Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          Anki på Öland
          Inlägg 29-12-2009, 09:28
          Länk hit: #1121

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 02:19) *
          Grisarna och konsumenterna. Vi visar att vi inte tolererar att de behandlar djuren felaktigt för då tänker vi inte köpa deras kött....

Dom överblivna skinkornas grisar är ju redan döda, hur kan dom vinna något på det??? Konsumenterna vinner väl också eftersom dom får billigt kött!! Det är ju mest troligt att det är väldigt välskötta grisrumpor som ligger i affärsdiskarna eftersom absoluta majoriteten av grisbönderna sköter sina grisar precis som dom ska!!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-12-2009, 09:38
          Länk hit: #1122

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Får kanske skallförtydliga mig. Jag tror INTE att djur inte kan känna smärta, bara att vi inte vet exakt hur den uppfattas. En zebra som attackeras av vildhundar kan springa vidare även om buken slits upp och inälvorna hänger utanför. Sår ett program på TV där en häst fastnat på en krog så en stor bit av hus och muskler hängde och dinglade. En veterinär kunde utan vidare hantera skadan, utan bedövning. En gris skulle bedövas och djurskötaren bara stack in bedövningssprutan utan en reaktion från djuret. Beträffande högre hjärnfunktioner hos djur så har jag redan nämnt elefanter, dom har både känslor och ett stort minne. Dom är dock ovanliga för köttproduktion i Sverige.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-12-2009, 09:53
          Länk hit: #1123

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag såg hur man lade höna på rygg, o den blev som paralyserad. Undrar om den känner smärta då? Kanin har jag själv lagt på ryggen och klippt klorna på utan att den visat någon reaktion alls. Både hönor o kaniner är ju bytesdjur ute i naturen....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2009, 10:26
          Länk hit: #1124

Gäster

Naturligtvis kan djur känna smärta....hur smärta uppfattas kan vi heller inte definiera hos människor, som bekant finns där individuella skillnader.

Smärtupplevelser och sinnesupplevelser är en förutsättning för evolutionen. Om djuren skulle sakna känsel, rädsla och minne skulle arten inte bli långlivad.

Betingade reflexer skulle inte fungera utan minne...

En del djur blir paralyserade vid ryggläge, det används vid t.ex. fårklippning, annars vore det nästintill omöjligt att klippa en stor stark bagge.

Beträffande svåra skador så fungerar väl människor likadant - en fördröjning innan smärtupplevelsen kommer...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-12-2009, 10:53
          Länk hit: #1125

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 02:19) *
          Grisarna och konsumenterna. Vi visar att vi inte tolererar att de behandlar djuren felaktigt för då tänker vi inte köpa deras kött.

Så det är okej att det tillåts om vissa låter bli att bry sig i annat än prislappen? Om majoriteten av folket inte bryr sig och vill äta kött även om grisarna haft det dåligt, bara priset passar, är det då okej att behandla grisarna så?

Vad människor väljer att lägga sin energi på kan ingen annan än de själva välja. Jag har hittills aldrig träffat någon som har prislappar som enda intresse men skulle det finnas någon så lär du ju inte kunna förbjuda det.
          De överblivna skinkorna kan ju lika gärna komma från grisar som haft ett bra liv. Grisarna är döda och lär inte återuppstå för att folk har möjlighet att köpa skinkorna billigt. Ingen vinner på att skinkor förblir osålda.

Vi har en djurskyddslagstiftning som är till för att förhindra att djur far illa. Vi har djurskyddsinspektörer som ska kontrollera att uppfödningen sker inom lagens ramar och att djuren inte far illa. Dessa behöver långt mer resurser för att kunna sköta sitt jobb på ett bra sätt. Det är politikerna som ska påverkas så att dessa resurser ges och det är i mina ögon mycket viktigare för djurens välmående än om några människor köper reaskinkor.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2009, 10:57
          Länk hit: #1126

Gäster

Visst har det betydelse om köpmännen plötsligt sitter med en hög varor som inte går att sälja med vinst.

Marknaden anpassas alltid till det som går att sälja...

Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2009, 12:30
          Länk hit: #1127

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

om inte lagar och inspektörer räcker till så får vi konsumenter göra deras jobb, det gör vi bland annat genom att sluta köpa kött där djuren farit illa under sitt liv.
          man kan inte luta sig mot lagar och inspektörer och nöja sig med det.
          inte om man är en riktig djurvän.

men nu hoppar jag den här tråden för den innehåller (som vanligt) mer påhopp på människor än sunt förnuft och empati.
          jag lovar dock att inte kliva in på annat forum och beklaga mig alt snacka skit om odla och dess medlemmar/admin!
          bättre att ta skiten på plats sas wink.gif
          vi ses nästa år!
          smiley_small_hug.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 12:53
          Länk hit: #1128

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Anki på Öland @ 29-12-2009, 09:28) *
          Dom överblivna skinkornas grisar är ju redan döda, hur kan dom vinna något på det??? Konsumenterna vinner väl också eftersom dom får billigt kött!! Det är ju mest troligt att det är väldigt välskötta grisrumpor som ligger i affärsdiskarna eftersom absoluta majoriteten av grisbönderna sköter sina grisar precis som dom ska!!
          Anki
          Du kan ju inte mena allvar när du säger sådär? Så illa hoppas jag inte att det är. Redan på grundskolan som liten skitunge fick man lära sig om sambandet mellan utbud och efterfrågan. Om du köper billigt kött där djuren lidit kommer hela proceduren upprepas eftersom den är lönsam och kommer att göra det ända tills det slutar att vara lönsamt. Jag är nog inte ensam om att vilja att det skall vara lönsamt att ta hand om djuren på ett bra sätt medan det inte skall vara lönsamt att ta hand om djuren på ett dåligt sätt. Där är det vi konsumenter som bestämmer, det är nästan alltid vi konsumenter som bestämmer.

Givetvis påverkas inte de grisar som inte existerar längre i annan form än paketerad skinka. Men om efterfrågan på kött från konventionellt uppfödda grisar sjunker så finns det ju ingen anledning till att föda upp lika många djur eftersom de skulle gå med förlust på det. Om efterfrågan på KRAV-märkt och annat kött där grisarna behandlats på ett bättre sätt ökar på den konventionella djuruppfödningens bekostnad så ser jag det som en stor vinst för djuren och för konsumenterna.

Jag är en sådan optimist att jag tror att majoriteten inte vill köpa kött bara för att priset är billigt på djurens bekostnad. Om du vill intala dig att de skinkor du köpt inte kommer från misskötta grisar så får du väl göra det, men den här kampanjen visade mig klart och tydligt hur utbredd misskötseln är. Om du vill intala dig att 99,9% av grisbönderna sköter sig och har välmående grisar för att med gott samvete kunna äta din billiga skinka så får du göra det, men det har ingenting med verkligheten att göra.

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 12:56

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 13:05
          Länk hit: #1129

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-12-2009, 10:53) *
          Vad människor väljer att lägga sin energi på kan ingen annan än de själva välja. Jag har hittills aldrig träffat någon som har prislappar som enda intresse men skulle det finnas någon så lär du ju inte kunna förbjuda det.
          De överblivna skinkorna kan ju lika gärna komma från grisar som haft ett bra liv. Grisarna är döda och lär inte återuppstå för att folk har möjlighet att köpa skinkorna billigt. Ingen vinner på att skinkor förblir osålda.

Vi har en djurskyddslagstiftning som är till för att förhindra att djur far illa. Vi har djurskyddsinspektörer som ska kontrollera att uppfödningen sker inom lagens ramar och att djuren inte far illa. Dessa behöver långt mer resurser för att kunna sköta sitt jobb på ett bra sätt. Det är politikerna som ska påverkas så att dessa resurser ges och det är i mina ögon mycket viktigare för djurens välmående än om några människor köper reaskinkor.
          Det går inte att tänka "jag kan köpa köttet för grisen är redan död". Jag trodde åtminstone att du var medveten om att grisar föds upp och dödas för att det skall finnas kött i frysdisken. Har du på något mirakulöst sätt missat det och tror att kött kan produceras utan att nya grisar måste födas upp och sätta livet till så kan jag förstå att du inte ser några större problem med djurindustrin och tycker att veganism är idiotiskt.

Vi har en djurskyddslagstiftning som är till för att förhindra att djuren far illa, men vad har den för funktion om den inte efterföljs? Vi har djurskyddsinspektörer som skall se till att djurskyddslagstiftningen efterföljs, men de har inga resurser till att göra det, så hur stor nytta gör det att vi har en bra djurskyddslagstiftning och djurskyddsinspektörer då? Att påverka politiker är inte det enda sättet och absolut inte det lättaste, att eliminiera källan till lidandet är ju ett mycket effektivare sätt att bemöta problemet. Givetvis är det viktigt att påverka politikerna också, men det är vi konsumenter som har makten över företagen, det är vi som bestämmer vad de producerar, det är vi som bestämmer vilka djur som skall födas upp, hur de skall födas upp, hur de skall slaktas o.s.v. Det är nästan alltid vi konsumenter som har den egentliga makten, det är vi som betalar chefernas och de anställdas löner.

Genom att visa att vi inte tänker tolerera att de tar hand om djuren på det vis vi sett i Djurrättsalliansens kampanj så kan vi göra skillnad för djuren. Helt enkelt genom att bojkotta produkter från de grisfarmarna och den typen av djurhållning för att i stället konsumera medvetet och stödja de djuruppfödare som tar väl hand om sina djur!

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 13:07

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-12-2009, 14:56
          Länk hit: #1130

Medlem

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 13:05) *
          Det går inte att tänka "jag kan köpa köttet för grisen är redan död". Jag trodde åtminstone att du var medveten om att grisar föds upp och dödas för att det skall finnas kött i frysdisken. Har du på något mirakulöst sätt missat det och tror att kött kan produceras utan att nya grisar måste födas upp och sätta livet till så kan jag förstå att du inte ser några större problem med djurindustrin och tycker att veganism är idiotiskt.

Vi har en djurskyddslagstiftning som är till för att förhindra att djuren far illa, men vad har den för funktion om den inte efterföljs? Vi har djurskyddsinspektörer som skall se till att djurskyddslagstiftningen efterföljs, men de har inga resurser till att göra det, så hur stor nytta gör det att vi har en bra djurskyddslagstiftning och djurskyddsinspektörer då? Att påverka politiker är inte det enda sättet och absolut inte det lättaste, att eliminiera källan till lidandet är ju ett mycket effektivare sätt att bemöta problemet. Givetvis är det viktigt att påverka politikerna också, men det är vi konsumenter som har makten över företagen, det är vi som bestämmer vad de producerar, det är vi som bestämmer vilka djur som skall födas upp, hur de skall födas upp, hur de skall slaktas o.s.v. Det är nästan alltid vi konsumenter som har den egentliga makten, det är vi som betalar chefernas och de anställdas löner.

Genom att visa att vi inte tänker tolerera att de tar hand om djuren på det vis vi sett i Djurrättsalliansens kampanj så kan vi göra skillnad för djuren. Helt enkelt genom att bojkotta produkter från de grisfarmarna och den typen av djurhållning för att i stället konsumera medvetet och stödja de djuruppfödare som tar väl hand om sina djur!

Du bara vrider och vänder på allt man skriver utan att se att de flesta håller med dig åtminstone på vissa punkter. På andra punkter är det knepigare att hålla med dig och det därför att många av oss är blandkostare d.v.s. att vi äter även kött till viss del. Detta kött måste då komma någonstans ifrån och det gör det från djuruppfödare. Jag ser inget konstigt alls i att det föds upp slaktdjur. Alla vill säkert att uppfödarna tar väl hand om sina djur men att få folk att sluta att äta kött genom att begå lagbrott och dessutom inte direkt anmäla den vanvård man ser kan åtminstone inte jag sympatisera med. Att påstå att det inte går eller hjälper att påverka politikerna är att göra det lätt för sig. Har du försökt och i så fall på vilket sätt? Du kanske ska bli politiker själv fast du kanske inte skulle få så många röster förståss.

Varför är du så säker på att alla reaskinkor kommer från uppfödare som inte tar hand om sina djur på ett bra sätt? Jag tror inte alls att det förhåller sig så. Du har gjort ditt val och jag mitt. Jag kommer alltså även fortsättningsvis att äta kött!

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 16:42
          Länk hit: #1131

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-12-2009, 14:56) *
          Du bara vrider och vänder på allt man skriver utan att se att de flesta håller med dig åtminstone på vissa punkter. På andra punkter är det knepigare att hålla med dig och det därför att många av oss är blandkostare d.v.s. att vi äter även kött till viss del. Detta kött måste då komma någonstans ifrån och det gör det från djuruppfödare. Jag ser inget konstigt alls i att det föds upp slaktdjur. Alla vill säkert att uppfödarna tar väl hand om sina djur men att få folk att sluta att äta kött genom att begå lagbrott och dessutom inte direkt anmäla den vanvård man ser kan åtminstone inte jag sympatisera med. Att påstå att det inte går eller hjälper att påverka politikerna är att göra det lätt för sig. Har du försökt och i så fall på vilket sätt? Du kanske ska bli politiker själv fast du kanske inte skulle få så många röster förståss.

Varför är du så säker på att alla reaskinkor kommer från uppfödare som inte tar hand om sina djur på ett bra sätt? Jag tror inte alls att det förhåller sig så. Du har gjort ditt val och jag mitt. Jag kommer alltså även fortsättningsvis att äta kött!
          Jag vet att de flesta håller med mig om att vilja ha en så bra djurhållning som möjligt och håller med mig på många punkter. Däremot är det långt från alla som konsumerar efter sina åsikter och värderingar. Du ser inget konstigt med att det föds upp slaktdjur men jag tror att du ser någonting fel med att föda upp djur på det viset som man kan se i filmerna. Om du tycker att det är fel så kan du göra någonting åt det, utan att försöka påverka politiker. Vi vanliga dödliga människor kan också göra skillnad vet du.

Att sluta äta kött är en väldigt effektiv lösning på problemet, men jag ser inte heller allting som svart eller vitt och jag tror inte att hela världens befolkningen kommer att bli veganer över en natt även om jag inte direkt skulle bli ledsen om det hände tongue.gif Att äta kött är som sagt bara en lösning och är för mig detsamma som att konsumera medvetet. Att konsumera medvetet för någon annan kan innebära någonting helt annat och det spelar ingen roll, för huvudsaken är att det leder till en förbättring mot hur det är nu. En förbättring måste åtminstone ske för vår egen, djurens och miljöns skull.

Jag har inte påstått att det inte går eller hjälper att påverka politikerna, jag har påstått att det är svårt. Det är även en långsam och utdragen process att få igenom någon förändring den vägen och det är inte alla som tycker att det är den bästa metoden. Jag tycker det är väldigt bra att det finns folk som jobbar med att påverka politiker precis som jag tycker att det är lika nödvändigt med folk som arbetar med andra metoder, de kompletterar varandra.

Säg inte det, i Holland finns ett parti som fokuserar på djurrättsfrågor som faktiskt tagit sig in i riksdagen smile.gif Själv har jag inget som helst intresse att bli politiker, det är inte riktigt min kopp av te tongue.gif

Jag är inte säker på att alla reaskinkor kommer från misskötta djur, men förmodligen gör en hel del av dem det. Jag är inte alls säker på vilka som kommer från misskötta djur eller välskötta djur, har du eller någon annan som köper reaskinkor det?

Fortsätt äta kött då, jag har aldrig sagt åt dig att göra annat, jag har bara informerat om vilka fördelar som finns med att inte göra det. Du har gjort ditt val att äta kött, men gör då ett medvetet val att köpa rätt kött när du är i affären. Gör ett medvetet val som leder till att de som tar väl hand om djuren gynnas, som på sikt kommer att leda till en förbättring för djuren.

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 16:54

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-12-2009, 16:48
          Länk hit: #1132

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Att vara medveten konsument och bara köpa kött från glada grisar är det bara ett fåtal förunnat, dom flesta av oss är hänvisade till köttdisken i närmsta affär. Då tycker givetvis Nauti m.fl att man i så fall skall avstå men den finten går vi köttätare inte på. Vi får hoppas att det har gått rätt till i djurets liv men säkra kan vi inte vara. Genomsnittligt är det så också, om djurrättarna spionerat på en massa gårdar och bara hittat några enstaka exempel på missförhållanden stöder den tanken. Det räcker för mig så länge. Nu tror jag dock att jag för gott lämnar den här tråden, jag har min mening och Nauti sin och aldrig lär vi mötas. Trollets närvaro stör mig också. Nu skall jag steka min fjärilskotlett, som trots namnet inte har ett dyft med insektsvärlden att göra.laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 17:10
          Länk hit: #1133

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2009, 16:48) *
          Att vara medveten konsument och bara köpa kött från glada grisar är det bara ett fåtal förunnat, dom flesta av oss är hänvisade till köttdisken i närmsta affär. Då tycker givetvis Nauti m.fl att man i så fall skall avstå men den finten går vi köttätare inte på. Vi får hoppas att det har gått rätt till i djurets liv men säkra kan vi inte vara. Genomsnittligt är det så också, om djurrättarna spionerat på en massa gårdar och bara hittat några enstaka exempel på missförhållanden stöder den tanken. Det räcker för mig så länge. Nu tror jag dock att jag för gott lämnar den här tråden, jag har min mening och Nauti sin och aldrig lär vi mötas. Trollets närvaro stör mig också. Nu skall jag steka min fjärilskotlett, som trots namnet inte har ett dyft med insektsvärlden att göra.laugh.gif
          Om man inte kan köpa kött från grisar som mår bra och sköts på ett bra sätt, måste man då köpa kött? Kan man inte avstå från det tills man hittar kött från djur som fötts upp på ett bra sätt? Ja, jag tycker att man skall avstå från att köpa kött om producenterna har en bristfällig djurhållning, annars sponsrar man lidande som ibland inte kan beskrivas som annat än systematiserad tortyr. Jag hade då inte kunnat äta sådant köttt med gott samvete, om jag nu åt kött.

Att hoppas tycker jag inte är tillräckligt, skall vi bara konsumera hur som helst och hoppas på att det går bra? Gäller det andra handlingar och val vi gör i livet också? Det är alltså bara att göra som man själv tycker känns bäst och hoppas på att det går bra även om konsekvenserna kan orsaka lidande för andra?

Jag tycker inte det räcker med att konsumera hejvilt utan eftertanke och hoppas på det bästa, om man skall köpa kött och andra animalieprodukter är det minsta man kan göra för djurens skull att på ett eller annat sätt ta reda på att de haft ett drägligt liv. Visst kan man vara säker och visst kan man konsumera på ett bra sätt som inte bara är få förunnat. Däremot är det i dagens läge ofta besvärligare, men om fler konsumerar etiskt och medvetet så kommer utbudet att anpassas efter efterfrågan till fördel för djuren, konsumenterna och miljön.

Nu var det ju inte så att de kollade på ett fåtal utvalda gårdar och hittade några enstaka exempel. Här kan man läsa om hur arbetet gick till: http://www.ettlivsomgris.se/kampanjen.

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-12-2009, 18:43
          Länk hit: #1134

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 16:42) *
          Att sluta äta kött är en väldigt effektiv lösning på problemet, men jag ser inte heller allting som svart eller vitt och jag tror inte att hela världens befolkningen kommer att bli veganer över en natt även om jag inte direkt skulle bli ledsen om det hände

Om det nu hände, hur mkt dyrare tror du grönskaspriserna skulle bli??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 19:03
          Länk hit: #1135

Medlem

CITAT (Ralf @ 29-12-2009, 18:43) *
          Om det nu hände, hur mkt dyrare tror du grönskaspriserna skulle bli??
          Om det skedde över en natt? Då skulle det förmodligen bli litet svårt för företagen att tillfredställa efterfrågan, men det är ju som sagt en väldigt orealistisk situation så det är ju knappast relevant tongue.gif

Om alla skulle bli veganer skulle marknaden ganska snabbt anpassas. De grödor som annars skulle gått till djuruppfödning(de vi kan äta) skulle gå direkt till oss i stället och de marker som utnyttjas till odling av grödor till djuruppfödning skulle i stället användas till odling av grödor som vi kunde äta o.s.v. Så priset på grönsaker skulle inte behöva vara dyrare bara för att alla var veganer. Om använda samma ytor som vi nu odlar grödor till djuruppfödning på till att odla grödor till oss själva så skulle det bli ett väldigt överskott.

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 19:04

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-12-2009, 19:16
          Länk hit: #1136

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 19:03) *
          Om det skedde över en natt? Då skulle det förmodligen bli litet svårt för företagen att tillfredställa efterfrågan, men det är ju som sagt en väldigt orealistisk situation så det är ju knappast relevant tongue.gif

Om alla skulle bli veganer skulle marknaden ganska snabbt anpassas. De grödor som annars skulle gått till djuruppfödning(de vi kan äta) skulle gå direkt till oss i stället och de marker som utnyttjas till odling av grödor till djuruppfödning skulle i stället användas till odling av grödor som vi kunde äta o.s.v. Så priset på grönsaker skulle inte behöva vara dyrare bara för att alla var veganer. Om använda samma ytor som vi nu odlar grödor till djuruppfödning på till att odla grödor till oss själva så skulle det bli ett väldigt överskott.

Du tar för givet att grönsaker ger samma avkastning/ hektar som spannmål och vallfoder? Jag är inte helt övertygad om det. Om alla levde uteslutande på potatis så svalt ingen för de ger tonvis utan större ansträngning men ska man äta sparris, kronärtskockor, brytbönor och spenat så blir det nog betydligt mindre.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 19:23
          Länk hit: #1137

Medlem

CITAT (Markus_H @ 29-12-2009, 19:16) *
          Du tar för givet att grönsaker ger samma avkastning/ hektar som spannmål och vallfoder? Jag är inte helt övertygad om det. Om alla levde uteslutande på potatis så svalt ingen för de ger tonvis utan större ansträngning men ska man äta sparris, kronärtskockor, brytbönor och spenat så blir det nog betydligt mindre.
          Nej, men det finns massor av olika grödor att odla som ger hög avkastning på sådant som är användbart för oss, jag tänkte mer på de proteinrika grödorna som odlas till djuren. Där tar man såvitt jag vet reda på ungefär samma sak till djuren som till människorna. Jag har inte så jättebra koll på vilka grödor som annars odlas upp till djurfoder, det får du gärna berätta mer om ifall du vill.

Man kan ju variera sig massor, skulle man skippa köttet och de flesta andra animalieprodukterna så skulle massvis med landyta bli tillgängligt för oss att odla varierat på.

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 19:37

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-12-2009, 20:05
          Länk hit: #1138

Medlem

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 16:42) *
          Jag vet att de flesta håller med mig om att vilja ha en så bra djurhållning som möjligt och håller med mig på många punkter. Däremot är det långt från alla som konsumerar efter sina åsikter och värderingar. Du ser inget konstigt med att det föds upp slaktdjur men jag tror att du ser någonting fel med att föda upp djur på det viset som man kan se i filmerna. Om du tycker att det är fel så kan du göra någonting åt det, utan att försöka påverka politiker. Vi vanliga dödliga människor kan också göra skillnad vet du.

Att sluta äta kött är en väldigt effektiv lösning på problemet, men jag ser inte heller allting som svart eller vitt och jag tror inte att hela världens befolkningen kommer att bli veganer över en natt även om jag inte direkt skulle bli ledsen om det hände tongue.gif Att äta kött är som sagt bara en lösning och är för mig detsamma som att konsumera medvetet. Att konsumera medvetet för någon annan kan innebära någonting helt annat och det spelar ingen roll, för huvudsaken är att det leder till en förbättring mot hur det är nu. En förbättring måste åtminstone ske för vår egen, djurens och miljöns skull.

Jag har inte påstått att det inte går eller hjälper att påverka politikerna, jag har påstått att det är svårt. Det är även en långsam och utdragen process att få igenom någon förändring den vägen och det är inte alla som tycker att det är den bästa metoden. Jag tycker det är väldigt bra att det finns folk som jobbar med att påverka politiker precis som jag tycker att det är lika nödvändigt med folk som arbetar med andra metoder, de kompletterar varandra.

Säg inte det, i Holland finns ett parti som fokuserar på djurrättsfrågor som faktiskt tagit sig in i riksdagen smile.gif Själv har jag inget som helst intresse att bli politiker, det är inte riktigt min kopp av te tongue.gif

Jag är inte säker på att alla reaskinkor kommer från misskötta djur, men förmodligen gör en hel del av dem det. Jag är inte alls säker på vilka som kommer från misskötta djur eller välskötta djur, har du eller någon annan som köper reaskinkor det?

Fortsätt äta kött då, jag har aldrig sagt åt dig att göra annat, jag har bara informerat om vilka fördelar som finns med att inte göra det. Du har gjort ditt val att äta kött, men gör då ett medvetet val att köpa rätt kött när du är i affären. Gör ett medvetet val som leder till att de som tar väl hand om djuren gynnas, som på sikt kommer att leda till en förbättring för djuren.

Att sluta äta kött är inget alternativ för mig som äter minimalt med kolhydrater. Vi är många i samma sits som inte tål kolhydratrik kost. Jag vet vad det är för kött jag äter du berhöver inte vara orolig för det är inga större mängder heller. Du behöver inte tala om för mig vilket kött jag ska köpa. Att jag köper kravmärkt kött från av mig känd gård har jag skrivit flera gånger tidigare. För mig finns det inga fördelar att sluta äta kött.

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag är starkt emot dålig djurhållning för att du ska fatta? Självklart vill jag att alla djur ska ha ett bra liv så länge dom nu lever.

Hur tror du det skulle se ut om alla människor ersatte köttet med soja som inte går att odla här utan måste fraktas jorden runt?
          Ska vi hugga ner alla regnskogar också kanske? Kriminella handlingar och undlåtenhet att anmäla vanvård är för mig inget godtagbart alternativ för att få bättre djurhållning. Det måste självklart kunna rättas till utan dylika aktioner som jag tar starkt avstånd ifrån. Ser jag att grannens hund blir slagen och vanvårdad så anmäler jag direkt och precis detsamma skulle jag göra om jag såg vanvårdade djur på en gård. Jag skulle aldrig kunna leva med gott samvete om jag visste om men inte anmälde direkt att ett djur far illa.

Att en del människor fått upp ögonen och nu väljer kravmärkt är i sig bra men det är inte acceptabelt att gå till väga på det sätt aktivisterna gjort.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 29-12-2009, 20:19
          Länk hit: #1139

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-12-2009, 20:05) *
          Att sluta äta kött är inget alternativ för mig som äter minimalt med kolhydrater. Vi är många i samma sits som inte tål kolhydratrik kost. Jag vet vad det är för kött jag äter du berhöver inte vara orolig för det är inga större mängder heller. Du behöver inte tala om för mig vilket kött jag ska köpa. Att jag köper kravmärkt kött från av mig känd gård har jag skrivit flera gånger tidigare. För mig finns det inga fördelar att sluta äta kött.

Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag är starkt emot dålig djurhållning för att du ska fatta? Självklart vill jag att alla djur ska ha ett bra liv så länge dom nu lever.

Hur tror du det skulle se ut om alla människor ersatte köttet med soja som inte går att odla här utan måste fraktas jorden runt?
          Ska vi hugga ner alla regnskogar också kanske? Kriminella handlingar och undlåtenhet att anmäla vanvård är för mig inget godtagbart alternativ för att få bättre djurhållning. Det måste självklart kunna rättas till utan dylika aktioner som jag tar starkt avstånd ifrån. Ser jag att grannens hund blir slagen och vanvårdad så anmäler jag direkt och precis detsamma skulle jag göra om jag såg vanvårdade djur på en gård. Jag skulle aldrig kunna leva med gott samvete om jag visste om men inte anmälde direkt att ett djur far illa.

Att en del människor fått upp ögonen och nu väljer kravmärkt är i sig bra men det är inte acceptabelt att gå till väga på det sätt aktivisterna gjort.
          Trodde inte att det behövde nämnas att jag inte riktar allting jag skriver till dig. Som du säger, jag kan inte få dig att sluta äta kött och det är jag mycket väl medveten om så jag ser inte varför jag skulle lägga ner tid och energi på det.

Jag skulle inte vilja se att vi ersatte allting med soja. Tyvärr är de flesta av veganprodukterna gjorda av soja, men det är ju inte det enda alternativet. Jag skulle vilja se att man odlade mer nötter och baljväxter i Sverige som vi kunde använda som proteinkälla. Men att äta soja direkt slår ju helt klart att frakta soja från andra sidan jorden till djurfoder och sedan äta köttet om man tänker på miljön.

Den regnskog som skövlas för att odla GMO-soja på går ju till djuruppfödning så där förstår jag inte riktigt vad din poäng är. Om alla åt veganskt skulle stora landmassor som nu används till odling av grödor till djuruppfödning bli fria att odla grödor som människan direkt kan ha användning av i stället, vilket är mycket effektivare. Då skulle massor av landyta bli ledigt och man skulle inte behöva skövla regnskog.
          Den soja som används i de flesta produkter jag äter kommer från Österrike så inte bidrar mina matvanor vad jag vet till någon regnskogsskövling.

Ditt andra du tar upp har vi gått igenom hur många gånger som helst i tråden, jag orkar inte gå igenom det igen. Jag håller inte med helt enkelt, jag anser att de gjorde helt rätt.

Redigerat av Nauti: 29-12-2009, 20:20

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-12-2009, 20:36
          Länk hit: #1140

Medlem

CITAT (Nauti @ 29-12-2009, 20:19) *
          Trodde inte att det behövde nämnas att jag inte riktar allting jag skriver till dig. Som du säger, jag kan inte få dig att sluta äta kött och det är jag mycket väl medveten om så jag ser inte varför jag skulle lägga ner tid och energi på det.

Ditt andra du tar upp har vi gått igenom hur många gånger som helst i tråden, jag orkar inte gå igenom det igen. Jag håller inte med helt enkelt, jag anser att de gjorde helt rätt.

Om du skriver ett svar på mitt inlägg och citerar det så förutsätter jag att det är mig du riktar dig till. Annars kan du ju hoppa över att skriva sånt som inte är riktat till mig i dina svar så behöver varken dina eller mina inlägg bli så långa. whist.gif

--------------------

Citera

71 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 08:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon