tvättat ordentligt, nästan lite peeling på fröna. Sått genast i kruka och efter en vecka ut i pallkrage. Lite skydd mot fåglarna. Men man kanske skulle prova din variant, octachoron. Inne under lysrör? Ställa en kruka hos pellargonerna. Där är ca 10 grader. Kan bli kul att prova!? Kajsa! Du har ju fina små rosor från Flammentanz och du Renate från Singel Cherry! Det är ju hur spännande som helst! Kan ju bli vad som helst....nästan Jag har dåligt med nypon i år, men några ska jag väl hitta. Såg några på Great Western. Vill gärna hitta på gallicorna. Gallicafreak som man är....
|
|
|
|
|
27-10-2009, 08:07
|

Medlem

|
 jag var så sugen på att så rosfrön igårkväll efter att ha kontemplerat den här tråden så jag begav mig ut i trädgården i mörkret med pannlampa för att leta nypon...Inte ett enda fanns det!  Har uppenbarligen varit för duktig på att ta bort vissna blommor... =( Och de som jag inte nypt bort verkade inte ha blivit pollinerade, för inte minsta antydan till nypon. Mutter mutter... det får bli ett framtida projekt... kanske nästa år?
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2009, 09:34
|

Medlem

|
nej men se där, nu hittade jag ändå ETT litet nypon. eller, tror det är ett nypon iallafall. Lite litet och skröpligt men ändå. Men inuti finns bara massa LUDD! Hur ser egentligen fröna ut? hum hum... det sitter visst nåt skröfs mitt ibland allt ludd... är det fröna? Ser inte direkt ut som frön, tycker jag...
--------------------
|
|
|
|
|
27-10-2009, 13:32
|
Medlem

|
Alltså Fny, du låter ju helt desperat! Finns det ingen sorts kommunal el. statlig inrättning i din närhet där du kan sno nåt Hansa- eller pimpinellnypon? Det brukar nog synas ganska klart om det är ett frö eller inte och vissa nypon består nästan bara av frö (tex rugosor) medan vissa är mest ludd å ev nåt frö (tex Hurdal). Själv blev jag så ivrig med fröjakt att jag överväger just nu att åka in till stan och kolla nyponförekomsten på den nya rosenparken.......
|
|
|
|
|
27-10-2009, 13:40
|

Medlem

|
Hi,hi ni är roliga ni! Pannlampa vore ett alternativ. Man är ju aldrig hemma när det är ljust numera känns det som. Grannarna är vana. Kanske Rosendahl på Djugården kan få ett besök på lunchen... farliga idéer du kommer med Susehn!
|
|
|
|
|
30-10-2009, 08:28
|
Medlem

|
Hå-hå, lyckans dej Gulmåra , som kan titta in till ett så ljuvligt ställe som Rosendahl på LUNCHEN..... Å där finns det säkert nypon! Jag var via rosenparken och hittade lite nypon, problemet är bara att jag inte längre minns vilket nypon som hörde till vad, hade ju inte direkt penna och insamlingspåse med på dylik exkursion!! Åtminstone Alain Blanchard, Lac Majeu, Matti Hesperia mfl är nu i min försöksodling, superspännande!!
|
|
|
|
|
30-10-2009, 20:59
|

Medlem

|
Vilka höjdar-rosor du hittade nypon på! Lyllos Här har det inte blivit någon lunch ännu på Rosendahl. Jobbet stretar emot. Men jag hittade två!!! nypon idag i min egen trädgård. Ett från rosa macrophylla och det andra från R.Micrugosa. Några "nötter"(heter det så?) fanns i varje. Ska bli kul att se om det blir något.
|
|
|
|
|
31-10-2009, 09:24
|
Medlem

|
Lycka till med sådderna, vi håller tummarna att det gror och blir nåt vackert! Kom i håg att dela med er av odlingsresultaten! Kollade in den lilla stackarn som hade klarat sig från fjolåret och det ser ut att bli nån slags rugosa, troligen frö från Schneekoppe, men bladen verkar vara lite Agnesskrynkliga...... hmmmmm....fortsättning följer!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|