| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
26-11-2009, 17:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 17:19)  Hur menar du att grisarna och korna skall överleva om det blir missväxt i världen, skall de gå över till en kost på luft och vatten? Det som händer då är ju att vi absolut blir tvungna att äta mer vegetabilier eftersom det är mer närings- och energieffektivt som jag skrev om tidigare i tråden. som för övrigt betraktas som produkter som ger en viss avkastning i kilo och det är inga Rosa och Griseknoen som springer runt och skuttar.
Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet. Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt? Ok, jag tog inte vanskötsel för misshandel. Jag trodde du menade att nån gick och slog grisarna, och jämförde det med om nån slog grannens barn. Självklart tycker jag det är positivt och viktigt att veta var köttet kommer ifrån.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Nauti @ 26-11-2009, 17:19)  /.../
Vad angår GMO så skulle det gå att ta upp i en egen tråd, det blir för mycket för att blanda in här och hör inte riktigt till ämnet. Gör det då.. om du nu känner för det. Du kan väl allt om den biten också
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:44
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Berith @ 26-11-2009, 17:21)  Självklart klarar dom sej inte i det fria, dom är ju framavlade till att leva hela sitt liv i fångenskap. Men om man låter bli att odla fram fler och fler burfåglar skulle dom helt enkelt ta slut. Fiffigt va! /..../ Är helt med i ditt resonemang Berith Tyvärr är det inte så, för det finns alltid mäniskor som försöker tjäna pengar på handel med djur. Ett förbud mot uppfödning, leder till att flera djur vildfångas, och dom har svårare att anpassa sig till ett liv i "fångenskap" Sedan finns det mängder av uppfödare (djurparker) som gör ett jättejobb för att minska riskerna för inavel och faktist på sikt...utrotning av vissa arter. (sibirisk tiger eller pandabjörnar) Så djur i fångenskap (under optimala förhållanden) är inte alltid av ondo...  CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan./...../ För att inte tala om, vad får och getter tuggar i sig....  CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 12:29)  Där tycker jag att du resonerar lite tokigt. Byt ut grisarna mot barn och djurrättsaktivisterna mot grannar. Skulle du fortfarande tycka det var fel om oroliga grannar gick in i ett hem för att dokumentera att barn misshandlades och hölls fastkedjade i sina sängar? Eller säg att det brinner hemma hos dig, skulle du då tycka det var fel om någon gick in olovandes i ditt hem för att rädda vad som räddas kan? I det här fallet gick man in för att rädda grisarna och det ska de ha all heder för! Att det blir reaktioner från en del av er beror bara på att det var djurrättsaktivister i stället för vanliga Sven Svensson, eller? Förstår hur du tänker, men att gå in i et djurstall, är inte samma sak som att gå in till en persons lägenhet. Då är du inne på "olaga intrång" och det är inte samma sak. Undantaget att gå in till privatperson är enbart för att rädda liv!!! Annars åker du dit stenhårt.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Foder till kor o grisar utgörs väl inte av grödor som vi odlar för våra behov. När det var nissväxt förr i tiden så var väl djuren det som höll svälten borta eller åtminstone dämpade den. Man släppte djuren i skogen och dom åt och höll markerna öppna. Med missväxt betyder det ju inte att gräset slutar växa. Visst kunde djuren svälta om det var dåligt med vinterfoder mendom var en tillgång att ta till om man inte hade annat än bark att blanda i mjölet. Att ha djur i ladan var som att ha pengar på banken. Något att luta sig tillbaka på om det blev kris.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter... Fast om det skulle ske missväxt över en säsong p.g.a. GMO så skulle vi knappast kunna ställa om produktionen på det viset som du nämner. Jag ser inte nödvändigtvis ett problem med att ta hand om djur som sagt, problemet ligger i synen på djuren, hur de behandlas och att de skall behöva dö för våran skull. CITAT (pejori @ 26-11-2009, 17:28)  Gör det då.. om du nu känner för det. Du kan väl allt om den biten också  Har inget så mycket av intresse att komma med i en sådan tråd, men om du har det så kan du ju starta en? Jag kan nästan ingenting om GMO så det kanske vore lärorik läsning.
Redigerat av Nauti: 26-11-2009, 18:06
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (gnon49 @ 26-11-2009, 17:48)  Nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Foder till kor o grisar utgörs väl inte av grödor som vi odlar för våra behov. När det var nissväxt förr i tiden så var väl djuren det som höll svälten borta eller åtminstone dämpade den. Man släppte djuren i skogen och dom åt och höll markerna öppna. Med missväxt betyder det ju inte att gräset slutar växa. Visst kunde djuren svälta om det var dåligt med vinterfoder mendom var en tillgång att ta till om man inte hade annat än bark att blanda i mjölet. Att ha djur i ladan var som att ha pengar på banken. Något att luta sig tillbaka på om det blev kris. Alla dessa slaktdjur "vi" fött fram skulle inte kunna livnära sig av det som finns i markerna vid missväxt. Vid missväxtår växer även djurens föda dåligt - exvis vid torka. CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 09:24)  Det kommer nog inte att ske tyvärr, det är för mycket pengar och storskalighetstänkande med i bilden. Däremot hoppas jag på att konsumtionen minskar, lagarna skärps och att de efterföljs bättre genom bättre och mer frekvent förekommande inspektioner. Jag läste denna länken nyss: http://www.evira.fi/portal/se/djur_och_hal...tioner_ar_2006/. Det är ju riktigt dåligt tycker jag, dessutom var väl detta innan nedskärningarna? Att djuruppfödarna sedan är förvarnade gör ju hela poängen med inspektionerna meningslösa. Det vore bra om vem som helst kunde få ta en kurs i hur man skall gå tillväga som inspektör och sedan få rättigheterna att inspektera gårdar utan att de förvarnas. Det är nog många som skulle vara villiga att ställa upp på det för en minimal lön eller rentutav gratis.  CITAT (Monica i Nässjö @ 26-11-2009, 17:19)  Men kära nån, ingen som misshandlades!?? Hur mycket vanskötsel ska till innan du anser att det är misshandel? Du kan inte vara seriös!? För min del tycker jag att blotta misstanken om att allt inte står rätt till, vare sig det gäller människor eller djur, så är det fog för att gå in och kontrollera. Jag är så tacksam för att det finns människor som vågar engagera sig för djurens bästa så att sådana här missförhållanden kommer upp i dagern. Och nej, jag är inte vegan, men efter den här historien så kommer jag att vara väldigt noga med att försöka ta reda på var köttet kommer ifrån. Och jag är säker på att många fler kommer göra så och det måste väl t.o.m du tycka är positivt?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 17:25)  Grisar och kor kan tillgodogöra sig föda som vi inte kan. Att utfodra djur med stora mängder kraftfoder (ofta importerat) för att höja avkastningen blev vanligt först under 1900-talet då jordbruket industrialiserades. förr gick grisar ofta i lövängar och skogsbryn och åt bok och ekollon, rötter, växter etc och fick hushållsavfall. Kor betade på naturbetesmarker och betade på skogen och andra lågproduktiva marker medan åkern användes för att föda människor. Om betande djur kan beta extensivt så kan man få ett kilo kött till insatsen av mindre än ett kilo "människoföda". Tyvärr efterfrågas inte naturbeteskött så mycket i affärerna eftersom mat av någon anledning ska vara så billig som möjligt. Såg en bra kommentar i tidningen idag; alla ska ha en platt-tv för x tusen kronor men fläsket får inte kosta något och då lever grisarna där efter...  så sant så. Jag tycker gott att kött kan få kosta. Att köpa så billigt kött som möjligt bidrar verkligen inte till en bättre djurhållning.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 22:29
|

Medlem

|
Jag kollade lite på länkar om KRAV-grisar. På det stora hel verkar det ju trevligt med frigående grisar som får böka och röra sig ute i det fria. Samtidigt får man tänka på att frigående oftare drabbas av parasiter, ledbesvär pga kyla och väta och att kultingar som lever i grishyddor kan frysa ihjäl. KRAV om KRAV-grisarVeterinär om KRAv-grisars hälsaMiljömagasinet ,artikel om KRAV-gris
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Klipper in från min blogg -
Den svenska djurhållningen är föremål för debatt - den svenska köttindustrin har strategiskt, sedan länge, marknadsfört svenskt kött. För att vi konsumenter ska konsumera svenskt kött. När jag såg Djurrättsalliansens filmsnuttar rann tårarna. Jag är inte förvånad:
- Vi har kanske världens bästa djurskyddslag, men tillsynen är obefintlig och påföljden är löjligt ringa. Om jag har förstår det rätt är tillsynen dessutom föranmäld, ja du kan räkna ut själv vad det innebär - Köttindustrin är en industri som, generellt sett, vill maximera vinsten - De stora handlarna, t.ex. ICA, Coop och Hemköp vill maximera vinsten - Konsumenter ser till prislappen - Märkningen av kött är bristfällig; alla har inte möjlighet att handla direkt från bonden - KRAV-märkt kött (och andra livsmedel) borde självklart i alla fall vara standard
Jag minns i somras när vi var iväg till "vår" KRAV-bonde för att beställa (helt) lamm. På gårdsplanen möts man av fria höns. Lammen säljs bara om senhösten, de får gå och beta och - under sommaren och en bit in på hösten - hålla landskapet öppet och främja art- och örtrikedomen. Grisarna bökar runt på en åker; det är en fröjd att se! Alldeles dammiga och med "gyttja" en bit upp. Och när de har kultingar, man blir lätt stående och tittar, med ett leende på läppen. En farlig fart, när de får för sig att "springa".
Vi har förmånen att köpa direkt från gård. Och det blir absolut inte dyrare; det blir billigare om man tar hand om "långkokdelarna" (som många gånger är, de godaste, det som krävs är framförhållning).
Men - tänker du, jag bor i Stockholms innerstad, har ingen bil, hur ska jag kunna direkt från gård, typ mitt ute i skogen fem mil norr om Stockholm. Ja, det är ju det. Det lever handlarna och köttindustrin gott på.
Redigerat av smuleborg: 26-11-2009, 23:08
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Scan ska i alla fall ha en eloge för att de vägrar att ta grisar från de grisuppfödare som blivit Polisannmälda nu !det är så jag vill ha det !en tydlig markering att vi inte accepterar dålig djurhållning då ryker deras chanser direkt.Sen måste ju djurinspektörerna ta sitt yrke på allvar ,en djurinspektör som de intervjuade i dag på radion hade inte varit på en inspektion på två år  Då får djurinspektionen se till att skaffa folk som enbart sitter och granska papper så Djurinspektörerna gör det de ska !inspektera djurhållningen i Sverige.Och de ska komma oannmälda utan förvarning.De va då själva DEN att vi här i Sverige inte kan sköta oss när det gäller våra djurs väl och ve.Som jag sakt många gånger så vill jag se en kår med Djurpoliser i vårt land som kan ingripa direkt vid missförhållanden,det ska inte ta flera veckor eller månader som nu innan du kan beslagta djur som är misshandlade eller utsvultna av vanvård.Det ska åtgärdas direkt !
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 23:45
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 23:24)  Scan ska i alla fall ha en eloge för att de vägrar att ta grisar från de grisuppfödare som blivit Polisannmälda nu !det är så jag vill ha det !en tydlig markering att vi inte accepterar dålig djurhållning då ryker deras chanser direkt.Sen måste ju djurinspektörerna ta sitt yrke på allvar ,en djurinspektör som de intervjuade i dag på radion hade inte varit på en inspektion på två år  Då får djurinspektionen se till att skaffa folk som enbart sitter och granska papper så Djurinspektörerna gör det de ska !inspektera djurhållningen i Sverige.Och de ska komma oannmälda utan förvarning.De va då själva DEN att vi här i Sverige inte kan sköta oss när det gäller våra djurs väl och ve.Som jag sakt många gånger så vill jag se en kår med Djurpoliser i vårt land som kan ingripa direkt vid missförhållanden,det ska inte ta flera veckor eller månader som nu innan du kan beslagta djur som är misshandlade eller utsvultna av vanvård.Det ska åtgärdas direkt ! Som sagt jag tror inte ett dyft på djurpoliser som folk har en romantisk bild av från tv. Tyvärr är inte svensk lagstiftning på det viset att det skulle funka. Efter att djurskyddet övergick till länsstyrelsen vid årsskiftet så har antalet inspektörer i Västra Götaland (ett av landets största djurlän) halverats och varken personal eller ekonomiska medel överfördes till den nya myndigheten. Det stod klart tidigt att arbetsförhållandena skulle bli sämre så många erfarna inspektörer med lokalkännedom hoppade av och sökte inte de nya tjänsterna. Sedan djurskyddsmyndigheten lades ned så är ansvaret splittrat och finns på olika avdelningar på jordbruksverket. Tacka alliansen för denna röra!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 23:48
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 23:24)  Scan ska i alla fall ha en eloge för att de vägrar att ta grisar från de grisuppfödare som blivit Polisannmälda nu !... Bättre än ingenting, de har inget val. Om de vill kunna sälja skinkor till jul. O.s.v. På Scans:s hemsida står att läsa: "Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Genom vårt arbete från gård till bord har vi unik kontroll över djuromsorg, miljö och kvalitet"Scan ljuger som en häst travar. De har, och har haft, typ noll koll. Som jag ser det är Scan trovärdiga den dag då de går över till 100% KRAV. Först då.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2009, 23:56
|

Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 26-11-2009, 23:48)  Bättre än ingenting, de har inget val. Om de vill kunna sälja skinkor till jul. O.s.v.
På Scans:s hemsida står att läsa: "Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Genom vårt arbete från gård till bord har vi unik kontroll över djuromsorg, miljö och kvalitet"
Scan ljuger som en häst travar. De har, och har haft, typ noll koll.
Som jag ser det är Scan trovärdiga den dag då de går över till 100% KRAV. Först då. De flesta större chark o köttföretag liksom mejerier har egen kvalitetskontroll och egna kontrollanter som besöker medlemmarnas gårdar. Alltså har Scan själva brustit i sitt kvalitets och djurskyddsarbete om de inte har upptäckt något själva.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 00:02
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 23:45)  Som sagt jag tror inte ett dyft på djurpoliser som folk har en romantisk bild av från tv. Tyvärr är inte svensk lagstiftning på det viset att det skulle funka. Efter att djurskyddet övergick till länsstyrelsen vid årsskiftet så har antalet inspektörer i Västra Götaland (ett av landets största djurlän) halverats och varken personal eller ekonomiska medel överfördes till den nya myndigheten. Det stod klart tidigt att arbetsförhållandena skulle bli sämre så många erfarna inspektörer med lokalkännedom hoppade av och sökte inte de nya tjänsterna. Sedan djurskyddsmyndigheten lades ned så är ansvaret splittrat och finns på olika avdelningar på jordbruksverket. Tacka alliansen för denna röra! Djurskyddmyndigheten blev inte gammal, lades ner 2007. Man kan romantisera nu i efterhand, men det var en liten myndighet med förhållandevis höga overheadkostnader, som, kan man tycka, i vissa fall silade kameler. Idag har ju då Jordbruksverket det yttersta ansvaret. Dubbla roller? Som sagt, vi har förmodligen världens "bästa" djurskyddslag, men... Var noga med vad du köper.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 00:08
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 23:56)  De flesta större chark o köttföretag liksom mejerier har egen kvalitetskontroll och egna kontrollanter som besöker medlemmarnas gårdar. Alltså har Scan själva brustit i sitt kvalitets och djurskyddsarbete om de inte har upptäckt något själva. De kanske föranmäler tillsynen ett halvår innan? CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 23:56)  De flesta större chark o köttföretag liksom mejerier har egen kvalitetskontroll och egna kontrollanter som besöker medlemmarnas gårdar. Alltså har Scan själva brustit i sitt kvalitets och djurskyddsarbete om de inte har upptäckt något själva. Det var ju först efter mediapådraget som Scan agerade.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 00:12
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 00:02)  Alliansen har inte med det att göra !det beslutet togs innan.Men jag tycker att det här med att hålla djur som vi äter har inget med politik att göra ,det har med sunt förnuft att göra,det ska inte behöva lagstiftas hit och dit, skaffa du djur ska du ta mig den se till så de har det bra den tid de lever innan slakt ,när vi nu ger oss ut i Världen och utser oss som världens bästa djurland där allt är sommaräng och frid ! så få vi väl ta vårt ansvar och se till att vi lever upp till det,inte ska regeringen behöva va polis och tala om för köttproducenter att de ska ta väl hand om sina djur !det ska väl vara självklart enligt mitt sätt att se på det.Som jag ser det är det stordrifften som kört över djurens rätt till ett bra liv,nu handlar det enbart om Profit och ekonomi,mitt i allt det här har vi glömt bort att djur känner.Men ändå så vill alla ha billigt kött i sista ändan !skit samma hur det hanmnade i köttdisken bara det är billigt.  Alliansen gick till val på att lägga ned djurskyddsmyndigheten. Om den lades ned 2007 så hade de god tid att göra det eftersom de vann valet 2006. Om det inte har med politiken att göra varför är då stordrift som går negativt ut över djuren tillåten? vilka har tillåtit det? och varför upphör det inte? När djurskyddslagen klubbades 1988 så innebar den många skärpningar MEN man gjorde betydande undantag för gris och höns för att hålla sig väl med branschen. CITAT (smuleborg @ 27-11-2009, 00:08)  De kanske föranmäler tillsynen ett halvår innan? Det var ju först efter mediapådraget som Scan agerade. jo, men deras förebyggande arbete borde ju ha löpt konstant.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 00:16
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 27-11-2009, 00:02)  Alliansen har inte med det att göra !det beslutet togs innan.Men jag tycker att det här med att hålla djur som vi äter har inget med politik att göra ,det har med sunt förnuft att göra,det ska inte behöva lagstiftas hit och dit, skaffa du djur ska du ta mig den se till så de har det bra den tid de lever innan slakt ,när vi nu ger oss ut i Världen och utser oss som världens bästa djurland där allt är sommaräng och frid ! så få vi väl ta vårt ansvar och se till att vi lever upp till det,inte ska regeringen behöva va polis och tala om för köttproducenter att de ska ta väl hand om sina djur !det ska väl vara självklart enligt mitt sätt att se på det.Som jag ser det är det stordrifften som kört över djurens rätt till ett bra liv,nu handlar det enbart om Profit och ekonomi,mitt i allt det här har vi glömt bort att djur känner.Men ändå så vill alla ha billigt kött i sista ändan !skit samma hur det hanmnade i köttdisken bara det är billigt.  Alliansen fattade beslut om nedläggning av Djurskyddsmyndigheten. Allt har med politik och göra. Och ekonomi. Etiken borde vara vägledande. Lagstiftning behövs, och tillsyn, och påföljd (ekonomi styr). Och att vi konsumenter försöker göra medvetna val. Det vi inte köper, produceras inte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2009, 06:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Motti @ 26-11-2009, 23:24)  Scan ska i alla fall ha en eloge för att de vägrar att ta grisar från de grisuppfödare som blivit Polisannmälda nu ! En tydlig markering att de inte vill få dåligt rykte. CITAT (smuleborg @ 27-11-2009, 00:02)  Djurskyddmyndigheten blev inte gammal, lades ner 2007. Man kan romantisera nu i efterhand, men det var en liten myndighet med förhållandevis höga overheadkostnader, som, kan man tycka, i vissa fall silade kameler. Idag har ju då Jordbruksverket det yttersta ansvaret. Dubbla roller? Som sagt, vi har förmodligen världens "bästa" djurskyddslag, men...
Var noga med vad du köper. Om det nu är så att vi har världens bästa djurskyddslag så innebär det väl inte att vi skall stå och trampa vatten? Den går att förbättra och borde hela tiden förbättras. Sedan kvittar det ju som sagt hur bra den är om den inte efterföljs.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|