Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          *Stintan*
          Inlägg 25-11-2009, 18:37
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:17) *
          Varför skulle du försöka omvända mig? Det låter väl ologiskt? Att försöka få någon som aktivt avstår från att bidra till olycka och lidande till att aktivt bidra till olycka och lidande? Jag har svårt att se poängen med det. Däremot har jag svårt att respektera en åsikt och ett agerande där man aktivt och dagligen bidrar till fortsatt lidande för ett väldigt stort antal individer. Det är väldigt lätt att vara tolerant och respektera någons åsikt när det inte bidrar till någonting negativt. När det däremot bidrar till någonting negativt så är det svårt att vara tolerant och respekterande. Det kan vi ju relatera till så mycket annat som nazism bland annat, är det många som respekterar deras åsikter?

Jag skrev att jag inte försöker omvända dig. Detta därför eftersom jag respekterar att du är vegan. Du får käka va sjutton du vill utan att jag bryr mig.
          Du kunde väl relaterat till pedofiler istället för dom kan du ju både tolerera och respektera.

CITAT (Gunilla T @ 25-11-2009, 17:05) *
          Tjaa, så kan det ju vara förstås - men...en massa inlägg på forum g.gif kan man vekligen likställa det med fanatism?

Motsatsen till fanatism ...hmmm... ödmjukhet, lyhördhet och respekt för andras ställningstaganden och värderingar eller....?

Fast just det saknas väldigt påtagligt hos odlas egen veganförespråkare.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          KURT
          Inlägg 25-11-2009, 18:38
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 13:15) *
          Skulle vilja se den vegeterian som bara äter inhemsk, alternativt den som bara äter Europeisk mat.

Å andra sidan så äter ju just svenska grisar till stor del utländskt producerat foder! Allitfrån sojaprotein, till enskilda aminosyror (de essentiella aminosyror som saknas i soja) och mineraler.

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-11-2009, 18:39
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (*Stintan* @ 25-11-2009, 18:37) *
          Jag skrev att jag inte försöker omvända dig. Detta därför eftersom jag respekterar att du är vegan. Du får käka va sjutton du vill utan att jag bryr mig.
          Du kunde väl relaterat till pedofiler istället för dom kan du ju både tolerera och respektera.
          Fast just det saknas väldigt påtagligt hos odlas egen veganförespråkare.
          Precis, för du har ingen uppenbar anledning till att försöka omvända mig. Jag försöker visserligen inte omvända någon heller men det skulle finnas en väldigt bra motivering till det.

Pedofiler ser jag inte varför jag skulle relatera till, de behöver ju som vi andra inte ha för avsikt att orsaka någon lidande. Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2009, 18:51
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 18:39) *
          Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera.

Nauti!

Jag frågar dig igen:

Jämför du köttätare med nazister?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-11-2009, 18:55
          Länk hit: #145

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 18:51) *
          Nauti!

Jag frågar dig igen:

Jämför du köttätare med nazister?
          "Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera." <- Svaret.

Man kan väl göra en del liknelser om man vill, men jag skulle inte vilja påstå att nazister och blandkostare har så mycket gemensamt tongue.gif

Redigerat av Nauti: 25-11-2009, 18:55

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-11-2009, 18:58
          Länk hit: #146

Gäster

Brasiliansk soja till Europas köttproducenter;

http://www.yelah.net/articles/reportage200605142

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 18:58
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

*edt

Redigerat av Ralf: 25-11-2009, 18:58

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2009, 19:03
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 18:55) *
          "Nazister var ett mer passande exempel på åsikter som vi alla kan relatera till och som vi förmodligen alla känner att vi varken kan tolerera eller respektera." <- Svaret.

Man kan väl göra en del liknelser om man vill, men jag skulle inte vilja påstå att nazister och blandkostare har så mycket gemensamt tongue.gif

Har de överhuvudtaget något gemensamt?

(extremt osmakligt exempel...)

--------------------

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-11-2009, 19:08
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
          Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          jholma
          Inlägg 25-11-2009, 19:22
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

CITAT
          Givetvis har den som äter en blandad kVilost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.
          Det ena utesluter inte det andra. Man kan faktiskt vara en mycket stor djurvän, ja rent av djurrättsaktivist och ända konsumera kött. Man blir inte per automatik bättre djurvän för att man är vegetarian. Tror man det är man ute på djupt vatten.

Voila!

tummenupp.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-11-2009, 19:30
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (gnon49 @ 25-11-2009, 19:08) *
          Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. Att äta mindra kött är säkert bra för hälsan, att sluta helt nog otänkbart för dom flesta. Maten är inte bara proteiner, det är så mycket mer. Grilla en skön kväll, samlas till familjemiddag, äta ett julbord mm.

tummenupp.gif Så det så!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-11-2009, 19:35
          Länk hit: #152

Medlem

Vet du hur extremt omiljövänlig konventionell odling är och hur stora odlingsarealer och volymer det krävs till djuruppfödningen? Oavsett hur mycket miljötänk man har som blandkostare kan man aldrig bli lika miljövänlig som en miljömedveten vegan.

Det där du tar upp handlar om vanor, det finns många veganska alternativ som skulle passa in bra i det du nämner. Det finns veganska julbord, det finns veganska saker man kan grilla, det finns så mycket variation och det handlar till stor del om vana.

Jag har alltid gillat mat och kommer att göra det resten av mitt liv också. Jag gillar att testa nya recept och nya goda maträtter och kombinationer som jag inte prövat förut. Att äta veganskt innebär inte att man bara tänker på mat som olika näringsvärden man måste få i sig, det gör jag i princip aldrig, det sköter sig självt om man äter någorlunda varierat. Det enda jag märkt är att det som innan var sådant man åt till vardags har blivit mer lyx medan de med vegetabiliska rätterna blivit mer sådant man äter till vardag. För mig känns det lyx att gå till pizzerian och kunna köpa en capriciosa, en schnitzel med bearnaisesås eller att äta falukorv med makaroner tongue.gif Vilket inte gör mig någonting. Jag har upptäckt många nya goda maträtter sedan jag blev vegan som kan mäta sig med de godaste rätter jag åt som blandkostare, även om smakerna skiljer sig markant. För även jag gillar ju smaken av kött, det är inte för att jag inte gillar smaken som jag är vegan, som sagt, jag tror att många med tron om att veganer sitter och räknar RDI på allting i kosten och tuggar salladsblad och sojabönor skulle bli positivt överraskade om jag lagade till en vällagad vegansk måltid åt dem tongue.gif

Som jag ser det kan man värna om djurens bästa och kämpa för deras rättigheter som blandkostare, men i slutändan är det för mig omöjligt att få det att gå ihop att man som god djurvän inte värderar djuren högre än ett mål mat.

Redigerat av Nauti: 25-11-2009, 19:39

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 19:58
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Givetvis har den som äter en blandad kost bestående av kött och grönt lika bra miljötänk som den som är vegetarian. .....

Jag har sett rapporter om att köttproduktion är mycket mer energikrävande än växtproduktion. Jag har läst att mycket nötkreatur inte är bra för klimatet pga metangasen de avger.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2009, 19:59
          Länk hit: #154

Medlem

Det är märkligt att varenda tråd som handlar om miljö i någon bemärkelse, slutar med att Nauti predikar, och predikar och predikar veganismens evangelium. Till slut tröttnar många andra viktiga röster som vill belysa andra betydelsefulla miljötänk!

--------------------

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 20:08
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 19:58) *
          Jag har sett rapporter om att köttproduktion är mycket mer energikrävande än växtproduktion. Jag har läst att mycket nötkreatur inte är bra för klimatet pga metangasen de avger.

Det är frågor som ofta är väldigt komplexa i sina samband och svårt att dra generella slutsatser av. Klimatpåverkan är ganska dubbel, metan är en klimatgas men samtidigt binder betesmarker mycket koldioxid.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 20:15
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 17:43) *
          Nu är du där igen med dina Besserwisserfasoner förresten, man behöver inte ha doktorerat i varenda ämne man diskuterar för att få diskutera det. Det underliga är hur du även förföljer mig och terroriserar mig i trådar och PM medan alla andra får löpa fritt utan kritik från dig? tongue.gif

Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken ”livliga trådar” skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på detta agerande från denna forumdeltagare, men jag tycker inte om att vara utpekad på detta sättet.

Redigerat av Ralf: 25-11-2009, 20:16

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Nauti
          Inlägg 25-11-2009, 20:24
          Länk hit: #157

Medlem

CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:08) *
          Det är frågor som ofta är väldigt komplexa i sina samband och svårt att dra generella slutsatser av. Klimatpåverkan är ganska dubbel, metan är en klimatgas men samtidigt binder betesmarker mycket koldioxid.
          Vi kan inte ta hand om djur utan att exploatera dem och i slutändan döda dem och äta upp dem menar du? sad.gif

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 20:15) *
          Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken ”livliga trådar” skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på detta agerande från denna forumdeltagare, men jag tycker inte om att vara utpekad på detta sättet.
          Det handlar inte om antalet PM utan vad som stod i dem tillsammans med det som du skrivit till mig i olika trådar där du i princip bett mig hålla käften för att du tycker jag inte kan ett skit om ämnet och inte har någonting att komma med.

Redigerat av Nauti: 25-11-2009, 20:25

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 20:29
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 20:24) *
          Vi kan inte ta hand om djur utan att exploatera dem och i slutändan döda dem och äta upp dem menar du? sad.gif

Nä, det menade jag verkligen inte. Jag menade att sambandet köttuppfödning - energi och klimatpåverkan är oerhört komplext och svårt. Jag har sett internationella rapporter där man menar att global köttkonsumtion är ett hot mot vattenförsörjningen samtidigt säger alla utredningar att Sverige kommer få ett ökat vattenöverskott om klimatet blir varmare pga ökad nederbörd. Så inte alla kor i världen kan orsaka vattenbrist i Sverige däremot är det olämpligt med för hög djurtäthet i området strax söder om Sahara och i Nordafrika och mellanöstern där det redan råder vattenbrist. Man ska inte dra för stora växlar på generella samband då effekternas i första hand är lokala och regionala.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 20:51
          Länk hit: #159

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:08) *

Men metan är ju en flera gånger kraftigare växthusgas än koldioxid.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 20:54
          Länk hit: #160

Medlem

Har precis läst igenom och kollat bilder från lokala gårdar på djurrättsalliansens sajt. Ett mycket bra inlägg tycker jag djurskyddsinspektören står för http://www.ettlivsomgris.se/kritiska-roste...yddsinspektoren

CITAT
          De människor som sysslar med grisuppfödning befinner sig i ett system och gör så gott de kan, de gör helt enkelt som alla andra. De levererar en produkt som samhället efterfrågar, enligt samhällets bestämmelser. Konsumenten saknar ofta kunskap och valfrihet och väljer den billigaste, storskaligt producerade och industrialiserade varan framför en dyrare produkt som kommer från djur som kunnat utöva ett naturligt beteende under sin livstid.

Jag jämförde själv i affären idag;

ekologiska bacon KRAV 1 pkt 140g 18:90Kr
          Scan konventionellt bacon 140g 1pkt 11:90Kr
          Eldorado 3x 140g Polen 22:90Kr (7.63Kr/ st)

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

71 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 14:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon