| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
27-12-2009, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Aqvakul @ 26-12-2009, 22:52)  vit varg talar i gåtor...  Det gjorde även Kul Aqva i tidigare inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 21:46
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (gunilla146 @ 26-12-2009, 22:46)  Nu har jag suttit och läst igenom tråden och milda makter vad mycket åsikter utan kunskapsgrund. ... Du har varit medlem sedan den 28 maj 2009. Och du verka besitta all kunskaper i ett så enligt dig viktigt ämne. Varför dröjde det 32 dagar för dig att komma in i tråden och "belysa" oss andra med dina kunskaper?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 21:20)  "Min" kyckling kom från Kronfågel.  Jag lever än. Ja nu ja! Jag är övertygad - det vi stoppar i oss, det får vi leva med.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 23 738

|
"Men det märkvärdiga är att i dina inlägga är du inte kritisk på nåt sätt mot köttbranchen och djuruppfödarna. Inte ens efter tv4:s blider(sugga åts levande av kultingar). Detta var en oberoende inspektion."
Hej
Jag vet inte varför jag ska vara kritisk mot branschen som sådan. Jag är intresserad av att man följer vad lagstiftningen säger. Och som jag har skrivit tidigare så finns det alltid personer oavsett yrkestillhörighet som borde syssla med annat eller så har det hänt något tragiskt i familjen som kan göra att folk beter sig på ett orationellt sätt. Jag dömer inte utan att veta fakta. Jag kan bara konstatera efter att ha tittat på djurrättsalliansens bilder att vissa bilder visar klart att man bryter mot lagstiftningen andra bilder vill jag innan jag yttrar mig om dem få en förklaring från djurhållaren vad det är man ser på bilderna och andra bilder förstår jag och mina kollegor inte alls vad problemet är. Som i många saker så finns det en fram- och baksida.
Jag har tagit beslut om att omhänderta djur, avliva djur på plats osv osv Så nog vet jag efter 26 år som djurskyddsinspektör/handläggare att det finns både smärre till grava brister i djurhållning. Men det är viktigt att ha empati både för djuren och människan bakom. Men prio 1 för mig är djuren. De allra enklaste ärendena för mig som handläggare är den grava misskötseln för då kan jag t.ex besluta om att djuren ska omhändertas att djurhållaren ska få ett djurförbud. De tuffaste ärendena är när det inte är riktigt bra och inte riktigt dåligt utan det haltar fram eller att jag vet inom mig att det är inte bra hos den här djurhållaren men jag har inga BEVIS. Det är ärenden som gör att nattsömnen blir något mindre god. Jag vet att jag gör så gott jag kan med tillgängliga resurser. Jag behöver inte slå på branschen eller djurhållarna. Jag använder lagstiftningen.
Min dator/uppkoppling klarar inte av TV4 sida så jag har inte sett tv4s bilder. Jag yttrar mig inte över saker som jag inte har sett.
Jag är fortfarande nyfiken på vad en djurpolis kan göra som en djurskyddshandläggare inte kan.
Plus en fråga Vad anser ni att problemet är inom kycklingbranchen?
En annan sak Tvångsmatning av gäss förekommer inte som uppfödningsmetod i Sverige. Det sker däremot i gåsleverns hemland.
Redigerat av gunilla146: 27-12-2009, 22:08
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Smuleborg! Du måste berätta vad det är för fel på Kronkycklings uppfödning. Jag har besökt kycklinguppfödare men inte Kronkyckling så det är möjligt att de har något konstigt sätt att föda upp kycklingarna på som jag inte känner till. Berätta! MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2009, 21:20)  "Min" kyckling kom från Kronfågel.  Jag lever än. Kycklingen är dock död. Den enes bröd... Ja du lever, men det gör inte kycklingen och jag är övertygad om att den inte haft mycket till liv under den korta period den tilläts leva heller. Det är sådant som är så hemskt, när folk inte ens bryr sig det minsta så länge de själva mår bra och får njuta av en god måltid, även om det är på någon annans bekostnad
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Tittar man på jordbruksverkets djurskyddsregler för lantbruksdjur så ser man att höns och kycklingar har det väldigt trångt! Är det lika många djur/kilo fågel som man får ha per kvadratmeter när det gäller KRAV-uppfödning av kycklingar/hönor? http://www.jordbruksverket.se/download/18....DFS_2007-05.pdfedit: Sid 42 är regler för slaktkycklingar - mått.
Redigerat av ängsvädd: 27-12-2009, 22:41
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Kronfågel är om jag inte har det hela om bakfoten ett slakteri/paketeri som i sin tur får färdigvuxna slaktkycklingar till sig från en hel massa anslutna uppfödare. Hur man i så fall kan tycka illa om detta företag förstår jag inte. Det verkar som om en del är väldigt lättpåverkade av flyktiga ord men kan inte ta åt sig fakta. Fö börjar jag misstänka ett det huserar ett forumtroll i tråden, ett vitt sådant. God natt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 22:54
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 22:17)  Hej! Smuleborg! Du måste berätta vad det är för fel på Kronkycklings uppfödning. Jag har besökt kycklinguppfödare men inte Kronkyckling så det är möjligt att de har något konstigt sätt att föda upp kycklingarna på som jag inte känner till. Berätta! MVH Jan Lindgren Jag tar mig friheten att svara trots att frågan var ställd till Smuleborg. Även om du varit på besök hos en kycklinguppfödare så kan det ju finnas problem som du inte sett, som inte går att se eller som helt enkelt dolts inför ett besök o.s.v. Kycklingarna lever väldigt trångt och i stora populationer som inte ens på något sätt är i närheten av det naturliga antalet individer i en grupp. Det kan vara över 20 individer bara per kvadratmeter. Den ras som används är framavlad för att växa snabbt vilket innebär smärtor och grava missbildningar. Den snabba tillväxten leder till att djuren får problem med t.ex. att deras ben inte klarar av att hålla uppe deras vikt. Efter vad jag läst får de även frätskador på fötterna på grund av att stallen bara rengörs efter slakt. 150 000 av de 75 000 000 kycklingar som årligen slaktas skadas och självdör under transporter. Slaktmetoden är inte särskilt trevlig den heller. De hängs upp och bedövas genom att de doppas i ett strömförande vattenbad, sedan skärs halsarna av på dem tills de förblöder.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det får tydligen vara 10 - 12 kycklingar per kvadratmeter precis innan slakt. Med tanke på att slaktkycklingar inte är särskilt aktiva djur så blir det inte trångt. Jag hade en gång ett gäng slaktkycklingar hemma för att låta dem bli lite större och få annan mat för att smaken skulle bli bättre. Släppte man ut dem från buren så stod de mest stilla. Utrymme intresserade dem inte. Man kan naturligtvis diskutera om man ska avla fram sådana djur men det gör också att de inte behöver så stor plats och att de inte anväder så mycket foder vilket är bra för miljön. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:21
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 27-12-2009, 22:54)  Jag tar mig friheten att svara trots att frågan var ställd till Smuleborg. Även om du varit på besök hos en kycklinguppfödare så kan det ju finnas problem som du inte sett, som inte går att se eller som helt enkelt dolts inför ett besök o.s.v.
Kycklingarna lever väldigt trångt och i stora populationer som inte ens på något sätt är i närheten av det naturliga antalet individer i en grupp. Det kan vara över 20 individer bara per kvadratmeter. Den ras som används är framavlad för att växa snabbt vilket innebär smärtor och grava missbildningar. Den snabba tillväxten leder till att djuren får problem med t.ex. att deras ben inte klarar av att hålla uppe deras vikt. Efter vad jag läst får de även frätskador på fötterna på grund av att stallen bara rengörs efter slakt.
150 000 av de 75 000 000 kycklingar som årligen slaktas skadas och självdör under transporter.
Slaktmetoden är inte särskilt trevlig den heller. De hängs upp och bedövas genom att de doppas i ett strömförande vattenbad, sedan skärs halsarna av på dem tills de förblöder. Bra svar. Och det finns ingen forskning som visar hur vi människor reagerar på denna industriframställda "kost". En fingervisning, denna "kost" konsumerades - om jag minns rätt - från början på 70-talet... Vem vet. I alla fall: för mig är det absolut uteslutet att köpa icke-KRAV-kyckling. Såsom icke-KRAV ägg och en hel del annat. Vi gör våra val.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:29
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 23:12)  Hej! Det får tydligen vara 10 - 12 kycklingar per kvadratmeter precis innan slakt. Med tanke på att slaktkycklingar inte är särskilt aktiva djur så blir det inte trångt. Jag hade en gång ett gäng slaktkycklingar hemma för att låta dem bli lite större och få annan mat för att smaken skulle bli bättre. Släppte man ut dem från buren så stod de mest stilla. Utrymme intresserade dem inte. Man kan naturligtvis diskutera om man ska avla fram sådana djur men det gör också att de inte behöver så stor plats och att de inte anväder så mycket foder vilket är bra för miljön. MVH Jan Lindgren 10-12 stämmer inte med de siffror jag läst. Var läste du det? Att de inte rörde sig eller är särskilt aktiva, kan inte det ha någonting att göra med det jag sade om att deras liv i fångenskap inte tillåter det? Att deras kroppsbyggnad inte tillåter att de är särskilt aktiva? Att de helt enkelt inte klarar av att röra på sig av olika anledningar för att de är så sönderavlade? Jag kan inte se någonting positivt med det du nämner  Jag tycker det är vidrigt att avla fram sådana raser och orsaka ett sådant lidande bara för att vi vill ha en god måltid. Vilket de ofta inte blir heller. Kan inte låta bli att tycka att det är riktigt hemskt när man ser folk gå på smabbmatskedjor som McDonalds, KFC, Burger King o.s.v. och vräker i sig saker. De njuter inte ens av maten och de kunde lika gärna ätit vad som helst som gett dem samma mättnadskänsla. Då känns det verkligen som att djuren lider och dör helt i onödan, för nog finns det bättre alternativ om man inte bryr sig i smak, näringsvärde o.s.v. som bara mättar. Tänker man på miljön går den typen av kött bort ändå. De flesta animalier som vi konsumerar är väldigt omiljövänliga att "producera".
Redigerat av Nauti: 27-12-2009, 23:30
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:35
|

Medlem

|
 CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 23:12)  Hej! Det får tydligen vara 10 - 12 kycklingar per kvadratmeter precis innan slakt. Med tanke på att slaktkycklingar inte är särskilt aktiva djur så blir det inte trångt. Jag hade en gång ett gäng slaktkycklingar hemma för att låta dem bli lite större och få annan mat för att smaken skulle bli bättre. Släppte man ut dem från buren så stod de mest stilla. Utrymme intresserade dem inte. Man kan naturligtvis diskutera om man ska avla fram sådana djur men det gör också att de inte behöver så stor plats och att de inte anväder så mycket foder vilket är bra för miljön. MVH Jan Lindgren Jag hade på känn att du är "kyckling"-uppfödare. Herregud; att ha djur på detta sätt (hittar inget bättre ord), för att sedan - Kila ut! Djur präglas - såsom du och jag. Kom nu inte och säg  : De vet inte om någonting annat. Du vill förmodligen väl, kontakta gärna bosarpkyckling-uppfödaren; hon kan nog ge dig några goda råd på vägen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:40
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Jan Lindgren @ 27-12-2009, 23:12)  Hej! Det får tydligen vara 10 - 12 kycklingar per kvadratmeter precis innan slakt. Med tanke på att slaktkycklingar inte är särskilt aktiva djur så blir det inte trångt. Jag hade en gång ett gäng slaktkycklingar hemma för att låta dem bli lite större och få annan mat för att smaken skulle bli bättre. Släppte man ut dem från buren så stod de mest stilla. Utrymme intresserade dem inte. Man kan naturligtvis diskutera om man ska avla fram sådana djur men det gör också att de inte behöver så stor plats och att de inte anväder så mycket foder vilket är bra för miljön. MVH Jan Lindgren sid 42, L100: CITAT 4 § Utan hinder av 3 § får stallar hos slaktkycklinguppfödare som är anslutna till ett kontrollprogram som godkänts av Djurskyddsmyndigheten beläggas i enlighet med kontrollprogrammet, dock högst 36 kg per m2 och högst 25 djur per m2.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:42
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Här haglar det förutfattade meningar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-12-2009, 23:46
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2009, 23:42)  Här haglar det förutfattade meningar. Förklara, jag förstår inte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 01:22
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 27-12-2009, 23:42)  Här haglar det förutfattade meningar. Jag förstår inte heller.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 01:32
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (smuleborg @ 27-12-2009, 23:46)  Förklara, jag förstår inte. Finns massor i tråden men du kan ju börja med att läsa ditt eget inlägg #1056 inklusive Jan Lindgrens som du svarade på. Var någonstans har han skrivit att han är kycklinguppfödare? Har du själv haft kycklingar någongång så att du vet hur de beter sig CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 01:22)  Jag förstår inte heller. Nej men se det förstår jag att du inte gör eftersom du och en del andra bara läser det ni vill se.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 09:10
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
28-12-2009, 09:36
|
Gäster

|
Goda nyheter herkules!...och belackarna här drog fel slutsats och underskattade svenska folkets förmåga att tänka!
Nu kommer nog vän av ordning att hävda att till nästa jul har alla glömt - men det återstår att se!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|