Kycklinggryta med ris, 4 port Lergryta 1 liten kyckling, ca 9 hg 1 gul lök 1-2 paprikor 1 burk champinjoner 2 dl långkornigt ris 1 msk salt 1 msk curry 2 krm ingefära 4 dl vatten Dela kycklingen i mindre delar (ca 12 st). Skär löken i klyftor och paprikan i bitar. Varva kyckling, lök, paprika, champinjoner, ris och kryddor i den genomfuktade grytan. Rör om ordentligt och häll på vattnet. Ställ in grytan med lock i kall ugn och vrid termostaten på 150 grader. Låt stå ca 1 timme. Man kokar alltså ris som vanligt, typ dubbelt så mycket vatten som ris. Det som tar tid i detta receptet är ju kycklingen. Men jag antar att ifall man bara gör ris så tar det inte mycket längre tid än när man kokar det i en vanlig kastrull. Köttfärslimpa 4 pers [Ugn 225° 60 min] ½ kg köttfärs 2 kokta kalla potatisar 2½ dl mjölk 1 msk riven lök 1 tsk salt peppar 1 ägg Blanda ingredienserna till en smidig färs och lägg den i genomfuktad lergryta. Lägg på locket och ställ in i kall ugn. Stek ca 1 timme. TIPS! Servera med potatis och grönsaker.
Gott i lergryta (potatis och färs 4-6 portioner i medelstor gryta 8 medelstora potatisar 400 g blandfärs 1 röd paprika 2 medelstora gula lökar salt svartpeppar soja vatten alt. buljong 1. Lägg lergrytan i blöt c:a 20 min 2. Skala potatisen och skär den i skivor 3. Skiva paprikan 3. Skiva och bryn löken 5. Varva köttfärs och övriga ingredienser i grytan, krydda mellan lagren. 6. Sätt in i kall ugn, ställ in värmen på 250 grader. Efter halva tiden i ugnen - c:a 30 min - tag ut grytan, späd med vatten och tillsätt soya - maträtten färdig efter drygt 60 min. Pröva med sticka. Soppbröd 30-40 skivor [200° 60 min] 5 dl vatten 50 g jäst 3 msk olja salt 1 msk oregano 12 dl matbrödsmjöl av vete och råg Smula ner jästen i ljummet vatten. Tillsätt olja, salt, oregano och mjöl. Arbeta degen smidig. Låt jäsa 45 minuter. Arbeta degen ytterligare och lägg den i genomfuktad och oljad gryta. Nagga brödet med en gaffel. Lägg locket på och sätt in grytan i kall ugn. Gräda ca 60 minuter. Låt brödet svalna under bakduk. Skivorna blir många och stora. Om du delar brödet på mitten ger det 30-40 skivor.
Har lite mer recept om ni vill ha, Har inte provat något av det tyvärr.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|