Sidor: 1, 2
Motti
Var själv och vaccinerade mig i går ! enda biverkningen hittills är en riktigt öm bula på armen och trötthet !kunde vara intressant att höra om någon fått allvarligare biverkningar eller inga alls confused.gif eftersom det har pratats så mycket om just biverknigar.
KRT
Ine jag, men sonen är vaccinerad sedan tre veckor - inga biverkningar alls. Varken feber, ömhet eller något, och då "letade" jag symptom eftersom jag vet att det är valigt med någon biverkning...

Kom på att det iofs kan bero på att han fick "halv" dos g.gif
skånepåg
Pratade innan idag om en på facbook som var tveksam mot det men jag säger bara "vaccinera dej" för det är ingen kul influensa, jag ska själv vaccinera mej när de har tid för det tar ju slut på 2-3 dagar och får inga nya inom 2-3 veckor tongue.gif Som en annan sa på facebook "Här har man varit två månader i Mexico och inte hört talas om nån jävla svinis. Kommer man hem så har alla panik. Chilla. Du är kanske lite förkyld" Mexico hade ju flest fall innan nu har de ett av de minsta fall av svinis...Och alla av tester så har de inte hittat nån bieffect tongue.gif Var det inte norge som forska mycket om vaccinet???
Lady Hamilton
Jag blev bara lite öm just över stickstället i övrigt inga biverkningar ( på 5 dagar) inga problem att sova även på "stickarmen"
Monaxe
Blev vaccinerad på jobbet i tisdags, kände mej lite frusen och öm i kroppen på kvällen. Vaknade 03:30 på morgonen av att jag frossade, tog aldrig tempen men kände mej ganska så krasslig.
Blev bättre fram på dagen och i går var det bara lite trötthet som hängde i. Lite öm i armen, men inget märkvärdigt. Båda sönerna har fått rejäla influensaslängar med feber och muskelvärk. Satt i i ca 2 dagar och är nu helt OK igen.
Hellre lite symtom i 1-2 dagar än riktig influensa i ett par veckor!
Magdis
Ont i armen ett par dagar, kändes som ett blåmärke. Jag kan berätta att hela personalstyrkan på sjukhuset här är vaccinerad och en stor mängd av våra patienter också och hittills har 0 allvarliga biverkningar visat sig smile.gif
Anki V
Lätt ömhet i muskeln och en svårdefinierbar ”kymighetskänsla” dagen efter….sedan var det prima liv igen.

/Anki
*Stintan*
Det skulle vara intressant att få veta var viruset kommer ifrån.
KRT
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2009, 16:08) *
Det skulle vara intressant att få veta var viruset kommer ifrån.

Menar du det virus man baserat vaccinet på så är det isolerat från Kalifornien. Den fullständiga beteckningen är "Influensavirus A/California/7/2009 (H1N1)v-liknande stam"....
*Stintan*
Ja men från början.
Motti
Ja man ska inte ropa hej förstog ja nu !nu känner jag mig vissen ja så där småkymig som någon skrev unsure.gif
Anki på Öland
Värk och svullnad i stickarmen, 40 graders feber och värk i kroppen i 2 dygn.
Anki
KRT
CITAT (*Stintan* @ 06-11-2009, 16:38) *
Ja men från början.

Från lite alla möjlig håll, det är en kombination av ett grisinfluensavirus som hittats i nordamerika grisar (och innehåller gener från human influensa, fågelinfluensa och grisinfluensa) och ett grisinfluensavirus som hittats i grisar i eurasien (och är en kombination av grisinfluensa och human influensa, har för mig att fågelinfluensagenerna bara kom från den nordamerikanska halvan men jag är lite osäker). Exakt var viruset kombinerades till dagens vet man inte, eftersom man inte övervakar influensa hos grisar........ Tror man kommer göra det i framtiden dock smile.gif, enligt en källa jag hittade antog man att kombinationen skett då transporterat grisar mellan noramerika och eurasien, logiskt sett borde det ha varit i djur som transporterades till nordamerika eftersom det var där den bröt ut först, men det är jag osäker på. Jag harför mig att jag lade in en länk till detta i den andra tråden....

Motti
I dag är jag pigg igen och ska ha Farsdagmiddag i morgon rolleyes.gif Pratade med en vännina som är sjuksköterska och bland personalen där som blivit vaccinerade har symtomen varit ömhet i armen efter sticket ,halvdassig en eller två dagar med lite frossa och halsont.Jag är fortfarande lite öm i armen !men hellre det än dödsjuk.Det här med vaccinationen gick bättre än jag trodde !en baggis ju .Fick veta i dag att jag inte behöver vaccinera mig en gång till ,det va ju tal om att riskgrupperna eventuellt behövde en spruta till.
Gossen Ruda
Det sprids en massa skitsnack runt vaccinet, särskilt bland invandrare. Att vaccinet kommer från USA och att det innehåller grisblod, muslimer har ju USA- och grisfobi, mm. Även om en del får lite biverkningar så är det mycket mindre än riskerna med själva sjukdomen. En egen fundering är att dom som får biverkningar av vaccinet är dom som skulle bli ordentligt sjuka om dom blev smittade. Själv har jag inte bestämt mig, tillhör säkerligen inte dom som skulle bli ordentligt sjuka, men möjligen när alla som står i kö fått sitt vaccin.
Motti
Jo du Gossen Ruda !när jag var och vaccinerade mig var det en invandrar familj där och försökte Puscha sig in med argumentet att sonen skulle åka utomlands nästa vecka !här var det vaccinering för riskpersoner vecka 44-45,man kan undra om de kom på i torsdags att sonen skulle åka utomlands confused.gif Tycker det är skit när vanliga friska människor försöker Puscha in sig för att få vaccin när det finns Riskgrupper som kan dö av influensan , Ja det va väl inte bara invandrare som försökte snika till sig vaccinet ,det var även så kallat inhemska som va där som inte hade där att göra än, sick.gif Fy fan vad en del är om sig och kring sig utan att bry sig om andra.Själv hörde jag till Riskgruppen på grund av Infektionsastma.Sköterskan som vaccinerade mig sa att de har inte en chans att kolla upp om dom de vaccinera verkligen är riskgrupper!
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2009, 22:41) *
En egen fundering är att dom som får biverkningar av vaccinet är dom som skulle bli ordentligt sjuka om dom blev smittade.

Denna fundering har jag också haft. En annan fundering jag haft är om det är bra att få en ordentlig reaktion på vaccinet så att man verkligen är säker på att kroppen reagerat på det och bildat antikroppar. Själv fick jag ingen reaktion alls nästan.
Den tredje funderingen är att om man inte får nån reaktion så har man redan ett visst skydd, detta skulle ev. kunna styrkas av att de flesta av våra äldre patienter som vi vaccinerat inte har blivit dåliga medan de yngre ur personalstyrkan har blivit det. Det skulle då kunna bero på att de äldre redan har genomgått t.ex asiaten och skaffat sig ett visst skydd.
MariaS
Mycket intressanta frågeställningar. Finns ingen kunnig här som kan bekräfta eller dementera?
Monarda
Men det är ju märkligt att dom inte kan kolla det. Här har skickats ut särskild kallelse till dom som tillhör riskgrupperna och det brevet ska man visa upp för att bli vaccinerad.
Vi har fått erbjudande genom jobbet men jag har inte bestämt mig än. Tillhör inte riskgruppen och har man som jag passerat 50 så kanske man fått ett visst immunförsvar genom dom influensasvängar man varit med om tidigare.
Motti
Dom jag frågat har i stort set haft milda biverkningar !media ha ju gått ut med skräckpropaganda enligt mitt sätt att se på det.Kan tala om att jag hade ångest inför den här vaccinationen efter att jag läst att man kunde bli förlamad bla !så jag mådde skit innan jag kom så långt att jag tog beslutet att ta vaccinationen !och vad hände ?inget !Fan ta de Journalister som skrivit skräckpropagandan och sedan gåt och vaccinerat sig.
Peztis
Vi har i vår familj inte tagit ställning ännu...
Tycker det är så himla mycket blaj-information som sprids i pressen och därmed bland befolkningen.
Jag är inte rätt för själva sprutan eller eventuellt omedelbara biverkningar. Vad jag är rädd för är långsiktiga biverkningar, sådant som kanske dyker upp om 10-15 år. Och jag tänker på min snart 5-åriga son. Hemskt om något skulle hända honom i 20-årsåldern bara för att vi var skrämda nu.
Min mamma blev erbjuden Neurosedyn när hon väntade min storebror, hon tackade som tur var nej. Men det får i alla fall mig att tänka efter några extra gånger.

Jag förstår verkligen argumentet med att vara solidarisk och ta för att minska risken för dem som av olika medicinska anledningar inte kan ta vaccinationen. MEN jag måste ju först och främst tänka på min sons bästa, anser jag som mamma.

Jag tycker som sagt att det är en jättesvår fråga och man bör väl snarast ta ställning till den.
Berith
CITAT (Peztis @ 08-11-2009, 11:08) *
Vi har i vår familj inte tagit ställning ännu...
Tycker det är så himla mycket blaj-information som sprids i pressen och därmed bland befolkningen.
Jag är inte rätt för själva sprutan eller eventuellt omedelbara biverkningar. Vad jag är rädd för är långsiktiga biverkningar, sådant som kanske dyker upp om 10-15 år. Och jag tänker på min snart 5-åriga son. Hemskt om något skulle hända honom i 20-årsåldern bara för att vi var skrämda nu.
Min mamma blev erbjuden Neurosedyn när hon väntade min storebror, hon tackade som tur var nej. Men det får i alla fall mig att tänka efter några extra gånger.

Jag förstår verkligen argumentet med att vara solidarisk och ta för att minska risken för dem som av olika medicinska anledningar inte kan ta vaccinationen. MEN jag måste ju först och främst tänka på min sons bästa, anser jag som mamma.

Jag tycker som sagt att det är en jättesvår fråga och man bör väl snarast ta ställning till den.

Fantastiskt med nån mer som funderar som jag över det här.
Rose
CITAT (Berith @ 08-11-2009, 12:32) *
Fantastiskt med nån mer som funderar som jag över det här.

Vi är flera som funderar Berith, du är inte ensam. Men jag vet hur det kan kännas, man liksom får inte ifrågasätta.
*Stintan*
CITAT (Rose @ 08-11-2009, 12:36) *
Vi är flera som funderar Berith, du är inte ensam. Men jag vet hur det kan kännas, man liksom får inte ifrågasätta.

tummenupp.gif
Magdis
Varför skulle man inte få ifrågasätta? Jag upplever snarare att det är tvärtom. I tråden om svininfluensa har bl.a KRT svarat mycket utförligt på många frågor. Jag som sjukvårdskunnig kan svara på att om det dyker upp biverkningar på vaccinet så är det tämligen omgående. Några långsiktiga biverkningar har jag aldrig hört talas om när det gäller vaccin. Vaccinet är ju inga konstigheter egentligen, det är ju bara avdödat virus som ska skapa en liten flunsa i kroppen så att man blir immun.
Att svara på era frågor om vaccinet är ju inte samma sak som att påstå att man inte får ifrågasätta! Det beror väl i så fall att ni inte får de svar ni vill höra, som ni anser er inte få ifrågasätta.
Rose
CITAT (Magdis @ 08-11-2009, 13:44) *
Det beror väl i så fall att ni inte får de svar ni vill höra, som ni anser er inte få ifrågasätta.

Så är det inte för mig i alla fall. Men just såna påståenden är vad jag reagerar på och som gör att man upplever att man inte får ifrågasätta. Man blir liksom dumförklarad.
Magdis
CITAT (Rose @ 08-11-2009, 13:47) *
Så är det inte för mig i alla fall. Men just såna påståenden är vad jag reagerar på och som gör att man upplever att man inte får ifrågasätta. Man blir liksom dumförklarad.

Det är ingen som dumförklarar nån men det är frustrerande att om o om igen försöka berätta allt man vet om vaccinet och sen fortsätter alla att påstå att ingen vill svara och att de inte får ifrågasätta.
*Stintan*
Varför skulle man inte få ifrågasätta? Jag upplever snarare att det är tvärtom. I tråden om svininfluensa har bl.a KRT svarat mycket utförligt på många frågor. Jag som sjukvårdskunnig kan svara på att om det dyker upp biverkningar på vaccinet så är det tämligen omgående. Några långsiktiga biverkningar har jag aldrig hört talas om när det gäller vaccin. Vaccinet är ju inga konstigheter egentligen, det är ju bara avdödat virus som ska skapa en liten flunsa i kroppen så att man blir immun.
Att svara på era frågor om vaccinet är ju inte samma sak som att påstå att man inte får ifrågasätta! Det beror väl i så fall att ni inte får de svar ni vill höra, som ni anser er inte få ifrågasätta.

Tja Magdis hur du kan vara så säker på att det inte skulle kunna finnas några långsiktiga biverkningar när ingen annan kan det förstår då inte jag. Det finns dom som svarar väldigt bra när vi ifrågasätter och så finns det dom som gör det på ett nedlåtande sätt vilket jag faktiskt tyckte du delvis gjorde nu.

Dumt att det finns två trådar om samma ämne.
Berith
Tack Rose och *Stintan*.

Magdis, jag tog iaf Nethas inlägg till mej som ett "dumförklarande".

Blir det nu en tredje tråd så förstår jag varför... giggle.gif
Magdis
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2009, 14:00) *
Tja Magdis hur du kan vara så säker på att det inte skulle kunna finnas några långsiktiga biverkningar när ingen annan kan det förstår då inte jag. Det finns dom som svarar väldigt bra när vi ifrågasätter och så finns det dom som gör det på ett nedlåtande sätt vilket jag faktiskt tyckte du delvis gjorde nu.

Dumt att det finns två trådar om samma ämne.

Om det jag skrev ovan kan tolkas som nedlåtande så fattar inte jag på vilket annat sätt jag skulle kunna svara. Jag har aldrig sagt att jag är säker, jag sa att jag aldrig hört talas om några långsiktiga biverkningar.
Jag ska sluta svara på vad jag vet om vaccinet och jag ska sluta med mina ögonvittnesskildringar om flunsans framfart från och med nu. Jag har försökt hjälpa till att ge en klarare bild av vad som händer men jag har enbart fått skit för det, så nu ger jag upp.
Berith

Det låter ju jättebra! Att det inte finns några långsiktiga biverkningar på det här svininfluensavaccinet. Synd att det inte kommer fram mer, så vi som undrar och tvekar verkligen får svar.

Jag tar inte ditt inlägg som nedlåtande, men i andra tråden fanns en hel del såna inlägg. I alla fall uppfattade jag dom så.
*Stintan*
CITAT (Magdis @ 08-11-2009, 14:07) *
Om det jag skrev ovan kan tolkas som nedlåtande så fattar inte jag på vilket annat sätt jag skulle kunna svara. Jag har aldrig sagt att jag är säker, jag sa att jag aldrig hört talas om några långsiktiga biverkningar.
Jag ska sluta svara på vad jag vet om vaccinet och jag ska sluta med mina ögonvittnesskildringar om flunsans framfart från och med nu. Jag har försökt hjälpa till att ge en klarare bild av vad som händer men jag har enbart fått skit för det, så nu ger jag upp.

Kanske skulle förtydligat att det var den sista meningen jag avsåg som nedlåtande, inte det övriga svaret.
Magdis
CITAT (*Stintan* @ 08-11-2009, 16:28) *
Kanske skulle förtydligat att det var den sista meningen jag avsåg som nedlåtande, inte det övriga svaret.

Jag undrade vad det berodde på att ni ansåg er inte få ifrågasätta och ställa frågor, när jag och några andra försöker svara så gott det går. Jag kunde inte komma på nåt annat svar än att ni väntar er några andra svar än dem vi ger. Jag har anklagats för att försöka skrämmas och för att vara nedlåtande och jag känner inte alls att jag har menat så, det är helt enkelt ingen idé att jag försöker nåt mera.
Farbror Blå
Jag tycker inte att man tystas ner om man försöker ifrågasätta viruset. det är ju för f-n det enda folk gör!!

-Är det farligt?
-Men man vet ju inte vad det innehåller!
-Kan man få biverkningar?
-Innehåller det inte kvicksilver?

Jag har försökt sätta mej in i frågan, genom att STRUNTA i vad kvällspressen säger, dom har ju en skruv lös!
Ena dagen skrev Expresen om "propagandan som ska få dej att ta vaccinet" som om alltsammans är en komplott av stanerna i världen. Nästa dag skrev dom att 300 000 kan vara smittade, så aman skulle bli rädd och geenast springa efter sprutan.

Det finns vettig debatt på radio p1, där har forskare berättat om viruset. Ett prgram har också en skreptisk inriktning, så de misstänksamma också får tala.
Vad gäller frågorna i början av mitt inlägg..

Är det farligt? - nej säger forskarna. De som är känsliga, kommer sannolikt att bli sjukare av flunsan!!

-men man vet ju inte vad det innehåller?-
dumburk! Har du nånsin ifrågasatt barnens vaccin på BVC? verkar dom ha tatt skada av stelkramp, polio, mässlingen, smittkoppor, tbc.... har du varit i tropikerna? kanske tatt Hepatitsprutor? Frågade du vad dom innehöll?

Hur många av oss vanliga dödliga skulle fatta ett smack av att läsa innehållsförteckningen?
När de flesta svenskarna inte ens kan läsa sej till den på maten dom köper, så dom vräker i sej E621 och andra, enligt mej farligare kemikalier än vaccinet innehåller. Och i mycket störe mängd.

Kan man få biverkningar?
Absolut, alla mediciner har biverkningar, det följer liksom med preparat. Frågade du om biverkningar när du lät barnen ta vaccin på BVC? Eller kanske litade du på läkarvetenskapen? fortsätt med det!

Adjuvansen, det medel som ska få preparatet att "ta" bättre i kroppen är i vissa sorter av vaccinet kvicksilver tyvärr. Du kommer at finna att så är fallet i alla vaccin du nånsin tagit.
Kvicksilverhalten i en havsfångad fisk du äter är större.....

netaave
Men kan man jämföra risken med långsiktiga biverkningar på influensavaccin och neurosedyn, dom är ju inte ens släkt.
Innehåller den överhuvudtaget några gemensamma komponenter?
Influensavaccin har ju getts till riskgrupper i många år så där borde väl det ha märkts tidigare isf. Svininfluensan är visserligen ny och "farligare", riktigt aggresiv för några få men så olik vanlig influensa är den väl inte ändå. Det är ju samma symtom och förlopp men mer intensivt.

Vi har alla vaccinerat oss i vår familj, jag har absolut inte känt nånting, maken blev lite "duvven" samma kväll och öm i armen. Ena dottern blev uppsvälld och öm i armen i flera dar. Den som blev sjuk däremot är hon som redan har nedsatt immunitet och hon har varit riktigt dålig ända sen onsd kväll, vi misstänker kanske att hon hade nåt på G redan vid vaccinationen som inte märktes då, så teorin om att det är dom som skulle bli sjukast också får starkast reaktion köper jag direkt.

Jag skulle inte våga låta bli att vaccinera mig, tänk också på att sjukvård och forskning har kommit bra mycket längre idag än på 50-60talet så jag tror nog vi tryggt kan lämna oss i sjukvårdens omsorg vad gäller detta. Finns ju en orsak till att vi får det gratis.

CITAT (Farbror Blå @ 08-11-2009, 17:36) *
Jag tycker inte att man tystas ner om man försöker ifrågasätta viruset. det är ju för f-n det enda folk gör!!

-Är det farligt?

Jag har försökt sätta mej in i frågan, genom att STRUNTA i vad kvällspressen säger, dom har ju en skruv lös!
Ena dagen skrev Expresen om "propagandan som ska få dej att ta vaccinet" som om alltsammans är en komplott av stanerna i världen. Nästa dag skrev dom att 300 000 kan vara smittade, så aman skulle bli rädd och geenast springa efter sprutan.

Det finns vettig debatt på radio p1, där har forskare berättat om viruset. Ett prgram har också en skreptisk inriktning, så de misstänksamma också får tala.

Är det farligt? - nej säger forskarna. De som är känsliga, kommer sannolikt att bli sjukare av flunsan!!

dumburk! Har du nånsin ifrågasatt barnens vaccin på BVC? verkar dom ha tatt skada av stelkramp, polio, mässlingen, smittkoppor, tbc.... har du varit i tropikerna? kanske tatt Hepatitsprutor? Frågade du vad dom innehöll?

Hur många av oss vanliga dödliga skulle fatta ett smack av att läsa innehållsförteckningen?
När de flesta svenskarna inte ens kan läsa sej till den på maten dom köper, så dom vräker i sej E621 och andra, enligt mej farligare kemikalier än vaccinet innehåller. Och i mycket störe mängd.
Kan man få biverkningar?
Absolut, alla mediciner har biverkningar, det följer liksom med preparat. Frågade du om biverkningar när du lät barnen ta vaccin på BVC? Eller kanske litade du på läkarvetenskapen? fortsätt med det!

Adjuvansen, det medel som ska få preparatet att "ta" bättre i kroppen är i vissa sorter av vaccinet kvicksilver tyvärr. Du kommer at finna att så är fallet i alla vaccin du nånsin tagit.

BRA!! skrivet smile.gif
*Stintan*
CITAT (Farbror Blå @ 08-11-2009, 17:36) *

-Är det farligt?

Kan man få biverkningar?

Kul att du sätter färg på tråden! blink.gif
Jag tycker inte heller att man tystas ner om man ifrågasätter och jag tycker att det är bra att det finns människor som gör det.

Svar JA! Jag ifrågasatte och mina barn fick inte alla vaccinationer som var på tapeten när det var aktuellt. Själv är jag inte vaccinerad mot smittkoppor eller tbc eller hepatit. Jag ifrågasätter även mediciner och försöker kolla upp och jag litar inte bara rakt av på "läkarvetenskapen".
Gåsis
Svar JA! Jag ifrågasatte och mina barn fick inte alla vaccinationer som var på tapeten när det var aktuellt. Själv är jag inte vaccinerad mot smittkoppor eller tbc eller hepatit. Jag ifrågasätter även mediciner och försöker kolla upp och jag litar inte bara rakt av på "läkarvetenskapen".
[/quote]

Det här har inte alls med influensan att göra, men skulle du tordats avstå vaccin om det var pågående epidemier av dom sjukdomar du avstod vaccin för? Skulle du åka till ett land där smittkoppor fortfarande förekommer? Får dina barn åka till länder med mässlig? Avstod du för att dom flesta tagit vaccin och du ansåg din risk att bli smittad som liten? Tackar du alla dom som aningslöst vaccinerade sig så du kan gå ovaccinerad och ändå inte löpa stor risk att smittas?

Varför kan jag inte citera, är det ovana tro... Det var stintan jag citerade fast det inte syns.
Hej igen
CITAT (Magdis @ 08-11-2009, 14:07) *

Magdis ... jag tycker att du ska fortsätta rapportera. Det var för dina , Monaxe, Anki V & Krt
inlägg o rapporter som jag slapp oron innan vaccineringen.

Förhoppningsvis får barnbarnen sprutan i veckan som kommer ... här finns redan konstaterade fall
i förskolan.
Farbror Blå
Själv tänker jag ta sprutan
Dels för att jag gärna försäkrar mej mot en potentiellt farlig sjukdom, dels för att om jag som världsmedborgare kan undvika att andra blir smittade då..

Låter altruistiskt, men min gamla mor är infektionskänslig och för hennes skull så är det bättre om jag också vaccinerar mej.

Jag tror inte en sekund på att vaccin är av ondo.
Peztis
Netaave:
Jag har inte jämfört vaccinet som sådant med Neurosedyn, jag ville påpeka att man inte alltid godtyckligt ska ta allt som erbjuds.
Vad gäller att lita på staten så är jag tyvärr inte så blåögd i det fallet (även om jag kan vara det i mångt och mycket). Rent krasst och kortsiktigt så tjänar ju staten på att hela arbetsföra Sverige inte drabbas av influensan samtidigt. Vad som händer om 10-20 år, ja det kan vi ta tag i då, liksom.

Farbror Blå:
Dumburk kan du vara själv för ja, vi ifrågasatte huruvida vi skulle ge sonen alla vaccinationer som barnet skulle ha. Han fick sina sprutor till slut men helt självklart var det inte.
Och om biverkningar så ja, det finns de som hävdar att det finns ett samband mellan vaccinationerna och t ex autism. Nu tror jag själv inte på detta men som sagt, det är inte alldeles självklart för alla...

Berith:
Ja, visst är det skönt att höra att man själv inte är ensam i sina tankegångar.

Summering från mig (just nu): jag VET inte hur vi ska göra, jag är väldigt kluven i denna fråga. Troligen kommer vi väl att vaccineras oss men helt solklart är det inte!
Med den massiva mängd "information" alla har fått har det blivit en så konstig situation, tycker jag.
Cathis
Jag kommer att vaccinera mig så fort jag har möjlighet till det. Både för min egen del och för andras del, jag vill inte vara orsak till att smitta andra som kanske blir väldigt sjuka även om jag själv nu inte skulle bli det. Både mamma och pappa har redan vaccinerat sig. Mamma fick lite ont i armen och pappa mådde lite småskumt första natten, men inget allvarligt alls.
Hej igen
CITAT (netaave @ 08-11-2009, 17:53) *
Vi har alla vaccinerat oss i vår familj, jag har absolut inte känt nånting, maken blev lite "duvven" samma kväll och öm i armen. Ena dottern blev uppsvälld och öm i armen i flera dar. Den som blev sjuk däremot är hon som redan har nedsatt immunitet och hon har varit riktigt dålig ända sen onsd kväll, vi misstänker kanske att hon hade nåt på G redan vid vaccinationen som inte märktes då, så teorin om att det är dom som skulle bli sjukast också får starkast reaktion köper jag direkt.

Klippt i inlägget

Make (hjärtsjuk), dotter med astma o allergier och jag har vaccinerats.

Nedsatt immunförsvar (i botten) har jag ... som inte fick några biverkningar öht
förutom öm i armen.
Maken ... inga som helst biverkningar ...
dotter ...feber o sjukdomskänsla i ett par dagar.
Samt har jag kontakt med ett antal personer som liksom jag har nedsatt immunförsvar
... ingen av dem har fått
andra biverkningar förutom ömhet på stickstället.

Kontentan av detta = Man kan inte säga att det är de som har nedsatt immunförsvar
som får starkast reaktion av sprutan.
Amaryllis
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2009, 22:41) *
Det sprids en massa skitsnack runt vaccinet, särskilt bland invandrare. Att vaccinet kommer från USA och att det innehåller grisblod, muslimer har ju USA- och grisfobi, mm. Även om en del får lite biverkningar så är det mycket mindre än riskerna med själva sjukdomen. En egen fundering är att dom som får biverkningar av vaccinet är dom som skulle bli ordentligt sjuka om dom blev smittade. Själv har jag inte bestämt mig, tillhör säkerligen inte dom som skulle bli ordentligt sjuka, men möjligen när alla som står i kö fått sitt vaccin.

Är muslim och har inte fobi mot något. Känner inte någon i min släkt som har det heller. Jag har vaccinerat mig också.
*Stintan*
CITAT (Gåsis @ 08-11-2009, 19:54) *

Det här har inte alls med influensan att göra, men skulle du tordats avstå vaccin om det var pågående epidemier av dom sjukdomar du avstod vaccin för? Skulle du åka till ett land där smittkoppor fortfarande förekommer? Får dina barn åka till länder med mässlig? Avstod du för att dom flesta tagit vaccin och du ansåg din risk att bli smittad som liten? Tackar du alla dom som aningslöst vaccinerade sig så du kan gå ovaccinerad och ändå inte löpa stor risk att smittas?

Varför kan jag inte citera, är det ovana tro... Det var stintan jag citerade fast det inte syns.

Jag har sagt flera gånger att jag ännu inte bestämt hur jag ska göra med vaccineringen. De vaccinationer jag själv inte har var ju någon annan som missade att fixa då jag var barn, alltså inget jag själv beslutade om. Som vuxen var det inget jag ens funderade över. När mina barn var små var det väldigt mycke diskussioner för eller emot om man skulle proppa i alla vaccinationer som var på tapeten. Många avstod en eller ett par, åtminstone där jag bodde. Visst får dom åka till länder med mässling dom är vuxna och bestämmer själva. Och mina tjejer var väldigt friska som barn och smittades mycket sällan trots att både det ena och det andra gick på dagis och många kompisar var sjuka.

Om jag skulle åka till ett land där smittkoppor förekommer är en hypotetisk fråga eftersom det inte kommer att ske men antagligen skulle jag vaccinera mig innan.

Jag tänker inte i såna banor som du nämner i dina två sista frågor. Det är för mig ett mycket konstigt synsätt att man skulle avstå av såna skäl och som sagt har jag inte bestämt mig än. Jag gillar inte folk som åker snålskjuts på andra. Hoppas det räcker som svar.

Att jag ställer frågor tycker jag inte är fel eftersom jag gärna vill veta och jag tycker att jag fått svar på många av mina frågor men det finns fler.
När jag bestämmer mig så kommer jag att göra det utifrån mina egna förutsättningar, hur jag mår och hur jag lever och vilka risker jag tar om jag avstår resp. tar vaccinationen.
Gossen Ruda
PS i GP Funkar kanske bara idag.
Berith
CITAT (Hej igen @ 08-11-2009, 22:10) *
Make (hjärtsjuk), dotter med astma o allergier och jag har vaccinerats.

Nedsatt immunförsvar (i botten) har jag ... som inte fick några biverkningar öht
förutom öm i armen.
Maken ... inga som helst biverkningar ...
dotter ...feber o sjukdomskänsla i ett par dagar.
Samt har jag kontakt med ett antal personer som liksom jag har nedsatt immunförsvar
... ingen av dem har fått
andra biverkningar förutom ömhet på stickstället.

Kontentan av detta = Man kan inte säga att det är de som har nedsatt immunförsvar
som får starkast reaktion av sprutan.

Det där du räknar upp räknar inte jag till biverkningar, det är ju helt normalt för själva vaccineringen. Ont i armen tex, eller feber ett par dar.

Biverkningar för mej är sånt som kan dyka upp om några år. Ovanligt många cancerfall i samma del av kroppen tex, eller reumatiska sjukdomar som inte går att fastställa varför så många får just då.

Nu säger jag inte att det blir så! Det är bara exempel.
Eva i Skåne
Jag blev vaccinerad i fredags. Kände inget den kvällen merän att jag var lite öm när jag lade mig.
I lördags kändes armen lite stum och småvärkte, men efter en Ipren kändes inget mer.
Lite ömhet finns kvar runt stickområdet, men bara om jag direkt tar på det.

Alltså: inga biverkningar att tala om.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 09-11-2009, 08:41) *
Jag blev vaccinerad i fredags. Kände inget den kvällen merän att jag var lite öm när jag lade mig.
I lördags kändes armen lite stum och småvärkte, men efter en Ipren kändes inget mer.
Lite ömhet finns kvar runt stickområdet, men bara om jag direkt tar på det.

Alltså: inga biverkningar att tala om.

Som sagt... inte vad jag räknar som biverkningar.... unsure.gif
skogstroll
jag tror inte jag ska vaccinera mig. det blir sånt himla gnäll om man är borta från jobbet så jag vågar inte ens få några biverkningar... man får väl hålla tummarna och tvätta händerna 20 gånger om dan. I dag är en kollega hemma sjuk pga vaccinering (inte svinvaccinering men ändå)...
Rihane
OT: Har bett admin att bevaka tåten.

Läs lite historia om vad som hänt tidigare under exempelvis pesten, när man beskyllde dom som ansågs annorlunda för allt möjligt ogrundat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon