| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
Gunilla T
|
26-11-2009, 13:31
|
Gäster

|
CITAT (Ralf @ 26-11-2009, 13:27)  Står du för det du har sagt om mig? Hur tuff är du egentligen? Nu känns det som smockan hänger i luften, förvånad är jag inte. Du får väl kalla på farbror Bosse eller narran igen...
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 13:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 13:29)  Skulle jag som konsument hela tiden fundera på hur och var varorna jag tar från butikshyllan, är producerade kom jag aldrig ut från mataffären. Hur är det med kaffe, the, konserver av all de slag, grönsaker mm. Har dom anställda justa villkor? Jag varken vill eller kan vara världens samvete.Att framställa konsumenten som boven i dramat är att göra det enkelt för sig. Om du väl tänkt igenom och kollat upp ursprunget en gång behöver du ju inte göra det igen. Då kan du bara gå in i affären och välja det alternativ du kom fram till var bäst förra gången. Att lägga ner en del tid på att ta reda på vilka märken och produkter som är bäst i butiken tycker jag är någonting som alla borde göra. Att vara medveten konsument gör stor skillnad. Sedan är ju inte allting svart eller vitt, det är ju bättre att tänka litet på hur man konsumerar än ingenting alls. Med tiden kommer man att lära sig mer och mer och i slutändan konsumerar man på ett mycket mer etiskt och miljövänligt sätt än man gjorde från början. Jag satte mig ju knappast och läste igenom allting på en gång som jag i dag kan om olika produkters innehåll, ursprung och miljöpåverkan. Det är vi konsumenter som har makten över företagen och produktionen, så att säga att vi "bara" är konsumenter som inte har någon makt, tycker jag är helt fel. I slutändan är det vi som betalar beslutstagarnas löner och det vet företagen mycket väl om.
Redigerat av Nauti: 26-11-2009, 13:39
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 13:16)  Men herregud sluta hacka på ängsvädd av alla människor!!!  Hon bryr sig om både sina egna och andra djur och inte heller är hon särskilt provocerande, så vad är syftet med dessa idiotiska påhopp?!! Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 13:57)  Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.  Ja du är dum och orättvis just nu.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:26
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 13:57)  Äh jag påhoppade bara för att hon gick med i Djurrättsalliansen för att dom är emot djur i bur, trots att hon själv har burdjur hemma.  Måste man hålla med en organisation till 100% för att gå med i den? När du går och röstar, står det partiet du lägger din röst på för allting du står för? Stämmer dina åsikter överens till 100% med partiets partiprogram?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:30
|
Medlem
Antal inlägg: 204
Medlem nr: 20 471

|
jag tycker om att äta kött, jag tycker inte om djurplågeri. jag gillar att diskutera, jag gillar att läsa på odla. men allt som oftast upptäcker jag att diskussionerna övergår i personangrepp och andra tråkigheter. etikett/netikett eftersöks! CITAT netikett (av Internet och etikett), eng. netiquette, regler, riktlinjer och rekommendationer för kommunikation via datornät, främst Internet. Några allmänt vedertagna och accepterade regler finns inte, men Internetportaler, chattforum och privatpersoner har formulerat egna regelsamlingar. Reglerna berör i hög grad diskussionsgrupper på Internet och chattforum. I sådana sammanhang bör t.ex. personangrepp inte förekomma. Andra regler kan gälla det tekniska bruket av Internet, t.ex. att formattyper och tecken som gör att meddelanden eller dokument kan läsas av så många som möjligt bör användas. http://www.ne.se/lang/netikett
--------------------
Balkong zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:33
|

Medlem

|
CITAT (lovwal @ 26-11-2009, 14:30)  jag tycker om att äta kött, jag tycker inte om djurplågeri. jag gillar att diskutera, jag gillar att läsa på odla. men allt som oftast upptäcker jag att diskussionerna övergår i personangrepp och andra tråkigheter. etikett/netikett eftersöks! http://www.ne.se/lang/netikettAv nyfikenhet måste jag fråga om det var riktat främst till mig, någon annan eller alla i hela tråden?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:36
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 26-11-2009, 14:22)  Ja du är dum och orättvis just nu. Fast dom grisbönder som sköter sina djur efter konstens alla regler tycker kanske att hon är "dum och orättvis" som är medlem i Djurrättsalliansen, och anser att deras grisar inte borde få finnas och att det jobbet dom lägger ner på att få djuren att må bra är helt förkastligt.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:40
|
Medlem
Antal inlägg: 204
Medlem nr: 20 471

|
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 14:33)  Av nyfikenhet måste jag fråga om det var riktat främst till mig, någon annan eller alla i hela tråden? det var verkligen inte min avsikt att peka ut dig, tolkade du det så ber jag om ursäkt. att skriva en namnlista på de jag anser ägnar sig åt personpåhopp ser jag liten mening med. jag syftade till dem som ägnar sig åt att frångå ämnet (det vill säga livet som gris, djurhållning och -skötsel?) istället för att argumentera för respektive uppfattningar - det vill säga en diskussion. jag hade med nöje läst tråden om den behandlat det jag trodde den var avsedd för.
--------------------
Balkong zon 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 14:42
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 14:36)  Fast dom grisbönder som sköter sina djur efter konstens alla regler tycker kanske att hon är "dum och orättvis" som är medlem i Djurrättsalliansen, och anser att deras grisar inte borde få finnas och att det jobbet dom lägger ner på att få djuren att må bra är helt förkastligt. De grisfarmare som sköter om sina djur exemplariskt(om de existerar) med tanke på produktions- och storskalighetstänket, har nog mer att kritisera hos de som misskött sina djur och gett hela branschen dåligt rykte än hos de som avslöjade dem. Om de tar hand om sina djur gör de det förmodligen för att de bryr sig i deras välmående under den tid de lever och borde då vara glada över att de andra grisfarmarna avslöjades och detta kommer förmodligen leda till mindre lidande för många djur, att de sedan själva drabbas är väl oturligt. Dock är det de andra grisfarmarnas fel, inte Djurrättsalliansens. Att stödja de som avslöjade det hela ser jag inget som helst problem med. Att få för sig att Djurrättsalliansen eller ängsvädd skulle anse att det är förkastligt att lägga ner arbete på djurens välmående låter så urkorkat att det inte behövs besvaras och jag förstår inte hur du tänker när du ställer en stor del av dina frågor. CITAT (lovwal @ 26-11-2009, 14:40)  det var verkligen inte min avsikt att peka ut dig, tolkade du det så ber jag om ursäkt. Nej då, jag var bara nyfiken.
Redigerat av Nauti: 26-11-2009, 14:48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2009, 13:14)  Det tycks vara stört omöjligt att föra en konstruktiv debatt här på Odla - herrejösses miljön angår ju oss alla och vi kan inte emigrera till en annan planet. Animalieproduktionen idag är en stor miljöbelastning, det kan inga elakheter i världen ändra på. Jag har inga problem med om människor är vegetarianer, veganer eller köttätare men vi har ökat vårt köttintag till orimliga nivåer och utan att försaka för mycket kan vi säkert minska köttintaget.
Att starta en ny tråd om billigt kött är lumpet därför att det är just billigt kött som orsakar så mycket lidande och miljöbelastning. Det räcker inte med kontroll enbart, vi som konsumenter kan påverka - betalar vi vad det kostar kan grisbönderna också ge sina grisar bättre förhållanden. Svårare än så är det inte.
Jag förstår inte att detta väcker så mycken ilska när vi istället borde fundera över hur vi allesammans kan bidra till en bättre miljö. Gör vi det inte frivilligt och det går så långt att vi tvingas ändra våra konsumtionsmönster så lär det inte bli särskilt trevligt.
Hur tänker ni som bara skjuter in er på petitesser för att ge en motståndare en smocka?? Är det någon annan som skall ta ansvar för vår gemensamma miljö och vem i så fall? Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 15:50
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 26-11-2009, 15:39)  Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva. Riktigt så illa är det nog inte, det går inte att skylla allting på mig tyvärr
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 15:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (*Stintan* @ 26-11-2009, 15:39)  Det är väl bara att konstatera att så länge Nauti inte kan diskutera som vanligt folk så lär inte dessa diskussioner bli särskilt konstruktiva. Javisst skyll allt på Nauti, vilken enkel lösning. It takes two to tango.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:06)  Javisst Rose är det dubbelmoral.  ..... Och säga att dom har så och så många cm att flyga på, när dom aldrig nånsin i sina korta liv får flyga som deras vilda anförvanter får möjlighet till. "Dom kan välja om dom vill vara ute eller inte." - ger du dom möjligheten att välja friheten? ....... Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 16:04)  Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier. Håller med dej där faktist... Är emot att burhålla fåglar i för små burar och jag har hellre mina fåglar i megaburar, än att släppa ut fåglar som är uppfödda i fångenskap. Där med har dom förlorat sina färdigheter i att fixa mat själva. Att släppa ut dom, är att dömma dom till döden. Så stora voljärer, den tid dom lever hos oss och "rädda så många man kan"  Vissa djur kan inte släppas tillbaka och då får man göra så gott man kan, för att ge dom en dräglig tillvaro... Ett exempel på en bra organisation. http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_World
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Om man äter en genmodifierad gröda där en djurgen givit grödan en viss egenskap, vad är man då?Vegetarian eller blandkostare. Gränserna suddas ut alltmer. Genmanipulerad gröda är säkert inte farlig att äta, men vet vi vad konsekvenserna blir när dessa grödor allmer tar över och vi är i händerna på multinationella storbolag dom styr utvecklingen mot allt mer specialanpassade grödor. Tänk om det slår slint och blir missväxt i världen. Då kanske Rosa är bra att ha i båset. Eller den lille griseknoen.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:19
|

Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 12:35)  Nu tycker jag du resonerar lite tokigt. Det var väl inga djur här som misshandlades eller hölls fastkedjade? Och inte brann det väl heller så nån behövde ta sej in och rädda? Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt?
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:19
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 16:37)  Tänk om det slår slint och blir missväxt i världen. Då kanske Rosa är bra att ha i båset. Eller den lille griseknoen. Hur menar du att grisarna och korna skall överleva om det blir missväxt i världen, skall de gå över till en kost på luft och vatten? Det som händer då är ju att vi absolut blir tvungna att äta mer vegetabilier eftersom det är mer närings- och energieffektivt som jag skrev om tidigare i tråden. som för övrigt betraktas som produkter som ger en viss avkastning i kilo och det är inga Rosa och Griseknoen som springer runt och skuttar. Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:21
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 26-11-2009, 16:04)  Dessa fåglar klarar sig inte i vår natur eller klimat. Jag har förklarat för dig att jag räddat dem från tortyrliknande förhållanden, hur stora burar jag har, men det tycks inte hjälpa. Du ska tvunget hacka på mig för att jag har mina djur och blivit medlem i djurrättsallansen. Sluta upp med att hacka på mig, om du inte gör det kommer jag att anmäla dig till admin för trakasserier. Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va! Du får anmäla mej om du vill, om du tycker att jag hackar på dej. Jag antydde väl bara vad djurrättsgrupper anser och gör? Att man ska släppa ut burdjur vind för våg? Och jag kunde ju knappast veta att du gått med i Djurrättsalliansen om du inte själv berättade det här.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:23
|

Medlem

|
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt? Jag tycker det är väldigt positivt att du tänker i de banorna även om det inte ens innebär att du äter mindre kött, jag hoppas också att fler tänker på det viset. Det är skönt att höra sådant och jag har aldrig känt att de pengar som gått till Djurrättsalliansen har varit mer välinvesterade  CITAT (Berith @ 26-11-2009, 17:21)  Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va!
Du får anmäla mej om du vill, om du tycker att jag hackar på dej. Jag antydde väl bara vad djurrättsgrupper anser och gör? Att man ska släppa ut burdjur vind för våg?
Och jag kunde ju knappast veta att du gått med i Djurrättsalliansen om du inte själv berättade det här. Vad är det som felas dig människa?
Redigerat av Nauti: 26-11-2009, 17:23
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|