Jag köpte en Hawaiipalm av Bakker som snabbt dog och söker nu tips på andra än Bakker som säljer denna. Odlar den hellre från frö än köper av dem igen.
När den anlänt, var 8 av de 15 bladen gula, och av dem var 2 redan helt torra, de andra gula bladen torkade efter hand. 10 dagar efter ankomsten knäcktes stammen av sig själv:
Bild033.jpg ( 25.75k )
Antal nedladdningar: 67
Bild034.jpg ( 21.43k )
Antal nedladdningar: 44Vid leveransen fick jag ett mail som avslöjde att den skickats iväg på en fredag, och den anlände tisdag kväll, då den alltså legat i en låda i 4-5 dygn! Hur kan man vara så dum att man skickar iväg en levande växt innan helgen, och heller inte erbjuder snabbare leverans?
Den stod dragfritt i en västerfönster och blev vattnad vid ankomst samt en vecka senare och jag har inga husdjur eller andra som kan ha bidragit till detta. Den var tydligen så skör att den trots sin litenhet inte orkade bära sin egen tyngd. De av bladen som ännu var gröna hade blivit dubbelt så långa på en vecka, vilket jag tolkar som en reaktion på den ljusbrist den utsattes för. Säkert är detta också orsaken till dess död. Oavsett vilket, ska en levererad växt leva i mer än 1½ vecka.
Redan vid beställningen var det rörigt: På ett ställe stod "leverans i september" på ett annat ungefär "leverans när de finns, kanske till våren", och det fanns ingenstans att skriva kommentarer.
Jag skrev och berättade om de gula bladen när jag först fick den men utan att reklamera den eftersom den inte var så dyr och en liten del av pengarna går till återplanteringsprojekt. Men när den dog, skrev jag en reklamation. Det var 3½ vecka sen jag reklamerade den och fortfarande har ingen svarat på något av dessa 2 mail.
Jag tycker Bakker ska hålla sig till fröer.