Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som använder tång som jordförbättring?, - komposterad eller på annat vis?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 20-11-2009, 00:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Har ingen erfarenhet av att gödsla med tång... och nu har jag inte heller läst ALLA inlägg... blush.gif ... ber om ursäkt för detta... blush.gif

Har dock ytterligare en "tångfråga":
          -Kan man använda ALLA slags tångväxter?
          (i så fall vet jag var jag kan hämta och starta upp till våren/försommaren.. om det skulle funka bra...) Har tänkt tanken tidigare men har inte vetat om sorten är OK...?

Citera
          officinalis
          Inlägg 20-11-2009, 09:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Bassam,
          tång plockar nog vanligen folk på stränderna, där har de blivit någorlunda avsköljda.
          För de som bor på östkusten så är vattnet inte särskilt salt över huvud taget där.
          Tror inte att det är något problem. På skärgårdens stränder där är fullt med gammal tång tycks även Älgört, Malört, Strandkvanne och Valeriana trivas alldeles utmärkt.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-11-2009, 14:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det är mycket få växter som klarar av att ta upp och binda saltjoner (Na+) Tång är inte en av dem, så det salt som eventuellt kan finnas "i" tång, är det salt som finns utvändigt. Hade det varit så att tången hade kunnat ta upp saltet, hade ju gödselmedlet Algomin varit rena rama döden för våra växter, eftersom en stor del av Algomin just bygger på tång och alger från havet.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 20-11-2009, 15:38
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Instämmer med Maria!

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          MariaS
          Inlägg 20-11-2009, 16:00
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Kan också tillägga att nedbrytningstiden för tång är i stort sett lika lång som halm och vass och kan nog därför ses som ett bättre material för täckodling, än som kompostmaterial.

Förresten växer ju vass i saltvatten med! Nedhackat säljs det ju just som jordförbättringsmedel... Vass binder inte heller Na+ joner.

Citera
          Piccante
          Inlägg 20-11-2009, 17:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (MariaS @ 20-11-2009, 14:35) *
          Det är mycket få växter som klarar av att ta upp och binda saltjoner (Na+) Tång är inte en av dem, så det salt som eventuellt kan finnas "i" tång, är det salt som finns utvändigt. Hade det varit så att tången hade kunnat ta upp saltet, hade ju gödselmedlet Algomin varit rena rama döden för våra växter, eftersom en stor del av Algomin just bygger på tång och alger från havet.

Det är nog det utvändiga saltet som kan vara problem eftersom det påverkar salthalten i marken och därmed växterna osmos. Men man kan studera tångbankarna på stränderna och se hur det växer där. Färsk tång har sällan flest växter därför att den är saltare och inte avger så mkt näring. Sen sker en succession, ju mer tången bryts ned ju mer salt och näring urlakas och ju bättre gödning blir den. Ser man på tång som legat länge och sjunkit ihop så växer det jättefrodigt i den, blir som rena kompostjorden. Jag hade nog inte samlat den färskaste tången utan tagit den som legat lite längre så är säker saltet bortsköljt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-11-2009, 02:09
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Som jag sa , det beror på hur mycket salt inhåller vatten som tång kommer ifrån, jag pratar om flera år frame , jag prata inte om en vecka eller några år.

Obs: Jag skrev vad jag studerade men ni kan bestämma.

H:Bassam

Citera
          Tummelisa
          Inlägg 04-12-2009, 00:21
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

jag vill minnas att jag läst om ett kollektiv i findhorn skottland, där man inte hade ngn odlingsjord alls till att börja med och använde till största del tång, för att bygga upp sin odlingsjord. men enastående resultat. men var som sagt ett tag sen jag läste så..

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-01-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon