Vidarebefodar en fråga från min pappa som är mycket intresserad av palmer, och även lite "svårare" men vanligare växer (som t.ex. Oliv, lagerträd, citrus, kamelia, bouganvilla). Han har aldrig lyckats få en palm att överleva, och undrar vad detta kan bero på. Enligt zonkartan över Sverige är det zon 1, men jag skulle snarare gissa på att med närhet till havet och microklimatet i trädgården är det gränsen mellan zon 0 och 1. Finns det något sätt att mha indikatoväxter (eller annan metod) ta reda på om det är typisk zon 1 eller på gränsen till 0??? Nu funderar han på att köpa en STOR palm, men vill inte lägga många tusen på något som man från början kan säga ändå inte kan fungera....
Jag hittade en underbar länk i en annan tråd och där talades om just indikatorväxter, och speciellt Ficus carica nämndes. I trädgården finns två fikon på friland. Det ena är ett bornholmsfikon och det trivs ypperligt och får massor med frukt. Inte så konstigt egentligen, eftersom det ska vara härdigt. Men det andra plantan är resultatet av ett julfikon för säkert 25 år sedan. Det är inte helt härdigt, vissa kalla vintrar har det frusigt ner, och det har inte blivit något träd av det - men det är en stor och vidlyftig buske på ca 2,5 m. Det klipps dock ner ganska rejält vartannat år eftersom det annars skulle ta över rabatten. Att detta fikon överlever, skulle det kunna tyda på att en större palm (de blir, om jag förstått saken rätt, härdigare med tiden?) skulle trivas? Övriga medelhavsväxter står ute stora delar av året och i ett uterum med värmefläkt under nov-mars, och trivs ypperligt. Kamelian hade massor med knoppar, och det brukar komma flera citroner varje år. Oliven har han ännu inte fått att blomma och ge frukt - men den är inte så gammal ännu....
Trädgården vätter åt söder, är placerad vid öresundskusten och är nästan helt inbyggd (dvs huskroppar på tre sidor) vilket gör den relativt vindskyddad, finns f.ö. också mycket stenläggning i trädgården.
Så alla experter och zonknäckare - finns förutsättningarna för att odla palmer på friland, utan att behöva bygga in den i ett växthus , eller är det bara att glömma. Odla i kruka är ett alternativ, men större palmer blir så jäkla tunga och höga att det inte känns som ett hållbart alternativ i längden????
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|