Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> att så från frö/kärnor, när är det försent att toppa?, äpplen, citroner, apelsiner, grapefrukt
          Humlan1967
          Inlägg 28-10-2009, 13:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 26 663

Våren/sommaren 2008 (minns ej exakt när) sådde jag ett antal kärnor från ekologiska äpplen, citroner, grapefrukt och apelsin som ett roligt experiment.
          Av de som överlevde/grodde står nu alltså ett antal krukor i köksfönstret, på fönsterbrädan ovanför elementet. I det stora hela verkar de må ganska bra, de växer i olika takt. Jag glömde av att toppa precis i början så att de skulle få hjälp att breda ut sig/förgrenas. Nu är t.ex. äppelplantan en 60 cm hög och lite krokig historia, citrusväxterna har inte samma höjd och är lite mer "buskiga" av sig, men ändå inte riktigt som jag har tänkt mig.

Min fråga är alltså: är det försent att toppa nu nu när det gått så lång tid? Om det fortfarande går, hur långt ner ska/kan jag knipsa på de olika sorterna?

Sedan en annan fråga angående "äppelträdet": om det nu är någon vits att spara det alls, hur gör jag för att "ympa" det? När gör man det?

Tacksam för all hjälp i detta lilla experiment.

ps på bilden, från vänster: ciBifogad fil  fr_s_dd2008_2009.jpg ( 133.3k ) Antal nedladdningar: 34
          tron, citron, apelsin, äpple, grapefrukt

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 11:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon