| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
30-11-2009, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Pressmedelande från Jordbruksdep. Klipper in liten snutt: "Veterinärerna har idag en skyldighet enligt lag att besöka en grisgård i normalfallet minst var femte vecka för genomgång. Nu föreslås att veterinären i detta sammanhang i fortsättningen även ska bli skyldiga att göra en djurskyddsdeklaration för att garantera att grundläggande djurskyddsregler efterlevs Om veterinären upptäcker brister ska dessa anmälas till länsstyrelserna, som är ansvarig för djurskyddskontrollerna. Ett införande av en djurskyddsdeklaration för veterinärer stärker djurskyddet på flera sätt. Förutom veterinärernas stöd och rådgivning till djurägarna kan djurskyddsdeklarationerna bli en viktig dokumentation för branschernas egenkontroller liksom för länsstyrelsernas prioriteringar i sitt riskbaserade kontrollarbete.".
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Köttskatt har det ju pratats en del om ganska länge nu. Kanske är en bra idé nu när det tydligt syns att det finns ett behov?
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 23:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Nauti @ 30-11-2009, 23:25)  Köttskatt har det ju pratats en del om ganska länge nu. Kanske är en bra idé nu när det tydligt syns att det finns ett behov? No no no... Köttskatt leder till högre priser på inhemskt kött och därmed fritt fram för importerat lågpriskött. Det gynnar inte Svenska bönder ett dugg.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 23:33
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Nauti @ 30-11-2009, 23:25)  Köttskatt har det ju pratats en del om ganska länge nu. Kanske är en bra idé nu när det tydligt syns att det finns ett behov? Ärligt talat vill jag - om jag fick bestämma - helt enkelt införa förbud att sälja (tam-)kött som inte i alla fall följer KRAV:s regler om djurhållning. Det blir en mindre produktion, och det skulle vi och miljön må bra av. Det är barbariskt som det är idag.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2009, 23:50
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 30-11-2009, 23:28)  No no no... Köttskatt leder till högre priser på inhemskt kött och därmed fritt fram för importerat lågpriskött. Det gynnar inte Svenska bönder ett dugg. Även importen skall väl beskattas? Det borde ju regleras så att importen minskar också, eftersom själva syftet är en bättre djurhållning och minskad miljöpåverkan. CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 23:33)  Ärligt talat vill jag - om jag fick bestämma - helt enkelt införa förbud att sälja (tam-)kött som inte i alla fall följer KRAV:s regler om djurhållning. Det blir en mindre produktion, och det skulle vi och miljön må bra av.
Det är barbariskt som det är idag. Jag håller absolut med dig
Redigerat av Nauti: 30-11-2009, 23:50
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 06:36
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (KURT @ 30-11-2009, 13:48)  Lars Hultströms gård hade de ju uppenbarligen varit fler ggr till. Sista gången tog de ju med journalisten från Ekot, han stoppade i sitt eget videoband i kameran, och sedan gick de in och filmade medan han väntade utanför. Och de skulle inte ha tagit med honom dit om de inte var ganska säkra på att få "bra" filmbilder där. Ok. Tackar. Så den journalisten var medveten om att dom begick en kriminell handling, när dom gick in utan att ha tillstånd. Kanske därför han stannade utanför?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
01-12-2009, 10:27
|
Gäster

|
CITAT (smuleborg @ 30-11-2009, 23:33)  Ärligt talat vill jag - om jag fick bestämma - helt enkelt införa förbud att sälja (tam-)kött som inte i alla fall följer KRAV:s regler om djurhållning. Det blir en mindre produktion, och det skulle vi och miljön må bra av.
Det är barbariskt som det är idag. Den tanken stöder jag mer än gärna Trevligt smuleborg att du deltar i debatten - det är ordning på dig! Oanmälda/anmälda kontroller kan man naturligtvis fundera över men jag håller nog med Markus här. Vi har en tradition inom svenska myndigheter där tonvikten ligger på förebyggande arbete i första hand. Det är viktigare med information, utbildning och kommunikation än att i första skedet straffa människor. I de fall där detta inte hjälper måste det till sanktioner förstås. Jag tror att tanken med förebyggande arbete är ett viktigt förhållningssätt och åtgärdar fler brister... En annan aspekt av djur som far illa...myndigheterna är beroende av allmänhetens ögon för att bli uppmärksammade på där någon bryter mot djurskyddslagen. Hur många är beredda att göra en anmälan även om det handlar om människor i vår närmiljö?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 13:40
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Berith @ 01-12-2009, 07:36)  Ok. Tackar.
Så den journalisten var medveten om att dom begick en kriminell handling, när dom gick in utan att ha tillstånd. Kanske därför han stannade utanför? Han var medveten om att det kunde anses som kontroversiellt. Vad jag vet så har inte djurrättsalliansen polisanmälts? Och om de har det, så kan de ju ändå aldrig veta vilka individer som verkligen gått in i vilka stallar.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 14:23
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Om en veterinär besöker en djurbesättning så ser han till att djuren har det bra. Att h*n fyller i ett papper förändrar ingenting. Pappret är däremot bra att ha när det kommer någon okunnig person som gör en anmälan. Jag tror inte att det är något problem med att för få personer anmäler djurinnehavare. Problemet är istället att alltför många saknar kunskap och därför anmäler. Jag blev en gång anmäld för att mina hästar var ute på natten. Anmälaren trodde förmodligen att hästarna var mörkrädda.
Vi har ett stort problem med djurskötsel och det är okunnighet. Föräldrar köper ett djur till sina barn utan att ta reda på hur det ska skötas. Jag skulle vilja att det krävdes en enkel kurs innan man köpte ett djur. Det skulle kunna ske genom studieförbunden till ett rimligt pris. Idag får man inte ha europeiska vilda djur som husdjur och man får inte heller ha offentlig visning av djur utan tillstånd men vem som helst som bor utanför tätbebyggt område får ha en kobra. Att ha en liten dvärgapa är dock förbjudet. Låt folk ha vilka husdjur de vill men kräv att de har tillräcklig kunskap. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 15:15
|
Medlem

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 15:50
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 15:15)  Vad baserar du "Det var tydligen inte så illa, som det beskrevs." på? Har du inte sett filmen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 15:52
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 12 710

|
Jag citerar mig själv. Nedanstående text skrevs 25/11 Jag har svårt att tro att filmen skulle vara äkta (citat)Ekot har granskat dem och fastslår att de är äkta.????? Det var inte länge sedan som hela journalistkåren blev lurad av en ballongflygande pojke. när jag hörde den "söta" bakgrundsmusiken i reportaget frågade jag mig vem som var avsändaren. Om några veckor så kommer vi att få veta vad som verkligen hände, men då är det inte en lika stor nyhet.Den här tråden är som en stor italiensk familj.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 15:15)  Men det är ju Scan som har ekonomiska intressen av att sälja köttet som besiktigat. Vet inte om även veterinärerna är part i målet. Sedan har ju gårdarna haft tid på sig att rätta till missförhållanden.
Redigerat av ängsvädd: 01-12-2009, 16:01
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
01-12-2009, 16:02
|
Gäster

|
Om det finns något att vara misstänksam mot så är det nog Scans mediauppvisning. Svenska djurhälsovården ägs ju av slakterinäringen och redan innan man annonserade besöken så höjdes röster...
Ingen har påstått att filmerna inte är autentiska men Scan kämpar nu för sin existens!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag gick in på Svenska Djurhälsovårdens hemsida - bolaget ägs bl a av Scan! - och de har ju ekonomiska intressen av att köpa kött billigt. http://www.svdhv.org/nyhemsida/index.html
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:05
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 16:00)  Men det är ju Scan som har ekonomiska intressen av att sälja köttet som besiktigat. Vet inte om även veterinärerna är part i målet. Sedan har ju gårdarna haft tid på sig att rätta till missförhållanden. http://www.ettlivsomgris.se/20091129272/ny...r-det-blir-krisDet är den här som avses tror jag och jag skulle inte få för mig att för en sekund tro på ett ord han har att säga. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1791477/...inget-att-dolja
Redigerat av Nauti: 01-12-2009, 16:09
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:25
|
Medlem

|
CITAT (elvisjö @ 01-12-2009, 15:52)  Jag citerar mig själv. Nedanstående text skrevs 25/11 Jag har svårt att tro att filmen skulle vara äkta (citat)Ekot har granskat dem och fastslår att de är äkta.????? Det var inte länge sedan som hela journalistkåren blev lurad av en ballongflygande pojke. när jag hörde den "söta" bakgrundsmusiken i reportaget frågade jag mig vem som var avsändaren. Om några veckor så kommer vi att få veta vad som verkligen hände, men då är det inte en lika stor nyhet.Den här tråden är som en stor italiensk familj.  Precis. Och ser djurrättsaktivister inte skillnad på en böld och en testikel, bör dom läsa på, innan dom börjar skrika.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:28
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 16:25)  Precis. Och ser djurrättsaktivister inte skillnad på en böld och en testikel, bör dom läsa på, innan dom börjar skrika. Tror man på allting branschens förespråkare och andra med ekonomiska intressen i frågan säger, då bör man tänka om och sluta vara så naiv. Varför skulle de inte se skillnad på en böld och en testikel? Du såg väl själv vilka bråck och andra missbildningar en del av grisarna hade?
Redigerat av Nauti: 01-12-2009, 16:31
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 01-12-2009, 16:28)  Tror man på allting branschens förespråkare och andra med ekonomiska intressen i frågan säger, då bör man tänka om och sluta vara så naiv. Varför skulle de inte se skillnad på en böld och en testikel? Du såg väl själv vilka bråck och andra missbildningar en del av grisarna hade? Bråck är inte någon spec svår "missbildning" hos grisar. Dessutom är det medfött inte framkallat av uppfödningen. Eftersom veterinärer ofta jobbar över väldigt stora distrikt så är det vanligt att de väljer att samla ihop ett antal djur som ska behandlas så att veterinären kan behandla dom samtidigt. På någon av gårdarna hade aktivisterna fotograferat i sjukboxen och då är det inte konstigt att många sjuka djur går just där. På fler hundra slaktsvin kommer alltid några vara sjuka. Men ett bråck kan vänta ett par dagar på operation för det är ingen akut fara.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 16:43
|
Medlem

|
djurrättsaktivisterna hävdar att dom har rätt. Svinbönderna att dom har rätt. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1799183/...ar-manipuleradeVar och en är salig i sin tro, och anmäls 90 gårdar och hälften direkt visar sig vara ogrundade anmälningar finns inte mycket mer att säga. Allt går att klippa och klistra som man vill och tydligen finns misstankar om, att vissa bilder är tagna utomlands. Bra att problem uppmärksammas, men det ska vara av rätt orsak, inte som ett led i egenpropaganda av "organisationer" av olika slag. CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 16:39)  Bråck är inte någon spec svår "missbildning" hos grisar. Dessutom är det medfött inte framkallat av uppfödningen. Eftersom veterinärer ofta jobbar över väldigt stora distrikt så är det vanligt att de väljer att samla ihop ett antal djur som ska behandlas så att veterinären kan behandla dom samtidigt. På någon av gårdarna hade aktivisterna fotograferat i sjukboxen och då är det inte konstigt att många sjuka djur går just där. På fler hundra slaktsvin kommer alltid några vara sjuka. Men ett bråck kan vänta ett par dagar på operation för det är ingen akut fara. Precis. Ett bråck ser många gånger värre ut, än vad det är...
Redigerat av pejori: 01-12-2009, 17:29
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|