Tänkte omvandla en del av täppan till köksträdgård och suger nu i mig alla goda råd jag kan ta emot. Jag planerar att börja smått så att jag har koll på det hela. Vår jord är lerjord, så jag hade tänkt mig upphöjda bänkar. Är det bara att fylla på med god jord i dom eller ska jag blanda lite under bänken också? Hur hög bör den vara? Tänkte odla följande som jag tror itne är för krävande: lök, vitlök, gräslök, rödbeta, rabarber och dessutom lavendel, anisisop och citronmeliss. Är det nån av dessa som kräver mycket av sin ägare? Om jag läst på rätt så bör det väl vara ganska enkla grejer?
Hur stor köksträdgård bör jag ha för de ovanstående växterna? Hade tänkt mig ungefär 4 meter x 3 meter, eventuellt med gångar och indelat i fyra delar. Sedan ha rabarber, gräslök och citronmeliss i en "fyrkant" och resten i de tre övriga. De tre övriga kan man ju växla växter i varje år så jorden inte blir trött, eller hur? Köpte för övrigt boken : handbok för köksträdgård av Lena Israelsson. Jag tycker den verkar bra. Finns det nån annan bok på marknade som man bara bör ha?
|