| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
01-12-2009, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 16:43)  Allt går att klippa och klistra som man vill och tydligen finns misstankar om, att vissa bilder är tagna utomlands.
Bra att problem uppmärksammas, men det ska vara av rätt orsak, inte som ett led i egenpropaganda av veganorganisationer Ja, det var ju den där pajasen som gick ut och sade det, men det har det ju redan bevisats att det inte är. Du menar djurrättsorganisationer? Majoriteten av medlemmarna i Djurens rätt och Djurrättsalliansen äter kött.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 17:05
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Markus_H @ 01-12-2009, 16:39)  Bråck är inte någon spec svår "missbildning" hos grisar. Dessutom är det medfött inte framkallat av uppfödningen. Eftersom veterinärer ofta jobbar över väldigt stora distrikt så är det vanligt att de väljer att samla ihop ett antal djur som ska behandlas så att veterinären kan behandla dom samtidigt. På någon av gårdarna hade aktivisterna fotograferat i sjukboxen och då är det inte konstigt att många sjuka djur går just där. På fler hundra slaktsvin kommer alltid några vara sjuka. Men ett bråck kan vänta ett par dagar på operation för det är ingen akut fara. Det är ju också en kostnadsfråga också , att ta och behandla flera djur samtidigt, istället för ett djur om dagen på en gård, och så får en annan gård inte besök alls. Säkerligen behövs fler veterinärer med husdjur som arbetsområde, men det är väl både renare och mer bekvämt att arbeta med sällskapsdjur på en ren klinik.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 17:12
|

Medlem

|
Debatt klockan 20:30 SVT2 i kväll:
"Samhällsprogram. Säsong 2. Avsnitt 16 av 17. Hur mår egentligen de svenska grisarna? Och bryr sig konsumenterna om hur djuren har det så länge köttet är billigt? Debatt mellan grisbönder och djurrättsaktivister, konsumenter och jordbruksminister Eskil Erlandsson ©. Även 02/12 i SVT2, 02/12 i SVT24, 02/12 i SVT1, 03/12 i SVT24 och 05/12 i SVT2."
Redigerat av Nauti: 01-12-2009, 17:26
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 16:43)  ....
Bra att problem uppmärksammas, men det ska vara av rätt orsak, inte som ett led i egenpropaganda av veganorganisationer ..... Vad du hakar upp dig på det här med vegan - det har väl ingen betydelse. Det viktiga är ju att vanvården av djuren avslöjades så att djuren kan slippa plågas! Sedan har jag ingen aning om hur många som är veganer av de som ligger bakom dokumentationen - det saknar helt betydelse iaf. Som djurvän måste man ju bli mycket tacksam att någon lyckats avslöja denna vanvård - det spelar ingen roll vem som upptäckt vanvården - det är sakfrågan det gäller - att djur ska behandlas väl.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 17:30
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 17:18)  Vad du hakar upp dig på det här med vegan - det har väl ingen betydelse. Det viktiga är ju att vanvården av djuren avslöjades så att djuren kan slippa plågas! Sedan har jag ingen aning om hur många som är veganer av de som ligger bakom dokumentationen - det saknar helt betydelse iaf. Som djurvän måste man ju bli mycket tacksam att någon lyckats avslöja denna vanvård - det spelar ingen roll vem som upptäckt vanvården - det är sakfrågan det gäller - att djur ska behandlas väl. Okay då...Veganorganisationer eller djurrättsorganisationer... Vilket som...Kan väl ändra ordet om det nu stör dej.  CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 17:18)  Vad du hakar upp dig på det här med vegan - det har väl ingen betydelse. Det viktiga är ju att vanvården av djuren avslöjades så att djuren kan slippa plågas! Sedan har jag ingen aning om hur många som är veganer av de som ligger bakom dokumentationen - det saknar helt betydelse iaf. Som djurvän måste man ju bli mycket tacksam att någon lyckats avslöja denna vanvård - det spelar ingen roll vem som upptäckt vanvården - det är sakfrågan det gäller - att djur ska behandlas väl.
Det håller jag med om och skriver under på.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 18:59
|
Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 17:18)  Vad du hakar upp dig på det här med vegan - det har väl ingen betydelse. Det viktiga är ju att vanvården av djuren avslöjades så att djuren kan slippa plågas! Sedan har jag ingen aning om hur många som är veganer av de som ligger bakom dokumentationen - det saknar helt betydelse iaf. Som djurvän måste man ju bli mycket tacksam att någon lyckats avslöja denna vanvård - det spelar ingen roll vem som upptäckt vanvården - det är sakfrågan det gäller - att djur ska behandlas väl. Nu vänder jag mej till dej med en fråga. Vd menar du med "Hänger upp dej på"...
Jag har roat mig med, att läsa om tråden och det var första gången jag använde ordet vegan...Vegetarian har jag använt, men det är inte samma sak, som vegan. Så förklara gärna vad du menar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 19:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 16:04)  Jag gick in på Svenska Djurhälsovårdens hemsida - bolaget ägs bl a av Scan! - och de har ju ekonomiska intressen av att köpa kött billigt. http://www.svdhv.org/nyhemsida/index.htmlDär står att läsa "Svenska Djurhälsovården AB är ett veterinärt företag som främst arbetar med djurhälsofrågor rörande uppfödning av grisar, nötkreatur för köttproduktion och får. Bolaget ägs av Scan AB, Avelspoolen AB och KLS Ugglarps. Verksamheten har en historisk plattform som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Vi är officiell huvudman enligt beslut från Jordbruksverket för djurhälsoprogram rörande grisar, nötkreatur och får..."
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 19:59
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 01-12-2009, 18:59)  [/b]Jag har roat mig med, att läsa om tråden och det var första gången jag använde ordet vegan... Vegetarian har jag använt, men det är inte samma sak, som vegan. Så förklara gärna vad du menar. Du kan ju förklara vad som är den stora skillnaden du också  Hade varit intressant.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Jan Lindgren @ 01-12-2009, 14:23)  Hej! Om en veterinär besöker en djurbesättning så ser han till att djuren har det bra. Att h*n fyller i ett papper förändrar ingenting. Pappret är däremot bra att ha när det kommer någon okunnig person som gör en anmälan. Jag tror inte att det är något problem med att för få personer anmäler djurinnehavare. Problemet är istället att alltför många saknar kunskap och därför anmäler. Jag blev en gång anmäld för att mina hästar var ute på natten. Anmälaren trodde förmodligen att hästarna var mörkrädda.
Vi har ett stort problem med djurskötsel och det är okunnighet. Föräldrar köper ett djur till sina barn utan att ta reda på hur det ska skötas. Jag skulle vilja att det krävdes en enkel kurs innan man köpte ett djur. Det skulle kunna ske genom studieförbunden till ett rimligt pris. Idag får man inte ha europeiska vilda djur som husdjur och man får inte heller ha offentlig visning av djur utan tillstånd men vem som helst som bor utanför tätbebyggt område får ha en kobra. Att ha en liten dvärgapa är dock förbjudet. Låt folk ha vilka husdjur de vill men kräv att de har tillräcklig kunskap. MVH Jan Lindgren Jag tror att för få anmäler, p.g.a. bristande kunskap eller att man inte vill stöta sig med/röra till det för grannar eller vad det nu må vara. Anmälan kan göras anonymt, det kanske inte alla vet. Vi var på väg att anmäla en "kattsamlare" för några år sedan. Ringde kommunens djurvårdsinspektör; kattsamlaren fanns redan i deras rullar - sedan fem-sex år tillbaka. Flera anmälningar var gjorda, hon slank alltid undan såsom psykopater i kombination med paragrafryttare oftast gör. Först när Djurskyddslagen ändrades, regeln om att söka tillstånd för handhavandet av mer än x antal katter.... Vi var för ett par-tre år sedan på väg att anmäla en "hästgård". Hästen var ensamhäst . Månader gick, ett halvår, ett år. Till slut hörde jag mig för hos bekanta (jag kan ingenting om hästar, men det kändes inte rätt) - kontakta länsveterinären, sa man mig. Jag hann inte. Idag finns tre hästar i hagen. Gott så. Håller med om att djur många gånger köps lättvindligt, särskilt djur med låg "prislapp". Du kan köpa en huskatt på Blocket för en hundring. Jag har en känsla av att merparten av dumpade katter/hittekatter är huskatter - inte Siames eller Burma. Som jag ser det är ormar och apor inga husdjur och ska så inte handhas. CITAT (Nauti @ 01-12-2009, 17:12)  Debatt klockan 20:30 SVT2 i kväll:
"Samhällsprogram. Säsong 2. Avsnitt 16 av 17. Hur mår egentligen de svenska grisarna? Och bryr sig konsumenterna om hur djuren har det så länge köttet är billigt? Debatt mellan grisbönder och djurrättsaktivister, konsumenter och jordbruksminister Eskil Erlandsson ©. Även 02/12 i SVT2, 02/12 i SVT24, 02/12 i SVT1, 03/12 i SVT24 och 05/12 i SVT2." Ja, nu börjar det.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (ängsvädd @ 01-12-2009, 16:00)  ...........................Sedan har ju gårdarna haft tid på sig att rätta till missförhållanden. Är det inte det som är det absolut viktigaste!?? Att missförhållandena skall rättas till!!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 21:09
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2009, 21:00)  Är det inte det som är det absolut viktigaste!?? Att missförhållandena skall rättas till!!! Anki Du menar att det är viktigare att rätta till felen innan inspektionerna sker eller efter att felen påpekats än att det skall motverkas så att de inte kan existera över huvud taget?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 21:28
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2009, 21:00)  Är det inte det som är det absolut viktigaste!?? Att missförhållandena skall rättas till!!! Anki Det är väl det som är viktigast, att djuren mår bra, den tid dom är hos oss...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Anki på Öland @ 01-12-2009, 21:00)  Är det inte det som är det absolut viktigaste!?? Att missförhållandena skall rättas till!!! Anki Jo, självklart. Jag skrev det bara som en förklaring till att det stod i artikeln att vanvården inte var så allvarlig som man trott, eller något i den stilen stod det.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Orsaken till att filmen gjordes var givetvis dels att peka ut enskilda gårdar och dels också att samtidigt försöka komma åt djurhållningen i stort. Det kommer att misslyckas. Att man höll på att filma i två år innan man fått ihop tillräckligt visar väl dock att djurhållningen trots allt är i huvudsak god, att sen mycket av materialet är missvisande säger ju en del om aktivisternas kunskaper. Att filma sjuka grisar som väntar på vård och påstå att det är missförhållanden visar på detta. Storm i en tekopp.
Fast en sak har kommit fram, det är för enkelt att komma in till djuren. På med lås och larm så inga terrorister kommer åt att smitta ner eller skada djuren.
Sen börjar jag tröttna på Nautis tjat om den ekonomiska vinningen. Tacka fan att uppfödarna tjänar pengar, skulle dom jobba och slita med djuren gratis eller med förlust? Djurhållningsbranchen är ett slit med dålig vinst så vi skall alla vara tacksamma för att en del personer ser till att vi får mat på tallriken. För dom flesta av oss.
Fö var kotletten lite seg idag, kanske hade grisen stressats av filmande veganister.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 22:36
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2009, 21:55)  Orsaken till att filmen gjordes var givetvis dels att peka ut enskilda gårdar och dels också att samtidigt försöka komma åt djurhållningen i stort. Det kommer att misslyckas. Att man höll på att filma i två år innan man fått ihop tillräckligt visar väl dock att djurhållningen trots allt är i huvudsak god, att sen mycket av materialet är missvisande säger ju en del om aktivisternas kunskaper. Att filma sjuka grisar som väntar på vård och påstå att det är missförhållanden visar på detta. Storm i en tekopp.
Fast en sak har kommit fram, det är för enkelt att komma in till djuren. På med lås och larm så inga terrorister kommer åt att smitta ner eller skada djuren.
Sen börjar jag tröttna på Nautis tjat om den ekonomiska vinningen. Tacka fan att uppfödarna tjänar pengar, skulle dom jobba och slita med djuren gratis eller med förlust? Djurhållningsbranchen är ett slit med dålig vinst så vi skall alla vara tacksamma för att en del personer ser till att vi får mat på tallriken. För dom flesta av oss.
Fö var kotletten lite seg idag, kanske hade grisen stressats av filmande veganister. Det märks ju att du försöker vända på allting och ställa djurrättsaktivisterna i dålig dager och provocera. Det låter i princip som att du vill att djurens lidande skall få existera men djurrättsaktivister och/eller veganer skall utrotas. Som tur är delar de flesta inte din uppfattning.
Redigerat av Nauti: 01-12-2009, 22:37
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-12-2009, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Ja inte fanns det någon billig skinka på Ica idag. Kanske aktionen har gjort att man inte vill skylta med allför billig julskinka. Men eftersom just julmaten är en så stark tradition så blåser säkert detta över också. Och tyvärr, så kan en billig julskinka betyda allt för en del barnfamiljer med dålig ekonomi. Själv brukar jag vänta tills dagarna före jul. Då sjunker priset påtagligt för just skinkan om butiken har för många kvar. Till sist. Jag är inte emot djurrättsorganisationer, men när ordet aktivist finns med är jag extra misstänksam. Det brukar allt som oftast användas av organisationer som rör sig i samhällets utkanter.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 01:59
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Synd att aktivisterna mainipulerade bilderna. Självklart så är det ingen som vill att djuren ska lida, men med manipulerade bilder så blir det svårare att ta larmen på allvar i fortsättningen. Aktivisterna har bitit både djuren och sig själva där bak. CITAT Fast en sak har kommit fram, det är för enkelt att komma in till djuren. På med lås och larm så inga terrorister kommer åt att smitta ner eller skada djuren. Larm vore nog bra, men låsa? Har man det inte ofta olåst för djuren för att i händelse av brand ska vem som helst kunna släppa ut djuren. Eller var det kanske bara förr man tänkte så kanske?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 06:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2009, 21:55)  Sen börjar jag tröttna på Nautis tjat om den ekonomiska vinningen. Tacka fan att uppfödarna tjänar pengar, skulle dom jobba och slita med djuren gratis eller med förlust? Djurhållningsbranchen är ett slit med dålig vinst så vi skall alla vara tacksamma för att en del personer ser till att vi får mat på tallriken. ´ Ja, den ekonomiska vinningen existerar bara i huvudet på folk som inte håller på med det. Ungefär som på min bimbo till exman som var övertygad om att alla som hade eget företag tjänade jättemycket pengar och hade det gott ställt. Kanske är det just den faktiska ekonomiska ovinningen som gjorde att "Billigt-utländsk-kött-tråden" dog ut. 1600 spänn per slaktfärdig gris är inget man tjänar ihop sina två första miljoner på.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (KURT @ 01-12-2009, 13:40)  Han var medveten om att det kunde anses som kontroversiellt. Vad jag vet så har inte djurrättsalliansen polisanmälts? Och om de har det, så kan de ju ändå aldrig veta vilka individer som verkligen gått in i vilka stallar. Har heller ingen aning om om dom har polisanmälts. Men det kan väl knappast vara svårt att få veta vem som tog sej in var? Eller har Djurrättsalliansen bara skrivit "vi gick in en fredag natt hos Kalle Persson"? Skulle nog tro att det finns dokumenterat exakt vem som gjorde vad, var och när.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|