Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur gör jag för att odla grönsaker på en slänt?, slängen är ca 10m lång och sluttningen nästan 4 meter
          evachris
          Inlägg 22-11-2009, 20:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 26 826

Jag har funderat på att odla på vår slänt som är ganska brant. Slänten är ca 10 m lång och sluttningen nästan 4 meter och bredden är mellan 4-8 meter.

Vilket är bäst? Att odla mellan ogräset på sluttningen. Ogräset är lupiner, smörblomma, kirskål.
          Funderingar om detta är om ogräset växter över det jag vill odla eller om jag har mycket fri yta jord att fröna kommer rinna iväg när det regnar. Och att det blir för torrt eftersom regnet har svårare att rinna ner i jorden på sluttningen.

eller

Göra terasser som är ca 2-2,5 m breda. På väggen uppifrån funderar jag om det går att odla smultron, sparrisärt, kryddväxter, som kanske kan binda jorden så att väggen inte rasar. Intill väggen kan jag kanske odla höga bönor och ärtor. Sedan en gång och en pallkrageliknande odling på max 1m bredd. Utanför pallkragen pumpor som kan hänga ner mot nästa terass och andra lägre växter.

Fundering på detta alternativ.
          Om jag ska odla på terass så undrar jag om det räcker med växter för att inte väggen ska rasa eller behöver vi bygga upp något som ska hålla uppe väggen? Vi har mycket ris på vår tomt så ett alternativ är kanske att ta kvistar och sticka ner i jorden intill väggen.

Det känns som att vi måste börja göra det nu för våren kommer alltid så fort.

Tacksam för svar så att vi kan börja nästa helg.

mvh
          Eva-Christin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 22:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon