Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varning för Bakker (Hawaiipalm)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-04-2014, 12:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 00:21) *
          Jag tror att om någon är ny på odling kan man kanske inte ösa på med sina egna erfarenheter och kunskaper fullt ut-Det förvirrar mer än det hjälper. Det ger för många budskap som man har svårt att ta till sig.
          Luftcirkulation, högre fukthalt och naturligtvis att ta bort spinnangripna växer för behandling i karantän, ger bra resultat. Med tiden lär man sig att hoppa en del steg och lär sig hur ens egen miljö fungerar bäst.

Känns som detta var pekat till mig, har inte fått uppfattningen att nicket ''David i malmö'' är en sådan nybörjare som knappt vet vad en pelargon är utan en som gillar att diskutera i kanske en fördjupad nivå med intresse?. Och varför då inte spräcka hål på några myter som har cirkulerat i flera flera år?. Är ju bättre att även för nybörjare (som väl inte är dumma på nåt vis?) att få reda på myter.

Exempel hög fukt ger absolut inget verken till eller ifrån. Och kan i värsta fall faktiskt öka spinn.

En fuktighetsnivå på 90-100% gör att spinn mår sämre/dör, vissa känsliga arter redan vid 60-70%. Annars är även fuktigheten inomhus för låg för ohyra också. Spinn är alltså nåt man enbart får med köpta plantor eller att dom hittar hit från ute och kan om plantan mår sämre (här spelar klimatet inomhus roll för växten i stor del). Ohyra kommer ändå fast det är låg fukt eller hög fukt eller svalt eller varmt inne.

Och ohyra är nåt man kommer stöta på i sina odlingar, karantän är inget jag själv har gjort och förstår inte hur det skulle hjälpa mot spinn, men för andra sorters ohyra hjälper det säkert, men dom vanligaste som spinn, sköld, bladlöss är nåt man får eller senare kommer få om man odlar mycket. Om man nu inte har typ en/några benjaminfikusar som man köpt på mataffären som stått i alla år i samma fönster eller sin hibiskus som man ärvt då är nog chansen liten att man får ohyra.

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 04-04-2014, 13:14

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-04-2014, 17:47
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

CITAT (David Malmö @ 01-04-2014, 16:24) *
          Fast Alexander skrev "det kommer antagligen explodera med spinn och bladlöss" när man tar in dem, blir man ju mörkrädd av, lite olika bud.

Vad menar du förresten med att avhärda?

Och om de stått i fönstret som vetter åt samma håll som balkongen, behöver de tillvänjas då? Kan ju ställa dem nära väggen först kanske så blir det färre timmar sol. Eller om det är mulet några dagar kanske det räcker?

Hm har köpte en billig Nelson fuktmätare, om det inte vore för den skulle jag vattnat bl a min Hawaiipalm betydligt oftare eftersom den är torr både 2-3cm i toppen och om man kollar i dräneringshålet och varit det i snart 2 dygn. Skalan är indelad i 3 delar torr/fuktig/våt, tills i morse var den "våt" under ca 4cm, nu är den mitt i "fuktig", tror jag ska vattna den i morgon bitti. Kan tänka mig att man tröttnar på denna manick så småningom och att den inte funkar perfekt men jag lär mig mycket av att använda den just nu känner jag. Att den kan vara torr i bottenhålet men ändå "våt" i större delen av jorden var t ex en överraskning för mej.

Detta var det inlägg som var orsaken till min senaste post. Man kan ju vara expert på krukväxtodling inomhus men ny på utomhusodling som framgår eftersom ordet avhärda är nytt ?

Sen tycker jag , men det är en personlig åsikt att det är bättre att förlita sig på sina fingrar -känn efter om plantan är våt eller torr, sina ögon ,hur ser den ut att må? är ljuset för dåligt eller inte? Än att falla för allhanda manicker som ska göra det jobbet åt en.

Att det exploderar av spinn när man tar utifrån och in, har jag inte sett på de över 20 år jag odlat.

Nybörjare"" kan vara experter inom vissa gebit och nya för andra , jag delger sällan allt jag vet om vad som kan gå " fel" med vissa frösådder heller eller vilken metod som anses absolut "bäst" eftersom det sällan finns någon sådan metod. Att någon fråga skulle ses som dum förekommer inte i min tankevärld.

Dessutom har jag ytterst få krukväxter, de jag har är ute hela sommaren, eftersom jag är för dålig på att sköta dem vår sommar höst då jag heller är i trädgården , växthusen eller gör nya planteringar, i växthusmiljö är det ju oftast 70-90 % fuktighet.

