CITAT (MariaS @ 28-10-2009, 20:27)

Jag gör dig nog besviken nu, men att gräva ner dräneringsslang mellan groparna, kan nog förvärra ännu mer. VAtten tar i regel alltid den lättaste vägen, vilket i detta fallen kan innebära att dräneringen istället fyller på med vatten i groparna istället för att leda bort vattnet.
För att en sån dränering ska fungera, behöver du gräva ur ordentligt och bottna med markduk, sen lägger du dräneringsslangen på duken och toppar med minst 30cm singel ovan och runt dräneringsslangen. Sen viker du ihop den överblivna markduken runt singel och dräneringsslang, så det blir som en rund korv och återfyller med befintligt material. Ett betydligt större arbete, än vad det är att blanda singel och barkmylla/lövflis i den lera du gräver.
Absolut enklaste sättet, är att du nu i höst gräver ett spadtag djupt och vänder leran rakt upp och ner som den är i klumparna. Strö över tunt med singel och tjockt med mylla/flis och låt tjälen göra jobbet. Då blir det superenkelt att gräva sig ner till våren istället.
Okej, nu var jag där i helgen och grävde, men jag har svårt att se hur höstgrävningen skulle fungera - jag kommer ju inte orka gräva 50cm djupt överallt även om tjälen "hjälper till", och då kvarstår ju problemet med bassänger. Jag har ett rör nerstoppat i en utav groparna (som kontroll), och där stod det ca 10 cm vatten

Jag grävde en liten dräneringskanal (50 cm djup) som ledde bort vattnet så nu klarar sig iaf den rosen, men frågan är hur jag gör med resten.

Tror ni verkligen det är hopplöst att gräva ner dräneringslang? Om den ligger på samma nivå som groparna (50cm) - borde inte det fungera? För annars är det enda alternativet att gräva upp stora gropar runt om alla redan grävda, eller?
Redigerat av flouee: 25-11-2009, 22:17