evachris
22-11-2009, 20:08
Jag har funderat på att odla på vår slänt som är ganska brant. Slänten är ca 10 m lång och sluttningen nästan 4 meter och bredden är mellan 4-8 meter.
Vilket är bäst? Att odla mellan ogräset på sluttningen. Ogräset är lupiner, smörblomma, kirskål.
Funderingar om detta är om ogräset växter över det jag vill odla eller om jag har mycket fri yta jord att fröna kommer rinna iväg när det regnar. Och att det blir för torrt eftersom regnet har svårare att rinna ner i jorden på sluttningen.
eller
Göra terasser som är ca 2-2,5 m breda. På väggen uppifrån funderar jag om det går att odla smultron, sparrisärt, kryddväxter, som kanske kan binda jorden så att väggen inte rasar. Intill väggen kan jag kanske odla höga bönor och ärtor. Sedan en gång och en pallkrageliknande odling på max 1m bredd. Utanför pallkragen pumpor som kan hänga ner mot nästa terass och andra lägre växter.
Fundering på detta alternativ.
Om jag ska odla på terass så undrar jag om det räcker med växter för att inte väggen ska rasa eller behöver vi bygga upp något som ska hålla uppe väggen? Vi har mycket ris på vår tomt så ett alternativ är kanske att ta kvistar och sticka ner i jorden intill väggen.
Det känns som att vi måste börja göra det nu för våren kommer alltid så fort.
Tacksam för svar så att vi kan börja nästa helg.
mvh
Eva-Christin
Piccante
22-11-2009, 20:33
Vad har du för jord? olika jord har olika bärighet och kan vara olika stabil om man terrasserar.
evachris
22-11-2009, 20:59
Hej!
Vi har en naturtomt runt omkring växer mycket stora träd, ekar, bokar mm.
Det översta skiktet är jord med mycket sand i och även singelstenar i. Vad som finns under det vet jag inte. Kanske bra att kolla upp :-)), det kan ju även vara berg.
mvh
Eva-Christin
Piccante
22-11-2009, 21:07
Har du berg under så kan jordtäcket vara ganska tunt. Du får nog bättre odlingar om du terrasserar upp och odlar i djupare jord.
Jag har sett väldigt branta potatisodlingar ( i Norge visserligen), men kolla vilka väderstreck det handlar om, det måste ju finnas hyggligt av sol för att det ska funka.
Bäst är ju om du kan odla någon form av perenn så att jorden binds med rötter under hela året. T ex sparris?
evachris
23-11-2009, 18:02
väderstreck är sydost med en sjö nedanför som kan reflektera solljus och eftermiddagssol som når de lite högre växterna.
mvh
Eva-Christin
evachris
27-11-2009, 20:00
hur gör jag för att kanterna inte ska rasa om jag gör terasser av slänten?
räcker det att plantera växter på sidan av kanten? eller ska jag sätta en fiberduk som håller jorden? eller ska jag placera ris intill kanten? eller bygga upp något i trä? eller någon annan idé
jag vill ju inte att allt ska rasa när jag äntligen grävt en massa!
mvh
Eva-Christin
Där jag odlar (på naturtomt) blir det inte bara lite sten, utan fullkomliga mängder av sten när jag gräver upp nya små grönsaksland eller rabatter. Jag skulle därför samla stenen att använda som kant, om det är så att det kommer upp en massa genom din grävning.
Annars kan man väl tänka sig plank, stockar eller nåt annat som håller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.