Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > röd frukt - vad är detta?, vad är det för buske?
          Eva 33c
          Inlägg 07-11-2009, 23:53
          Länk hit: #21

Gäster

Tänkte bara kompletera alla svar med att om växten som MONza har bild på är judekörs, Physalis alkekengi, så är det en perenn som är härdig i rabatten ute, men frukten är väl inte ätbar? Om den är giftig vet jag inte, men inte god i allafall? Om hon hittade frukterna på en buske i en rabatt så skulle jag tro att det är just judekörs.

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-11-2009, 23:57
          Länk hit: #22

Gäster

är dom mogna så går dom att äta.

Citera
          MONzA
          Inlägg 08-11-2009, 12:05
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 23 000

CITAT (Eva 33c @ 07-11-2009, 23:53) *
          Tänkte bara kompletera alla svar med att om växten som MONza har bild på är judekörs, Physalis alkekengi, så är det en perenn som är härdig i rabatten ute, men frukten är väl inte ätbar? Om den är giftig vet jag inte, men inte god i allafall? Om hon hittade frukterna på en buske i en rabatt så skulle jag tro att det är just judekörs.

Nu var det min mamma som hittade den så jag vet inte hur busken såg ut, men jg fick för mej att det var en buske som kunde stå ute med tanke på att hon ju hittade den för några dar sen.

Jo, det måste va just den som Eva 33c skriver, sökte på namnet och fick upp detta: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/physa/physalk.html
          Bären skulle visst inte smaka nåt vidare...

Hur gör jag för att föröka den nu då, måste jag ju prova wink.gif Är det samma som för den ettåriga? Man borde kunna så nu, men hur ställer jag krukan med fröna, inne eller ute?

Citera
          MariaS
          Inlägg 08-11-2009, 13:07
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Bägge sorterna är fleråriga, men det är bara en som är det utomhus. Den andra övervintrar man helt enkelt frostfritt, men till saken.

Du tar av fröna och lägger dem i en tesil eller liknande och sköljer noga tills allt fruktkött har försvunnit. Fruktköttet är groningshämmande, så det är viktigt att man är noggrann.
          Sen lägger du fröna i en kruka/såkärl med en bra planteringsjord, som är uppblandad med lite grov sand/perlit/småleka. Täck sådden och ställ den gärna så den får värme underifrån.

Ganska snart kommer det komma upp små groddar. Då är det viktigt att du ställer krukan/kärlet så ljust som möjligt. Gärna under en lampa med energisparglödlampa, strax ovanför. Groddarna kommer behöva ljus i åtminstone 10 timmar /dygn i början, för att inte bli långa och rangliga.

När de sen vuxit till sig så pass, så man ser att de börjar bilda plantor, kan man behöva plantera om eller gallra i krukorna. De ska helst stå en och en. Även nu behövs extra belysning. Sen är det bara att vattna och efter ca 6veckor kan man försiktigt tillföra gödning.

Vänta gärna till försommaren, när du är säker på att inga fler frostnätter kommer, innan du planterar ut dina plantor. Tänk då på att placera dem, så det är lätt att rensa. De har mycket lätt för att sprida sig i sin omgivning.

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-11-2009, 13:08
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (MONzA @ 08-11-2009, 12:05) *
          Hur gör jag för att föröka den nu då, måste jag ju prova wink.gif Är det samma som för den ettåriga? Man borde kunna så nu, men hur ställer jag krukan med fröna, inne eller ute?

Du kan få fler plantor igenom frösådd eller delning. Judekörs är en flerårig ört som vissnar ner. frösådd för Judekörs gör nu ute eller till våren direkt sådd ute eller förkultivering inne i feb-april. igenom delning kan du göra nu eller tidigt på våren. du kan också ta sticklingar under våren-sommaren då örtartade sticklingar som rotar sig i vatten eller i jord.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 08-11-2009, 14:25
          Länk hit: #26

Gäster

Jag har aldrig sått denna physalis. Men enligt Jelitto (fröfirma) så gror den oftast utan kallperiod, men ibland kan fröerna behöva en tid med kyla för att börja gro. Så jag slulle nog följa flaxxs såråd om att så nu eller tidigt i vår.

Citera
          MariaS
          Inlägg 08-11-2009, 20:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Eva 33c @ 08-11-2009, 14:25) *
          Jag har aldrig sått denna physalis. Men enligt Jelitto (fröfirma) så gror den oftast utan kallperiod, men ibland kan fröerna behöva en tid med kyla för att börja gro. Så jag slulle nog följa flaxxs såråd om att så nu eller tidigt i vår.

Jag har sått den färsk i krukor med nästan 100%grobarhet. De är lika gronigsvilliga som kapkrusbären. Enligt Impektas såråd är de lättsådda och sås under tiden mars - maj.

Citera
          AndersKjellsson
          Inlägg 09-11-2009, 19:00
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 23 456

Det känns ju sannolikt att det är Physalis alkekengi, särskilt med tanke på det orangea höljet, de gånger jag testat att äta den har den varit fruktansvärt bitter. Inget att hänga i julgran och knappast jämförbart med sina välrenomerade släktingar. Hos mig lever den på nåder, endast för att lyktorna lyser upp lite såhär på senhösten. Den kan bli ett fruktansvärt ogräs om man inte passar utbredningen. Men den är ju fin.
          /Anders

Citera
          lenamarita
          Inlägg 05-12-2009, 19:44
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 4 500

Det finns en växt som har vita små blommor,likande tomat blommor, på våren och som växer med ljusgröna själkar, rakt uppåt, inga sidogrenar. Den får oranga höljen med bär på hösten och gula blad. Inte ätliga bär.Kallas för japansk lykta, och sprider sig gärna med rotsystemet. Här i Skåne övervintrar den utan problem och sprider sig vilt.
          Hoppas jag inte har missförstått problemet.
          Hälsningar Lena

Citera
          Bassam
          Inlägg 06-12-2009, 16:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Dem som skrev informationen om växter skrev rätt efter flera prov, men som händer att klimaten inte fast och om man tycker sin växt och skyddar den under svåra klimaten eller skydda den bra från början ska få bra resultat , alla familjer har barn men vilka familjer har bra barn, familjer som försorg sina barn bra.
          H: Bassam

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 00:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon