Humlan1967
Våren/sommaren 2008 (minns ej exakt när) sådde jag ett antal kärnor från ekologiska äpplen, citroner, grapefrukt och apelsin som ett roligt experiment.
Av de som överlevde/grodde står nu alltså ett antal krukor i köksfönstret, på fönsterbrädan ovanför elementet. I det stora hela verkar de må ganska bra, de växer i olika takt. Jag glömde av att toppa precis i början så att de skulle få hjälp att breda ut sig/förgrenas. Nu är t.ex. äppelplantan en 60 cm hög och lite krokig historia, citrusväxterna har inte samma höjd och är lite mer "buskiga" av sig, men ändå inte riktigt som jag har tänkt mig.

Min fråga är alltså: är det försent att toppa nu nu när det gått så lång tid? Om det fortfarande går, hur långt ner ska/kan jag knipsa på de olika sorterna?

Sedan en annan fråga angående "äppelträdet": om det nu är någon vits att spara det alls, hur gör jag för att "ympa" det? När gör man det?

Tacksam för all hjälp i detta lilla experiment.

ps på bilden, från vänster: ci[attachment=43743:fr_s_dd2008_2009.jpg]tron, citron, apelsin, äpple, grapefrukt
Alexander-VG-zon3
vilka fina plantor du fått fram, Citrusarna toppar du efter hur du vill ha dom. vill du ha dom på stam (små stamträd) så toppar du efter den höjd du vill ha (men vid 50-150cm kan det vara lagom så man får en stam). då toppar du och klipper veck alla skott på stammen utom dom 2-4sista skotten på toppen. dessa skott ska bildakrona och dom toppar du in till 2-4bladpar. när kan beskär växter ska man alltid toppa strax ovanför ett bladpar, nod, bladveck.

vill du få en buske av det så toppar du dina citrusar vid 5-15cm och därefter toppar du in alla nya skott som kommer.

angående äpplet så kan du läsa här
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...97&hl=Aroma

odling av äppleträd inne kan bli svårt då dom kräver vintervila (rejält kallt) för att hålla sig friska och vitala. först växer de väldigt snabbt i 1-3år (eviga sommar) därefter när det inte blir vinter så tacklar det av och vissnar och blir mer motadliga för ohyra. har man balkong eller kan ah dom ute så går det mycket enklare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon