Full version: Lergryta
Pote2illa
[size="3"][/size]Jag har plockat fram min gamla lergryta. Har ni några bra recept, gärna med kyckling? Känner att jag behöver spara in på kalorierna och det borde väl gå bra med den fettsparande lergrytan.

Var rädda om varandra! bravo.gif
zissi
Jag har också en gammal lergryta längst bak i ett skåp. Har aldrig lärt mig tycka om den. Kanske någon här som kan omvända mig tummenupp.gif confused.gif

Hakar på dig Pote2illa.........
Peztis
Borde funka att göra någon typ av paella i lergryta. Fast då måste ju kycklingen brynas först.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar aldrig ha recept men jag har någon gång kryddat en hel kyckling och stoppat ner den i lergrytan + lagt rotsaker i botten och runt kycklingen + kanske någon kvist rosmarin och liknande och sedan stoppat in kycklingen i kall ugn och slagit på den på runt +200C och haft den inne tills kycklingen är klar.

Jag har även testat att stoppa ner rotsaker i krytan och sedan lägga på kycklingfileer som jag klickat på hemgjord pesto på, kycklingen blev klar innan rotsakerna så det kan nog vara en god ide att vänta med att lägga på kycklingsfileerna tills rotsakerna har börjat mjukna något det tar ju inte så lång tid att få kycklingfileer genomstekta.
Peztis
Googlade och hittade detta: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...mp;receptid=414
Där bryner de tydligen inte först...
Pote2illa
Tack för råd och recept. ska testa.
herkules
jag gör alltid sjömansbiff i lergryta.

lägg grytan i vatten
skiva/strimla kött (rostbiff), stek i panna, salt, peppar
skala/skiva potatisar och lök
varva kött, potatis och lök, lite socker, en smulad buljongtärning
slå på någon matsked soja och 5 dl vatten
in i kall ugn, 200 grader, 1 1/2 timme, klart!
Inga från Närke
Kycklinggryta med ris, 4 port Lergryta

1 liten kyckling, ca 9 hg
1 gul lök
1-2 paprikor
1 burk champinjoner
2 dl långkornigt ris
1 msk salt
1 msk curry
2 krm ingefära
4 dl vatten

Dela kycklingen i mindre delar (ca 12 st). Skär löken i klyftor och paprikan i bitar. Varva kyckling, lök, paprika, champinjoner, ris och kryddor i den genomfuktade grytan. Rör om ordentligt och häll på vattnet.
Ställ in grytan med lock i kall ugn och vrid termostaten på 150 grader. Låt stå ca 1 timme.
Man kokar alltså ris som vanligt, typ dubbelt så mycket vatten som ris. Det som tar tid i detta receptet är ju kycklingen. Men jag antar att ifall man bara gör ris så tar det inte mycket längre tid än när man kokar det i en vanlig kastrull.

Köttfärslimpa 4 pers [Ugn 225° 60 min]

½ kg köttfärs
2 kokta kalla potatisar
2½ dl mjölk
1 msk riven lök
1 tsk salt
peppar
1 ägg

Blanda ingredienserna till en smidig färs och lägg den i genomfuktad lergryta. Lägg på locket och ställ in i kall ugn. Stek ca 1 timme.
TIPS! Servera med potatis och grönsaker.

Gott i lergryta (potatis och färs 4-6 portioner i medelstor gryta

8 medelstora potatisar
400 g blandfärs
1 röd paprika
2 medelstora gula lökar
salt
svartpeppar
soja
vatten alt. buljong

1. Lägg lergrytan i blöt c:a 20 min
2. Skala potatisen och skär den i skivor
3. Skiva paprikan
3. Skiva och bryn löken
5. Varva köttfärs och övriga ingredienser i grytan, krydda mellan lagren.
6. Sätt in i kall ugn, ställ in värmen på 250 grader.
Efter halva tiden i ugnen - c:a 30 min - tag ut grytan, späd med vatten och tillsätt soya - maträtten färdig efter drygt 60 min.
Pröva med sticka.

Soppbröd 30-40 skivor [200°  60 min]

5 dl vatten
50 g jäst
3 msk olja
salt
1 msk oregano
12 dl matbrödsmjöl av vete och råg

Smula ner jästen i ljummet vatten. Tillsätt olja, salt, oregano och mjöl. Arbeta degen smidig. Låt jäsa 45 minuter. Arbeta degen ytterligare och lägg den i genomfuktad och oljad gryta. Nagga brödet med en gaffel. Lägg locket på och sätt in grytan i kall ugn. Gräda ca 60 minuter. Låt brödet svalna under bakduk.
Skivorna blir många och stora. Om du delar brödet på mitten ger det 30-40 skivor.

Har lite mer recept om ni vill ha, Har inte provat något av det tyvärr.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon