| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
27-12-2009, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 08:42)  Ett liv som grishttp://www.vegomassan.org/griskampanj/ettlivsomgris.pdfSom svar på den kommentar jag vet kommer att komma: Nej, jag tror inte att det ser ut såhär på varenda grisfarm men att det ens förekommer i Sverige är vidrigt nog och förmodligen har vi alla köpt kött från just en sådan här grisfarm någon gång. vet du hur många gårdar är det sammanlagd som haft det så, av de som besöktes? Och om man lägger till tv4:s föranmäld inspekterade gårdar hur många blir det sammanlagd?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 12:13)  Jo, jägare är några sorter. De som jagat veganer i denna tråd är den värsta sorten av jägare, t.o.m värre än vargjägare. Fortfarande är det ingen i tråden som jagat veganer! Man kan tycka precis lika mycket om djur och värna om dem trots att man inte är vegan! Kunskap om djur och djurhållning har inget som helst att göra med om man är vegan eller inte vilket du inte verkar förstå.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (vitavargen @ 27-12-2009, 12:28)  vet du hur många gårdar är det sammanlagd som haft det så, av de som besöktes?
Och om man lägger till tv4:s föranmäld inspekterade gårdar hur många blir det sammanlagd? De besökte 100 gårdar, 82 av dem polisanmäldes för brott mot djurskyddslagen. Här kan du läsa mer om kampanjen: http://www.ettlivsomgris.se/kampanjenJag vet inte så mycket om TV4:s inspektioner så det kan jag inte säga någonting om.
Redigerat av Nauti: 27-12-2009, 12:37
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 12:37
|

Medlem

|
CITAT (gunilla146 @ 27-12-2009, 00:50)  ... Djurrättsalliansen tappar trovärdighet när de sitter på vad de bedömer som vanvårdsärenden i två år innan de anmäler, när de inte håller ordning på sina fotografier, när de beskär bilder så att de inte visar hela sanningen, etc. ... Det här hörde vi även dag 1 från köttbrabchen. Men det märkvärdiga är att i dina inlägga är du inte kritisk på nåt sätt mot köttbranchen och djuruppfödarna. Inte ens efter tv4:s blider(sugga åts levande av kultingar). Detta var en oberoende inspektion.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 14:44
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 27-12-2009, 09:31)  Ett totalt befängt påståeende! Sågar du all professionell kunskap? Gäller det t.ex. barn också? Här pratas om intresseorganisationer. Det finns inga krav på att en intresseorganisation måste vara experter i någon fråga. Organisationerna har de stora dragen på inriktning och får hjälp av experter för att komma med klarare beskedd i detaljer.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 16:38
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 23:39)  .....................Tror du att de här problemen skulle uppmärksammats om inte Djurrättsalliansen dokumenterat det hela? ................... Har du inte vetat om tidigare att det finns människor som inte sköter om sina djur??? Då förstår jag varför du anser den aktionen vara så viktig. Vi andra har tyvärr blivit uppmärksammade på det av bl.a. veterinärer och inspektörer tidigare så det kom inte som någon chock för oss.......... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 08:56)  Det är vinstmaximering som driver fram produktionsformer, en del kallar det utveckling andra avveckling beroende på hur man ser på det. Ja, och vi konsumenter. Konsumenten, grov generalisering, vill ha billig mat. Kyckling är ett bra exempel, ingen kan väl tro att en kycklingen som säljs för typ 30 kr kilot kan ha behandlats på ett etiskt sätt? Hur det kan finnas en marknad är för mig en gåta.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 17:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 17:25)  Ja, och vi konsumenter. Konsumenten, grov generalisering, vill ha billig mat. Kyckling är ett bra exempel, ingen kan väl tro att en kycklingen som säljs för typ 30 kr kilot kan ha behandlats på ett etiskt sätt? Hur det kan finnas en marknad är för mig en gåta. Det är väl en ännu större gåta att någon lyckas föda upp en kycklig för det lilla priset som tillfaller uppfödare. Han får väl ett belopp på entals kronor.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-12-2009, 17:35
|
Gäster

|
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 17:25)  Ja, och vi konsumenter. Konsumenten, grov generalisering, vill ha billig mat. Kyckling är ett bra exempel, ingen kan väl tro att en kycklingen som säljs för typ 30 kr kilot kan ha behandlats på ett etiskt sätt? Hur det kan finnas en marknad är för mig en gåta. Japp, inget produceras som inte har en marknad. Jag undrar iaf om inte köpmännen underskattat människors engagemang - även om det inte finns något krav skulle det väl vara en utomordentlig service till konsumenterna att märka köttet så vi vet varifrån det kommer. Närproducerat kött med "visitkort" och kanske bild av gården med en inbjudan till intresserade att besöka gården. Tycker jag vore en utmärkt affärside..även om en del struntar i djurens väl och ve så tror jag vi är många som skulle uppskatta en sådan marknadsföring och vara villiga att betala för det.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Slaktdjursuppfödarna får väl pengar från EU också - de kan väl knappast överleva på det som de får vid köttförsäljningen.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 17:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Anki på Öland @ 27-12-2009, 16:38)  Har du inte vetat om tidigare att det finns människor som inte sköter om sina djur??? Då förstår jag varför du anser den aktionen vara så viktig. Vi andra har tyvärr blivit uppmärksammade på det av bl.a. veterinärer och inspektörer tidigare så det kom inte som någon chock för oss.......... Anki Att jag vet om det innebär ju inte att problemen är allmänt kända, jag har ett ganska stort intresse för djurrätt vilket förmodligen innebär att jag ägnar mer tid och energi åt att leta information kring sådana här saker. Många har inte samma intresse och tar sig varken tid eller energi till att kolla upp hur djuren har levt som de lägger på tallriken. Jag tycker att den är viktigt för att den fick genomslagskraft, den visade hur illa det är och att det inte är så ovanligt som man tror. Det är många som rationaliserar och/eller stoppar huvudet i sanden när det gäller någonting som innebär att de själva måste ändra på sina rutiner. Det krävs någonting rejält innan de reagerar och agerar, de lyckades åtminstone bra med att väcka uppmärksamhet för frågan. Hur många som agerade vet jag inte, men så länge de nått ut till en enda individ så ser jag det som ett framsteg. Att frågan tagits upp och fått den uppmärksamhet den fick leder förmodligen till mycket bra och det skulle helt enkelt inte ha skett annars, åtminstone inte nu. Någon enstaka veterinär eller inspektör har inte alls samma genomslagskraft, vi har en tendens att inte lyssna till sådant som sagt. Vi måste svart på vitt ha bilder av lidande och död fastetsade på hornhinnan, innan vi besvärar oss att ägna det en tanke ens.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 18:09
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 17:35)  Japp, inget produceras som inte har en marknad.
Jag undrar iaf om inte köpmännen underskattat människors engagemang - även om det inte finns något krav skulle det väl vara en utomordentlig service till konsumenterna att märka köttet så vi vet varifrån det kommer. Närproducerat kött med "visitkort" och kanske bild av gården med en inbjudan till intresserade att besöka gården.
Tycker jag vore en utmärkt affärside..även om en del struntar i djurens väl och ve så tror jag vi är många som skulle uppskatta en sådan marknadsföring och vara villiga att betala för det. Jag känner till två butiker i Storstockholm (tillkommer gör - i vissa stycken - Hötorgs- och Östermalmshallen) som är petnoga med leverantörer och märkning. Butiken i innerstan går rätt bra, den i norrort går mindre bra. Kundkretsen i norrort är kanske inte villig att betala för kvalitet (och etisk djurhållning) eller så handlas det direkt från gård (såsom vi gör). Men jag tror att den här typ av butiker har framtiden för sig. Det finns ju också vanliga handlare som har ett rätt stort utbud av KRAV - kött (märkt med gårdsnamn), frukt och grönt - förmodligen för att konsumenten frågar efter det. Och - en annan utmärkt affärsidé: Det saknas medvetna lunchrestauranger i Stockholm (och förmodligen på andra orter) som serverar vällagad (naturligtvis till 100% hemlagad) mat som är KRAV-märkt, närproducerad och säsongsbetonad. Till ett rimligt pris.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gunilla T @ 27-12-2009, 17:35)  Japp, inget produceras som inte har en marknad.
Jag undrar iaf om inte köpmännen underskattat människors engagemang - även om det inte finns något krav skulle det väl vara en utomordentlig service till konsumenterna att märka köttet så vi vet varifrån det kommer. Närproducerat kött med "visitkort" och kanske bild av gården med en inbjudan till intresserade att besöka gården.
Tycker jag vore en utmärkt affärside..även om en del struntar i djurens väl och ve så tror jag vi är många som skulle uppskatta en sådan marknadsföring och vara villiga att betala för det. Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 19:38
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 19:34)  Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer. Ja det finns massor med "gårdskött". Har funnits i mina butiker i flera år. CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 18:09)  Och - en annan utmärkt affärsidé: Det saknas medvetna lunchrestauranger i Stockholm (och förmodligen på andra orter) som serverar vällagad (naturligtvis till 100% hemlagad) mat som är KRAV-märkt, närproducerad och säsongsbetonad. Till ett rimligt pris. samma sak här, priset! Redan "vanlig" borde ju idag kosta 80-90 kr. Hur mkt skulle du vilja betala för en Dagens-KRAV-rätt?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-12-2009, 19:50
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 19:34)  Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer. Nämen så bra då...tror ff att det är en bra idé..har inte sett det i mina butiker dock.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 20:08
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 27-12-2009, 19:38)  Ja det finns massor med "gårdskött". Har funnits i mina butiker i flera år. samma sak här, priset! Redan "vanlig" borde ju idag kosta 80-90 kr. Hur mkt skulle du vilja betala för en Dagens-KRAV-rätt? Jag pratar om enkel mat, KRAV, närproducerad och efter säsong. Jag lovar dig att det inte är dyrare att producera; det är billigare. Det är utmaningen för KRAV-lunchrestaurangen. Enkel mat till samma pris. Minns kvinnan som lagar vettig skolmat till samma pris, minns inte hennes namn, har gett ut kokbok. Det går. Personligen betalar jag en tjuga mer, när jag äter på X (den enda, mig veterligen, lunchrestaurang i city som serverar KRAV/närproducerat/efter säsong). Men - den här maten går att producera och sälja till samma pris. Om man vill.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 20:29
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 19:34)  Du är dåligt uppdaterad och slår in öppna dörrar. Kycklingen jag köpte till annandagens middag var märkt med en bild på uppfödaren och hans telefonnummer. Har sett det här också, att lågpriskycklingen märks med bild på uppfödare och bild. Förlåt mig Gossen Ruda, jag går inte på den lätta. Det finns - mig veterligen - bara en KRAV-kyckling i Sverige: Bosarpskycklingen. Avsevärt dyrare. Etiskt uppfödd, väldigt mycket godare och den krymper inte såsom fabrikskycklingen gör (saltblandat vatten sprutas inte in i fågeln). I alla fall; helstekt Bosarpskyckling i ugn; smakar som jag minns söndagskycklingen som barn. Det går inte att jämföra med fabrikskycklingen. Vi har alla våra prioriteringar, när det gäller (animalisk) mat är mina absoluta måsten - KRAV-ägg - KRAV- kyckling - Lamm från "vår" KRAV-bonde - Nöt och gris från "vår" KRAV-bonde (tidigare köpte vi KRAV i butik också, det är slut med det) - Älg från jaktlag vi litar på (i år blir det ingen älg)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 20:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag funderar på vad ni klagar på när det gäller kycklinguppfödning. Kycklingarna går på golvet i stora hus. Utrymmet är oftast så stort att man måste begränsa utrymmet när kycklingarna är små, annars hittar de inte maten. Problemet kan i vissa fall vara att det är lite för långt till slakteriet men jag vet att det finns uppfödare som har slakteriet i närheten. Hur menar ni att man ska föda upp kycklingar? En höna som går i trädgården med sin framruvade kull?
Vill man ha mera smak på kycklingen så ska man köpa lite större kycklingar. Det tar lite tid för att smaken ska utvecklas. Kycklingen växer snabbast de första fem veckorna så äldre kycklingar kostar ofta något mer per kilo. Jag tror att kött/benkvoten är bättre på större kycklingar så det blir inte mycket dyrare med de större. Ett annat sätt att få bättre smak på kycklingar är att använda raser som växer långsamt. Det är dock mycket olämpligt ur miljösynpunkt. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 20:54
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 20:45)  Hej! Jag funderar på vad ni klagar på när det gäller kycklinguppfödning. Kycklingarna går på golvet i stora hus. Utrymmet är oftast så stort att man måste begränsa utrymmet när kycklingarna är små, annars hittar de inte maten. Problemet kan i vissa fall vara att det är lite för långt till slakteriet men jag vet att det finns uppfödare som har slakteriet i närheten. Hur menar ni att man ska föda upp kycklingar? En höna som går i trädgården med sin framruvade kull?
Vill man ha mera smak på kycklingen så ska man köpa lite större kycklingar. Det tar lite tid för att smaken ska utvecklas. Kycklingen växer snabbast de första fem veckorna så äldre kycklingar kostar ofta något mer per kilo. Jag tror att kött/benkvoten är bättre på större kycklingar så det blir inte mycket dyrare med de större. Ett annat sätt att få bättre smak på kycklingar är att använda raser som växer långsamt. Det är dock mycket olämpligt ur miljösynpunkt. MVH Jan Lindgren Jag skulle inte drömma om att köpa kyckling från Kronfågel eller motsvarande.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 20:54)  Jag skulle inte drömma om att köpa kyckling från Kronfågel eller motsvarande. "Min" kyckling kom från Kronfågel.  Jag lever än. Kycklingen är dock död. Den enes bröd...
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|