Redigerat av kerstin z5-6: 04-04-2014, 17:55

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          jaj-51
          Inlägg 04-04-2014, 18:52
          Länk hit: #43

Gäster

Men nog är det kul med blommor och dessutom har vi lite olika erfarenheter av lika dana växter.

Själv gav jag bort min Hibiskus samling, ständiga återkommande problem med spin.
          Försökte med många kurer under några år ... inte ens långvarig gift behandling lyckades hålla borta spinnet.

Bara att konstatera hibiskus passade inte att odlas av mig .
          Viktigast är nog att odla växter som trivs i den miljö man har att erbjuda och skötsel som de får.

Så vist kommer vi att ha olika erfarenheter om växter och när ohyran slår till och hur den minimeras.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-04-2014, 19:34
          Länk hit: #44

Medlem

ja ungefär så tänker jag med , det hindrar dock inte att man kan ge förslag på vad som varit lyckat just för mitt odlingsklimat eller mina förutsättningar.
          Själv får jag alltid spinn på prickblad som krukväxt inne-eftersom de hursomhelst är farliga för småbarn och ev valpar , kattungar mm så var det ingen förlust att sluta med dem smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 04-04-2014, 19:36

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          jaj-51
          Inlägg 04-04-2014, 20:01
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 20:34) *
          ja ungefär så tänker jag med , det hindrar dock inte att man kan ge förslag på vad som varit lyckat just för mitt odlingsklimat eller mina förutsättningar.
          Själv får jag alltid spinn på prickblad som krukväxt inne-eftersom de hursomhelst är farliga för småbarn och ev valpar , kattungar mm så var det ingen förlust att sluta med dem smile.gif

Bra vi behöver läsa många förslag mot ohyra .... ( frånsett vandringssägnerna på nätet)
          Oj då Prickblad växer hejdlöst hos mig till den milda grad att jag låter dom övervintra utomhus ....

Fundering
          Kan svärmors tunga få ohyra?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-04-2014, 21:59
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 04-04-2014, 18:47) *
          Detta var det inlägg som var orsaken till min senaste post. Man kan ju vara expert på krukväxtodling inomhus men ny på utomhusodling som framgår eftersom ordet avhärda är nytt ?

Sen tycker jag , men det är en personlig åsikt att det är bättre att förlita sig på sina fingrar -känn efter om plantan är våt eller torr, sina ögon ,hur ser den ut att må? är ljuset för dåligt eller inte? Än att falla för allhanda manicker som ska göra det jobbet åt en.

Att det exploderar av spinn när man tar utifrån och in, har jag inte sett på de över 20 år jag odlat.

Nybörjare"" kan vara experter inom vissa gebit och nya för andra , jag delger sällan allt jag vet om vad som kan gå " fel" med vissa frösådder heller eller vilken metod som anses absolut "bäst" eftersom det sällan finns någon sådan metod. Att någon fråga skulle ses som dum förekommer inte i min tankevärld.

Dessutom har jag ytterst få krukväxter, de jag har är ute hela sommaren, eftersom jag är för dålig på att sköta dem vår sommar höst då jag heller är i trädgården , växthusen eller gör nya planteringar, i växthusmiljö är det ju oftast 70-90 % fuktighet.

Avhärda tyckte jag att jag förklarade på ett sätt som även en nybörjare som förstår vet inte hur det skiljer sig jämte mot ditt svar ?

Jag har inte skrivit om manicker ? om allt är jag ganska enekl och använder inte manicker confused.gif

nej men om det händer för andra så varför undanhålla det för personen som frågar ? bor man i lägenhet och tar in växter ute har åtminstone jag nästan alltid fått ohyra. Men både du och jag har ju förklarat fördelar med ute vistelse och hur man ska avhärda så fall har väl du lika mycket som jag skrivet ''all kunskap'' (som jag inte ser som något negativt att göra,, och det om karantän ja jag hade inte ens läst den andra tråden och visste att det var dubbel budskap som kunde förvirra när jag skrev det).

jag menade inte att fråga var dumt (så fall var jag expert på urkorkade frågor som nybörjare), hur fick du det till att ses så ? det jag menar är att jag skriver det jag vet för att personen som frågar så antar jag att man antingen förstår eller frågar igen för att förstå bättre.

Egentligen förstår jag inte det inlägget (som var skrivet till mig om detta) då jag uteslutande har bara skrivet med Nicket David i malmö,, och det har lycksom blivit mer och mer att skriva ? jag försöker alltid till nybörjare frågor skriva kortfattat och pedagodisk (även om jag är dålig på det). Känns som det lika gärna kunde ha tagits i ett PM det du skrev..... no hard feelings alls från min sida sleep.gif

Och det jag skrev att det antagligen kommer explodera... var lite med en skämtsam underton... men ser att det kanske inte var så tydligt. När jag skrev det var det typ som ''ta det lugnt och njut och bryr dig inte för mycket så du får huvudvärk'' det ordnar sig.... kan hända är väl inte betydande att det alltid händer ?

Känner jag har gjort mitt i denna tråden..... smile.gif

Angående myter som jag försöker ta hål på igenom att höjd fuktighet inte tär på spinn, så är det väl roligare (tycker jag) och mer utbytande att diskutera, istället för att ''två personer/sidor'' kör fast i sina gamla spår utan att hitta nya vägar/tekniker och idéer tillsammans. Exempel avhärdning med att lägga flera lager med fiberduk som man tar av efterhand är ett råd jag tagit och hållit fast vid från dig kerstin och gått ifrån mitt gamla sätt, det är så det ska gå till tycker jag. Vad det än gäller tummenupp.gif

Redigerat av Alexander-VG-zon3: 04-04-2014, 22:02

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-04-2014, 23:01
          Länk hit: #47

Medlem

Jag tror vi är ganska överens och jag har inga större invändningar mot dina svar , absolut inte i frågan om avhärdning, jag nämnde enbart det som ett tecken på att man är ovan med utomhusodling. Ej riktat mot dej på något vis alls.
          Håller med om till vis del att vi kan ta dessa saker via PM , men å andra sidan vad är farligt med att ha lite olika åsikter eller att diskutera vänner emellan ? wink.gif
          Nej du har inte skrivit ett dugg om manicker , däremot tog jag upp det som ett fenomen som är vanligt , sorry kanske mest bland män - blink.gif
          Slutligen tror jag du läser in mer i mina svar än jag menar, att uttrycka sig i enbart text blir ofta lite stelt, men jag ser inget fel i att vi inte alltid är ense om allt
          kompiskram.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 04-04-2014, 23:26

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-04-2014, 02:09
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          det händer mycket på sista tiden, på grund av dåliga växter företag just nu, men jag kan svara på dina frågor:
          1 avhärdad växter: det kan man göra när man vill flytta sina växter ute under vår sommar, man kan under flera veckor lägga sina växter ute p¨dagen och ta de inne på kvällen o natten, lägga de på skugga plats på början, fram tiden ska dem stå ute utan problem.
          2 ohyra kommer på växter inne på grund av torr varm lite fuktig med lite ljus, men det är inte problem man agera snabb, som man duscha växter för att höja fukt omkring växter som ohyra tycker inte om, ta bort blad som ser ut inte må bra och kan man tvätta lad då då, man kan spreja med naturligt spreja som( 1 dl såpa plus 1 msk t sprit plus 1 liter vatten) eller kan man klistra insekter med deras ägg med hjälp av typ klister, man behöver jobba lite mera, f§r att man behandla levande växter.

H.Bassam

Redigerat av Bassam: 05-04-2014, 02:10

Citera
          David Malmö
          Inlägg 05-04-2014, 07:55
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Ja olika personer tycks verkligen ha väldigt olika erfarenheter av spinn och annan ohyra förstår jag av denna tråd. Och jag fick just höra av en annan bekant att hon brukar sätta ut växter ibland och brukar få spinn ibland men i stort sett bara på hibuskus, och att hon då satt den i karantän och behandlat med såpvaten framgångsrikt! Inte alls likt min erfarenhet att 3 vårar ge mig på dem med förutom såpvatten och duschar även rejält med upprepad Provado Plus och senare rovkvalster. Få mig att litegrann undra varför mina så envist stannade kvar. Kanske skulle man hitta svaret om man såg alla detaljer - kanske har min granne spinn som smittar, kanske hade jag nån växt som var huvudkällan men som såg oangripen ut (min stora Dadelpalm och min lilla Washingtonia Robusta som jag hade då såg aldrig hårt angripna ut, men för W.R. kanske det inte syntes pga bladtypen och kanske hittade de skrymslen att gömma sig?). Jag kommer att köra med karantän en månad för nya växter, om allt går bra kanske jag provar sätta ut en enda mindre värdefull växt som test. Jag tycker det är helt ok med diskussion och olika åsikter men jag är lite förvånad att det skiljer så mkt som sagt.

Jag har haft växter inne i mer än 20 år men haft en ganska avslappnad attityd och inte kunnat alltför mkt, bl a läst en del i nån växtbok om skötsel, men f n är jag trött på vaghet och otydlighet, jag har råkat tappa bort min växtbok (tror nån lånat den) och har istället för varje växt jag har sökt info hos trovärdiga källor på nätet, och därför bl a helt ändrat hur jag vattnar, och gör det mer individuellt nu också. Fuktmätaren jag köpte är väldigt värdefull för mej men förhoppningsvis kan jag (nästan) sluta använda den när jag lärt mig nog av den. Förutom mina erfarenheter av spinn och en stor Dvärgdadelpalm som dog så är det ju Hawaiipalmen som denna tråd i grunden handlar om som är tråkiga erfarenheter. Jag är i "omplanteringstagen" sen ett par veckor tillbaka, har bl a kapat upp min gamla 2½m höga Yucca i delar med järnsåg och hoppas delarna ska gro, det är väl rejäl omplantering! Den var alldeles för avlång och spretig och påstås mkt lätt att få att ta sig även efter såna manövrer. Jag har skrivit en hel del i forumet senaste 2 veckorna, både frågor och erfarenheter, det kommer säkert att lugna ner sig betydligt för min del snart. I slutfasen av min våryra har jag letat upp och beställt två små (men flera år gamla) palmer som ser väldigt vackra ut som jag nämnt i en annan tråd (en Australiensisk Väderkvarnspalm och en "Fingerpalm" aka gracil variant av "Ladypalm") och jag har ju en Hawaiipalm nu igen (som hittills mår utmärkt!) och köpte även nåt så banalt som en Doftdracena som jag tycker är väldigt vacker, och jag vill lära mig nog för att mina växter ska trivas och växa lite, inte långsamt bli sämre, som ofta varit fallet förut. Min ca 15 år gamla Kentiapalm är nog glatt överraskad av uppmärksamheten. Jag har förresten även en 1½ år gammal elefantfot som jag envisas med att ha i bokhyllan, dess föregångare fick väldigt långa blad (som de får när de står lite väl mörkt) och dog, mkt troligt pga övervattning, detta exemplar har en väl uttänkt växtlampa och ser ut att trivas mkt bra, det kommer nya blad på alla 3 "knopparna" hela tiden nu i år. Fast just den lärde jag mig mycket om när det gäller vattning i förra veckan, ska skriva om det i en annan tråd här som finns som handlar om fuktmätare.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 06-04-2014, 11:14
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Om man nu ska flika in på ohyrebiten så kan jag väl säga av de erfarenheter man fått att den vanligaste orsaken är inte fel på plantor osv utan att de sköts på fel sätt när de kommer ut i hemmen. Övervattning måste jag nog säga är det absolut vanligaste då kunder nitisk måste tex vattna en gång i veckan oavsett om jorden är blöt, det hör väl ihop med att svenskar köar för köandets skull:) fuktighetsmätare är ett perfekt hjälpmedel om man är lite osäker på det hela.

Citera
          David Malmö
          Inlägg 08-04-2014, 13:12
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 25 086

Jag har skrivit i en annan tråd om fuktighetsmätare och vattning. Ingen verkar ha sett det, vet inte om det är för att jag skrev i en gammal tråd eller för att jag har uppfyllt maxkvoten av antal inlägg per sekund.. :-/

Citera
          Natt
          Inlägg 10-04-2014, 19:45
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 76 993

Jag har aldrig haft ohyra, men aldrig heller lyft ut mina blommor. Det kan kanske ha med att göra att jag bott i Kiruna och nu i Luleå. Det svänger lite väl i temperaturen för att våga lyfta ut något.

Förstår inte riktigt varför man ska lyfta ut sina blommor under sommaren heller. Eller ja, det verkar ju som att blommorna mår bra av det. Men blir det inte väldans tomt inne? fear.gif Och gör det verkligen sådan stor skillnad?

Citera
          jaj-51
          Inlägg 10-04-2014, 21:07
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (Natt @ 10-04-2014, 20:45) *
          Jag har aldrig haft ohyra, men aldrig heller lyft ut mina blommor. Det kan kanske ha med att göra att jag bott i Kiruna och nu i Luleå. Det svänger lite väl i temperaturen för att våga lyfta ut något.

Förstår inte riktigt varför man ska lyfta ut sina blommor under sommaren heller. Eller ja, det verkar ju som att blommorna mår bra av det. Men blir det inte väldans tomt inne? fear.gif Och gör det verkligen sådan stor skillnad?

Ja vist gör det skillnad, så här blir mina pelargonior utomhus

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-04-2014, 21:09
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Natt @ 10-04-2014, 20:45) *

Väldigt många växter trivs överlag bättre i utomhusklimat om nu väder o temp tillåter dock så exponeras de mer för ohyra för naturen är ju sprängfylld av ohyra.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-04-2014, 21:20
          Länk hit: #55

Medlem

Ja jättestor skillnad i ljus och tillväxt av det smile.gif ohyra mja ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 10-04-2014, 21:32
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 376
          Medlem nr: 14 996

Pelargoner är ju i mina ögon lite av en utplanteringsväxt än en växt som jag har inomhus. Annars tycker jag att känns riskabelt att bära ut krukväxter för att sedan ta in dem igen. Vad får de med sig in ? jag menar ohyra och elände. Svårt med omställning till den torra inomhusvärmen efter utevistelse ??
          Vad har ni för tankar om det ?
          mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-04-2014, 21:39
          Länk hit: #57

Medlem

inget utifrån o in-det är inne de blir sjuka i så fall

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-04-2014, 21:44
          Länk hit: #58

Medlem

Tar ut allt jag har i växtväg (tycker det är skönt med att det är tomt inne) och man ser hur starka och välväxta dom blir ute. Ute ingen ohyra (när dom tas in kan komma). Har aldrig haft problem med omställning från ute till inne. Och när dom tas ut måste man komma ihåg att avhärda. Annars är det inte så mycket egentligen att tänka på, bara vattna och gödsla och sätt växterna i rätt läge.

Växter som inte passar ute är dom som är väldigt regnkänsliga eller som måste ha tropiskvärme för att växa bra. Men när det är högsommar så trivs även de flesta tropiska ute, och många växter från tropikerna är förvånansvärt tåliga mot svala nätter. Har man växthus så får man ännu bättre tillväxt.

Som jag skrev innan i tidigare blurret,, så hade jag inte odlat krukväxter om jag inte hade haft tillgång till balkong, uteplats. Så viktigt är det för mig att kunna sätta ut krukväxter.

Citera
          EvaKlemming
          Inlägg 11-04-2014, 07:56
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 224
          Medlem nr: 76 562

På tal om att avhärda ställde jag ut mina tre (rätt nyligen inköpta) myrtenklot i förra veckan, i helgen och häromdagen.

Det här med avhärdning är verkligen inte alls lätt för en nybörjare:

Första tillfället, runt första april, tänkte jag bara på temperaturen och ställde ut dem i på altanen i söderläge där det blir som varmast, var väl runt 7-8 grader. gick till jobbet. Tog in dem på kvällen. Såg att de blivit brunaktiga i topparna/nytillväxten som jag varit så glad för. Men jag hade ju läst att myrten skulle klara kyla... Vad var det då? Koll på nätet, tydligen hade det varit för soligt och möjligen för blåsigt då uteplatsen är ganska öppen.

Nytt försök i helgen. Jag vill ju ha dem ute. De är ju som gjorda för det. Satte dem vid entrén där det är skuggigt nästan hela dagen. Det var drygt 5-6 grader. Men hjälp, på kvällen brunt igen. Nu ville jag inte klippa bort mer.

Fast det var väl själva den om det inte ska gå. i förrgår såg jag att det skulle regna hela dagen och vara drygt 8 grader igen. Myrten ska väl gilla mjuka regn så jag bad barnen om hjälp igen att lyfta ut myrtenkloten. På kvällen såg jag att yttersta bladen började förlora all klorofyll och vissna till brunt. Däremot längre in är det fortfarande friskt. Så regn och molnigt hela dagen gick tydligen inte heller.

Nu tänker jag att jag inte vet hur jag ska göra. Är det fortfarande för kallt?

(Olivträdet däremot verkar klara in-ut mycket bättre och blommar nu. Det fick följa med myrtenkloten så det har också sett lite av varje och stått i alla slags lägen.)

/Eva

--------------------
          Odlar på östkusten. Zon 3. 1300 kvm. Varje växt måste flyttas tre gånger.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-04-2014, 11:15
          Länk hit: #60

Medlem

Bruna blad är solen, dom har blivit brända, även skugga och eller en mulen dag kan bli för mycket. Dom växter med tunna/gröna blad måste man ha väv om. Vit fiberduk som skyddar mot solen. Kyla är inget problem men dom tål inte frost. Och är dom hyfsat nyköpta så är dom nog ännu känsligare (kanske drivna i växthus).

När du har ute dom till sommaren så kommer dom nya bladen bli tjockare och rejälare. Oliv har silvriga blad och tål solen bättre, men även den kan bli bränd.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 18:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon