CITAT (KRT @ 11-11-2009, 16:58)

En tanke - Det är nog inte disken i sig som förstör, utan torkningen efterpt, dvs hur länge sakerna står i fukten inne i maskninen innan de blir torra. Vi brukar alltid öppna maskinen direkt och låta sakerna lufttorka. Men de blir ju torra även om de står med stängd lucka, men det tar längre tid....
När disken torkas så bör det ju bara vara rent vatten kvar, annars får man ju diskmedelsrester i maten. Maskindiskmedel är ju ganska starka (de är ju märkta med ett Andreaskors). När det gäller starka rengöringsmedel så har tiden betydelse.
Det har jag märkt även när det gäller vanligt tvättmedel för kläder som ändå inte är lika starka. Jag lade en flottig utsugsventil i vatten med tvättmedel en gång över natt och all färgen försvann.
Hur mycket man tar har ju också betydelse och där kan vi ha missat lite eftersom doseringen för maskinen är i gram och doseringen på paketet är i milliliter. Vet inte vad den specifika vikten för maskindiskmedel är.
Det jag funderar på just nu är om alla maskindiskmedel är så starka så de har ett Andreaskors.