Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          Anki på Öland
          Inlägg 30-11-2009, 11:25
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Nauti @ 30-11-2009, 00:23) *
          Att öppet bjuda in djurrättsorganisationer att när som helst få besöka och kolla till hur ens verksamhet går till kan ju vara någonting för de med rent mjöl i påsen. En sådan gård borde man ju känna att man kan lita på och så skulle listan göras lättillgänglig via djurrättsorganisationernas hemsidor.

Varför i all världen skulle bönderna bjuda in djurrättsorganisationer som inte har något som helst intresse för deras djur mer än att lägga ner djuruppfödningen. Vore väl mer idé att bjuda in allmänheten som skall äta grisarna eller varför inte pressen att att besöka anläggningarna.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-11-2009, 11:57
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Nauti @ 30-11-2009, 11:14) *
          Jag tror att syftet är att minska djurens lidande. Om sedan fler går över till en vegansk kost, tycker du att det är dåligt trots de fördelar för djuren och miljön som det bidrar till?

Att det kom till jul tvivlar jag också på att det var en slump, men kunde det släppts vid ett bättre tillfälle? Nu har det ju bidragit till en bättre miljö för grisarna, även om det är temporärt. Det gör ju som störst nytta när folk äter som mest griskött.

Nej, syftet var inte att minska lidandet för några få djur, utan för så många som möjligt. Vilket innebär att de måste samla ihop tillräckligt med material. Vilket är bäst, att rapportera felen hos några få grisfarmare så att de andra underrättas om att det springer djurrättsaktivister och dokumenterar hur dåligt de sköter om sina djur så att de ser till att omöjliggöra detta. Eller att de tar längre tid på sig, samlar mer material så att de kan publicera någonting som får ett större genomslag och bidrar till ett minskat lidande för väldigt många djur?

Eller kanske grisfarmarna snabbar sig att göra det bra för grisarna när dom vet att något är på G. Du kan försvara dessa djurrättsaktivister hur mycket du vill men jag kan inte se något seriöst djurvänligt i att man väntar 2 år med att rapportera. Varje djur som lider är väl lika fel.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-11-2009, 12:03
          Länk hit: #303

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (pejori @ 30-11-2009, 11:06) *
          Håller med... tummenupp.gif
          Riktiga kontroller av riktiga myndigheter, som kommer oanmälda
          Att meddela innan,
          är ett utmärkt tillfälle för att hinna städa undan det som inte ska synas

Angående myndigheterna så har jordbruksverket ansvaret för att ta fram riktlinjer för djurskyddet men tillsynen är delegerad till länsstyrelserna. Tidigare hade de i sin tur delegerat till kommunerna men den delegationen drogs in vid årskiftet 08/09.

Fördelen med kommunal tillsyn var; ofta mer resurser, lokalkännedom dvs i fall där man var rädd att det skulle urarta på någon gård pga personliga eller ekonomiska problem kunde djurskyddsinspektörerna åka förbi när de ändå skulle på ärenden och hålla lite koll och framför allt kortare restider dvs fler inspektioner/ dag och mindre åkande i bil.

När lst fick ansvaret så halverades antalet inspektörer i många län och restiderna ökade. Fördelen kan dock vara att det blir jämnare kvalitet då vissa kommuner satsade minsta möjliga på djurskydd innan.

Anmälda besök är också nödvändiga då svensk lag bygger på att man kommunicerar beslut. Myndigheterna sitter inte passiva och väntar på att någon ska göra fel så de kan åka ut och bötfälla dom utan man förprövar ombyggnader, utökning av antalet stallplatser och gödselförvarng etc och myndigheterna granskar och ger klartecken så att det ska bli rätt från början. Oanmälda besök är bra som kontroll då man befarar at tdet inte går rätt till.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Berith
          Inlägg 30-11-2009, 12:14
          Länk hit: #304

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (KURT @ 30-11-2009, 10:28) *
          De tog sig nog inte in speciellt många ggr. Hade de kunnat gå dit fler gånger eller besöka fler gårdar, så hade naturligtvis upptäckt mera missförhållanden!

Men du tror att dom dubbelkollade en del gårdar?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 30-11-2009, 13:48
          Länk hit: #305

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Berith @ 30-11-2009, 13:14) *
          Men du tror att dom dubbelkollade en del gårdar?

Lars Hultströms gård hade de ju uppenbarligen varit fler ggr till. Sista gången tog de ju med journalisten från Ekot, han stoppade i sitt eget videoband i kameran, och sedan gick de in och filmade medan han väntade utanför. Och de skulle inte ha tagit med honom dit om de inte var ganska säkra på att få "bra" filmbilder där.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-11-2009, 18:39
          Länk hit: #306

Gäster

Ledare i Eskilstuna Kuriren;

http://ekuriren.se/ledareasikter/ledare/1.558007

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-11-2009, 20:36
          Länk hit: #307

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 12:03) *
          Anmälda besök är också nödvändiga då svensk lag bygger på att man kommunicerar beslut. Myndigheterna sitter inte passiva och väntar på att någon ska göra fel så de kan åka ut och bötfälla dom utan man förprövar ombyggnader, utökning av antalet stallplatser och gödselförvarng etc och myndigheterna granskar och ger klartecken så att det ska bli rätt från början. Oanmälda besök är bra som kontroll då man befarar at tdet inte går rätt till.

Jag tror att oanmäld tillsyn är - i nio fall av tio - nödvändig för att upptäcka lagbrott. Det innebär inte att passivt sitta och vänta; det innebär att faktiskt utöva oanmäld tillsyn. Tar oanmäld tillsyn längre tid i anspråk än anmäld? Självklart inte. Den oanmälda tillsynen utesluter inte kommunikation.

Däremot tror jag att anmäld tillsyn kan vara värdefull - för både parter - för nybildade "gårdar" eller på "bondens" egen begäran.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-11-2009, 20:45
          Länk hit: #308

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 20:36) *
          Jag tror att oanmäld tillsyn är - i nio fall av tio - nödvändig för att upptäcka lagbrott. Det innebär inte att passivt sitta och vänta; det innebär att faktiskt utöva oanmäld tillsyn. Tar oanmäld tillsyn längre tid i anspråk än anmäld? Självklart inte. Den oanmälda tillsynen utesluter inte kommunikation.

Däremot tror jag att anmäld tillsyn kan vara värdefull - för både parter - för nybildade "gårdar" eller på "bondens" egen begäran.

Så bra formulerat! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-11-2009, 20:55
          Länk hit: #309

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 30-11-2009, 18:39) *

Appråpå din länk: Vad köper kommunen? Politik och ekonomi (på flera plan). Är vi beredda, du och jag, att betala lite mer i skatt för att skolorna o.s.v. serverar KRAV? Jag går ett steg till: Hemlagad, närodlad och säsongsbaserad KRAV-märkt mat. För våra eller andras barn; för djuren och hela den ekologiska mångfalden, miljön. Och för smaken av riktig mat.

Nu halkar jag iväg en smula:
          Jag har på jobbet, sedan ett antal år, lobbat för KRAV-märkt kaffe och KRAV-fruktkorgar (vi har ingen personalmatsal). Det går åt mängder med gift-kaffe och gift-bananer. Det är som att slå huvudet mot en vägg. Jag lobbar vidare. Och vill att alla andra myndigheter följer efter. Vi är en storkonsument - och kan verkligen göra skillnad. Kaffe och bananer som inte är KRAV köper man bara inte.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-11-2009, 21:16
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 20:55) *
          Appråpå din länk: Vad köper kommunen? Politik och ekonomi (på flera plan). Är vi beredda, du och jag, att betala lite mer i skatt för att skolorna o.s.v. serverar KRAV? Jag går ett steg till: Hemlagad, närodlad och säsongsbaserad KRAV-märkt mat. För våra eller andras barn; för djuren och hela den ekologiska mångfalden, miljön. Och för smaken av riktig mat.

Nu halkar jag iväg en smula:
          Jag har på jobbet, sedan ett antal år, lobbat för KRAV-märkt kaffe och KRAV-fruktkorgar (vi har ingen personalmatsal). Det går åt mängder med gift-kaffe och gift-bananer. Det är som att slå huvudet mot en vägg. Jag lobbar vidare. Och vill att alla andra myndigheter följer efter. Vi är en storkonsument - och kan verkligen göra skillnad. Kaffe och bananer som inte är KRAV köper man bara inte.

Bra jobbat - hoppas du lyckas tummenupp.gif

Jag köper nästan uteslutande KRAV-märkt. Handlar på Konsum - de har ganska mycket KRAV-märkt. Handlar även tandkräm o schampo på jordklok.se .

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2009, 21:22
          Länk hit: #311

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 20:36) *

Håller med där.
          Ska dom sitta på kontoret och vänta på en anmälan och sedan ringa före och boka tid????
          Då blir det inte mycket gjort, för lönen dom uppbär.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-11-2009, 21:30
          Länk hit: #312

Medlem

CITAT (pejori @ 30-11-2009, 21:22) *
          Håller med där.
          Ska dom sitta på kontoret och vänta på en anmälan och sedan ringa före och boka tid????
          Då blir det inte mycket gjort, för lönen dom uppbär.

Nu är det inte riktigt så det går till iofs. Årligt besök sker ofta på avtalad tid eller åtminstone vet lantbrukaren vilken vecka de kan komma. Har de stora brister i sin djurhållning så är det inget man städar undan på en dag helelr för den delen. Sen finns det ingen djurskyddsinspektör som sitter på kontoret och väntar spec inte nu efter att arbetsstyrkan blivit halverad på många håll. Det är mer regel än undantag att tillsynen ligger ett år efter pga tidsbrist.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 30-11-2009, 21:32
          Länk hit: #313

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Vart 3:e år har jag hört att tillsynen sker av grisgårdar, då är den föranmäld - det kanske även gäller andra gårdar.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-11-2009, 21:56
          Länk hit: #314

Medlem

Jag sitter av och till och läser Jordbruksverkets webbsidor angående tillsyn/djurskydd. Instruktioner till kontrollanter "Kontrollvägledning för djurskydd", där står att läsa att kontrollen i normalfallet inte ska föranmälas. Men: "Om det är viktigt att djurägaren är med vid kontrollen kan det dock vara lämpligt att säga till i förväg". Och, hur sedan Jordbruksverkets direktiv i praktiken följs.... Nu ska jag ut i tvättstugan igen!

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-11-2009, 22:05
          Länk hit: #315

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 30-11-2009, 21:32) *
          Vart 3:e år har jag hört att tillsynen sker av grisgårdar, då är den föranmäld - det kanske även gäller andra gårdar.

Det är i så fall oacceptabelt. Det betyder att vi konsumenter bojkottar icke-KRAV-märkt kött. Punkt. Nu måste jag ut till tvättstugan.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2009, 22:33
          Länk hit: #316

Medlem

CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 21:30) *
          Nu är det inte riktigt så det går till iofs. Årligt besök sker ofta på avtalad tid eller åtminstone vet lantbrukaren vilken vecka de kan komma. Har de stora brister i sin djurhållning så är det inget man städar undan på en dag helelr för den delen. Sen finns det ingen djurskyddsinspektör som sitter på kontoret och väntar spec inte nu efter att arbetsstyrkan blivit halverad på många håll. Det är mer regel än undantag att tillsynen ligger ett år efter pga tidsbrist.

Vet inte om du med avsikt misstolkar mitt inlägg...
          Men dom ska inte föranmäla sina besök och alla djurhållare ska ha besök, minst en gång per år..
          Har dom inte folk, får dom anställa fler.

Vad gör dom, när djurägaren "inte är hemma" vid föranmält besök????
          Vet av egen erfarenhet att det är vanligt att dom "inte är hemma" och förhalar kontroll i evigheter

Redigerat av pejori: 30-11-2009, 22:35

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-11-2009, 22:59
          Länk hit: #317

Medlem

CITAT (pejori @ 30-11-2009, 22:33) *
          Vet inte om du med avsikt misstolkar mitt inlägg...
          Men dom ska inte föranmäla sina besök och alla djurhållare ska ha besök, minst en gång per år..
          Har dom inte folk, får dom anställa fler.

Vad gör dom, när djurägaren "inte är hemma" vid föranmält besök????
          Vet av egen erfarenhet att det är vanligt att dom "inte är hemma" och förhalar kontroll i evigheter

Vem ska anställa dom tycker du? Djurskyddet i västra Götaland fick så lite budget att de halverat antalet inspektörer. Ska vi höja skatten?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2009, 23:09
          Länk hit: #318

Medlem

CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 22:59) *
          Vem ska anställa dom tycker du? Djurskyddet i västra Götaland fick så lite budget att de halverat antalet inspektörer. Ska vi höja skatten?

Då får dom göra som andra myndigheter gör, begära mer anslag från staten...

Med anledning av att, "sitta på ändan" i mitt tidigare inlägg, var det ett svar på Smuleborgs inlägg och inte någon form av "okunnighet" från min sida.
          Jag är medveten om, hur kontroller går till och vad man kan göra när djurhållare håller sig undan...
          Vi har fortfarande länsveterinärer som kan och gör sitt jobb, om bara någon vågar lyfta röven från stolen och anmäla vanvård.
          Skattehöjningar lär vi få ändå då alla kungabarnen ska gifta sig och andra får betala kalaset.

Redigerat av pejori: 30-11-2009, 23:10

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          smuleborg
          Inlägg 30-11-2009, 23:12
          Länk hit: #319

Medlem

CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 22:59) *

Ett anmält besök tar inte mer tid/personal i anspråk än ett oanmält.

Om det krävs tätare besök, i första hand ska djurskyddet prioriteras. Omfördelning, med andra ord.

Framför allt: VAD ÄR VI KONSUMENTER BEREDDA ATT BETALA FÖR KÖTT? Går det att "producera" kycklingar eller julskinka som säljs för nästan ingenting på ett etiskt hållbart sätt?

Om detta inte räcker, skattehöjning (för tätare oanmäld tillsyn)

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2009, 23:18
          Länk hit: #320

Medlem

CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 23:12) *
          Ett anmält besök tar inte mer tid/personal i anspråk än ett oanmält.

Om det krävs tätare besök, i första hand ska djurskyddet prioriteras. Omfördelning, med andra ord.

Framför allt: VAD ÄR VI KONSUMENTER BEREDDA ATT BETALA FÖR KÖTT? Går det att "producera" kycklingar eller julskinka som säljs för nästan ingenting på ett etiskt hållbart sätt?

Om detta inte räcker, skattehöjning (för tätare oanmäld tillsyn)

Precis...Ska vi ha en adekvat och bra djurhållning, så höj skatten då... tummenupp.gif
          Att höja priserna på kött, leder enbart till mer vanvård, då plånboken styr i affärerna och alla inte har råd att vara idealister.
          Skatten kommer vi inte ifrån tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

71 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 02:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon