| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
28-12-2009, 21:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (gunilla146 @ 28-12-2009, 21:34)  "Du som är 32 dagar försenade till en sådan tråd som gäller ditt yrke, varför försöker du inte se resultatet av dina kollegors(om du är en verklig djurskyddsinspektör) inspektion som är dokumenterade hos TV4?
Du som påstår dig sitta på all världens kunskaper, finns det inga möjligheter för dig att få veta vad dina "kollegor" gör där ute i landet?
Du påstår att du har 24 års arbetserfarenhet. Finns det inga möjligheter eller intresse i dig för att ta reda på fakta? "
Nu bör man plocka fram empatin för människan och fundera över personen bakom. Det kan inte var lätt att vara en vit varg. Tack för det! Men borde du inte förklara eller svara på de punkter som du citerar.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 21:28)  Ja, mina åsikter och uppfattningar är baserade mer på tyckande samt egna och andras observationer än på vetenskapliga fakta även om jag läst sådant också. Det är som bekant ganska svårt att vetenskapligt bevisa och ge några svar på sådana här frågor.
Jag har aldrig sagt att icke-mänskliga djur är lika utvecklade som vi eller att det de känner ens behöver vara i närheten av vad de känner. Men för mig är det tydligt att grisarna i den här filmen lider. För mig är det tydligt att djur som skadat sig lider. Det är tydligt att djur som inte skadat sig fysiskt kan må dåligt psykiskt och lida av depressioner som orsakats t.ex. av förlusten av någon ur flocken m.m. Gränsen mellan oss själva och andra djur är inte alltid så tydlig som vi får den att framstå.
Jag vet inte om vi har helt olika definitioner av "lida" men jag ser hur den skulle kunna vara så annorlunda. Kalla den snedvriden om du vill men jag ser vad jag ser och jag har inget annat ord för det än lidande. Men du har tidigare påstått att djur som enbart föds upp till slakt lider av detta faktum, hur bra dom än har det. Det är inte vad jag kallar lida. Förmodligen lider ett skadat djur, hur mycket är dock svårt att säga. Att förlusten av en flockmedlem kan orsaka lidande och depessioner ställer jag inte upp på, snarare är det bara så att något saknas. Nya maktstrukturer behöver då skapas vilket skapar konflikter.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har inte "Tyatt"läsa hela tråden mer än en del av den.Men vad får människan att tro att det bara är vi som kan känna smärta ?För mig handlar det om empati att känna för allt som lever och visa det respekt vilket är ganska enkelt om man har empati.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 15
Medlem nr: 23 738

|
Visst kan djur lida och känna smärta. Jag måste säga att den frågeställningen trodde jag att vi hade lämnat för många år sedan. Om djur inte kände smärta så skulle man inte behöva bedöva dem vid operation utan det är bara att använda kniven och de ligger stilla. Och ligger still gör de inte. Och ifall djur inte kan känna smärta så skulle de t.ex inte halta vid benskada. Djur har kan känna glädje, saknad osv osv. Om man lever någorlunda nära djur och studerar dem så ser man diverse olika känsloyttringar utan att förmänskliga dem. Visst kan de känna saknad. Getter har t.ex starka familjekopplingar. De ligger gärna i familjegrupper i flocken. Och måste man ta bort någon så hörs det att de saknar den individen. Jag har inte upplevt att de har skräck för döden. Det är något som jag tror är speciellt för människan. Liv och död är naturligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Jag drar, tycker jag i alla fall, mitt lilla strå till stacken i min vardag, och accepterar att alla inte delar min uppfattning, med att tänka på vad jag äter, hur och vad jag (också i övrigt) konsumerar. Jag gör så gott jag kan, utifrån vad som för mig känns rätt. Nåväl, ett djurs smärta, känsla och lidande, och nu halkar jag måhända ifrån ämnet, jag kommer att tänka på våra två katter. Det är, i mina ögon, ingen behaglig jakt de bedriver. Leker med det lilla djuret in i absurdum. Dödar inte bara för att äta, näbbmöss och kopparödlor ligger kvar på backen. Matskålarna inomhus är alltid till bredden fyllda. Och många gånger lägger jag in min värdering, när jag ser vad som pågår; grym jakt och dödande kan jag tycka. Kan jag tycka. Naturens gång? Drar vi det till ytterligheter är inte katten en del i vår naturliga fauna. Men att hålla katt inomhus ser i alla fall vi inte som ett alternativ. Jag flöt ut, förmodligen. Ännu en groda? Den bjuder jag i så fall på  . Ett riktigt gott nytt år, till er alla. Väl mött 2010.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:07
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Självklart kan djur känna smärta och t.o.m. vara "deprimerade". Det är dock viktigt att vi inte förmänskligar djuren och överför våra egna värderingar på känslor och smärtor och tror att djuren upplever det på samma sätt som vi människor.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:14
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2009, 21:59)  Men du har tidigare påstått att djur som enbart föds upp till slakt lider av detta faktum, hur bra dom än har det. Det är inte vad jag kallar lida. Förmodligen lider ett skadat djur, hur mycket är dock svårt att säga. Att förlusten av en flockmedlem kan orsaka lidande och depessioner ställer jag inte upp på, snarare är det bara så att något saknas. Nya maktstrukturer behöver då skapas vilket skapar konflikter. Där har du delvis fel Ruda för förlusten av en flockmedlem kan visst orsaka lidande och depressioner hos åtminstone vissa djur. T.ex.elefanten är mycket känslig för sådant och det behöver inte alls alltid skapas nya maktstrukturer.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2009, 21:59)  Men du har tidigare påstått att djur som enbart föds upp till slakt lider av detta faktum, hur bra dom än har det. Det är inte vad jag kallar lida. Förmodligen lider ett skadat djur, hur mycket är dock svårt att säga. Att förlusten av en flockmedlem kan orsaka lidande och depessioner ställer jag inte upp på, snarare är det bara så att något saknas. Nya maktstrukturer behöver då skapas vilket skapar konflikter. Jag säger att djuren alltid blir lidande av att växa upp i en storskalig djuruppfödning. Man kan inte ta hand om djuren och ge dem vad de behöver för att de skall få leva efter sina naturliga mönster och man kan aldrig tillgodose djurens behov på individnivå. Djuren behöver inte lida men som det ser ut i dagens läge där fokus läggs på profit framför djurens välmående så är det en alltför vanlig konsekvens. I den här tråden har det ju talats om exempel där djurhållningen faktiskt är helt okej och man kan se välmående djur, där tycker jag ju att djurhållningen är helt okej. Har djuren det bra så tänker jag inte gnälla på djurhållningen men jag gillar ändå inte det faktum att de skall behöva och dö för att tillfredställa våra smaklökar. Jag tycker vi skall ha en annan relation till djuren än att de skall hamna i olika former på våra tallrikar. Jag tycker det är uppenbart att ett skadat djur lider och hur mycket tycker jag inte är relevant. Det blir inte mer okej att orsaka någon lidande eller mindre viktigt att förhindra det bara för att djuret inte lider lika mycket som en människa skulle gjort i samma situation. Det jag tänkte på var en hundflock och där kanske inte förlusten av en flockmedlem riktigt bidrar till en depression, i naturen måste de gå vidare för att kunna fungera och individer som lätt blir deprimerade sållas nog ganska snabbt ut. Men man kan ändå se tillstånd som kan tolkas som sorg och saknad hos hundar i en sådan situation. Att hundar kan hamna i tillstånd som liknar depressioner om ägaren är deprimerad, psykiskt instabil eller missköter sin hund m.m. finns det nog väldigt många exempel på.
Redigerat av Nauti: 28-12-2009, 22:29
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 22:29
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 28-12-2009, 21:19)  Det vet jag inte :/ Har inte läst någonting om anmälningarna på ett tag, det kanske tar sin tid? Det skulle inte förvåna mig. Jo, Jag frågade för om den rättsliga processen pågår, får man inte ta upp den på Internet särskild av nån som är statens tjänsteman. Det nämndes här i tråden om djurrättsalliansens filmers värde.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (smuleborg @ 28-12-2009, 19:24)  Jo. Och personligen hoppas jag att kunderna inte köper de överblivna skinkor som nu reas ut. Vem vinner på det?? Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 23:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (vitavargen @ 28-12-2009, 22:29)  Jo, Jag frågade för om den rättsliga processen pågår, får man inte ta upp den på Internet särskild av nån som är statens tjänsteman. Det nämndes här i tråden om djurrättsalliansens filmers värde. förstår inte hur du menar? Eftersom det är ett fall som har diskuterats i media så får man diskutera om det fallet. En anmälan till djurskyddsinspektörer är offentlig handling som vem som helst får begära ut och läsa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-12-2009, 23:42
|

Medlem

|
En sak är säker och det är det att, efter hösten avslöjanden om de gårdarna, kommer alla konsumenter att få bättre varor att välja på i butikerna.
Små förluster hos handlare och producenter är inget jämfört med det förbättring som följer händelserna.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 00:15
|

Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 28-12-2009, 23:42)  En sak är säker och det är det att, efter hösten avslöjanden om de gårdarna, kommer alla konsumenter att få bättre varor att välja på i butikerna.
Små förluster hos handlare och producenter är inget jämfört med det förbättring som följer händelserna. Jasså du säger det.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 00:19
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 29-12-2009, 00:15)  Jasså du säger det. ja vi kan ju i alla fall hoppas på det eller hur? ingen vill väl äta vanvårdad och misshandlad gris?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 00:42
|

Medlem

|
CITAT (herkules @ 29-12-2009, 00:19)  ja vi kan ju i alla fall hoppas på det eller hur? ingen vill väl äta vanvårdad och misshandlad gris? Nej och det behöver ingen som bryr sig om djuren göra heller. Var och en väljer ju själv vad man ska stoppa i sig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 02:19
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Anki på Öland @ 28-12-2009, 23:37)  Vem vinner på det?? Anki Grisarna och konsumenterna. Vi visar att vi inte tolererar att de behandlar djuren felaktigt för då tänker vi inte köpa deras kött. CITAT (*Stintan* @ 29-12-2009, 00:42)  Nej och det behöver ingen som bryr sig om djuren göra heller. Var och en väljer ju själv vad man ska stoppa i sig. Så det är okej att det tillåts om vissa låter bli att bry sig i annat än prislappen? Om majoriteten av folket inte bryr sig och vill äta kött även om grisarna haft det dåligt, bara priset passar, är det då okej att behandla grisarna så?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 06:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (smuleborg @ 28-12-2009, 19:24)  Jo. Och personligen hoppas jag att kunderna inte köper de överblivna skinkor som nu reas ut. Åh, tack för påminnelsen! Får ge mig ut och bunkra lite idag. Det är ju jättebra att dela upp och ha i frysen till t ex skink- och ostpaj eller gratänger.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 06:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Kryddan03 @ 29-12-2009, 06:12)  Åh, tack för påminnelsen! Får ge mig ut och bunkra lite idag. Det är ju jättebra att dela upp och ha i frysen till t ex skink- och ostpaj eller gratänger.   Vi ses!
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 07:04
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Julskinkan ohotad! Tydligen köptes lika mycket skinka iaf, även om många bytte "sort". Av dom 7 miljoner kilo som köptes hamnade ungefär 12 kilo hos mej (fyra skinkor på ca 3 kilo styck).
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
29-12-2009, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
konstig tråd det här, det är liksom helt ok att köpa/äta skinka som kommer från vilken gård som helst där djuren kan ha varit vanvårdade under sitt liv, bara det är billigt? jisses vilket trams.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|