Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          Nauti
          Inlägg 25-11-2009, 20:56
          Länk hit: #161

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 20:51) *
          Men metan är ju en flera gånger kraftigare växthusgas än koldioxid.
          21 gånger kraftigare tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 20:56
          Länk hit: #162

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 20:51) *
          Men metan är ju en flera gånger kraftigare växthusgas än koldioxid.

Jo men samtidigt ingår metan i det naturliga kretsloppet. Inte bara kor utan elefanter, bisonoxar, termiter mfl släpper ut massa metan liksom våtmarker och nedbrytning i naturen. Om idisslande djur ingår i kretsloppet så kommer ju även metan omvandlas och bindas utan att det blir någon nettotillförsel.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 21:06
          Länk hit: #163

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 20:56) *
          Jo men samtidigt ingår metan i det naturliga kretsloppet. Inte bara kor utan elefanter, bisonoxar, termiter mfl släpper ut massa metan liksom våtmarker och nedbrytning i naturen. Om idisslande djur ingår i kretsloppet så kommer ju även metan omvandlas och bindas utan att det blir någon nettotillförsel.

Jo, men det är ju ingen naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur. Vi avlar ju fram en hiskelig massa idisslare som inte alls motsvarar förhållandena i naturen. Vore väl bättre om vi kan gå över mer till andra däggdjur att äta och få mejeriprodukter av så att det blir bättre balans och samtidigt minska köttätandet.

Redigerat av ängsvädd: 25-11-2009, 21:08

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 25-11-2009, 21:08
          Länk hit: #164

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 20:15) *
          Till er alla

Jag har återigen blivit utpekad för att terrorisera Nauti. Sanningen är den att jag i samband två stycken "livliga trådar" skickade ca 4 st PM. Dessa skickades under en period av 5 st veckor.

Jag vet inte vad jag ska göra för att få slut på detta agerande från denna forumdeltagare, men jag tycker inte om att vara utpekad på detta sättet.

Finns bara en lösning på det problemet Ralf...
          SKIT I DET....
          Låt pesronens sänka sig själv, istället för att försöka försvara dej...

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 21:12
          Länk hit: #165

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:06) *
          Jo, men det är ju ingen naturlig balans mellan rovdjur och bytesdjur. Vi avlar ju fram en hiskelig massa idisslare som inte alls motsvarar förhållandena i naturen. Vore väl bättre om vi kan gå över mer till andra däggdjur att äta och få mejeriprodukter av så att det blir bättre balans och samtidigt minska köttätandet.

Men dom käkar ju fortfarande gräs..... Korna....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 21:18
          Länk hit: #166

Medlem

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 21:12) *
          Men dom käkar ju fortfarande gräs..... Korna....

Det gör även getter och får.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 25-11-2009, 21:23
          Länk hit: #167

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:06) *

Men om vi börjar äta andra typer av djur och avslutar all uppfödning av tamboskap, rubbar vi inte balansen då med?
          Det är ju inte alla förunnat att ha tillgång till t.ex. älg och rådjur eller vildsvin....Vad finns det kvar sedan?
          Importerat kött från savannerna?

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 21:23
          Länk hit: #168

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 21:18) *
          Det gör även getter och får.

de är också idisslare så det gör ingen större skillnad. sen har vi färre skogselefanter, visenter, Mammutar och uroxar i Sverige idag jämfört med för 20000 år sedan så jag tror det jämnar ut sig. däremot odlar vi mer ris idag vilket också ger utsläpp av metan och vi lagrar gödsel öppet vilket är dåligt ur klimatsynpunkt men vi kan göra biogas på den istället så minskar klimatpåverkan.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 21:31
          Länk hit: #169

Medlem

Så länge ett djur lever är det klimatneutralt.
          Vet ej hur länge det har funnits kor på jorden. Antaligen lika länge som människan och det är ju åtskilliga miljoner år, som det har vuxit gräs som har ätits upp av någon organism, som har lämnat i från sig någon gas som....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 21:33
          Länk hit: #170

Medlem

CITAT (Markus_H @ 25-11-2009, 21:23) *
          de är också idisslare så det gör ingen större skillnad. sen har vi färre skogselefanter, visenter, Mammutar och uroxar i Sverige idag jämfört med för 20000 år sedan så jag tror det jämnar ut sig. däremot odlar vi mer ris idag vilket också ger utsläpp av metan och vi lagrar gödsel öppet vilket är dåligt ur klimatsynpunkt men vi kan göra biogas på den istället så minskar klimatpåverkan.

Aha, jag visste inte att de också var idisslare. Men varför rekommenderas det att framför allt äta mindre nötkött för klimatets skull?

Vilka av våra tamdjur som vi slaktar och äter är inte idisslare?

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Piccante
          Inlägg 25-11-2009, 21:39
          Länk hit: #171

Medlem

Grisar, höns/ kyckling och kalkon är inte idisslare och inte hästar heller fast det äter vi inte mkt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-11-2009, 21:53
          Länk hit: #172

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 25-11-2009, 19:35) *
          Vet du hur extremt omiljövänlig konventionell odling är och hur stora odlingsarealer och volymer det krävs till djuruppfödningen? Oavsett hur mycket miljötänk man har som blandkostare kan man aldrig bli lika miljövänlig som en miljömedveten vegan.

Det där du tar upp handlar om vanor, det finns många veganska alternativ som skulle passa in bra i det du nämner. Det finns veganska julbord, det finns veganska saker man kan grilla, det finns så mycket variation och det handlar till stor del om vana.

Som jag ser det kan man värna om djurens bästa och kämpa för deras rättigheter som blandkostare, men i slutändan är det för mig omöjligt att få det att gå ihop att man som god djurvän inte värderar djuren högre än ett mål mat.

Det är till att ha höga tankar om sig själv. blink.gif Släng inte ur dig påståenden som du inte har belägg för annat än i din fantasi.

Veganska alternativ kanske det finns till viss del men mycke smakar rent illa och passar inte mina smaklökar alls. Hur jag kan veta det undrar du säkert och ja jag vet det eftersom jag har smakat massor av veganmat då jag har några veganer på väldigt nära håll. Dom håller dock inte på och predikar som du gör och påstår att vara vegan är det enda saliggörande. Dom är nämligen inga fanatiker.

Jag äter kött men ser varken kor, grisar, får, höns eller andra djur som ett mål mat och jag önskar självklart att alla djur ska få leva ett bra liv. Vi har nog alla förstått för länge sen att det är omöjligt för dig att få saker och ting att gå ihop. Det är tragiskt att du är så fördömande mot alla som inte delar din ideologi till 100%. Du skrev något om besserwisser till Ralf, varför vet jag inte men den enda besserwissern jag sett i den här tråden är faktiskt du själv.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-11-2009, 21:55
          Länk hit: #173

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Undrar hur många gånger den här frågan varit uppe här? Positionerna lika låsta som vanligt, predikanten Nauti tjafsar om sin vegankost påhejad av några andra och resten är motståndare. Kan vi inte förklara frågan remi? Inget lär hända. I ett annat forum där jag är med hade dessa eviga debatter aldrig fått fortsätta, när en fråga är färdigutredd plockas såna trådar bort eller låses för det ger ändå inget nytt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2009, 22:01
          Länk hit: #174

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 25-11-2009, 21:55) *
          Undrar hur många gånger den här frågan varit uppe här? Positionerna lika låsta som vanligt, predikanten Nauti tjafsar om sin vegankost påhejad av några andra och resten är motståndare. Kan vi inte förklara frågan remi? Inget lär hända. I ett annat forum där jag är med hade dessa eviga debatter aldrig fått fortsätta, när en fråga är färdigutredd plockas såna trådar bort eller låses för det ger ändå inget nytt.

Instämmer! yes.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 22:04
          Länk hit: #175

Medlem

såg att EU-snubbe sade
          -Detta är hemskt, när han såg grisbilder. Jag tycker oxå att det var hemskt att dessa bilder visades!!!

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          RitRat
          Inlägg 25-11-2009, 22:18
          Länk hit: #176

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

En bekant till mig skrev på ett annat ställe:

Vid mitt julbord får det gärna vara en gris, men då ska den sitta med oss och få äta broccoli och brysselkål så mycket den bara orkar!!! tongue.gif

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-11-2009, 22:20
          Länk hit: #177

Medlem

CITAT (RitRat @ 25-11-2009, 22:18) *
          En bekant till mig skrev på ett annat ställe:

Vid mitt julbord får det gärna vara en gris, men då ska den sitta med oss och få äta broccoli och brysselkål så mycket den bara orkar!!! tongue.gif

wub.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          MariaS
          Inlägg 25-11-2009, 22:43
          Länk hit: #178

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vet du hur extremt omiljövänlig konventionell odling är och hur stora odlingsarealer och volymer det krävs till djuruppfödningen? Oavsett hur mycket miljötänk man har som blandkostare kan man aldrig bli lika miljövänlig som en miljömedveten vegan.

Det där du tar upp handlar om vanor, det finns många veganska alternativ som skulle passa in bra i det du nämner. Det finns veganska julbord, det finns veganska saker man kan grilla, det finns så mycket variation och det handlar till stor del om vana.

Jag har alltid gillat mat och kommer att göra det resten av mitt liv också. Jag gillar att testa nya recept och nya goda maträtter och kombinationer som jag inte prövat förut. Att äta veganskt innebär inte att man bara tänker på mat som olika näringsvärden man måste få i sig, det gör jag i princip aldrig, det sköter sig självt om man äter någorlunda varierat. Det enda jag märkt är att det som innan var sådant man åt till vardags har blivit mer lyx medan de med vegetabiliska rätterna blivit mer sådant man äter till vardag. För mig känns det lyx att gå till pizzerian och kunna köpa en capriciosa, en schnitzel med bearnaisesås eller att äta falukorv med makaroner tongue.gif Vilket inte gör mig någonting. Jag har upptäckt många nya goda maträtter sedan jag blev vegan som kan mäta sig med de godaste rätter jag åt som blandkostare, även om smakerna skiljer sig markant. För även jag gillar ju smaken av kött, det är inte för att jag inte gillar smaken som jag är vegan, som sagt, jag tror att många med tron om att veganer sitter och räknar RDI på allting i kosten och tuggar salladsblad och sojabönor skulle bli positivt överraskade om jag lagade till en vällagad vegansk måltid åt dem tongue.gif

Som jag ser det kan man värna om djurens bästa och kämpa för deras rättigheter som blandkostare, men i slutändan är det för mig omöjligt att få det att gå ihop att man som god djurvän inte värderar djuren högre än ett mål mat.

Om man har den minsta kol på historien, så VET man att redan här i Sverige, fanns det konventionell odling och djurhållning för mer än 6000 år sedan.

Människan är och har ALLTID varit allätare. Anledningen till att vi gick över till djurhållning i den yngre stenåldern, var mer av det sociala slaget, eftersom det krävdes mer och tyngre arbete, än när man var jägare. Man grundlade alltså ett beteende och en livsstil, för en så enormt lång tidsperiod sedan! men detta anser du vara förkastligt och att människan trots sina invanda rutiner ska ändra sig NU!

Det finns en mängd vegetarianer och djurälskare på detta forumet, men det är bra lustigt att inte de förespråkar att ALLA ska göra detsamma! Men du måste ständigt utmärka dig med att förespråka detta i i stort sett varenda tråd som startas om djur. Låt bli att kapa alla trådar på detta viset, för att föra fram din sak!

För att återgå till tråden.
          Grisarnas liv hos uppfödarna blir inte bättre förrän vi får tillbaka alla de djurskyddsinspektörer som inte längre finns i verksamhet och plussar på med ytterligare ett gäng. Med tanke på att arbetsmarknaden ser ut som den gör, skulle det väl endast komma alla till godo, om man just fick tillbaka åtminståne det antal inspektörer som fanns vid millennieskiftet!

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-11-2009, 23:24
          Länk hit: #179

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Jag har alltid gillat mat och kommer att göra det resten av mitt liv också. Jag gillar att testa nya recept och nya goda maträtter och kombinationer som jag inte prövat förut. Att äta veganskt innebär inte att man bara tänker på mat som olika näringsvärden man måste få i sig, det gör jag i princip aldrig, det sköter sig självt om man äter någorlunda varierat. Det enda jag märkt är att det som innan var sådant man åt till vardags har blivit mer lyx medan de med vegetabiliska rätterna blivit mer sådant man äter till vardag. För mig känns det lyx att gå till pizzerian och kunna köpa en capriciosa, en schnitzel med bearnaisesås eller att äta falukorv med makaroner tongue.gif Vilket inte gör mig någonting. Jag har upptäckt många nya goda maträtter sedan jag blev vegan som kan mäta sig med de godaste rätter jag åt som blandkostare, även om smakerna skiljer sig markant. För även jag gillar ju smaken av kött, det är inte för att jag inte gillar smaken som jag är vegan, som sagt, jag tror att många med tron om att veganer sitter och räknar RDI på allting i kosten och tuggar salladsblad och sojabönor skulle bli positivt överraskade om jag lagade till en vällagad vegansk måltid åt dem tongue.gif

Ja inte föder vi upp grisar eller nötkreatur för att ha som gosedjur i finsoffan. Att slakta djur är inte att nervärdera djur. Dom föds upp enbart för att ge oss kött, mjölk, ägg och t.om smink(tror jag). Djuren skall ha det bra den tid dom lever. Att ha den inställningen, det är att vara djurvän. Och jag är den djurvän av stora mått. Slakt är inget grymt om det görs rätt o riktigt. I Naturen kan däremot "slakt" vara grymt o utdraget. Men sånt är livet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          gnon49
          Inlägg 25-11-2009, 23:30
          Länk hit: #180

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (ängsvädd @ 25-11-2009, 19:58) *
          Jag har sett rapporter om att köttproduktion är mycket mer energikrävande än växtproduktion. Jag har läst att mycket nötkreatur inte är bra för klimatet pga metangasen de avger.

Dom enda som inte är bra för klimatet är människan, fast vi skyller på dom stackars kossorna. Hehe

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

71 sidor V  « < 7 8 9 10 11 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 19:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon