Christa
Botten på mina kastruller börjar se väldigt konstig ut. Alltså på utsidan av bottnarna. De ser anfrätta ut och ringarna har förvunnit. Det är rostfria kastruller men kan det vara så att botten på utsidan är av aluminium för att leda värmen bättre? Om jag inte kan diska dom heller i maskin så blir det inte mycket kvar att köra i den.

Kan det finnas maskindiskmedel som går att använda till aluminium?

Vi har provat att köra utan diskmedel och det blir hyfsat rent men inte helt.
netaave
Det kan säkert vara aluminiumbottnar.
Nej jag tror det är handdisk som gäller för aluminium fast jag måste erkänna att vi diskat våra kastruller i maskin i många år innan man blev medveten om faran.
Grå
Det finns olika typer av aluminiumlegeringar och en del går att diska i maskin och andra inte. Mina bakformar kan jag diska i maskin, men inte vitlökspressen. Min mjölkhink vågar jag inte ens prova.
*Stintan*
Jag har rostfria kastruller med aluminiumbottnar och dom diskar jag alltid i maskin. Blir inte missfärgade eller förstörda av det.

Jag skulle inte heller stoppa min mjölkhink i diskmaskinen flirting.gif
Eva i Skåne
Vad tror ni då om ett stekjärn i svart gjuten aluminium? Nyköpt och ganska dyrt så jag ska kanske inte chansa så här i början... confused.gif

Jag vill helst bara använda sånt som tål maskindisk, men några undantag får man kanske stå ut med.
KRT
CITAT (Eva i Skåne @ 11-11-2009, 15:56) *
Vad tror ni då om ett stekjärn i svart gjuten aluminium? Nyköpt och ganska dyrt så jag ska kanske inte chansa så här i början... confused.gif

Jag vill helst bara använda sånt som tål maskindisk, men några undantag får man kanske stå ut med.

Säker på att det är aluminium och inte gjutjärn? Oavsett vilket - kör det INTE i maskin, jag har faktiskt aldrig kört något stkejärn i maskin, det behövs helt enkelt inte. Dessutom tar de en jäkla massa plats i diskmaskinen. Gryor och kastruller är däremot en helt annan sak smile.gif De kör jag alltid i maskinen....
skogstroll
jag har aldrig diskat kastruller i maskin (kanske nån gryta nån gång) andra grejer har jag däremot lyckats paja; några jättesöta glas jag köpte i Skåne - de var så tunna så de sprack, och nån sån där plastslev som inte fixade maskindisk...

nu har jag iofs fått diskmaskinsförbud för sambon diskar hellre - bra kvalitet hos en karl va? yaay.gif
*Stintan*

Stekpannor stoppar man aldrig i diskmaskinen.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2009, 14:48) *
Jag har rostfria kastruller med aluminiumbottnar och dom diskar jag alltid i maskin. Blir inte missfärgade eller förstörda av det.

Jag skulle inte heller stoppa min mjölkhink i diskmaskinen flirting.gif

Vad använder du för diskmedel? Vi har en känsla av att detta hänt sedan vi bytte sort. Dock bytte vi bort den andra för att det inte blev rent.

En annan fundering är också om det kan bli värre i nya diskmaskiner eftersom de diskar så länge. I den gamla upplevde vi inte att kastrullerna blev förstörda.
netaave

Den ska du inte diska i maskin
*Stintan*
CITAT (Christa @ 11-11-2009, 16:43) *
Vad använder du för diskmedel? Vi har en känsla av att detta hänt sedan vi bytte sort. Dock bytte vi bort den andra för att det inte blev rent.

En annan fundering är också om det kan bli värre i nya diskmaskiner eftersom de diskar så länge. I den gamla upplevde vi inte att kastrullerna blev förstörda.

Jag kollade mina kastruller och dom är märkta i botten att dom kan diskas i maskin. Jag använder Sun diskpulver (har bänkdiskmaskin). Om jag vore osäker så skulle jag diska för hand, det är ju inte speciellt betungande att diska ett par kastruller.
KRT
CITAT (Christa @ 11-11-2009, 16:43) *

En tanke - Det är nog inte disken i sig som förstör, utan torkningen efterpt, dvs hur länge sakerna står i fukten inne i maskninen innan de blir torra. Vi brukar alltid öppna maskinen direkt och låta sakerna lufttorka. Men de blir ju torra även om de står med stängd lucka, men det tar längre tid....
Grå
CITAT (*Stintan* @ 11-11-2009, 16:55) *
det är ju inte speciellt betungande att diska ett par kastruller.

Svär inte!!! nono.gif
Anma
CITAT (KRT @ 11-11-2009, 16:58) *
En tanke - Det är nog inte disken i sig som förstör, utan torkningen efterpt, dvs hur länge sakerna står i fukten inne i maskninen innan de blir torra. Vi brukar alltid öppna maskinen direkt och låta sakerna lufttorka. Men de blir ju torra även om de står med stängd lucka, men det tar längre tid....

Min maskin har ett torkprogram, om jag stoppar programmet och öppnar luckan istället torkar den mycket saktare.
KRT
CITAT (Anma @ 11-11-2009, 17:14) *
Min maskin har ett torkprogram, om jag stoppar programmet och öppnar luckan istället torkar den mycket saktare.

Då är det kanske att kastrullerna inte tåler själva torkprogrammet? Värme i kombination med fuktihet och kanske diskmaskinsrester? Om du inte tyckte ni hade problemet med den gamla kanske det är torkfunktionen som skiljer?
*Stintan*
CITAT (Grå @ 11-11-2009, 17:00) *
Svär inte!!! nono.gif

rotfl.gif
Motti
Billiga diskmedel är absolut sämre !köppte Willys egna till min diskmaskin! helt kasst angry.gif alla plasthandtag blev blackiga och fula och tappade glansen och inte blev det helt rent heller.Bättre att satsa på Finisch Sun och dyligt.
blomkronan
För ett par veckor sedan hade vi en kock på jobbet som berätta att man skulle skölja stekpannan i kalt vatten om man gjort något med ägg... det visste jag inte tidigare. Äggproteinerna blir som klister om man har på varmt vatten och fastnar ändå mera då... han sa oxå att stekpannor som "tål" maskindisk... tål förstås maskindisk men livslängden på pannan förkortas wink.gif

edit: kocken kom från Tefal (utbildad på deras grejer)

ett litet tips flirting.gif

Men jag kör ALLT i maskinen, tål det inte maskindisk får jag vara utan den!!! lika med kläder köper Aldrig kläder som kräver handtvätt!!! för då blir det bara liggande. Vem har tid och diska och tvätta flirting.gif det finns så mycket annat som är kul att göra angel_not.gif
KRT
CITAT (Motti @ 12-11-2009, 01:24) *
Billiga diskmedel är absolut sämre !köppte Willys egna till min diskmaskin! helt kasst angry.gif alla plasthandtag blev blackiga och fula och tappade glansen och inte blev det helt rent heller.Bättre att satsa på Finisch Sun och dyligt.

Håller med - olika diskmedel är helt klart olika bra!!!
Kör alltis med Yes och det fungerar kanon, fick en förpackning billigt tyskt diskmedel och det var ingen höjdare. Borstett från att det inte blev rent blev det osm Mottis skriver, plasthantag, skålar etc blev matta... Bytte snabbt tillbaka till den vanliga, om än dyrare sorten.
Christa
CITAT (KRT @ 11-11-2009, 16:58) *

När disken torkas så bör det ju bara vara rent vatten kvar, annars får man ju diskmedelsrester i maten. Maskindiskmedel är ju ganska starka (de är ju märkta med ett Andreaskors). När det gäller starka rengöringsmedel så har tiden betydelse.

Det har jag märkt även när det gäller vanligt tvättmedel för kläder som ändå inte är lika starka. Jag lade en flottig utsugsventil i vatten med tvättmedel en gång över natt och all färgen försvann.

Hur mycket man tar har ju också betydelse och där kan vi ha missat lite eftersom doseringen för maskinen är i gram och doseringen på paketet är i milliliter. Vet inte vad den specifika vikten för maskindiskmedel är.

Det jag funderar på just nu är om alla maskindiskmedel är så starka så de har ett Andreaskors.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon