Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har någon vaccinerat sig ?, fick ni några biverkningar ?
          Cathis
          Inlägg 08-11-2009, 21:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Jag kommer att vaccinera mig så fort jag har möjlighet till det. Både för min egen del och för andras del, jag vill inte vara orsak till att smitta andra som kanske blir väldigt sjuka även om jag själv nu inte skulle bli det. Både mamma och pappa har redan vaccinerat sig. Mamma fick lite ont i armen och pappa mådde lite småskumt första natten, men inget allvarligt alls.

--------------------

Citera
          Hej igen
          Inlägg 08-11-2009, 22:10
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (netaave @ 08-11-2009, 17:53) *
          Vi har alla vaccinerat oss i vår familj, jag har absolut inte känt nånting, maken blev lite "duvven" samma kväll och öm i armen. Ena dottern blev uppsvälld och öm i armen i flera dar. Den som blev sjuk däremot är hon som redan har nedsatt immunitet och hon har varit riktigt dålig ända sen onsd kväll, vi misstänker kanske att hon hade nåt på G redan vid vaccinationen som inte märktes då, så teorin om att det är dom som skulle bli sjukast också får starkast reaktion köper jag direkt.

Klippt i inlägget

Make (hjärtsjuk), dotter med astma o allergier och jag har vaccinerats.

Nedsatt immunförsvar (i botten) har jag ... som inte fick några biverkningar öht
          förutom öm i armen.
          Maken ... inga som helst biverkningar ...
          dotter ...feber o sjukdomskänsla i ett par dagar.
          Samt har jag kontakt med ett antal personer som liksom jag har nedsatt immunförsvar
          ... ingen av dem har fått
          andra biverkningar förutom ömhet på stickstället.

Kontentan av detta = Man kan inte säga att det är de som har nedsatt immunförsvar
          som får starkast reaktion av sprutan.

Citera
          Amaryllis
          Inlägg 08-11-2009, 22:44
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 19 230

CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2009, 22:41) *
          Det sprids en massa skitsnack runt vaccinet, särskilt bland invandrare. Att vaccinet kommer från USA och att det innehåller grisblod, muslimer har ju USA- och grisfobi, mm. Även om en del får lite biverkningar så är det mycket mindre än riskerna med själva sjukdomen. En egen fundering är att dom som får biverkningar av vaccinet är dom som skulle bli ordentligt sjuka om dom blev smittade. Själv har jag inte bestämt mig, tillhör säkerligen inte dom som skulle bli ordentligt sjuka, men möjligen när alla som står i kö fått sitt vaccin.

Är muslim och har inte fobi mot något. Känner inte någon i min släkt som har det heller. Jag har vaccinerat mig också.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-11-2009, 00:06
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gåsis @ 08-11-2009, 19:54) *
          Svar JA! Jag ifrågasatte och mina barn fick inte alla vaccinationer som var på tapeten när det var aktuellt. Själv är jag inte vaccinerad mot smittkoppor eller tbc eller hepatit. Jag ifrågasätter även mediciner och försöker kolla upp och jag litar inte bara rakt av på "läkarvetenskapen".

Det här har inte alls med influensan att göra, men skulle du tordats avstå vaccin om det var pågående epidemier av dom sjukdomar du avstod vaccin för? Skulle du åka till ett land där smittkoppor fortfarande förekommer? Får dina barn åka till länder med mässlig? Avstod du för att dom flesta tagit vaccin och du ansåg din risk att bli smittad som liten? Tackar du alla dom som aningslöst vaccinerade sig så du kan gå ovaccinerad och ändå inte löpa stor risk att smittas?

Varför kan jag inte citera, är det ovana tro... Det var stintan jag citerade fast det inte syns.

Jag har sagt flera gånger att jag ännu inte bestämt hur jag ska göra med vaccineringen. De vaccinationer jag själv inte har var ju någon annan som missade att fixa då jag var barn, alltså inget jag själv beslutade om. Som vuxen var det inget jag ens funderade över. När mina barn var små var det väldigt mycke diskussioner för eller emot om man skulle proppa i alla vaccinationer som var på tapeten. Många avstod en eller ett par, åtminstone där jag bodde. Visst får dom åka till länder med mässling dom är vuxna och bestämmer själva. Och mina tjejer var väldigt friska som barn och smittades mycket sällan trots att både det ena och det andra gick på dagis och många kompisar var sjuka.

Om jag skulle åka till ett land där smittkoppor förekommer är en hypotetisk fråga eftersom det inte kommer att ske men antagligen skulle jag vaccinera mig innan.

Jag tänker inte i såna banor som du nämner i dina två sista frågor. Det är för mig ett mycket konstigt synsätt att man skulle avstå av såna skäl och som sagt har jag inte bestämt mig än. Jag gillar inte folk som åker snålskjuts på andra. Hoppas det räcker som svar.

Att jag ställer frågor tycker jag inte är fel eftersom jag gärna vill veta och jag tycker att jag fått svar på många av mina frågor men det finns fler.
          När jag bestämmer mig så kommer jag att göra det utifrån mina egna förutsättningar, hur jag mår och hur jag lever och vilka risker jag tar om jag avstår resp. tar vaccinationen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-11-2009, 08:14
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

PS i GP Funkar kanske bara idag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2009, 08:41
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Hej igen @ 08-11-2009, 22:10) *
          Make (hjärtsjuk), dotter med astma o allergier och jag har vaccinerats.

Nedsatt immunförsvar (i botten) har jag ... som inte fick några biverkningar öht
          förutom öm i armen.
          Maken ... inga som helst biverkningar ...
          dotter ...feber o sjukdomskänsla i ett par dagar.
          Samt har jag kontakt med ett antal personer som liksom jag har nedsatt immunförsvar
          ... ingen av dem har fått
          andra biverkningar förutom ömhet på stickstället.

Kontentan av detta = Man kan inte säga att det är de som har nedsatt immunförsvar
          som får starkast reaktion av sprutan.

Det där du räknar upp räknar inte jag till biverkningar, det är ju helt normalt för själva vaccineringen. Ont i armen tex, eller feber ett par dar.

Biverkningar för mej är sånt som kan dyka upp om några år. Ovanligt många cancerfall i samma del av kroppen tex, eller reumatiska sjukdomar som inte går att fastställa varför så många får just då.

Nu säger jag inte att det blir så! Det är bara exempel.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 09-11-2009, 08:41
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag blev vaccinerad i fredags. Kände inget den kvällen merän att jag var lite öm när jag lade mig.
          I lördags kändes armen lite stum och småvärkte, men efter en Ipren kändes inget mer.
          Lite ömhet finns kvar runt stickområdet, men bara om jag direkt tar på det.

Alltså: inga biverkningar att tala om.

Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2009, 08:58
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 09-11-2009, 08:41) *
          Jag blev vaccinerad i fredags. Kände inget den kvällen merän att jag var lite öm när jag lade mig.
          I lördags kändes armen lite stum och småvärkte, men efter en Ipren kändes inget mer.
          Lite ömhet finns kvar runt stickområdet, men bara om jag direkt tar på det.

Alltså: inga biverkningar att tala om.

Som sagt... inte vad jag räknar som biverkningar.... unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-11-2009, 09:02
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag tror inte jag ska vaccinera mig. det blir sånt himla gnäll om man är borta från jobbet så jag vågar inte ens få några biverkningar... man får väl hålla tummarna och tvätta händerna 20 gånger om dan. I dag är en kollega hemma sjuk pga vaccinering (inte svinvaccinering men ändå)...

Redigerat av skogstroll: 09-11-2009, 09:13

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Rihane
          Inlägg 09-11-2009, 09:12
          Länk hit: #50

Gäster

OT: Har bett admin att bevaka tåten.

Läs lite historia om vad som hänt tidigare under exempelvis pesten, när man beskyllde dom som ansågs annorlunda för allt möjligt ogrundat.

Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2009, 09:21
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Rihane @ 09-11-2009, 09:12) *

Varför?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-11-2009, 09:23
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Rihane @ 09-11-2009, 09:12) *

Läs lite historia om vad som hänt tidigare under exempelvis pesten, när man beskyllde dom som ansågs annorlunda för allt möjligt ogrundat.

Förklara snälla varför du bett admin bevaka tråden!??!

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-11-2009, 09:24
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

undrade jag med fast jag har inte läst den från början ...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          KRT
          Inlägg 09-11-2009, 11:39
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har inte vaccinerat mig än, men nästa vecka ska min pldersgrupp vaccineras (om inget oförutsätt inträffar).... Läste att man kanske även ska rekommendera barn fr 6 mån vaccination, hoppas det så jag kan vaccinera den lille och slipper oron för att han ska hamna i respirator eller på IVA.

Att fundera över beslutet, att ifrågasätta och söka information är sunt och utomordentligt nytigt!!! Är man osäker är det bara att leta bland den enorma mängd information man får i tidningar, på TV, i Radio, på näet osv. Det är dock viktigt att man funderar över VEM om informerar, samt om informationen är realistisk. Det är högst osannolikt att man ens fingrar börja växa av en vaccination, och ändå finns det ungdomar som uppger rädsland för detta som orsaken till att man inte vill vaccinera sig. Det finns över huvud taget ingen som kan tala om huruvida en vaccination kommer ge biverkningar om 1, 10 eller 30 år - däremot kan man säga att det är ytterst osannolikt baserat på verkningsmekanismerna hos vaccinet (dvs hur vaccinationsprocessen fungerar och vad det innehåller). Däremot är det kännt att vissa infektioner kan ge följdsjukdomar, man kan t.ex. få njurpåverkan efter en halsfluss, man kan få lunginflammation av en influensa osv.

Jag är av åsikten att vaccinationer är utomordentligt bra, just nu undersöker jag om man kan vaccinera mot vattkoppor och var man i så fall får gjort det. Nu säger väl någon att vattkoppor är en vanlig barnsjukdom och det "ska" barn ha, men jag undrar varför man "ska" ha en viss sjukdom om man inte måste? Jag förstår och respekterar andras synestätt, jag vet att många anser att det är onödigt, att man får ett bättre försvar om man har själva sjukdomen osv, men jag har en avvikande uppfattning. TROTS detta funderade jag ganska länge innan vi beslöt att vaccinera äldste sonen. Dels för att han har ett bra immunförsvar, blir sällan sjuk och blir då fort bra igen. Men två faktorer fick oss att bestämma oss för vaccination - dels att han har en lillebror som inte kan vaccineras eller behandlas med antivirala läkemedel om han bli sjuk, och dels att han under senare årekt faktiskt har fått falsk krupp varje gång han blivit förkyld. Även om detta inte räknas som någon riskgrupp eller riskfaktor - betyder det trots allt att hans luftvägar är något känsligare och lättare svullar igen än normalt och det KAN (inte nödvändigtvis, men eventuellt) betyda att han får problem om han drabbas av influensa.

Att jämföra neurodesyn med influensavaccination är inte riktigt tillämpligt - det är en fruktansvärt stor skillnad på att spruta in liten mängd försvagat virus i kroppen och på så vis initiera en immunrespons som ger skydd i framtiden, än att tillföra en kemisk förening under den absolut känsligaste fasen av den embryonala utvecklingen!!!! Fö. vad gäller infuensavaccination av gravida, inte svininfluensan utan vanlig säsongsinfluensa, så rekommenderas gravida i måna länder vaccination eftersom det är en påfrestning på moder och barn att genomgå en influensa, samt att man i slutet av graviditeten har mindre lungvolym vilket ökar risken för luftvägskomplikationer. Däremot undviker man att vaccinera under första trimestern, just för att inte riskera något under den känsligaste fasen av utveckligen.....

När man infekteras med ett virus beror sjukdomsförloppet ofta på hur många partiklar man infekterades med. Ju färre partiklar, ju längre tid tar det för dessa att multiplicera och ju mer tid har kroppen på sig att möte infektionen innan den blir rejäl. Alltså, de personer man ser i tidningen "Jag var lite hostig några dagar men inget mer och sedan visade det sig att jag hade svininfluensan" har troligen fått i sig en mycket liten dos virus. Men eftersom det är snudd på omöjligt att själv veta hur mycket virus man får i sig, är det inte en hanterbar väg att gå om man vill ha skydd men inte bli dålig....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-11-2009, 11:47
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är inte precis en sån person som tar medicin eller springer och vaccinerar mig i "onödan". Jag har dock i detta fallet beslutat mig för att göra det av två skäl. Allmän solidaritet och solidaritet med mitt barnbarn, som hittills i alla fall ansetts för ung för att vaccineras.
          KRTs informativa inlägg har gjort det lättare att ta beslutet.

edit. stavfel

Redigerat av Aqvakul: 09-11-2009, 12:15

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2009, 11:53
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (KRT @ 09-11-2009, 11:39) *
          ---När man infekteras med ett virus beror sjukdomsförloppet ofta på hur många partiklar man infekterades med. Ju färre partiklar, ju längre tid tar det för dessa att multiplicera och ju mer tid har kroppen på sig att möte infektionen innan den blir rejäl. Alltså, de personer man ser i tidningen "Jag var lite hostig några dagar men inget mer och sedan visade det sig att jag hade svininfluensan" har troligen fått i sig en mycket liten dos virus. Men eftersom det är snudd på omöjligt att själv veta hur mycket virus man får i sig, är det inte en hanterbar väg att gå om man vill ha skydd men inte bli dålig....

Du har tur du Aqva rolleyes.gif jag blir bara mer förvirrad...

Den markerade meningen förstod jag inte. Menar hon att man inte ska dra på sej influensan för att bli immun? Är det den vägen hon menar?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-11-2009, 12:02
          Länk hit: #57

Medlem

Tack igen KRT för bra information!

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 09-11-2009, 12:06
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (*Stintan* @ 09-11-2009, 12:02) *
          Tack igen KRT för bra information!

smiley_small_hug.gif

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Magdis
          Inlägg 09-11-2009, 12:40
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Berith @ 09-11-2009, 11:53) *
          Du har tur du Aqva rolleyes.gif jag blir bara mer förvirrad...

Den markerade meningen förstod jag inte. Menar hon att man inte ska dra på sej influensan för att bli immun? Är det den vägen hon menar?

Jag tolkar det som så ja.

Konstigt sätt att resonera egentligen, jag har sett en del som gör det. Att dra på sig en sjukdom för att skaffa ett skydd mot den. Då missar man ju hela meningen med att skaffa sig ett skydd för att slippa genomgå sjukdomen. Vad ska man ha det skyddet till sen liksom?

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-11-2009, 12:47
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vill bara påpeka ännu en gång att jag inte jämförde svininfluensan med Neurosdyn vad gäller det man tillför kroppen.
          Jag var ute efter att man inte blint ska lita på allt som erbjuds!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 14:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon