| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
02-12-2009, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 10:07)  Jämställer "experterna" konsumtionen med vad som produceras?
Jag tror inte för ett ögonblick på att folk äter överdrivet mer kött idag än vad man gjorde för femtio år sedan. Hur många kilo kött får du ner i en vanlig köttgryta med morötter och lök? Däremot överproduceras och slängs det oerhörda mängder livsmedel, både kött, fisk, grönsaker och spannmål - sådant som inte sålts före bäst-före-datum, som är i prima skick men som inte längre får säljas. Produktionen har ökat i alla fall, det hittar jag siffror på. Konsumtionen hittar jag inte så mycket om men jag kan inte med SCB:s sökfunktion särskilt väl heller :/ Det låter väldigt underligt om de skulle jämställa produktion med konsumtion eftersom det är allmän känt att en ganska stor andel av det kött som produceras kastas. Hittade denna sida dock: http://smmi.nu/meat_tax/meat_in_numbers.php Jag tycker det verkar vara väldigt mycket kött som konsumeras ändå. De mängderna är knappast nödvändiga.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Eftersom köttet i många fall är billigare än grönsakerna så leder det till en överkonsumtion av kött.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:32
|

Medlem

|
”Livsmedelsverket rekommenderar ett lägre intag jämfört med dagens konsumtion av kött och köttprodukter för att minska den globala miljöbelastningen orsakad av köttproduktion. Livsmedelsverkets nuvarande rekommendation om ett intag på cirka 140 gram kött och köttprodukter per person och dag är en bra utgångspunkt. Detta skulle innebära en minskning på 20-25 procent jämfört med nuvarande köttkonsumtion. Om var fjärde till var femte portion kött- och köttprodukter ersätts med exempelvis baljväxter, såsom torkade ärtor, bönor och linser, eller om varje köttportion minskas med en fjärdedel till en femtedel, kommer genomsnittssvensken fortfarande att konsumera en tillräcklig mängd kött- och köttprodukter ur näringssynpunkt.” Visar ju på att vi äter mer än vi behöver ur ren näringssynpunkt, sedan finns det ju även andra faktorer att blanda in och det går ju uppenbarligen att sänka sin köttkonsumtion mycket mer än så  Jag tycker detta låter som en hel del kött: "Detta blir 164 gram per dag i genomsnitt. Men med tanke på att omkring 5-6 % av befolkningen i vårt land är vegetarianer eller veganer, och att småbarn förmodligen är inräknade i statistiken, så blir nog snittet bland de vuxna som äter kött betydligt högre. "
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 10:35
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:34
|

Medlem

|
De låga priserna på kött beror på en överproduktion av kött inom EU. Det tillverkas alltså mer kött än vad konsumenterna efterfrågar. Därför slängs mycket kött också. Helt oetiskt och inte bra för klimatet eller 3:e världen heller. CITAT EU:s jordbruksstöd skyddar det europeiska jordbruket, men är samtidigt orsaken till en enorm överproduktion av kött, mjölk och socker. Och eftersom man vill bli av med överskottet, så finns ett särskilt exportstöd inrättat av EU. Men stödet innebär att priset på medlemsländernas produkter i tredje världen blir så lågt att det lokala jordbruket inte kan konkurrera. http://svt.se/2.9603/1.211206/vilka_bonder_ska_fa_overleva
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 10:28)  Eftersom köttet i många fall är billigare än grönsakerna så leder det till en överkonsumtion av kött. Det beror nog på dom profithungriga grönsaksodlarna.  Funderade lite och kom fram till att jag äter nog ca 200 gram kött per dag i genomsnitt och det mår jag bra på. Resten är div grönsaker, potatis, ris mm och en hel del bröd. Med hjälp av div vinklade undersökningar kan man nog slå fast vad som helst så jag försöker bara äta så mångsidigt som möjligt. CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 10:34)  De låga priserna på kött beror på en överproduktion av kött inom EU. Det tillverkas alltså mer kött än vad konsumenterna efterfrågar. Därför slängs mycket kött också. Helt oetiskt och inte bra för klimatet eller 3:e världen heller. Det är en enorm överproduktion av grönsaker också, det slängs stora mängder tomater exempelvis. Socker dumpas på världsmarknaden.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:46
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 09:35)  För mig blir det iaf ingen skinka i år, jag skulle inte få ner en enda tugga utan att få kräkkänslor. Du får testa vegansk julskinka då, sk*nka heter den  De som smakat den säger att den skall vara väldigt lik vanlig skinka i smak och konsistens, jag har aldrig smakat förut men det skall jag göra i år. CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 10:42)  Det är en enorm överproduktion av grönsaker också, det slängs stora mängder tomater exempelvis. Socker dumpas på världsmarknaden. Visst, det är riktigt dumt och slösaktigt. Att man sedan inte får ta tillvara på de produkter som ändå skall kastas är ännu mer idiotiskt. Detta har givetvis en negativ inverkan på miljön det med. Det negativa som orsakas av en överproduktion av grönsaker kan ju inte ens jämföras med det negativa som orsakas av en överproduktion av kött- och animalieprodukter.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 10:48
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 10:43)  Du får testa vegansk julskinka då, sk*nka heter den  De som smakat den säger att den skall vara väldigt lik vanlig skinka i smak och konsistens, jag har aldrig smakat förut men det skall jag göra i år. När det finns originalet också? Men det visar att innerst inne i alla veganer finns en längtan efter kött, varför inte ge efter för denna längtan?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:50
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 10:46)  När det finns originalet också? Men det visar att innerst inne i alla veganer finns en längtan efter kött, varför inte ge efter för denna längtan?  De flesta veganer gillar väl smaken och konsistensen av kött? Trodde du någonting annat? Det är nog väldigt få av alla veganer/vegetarianer som är det för att de inte gillar smak/lust/konsistens o.s.v. Att det produceras så många liknande produkter handlar ju om att det skall vara lätt att bli och att leva som vegetarian/vegan utan att behöva läsa på så mycket och att många gillar smak och konsistens. Varför jag inte äter kött har jag ju klargjort ganska tydligt i många olika trådar och i en tråd som denna borde det absolut inte behöva förklaras. Jag har ingen som helst längtan efter kött, däremot gillar jag en hel del produkter som smakar som och har samma konsistens som kött och det ser jag gärna mer av i butikerna.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 10:55
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:55
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 06:09)  ´ Ja, den ekonomiska vinningen existerar bara i huvudet på folk som inte håller på med det. Ungefär som på min bimbo till exman som var övertygad om att alla som hade eget företag tjänade jättemycket pengar och hade det gott ställt.
Kanske är det just den faktiska ekonomiska ovinningen som gjorde att "Billigt-utländsk-kött-tråden" dog ut. 1600 spänn per slaktfärdig gris är inget man tjänar ihop sina två första miljoner på. Håller med där. Vem tor att någon bedriver en verksamhet och vill att det ska gå jämt ut, eller med förlust? Självklart är det meningen att man ska leva på det man gör!!!
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 10:32)  ”Livsmedelsverket rekommenderar ett lägre intag jämfört med dagens konsumtion av kött och köttprodukter för att minska den globala miljöbelastningen orsakad av köttproduktion. Livsmedelsverkets nuvarande rekommendation om ett intag på cirka 140 gram kött och köttprodukter per person och dag är en bra utgångspunkt. Detta skulle innebära en minskning på 20-25 procent jämfört med nuvarande köttkonsumtion. Om var fjärde till var femte portion kött- och köttprodukter ersätts med exempelvis baljväxter, såsom torkade ärtor, bönor och linser, eller om varje köttportion minskas med en fjärdedel till en femtedel, kommer genomsnittssvensken fortfarande att konsumera en tillräcklig mängd kött- och köttprodukter ur näringssynpunkt.” ... fast livsmedelsverket håller ju på att utreda om inte alla borde äta GI. Ja, att minska från 164 g till 140 g är ingen stor uppoffring, men det är ju inte precis som att jag går till affären och begär att få exakt 560 g kött när jag ska laga mat till fyra personer. Ibland blir det ett halvkilo, ibland blir det ett kilo, ibland äter vi upp allt ihop och ibland fryser vi ned. Vad jag vet så har ingen forskare frågat mig hur många gram kött jag äter så man kan ju nästan förutsätta att om de inte har tagit sina siffror från produktionen, så har de tagit dem från antalet kilo kött det handlas med. Vi har ökat antalet restauranger och matkedjor rejält bara de senaste 15 åren och även de lagar mat som de sedan kastar. En thairestaurang brukar ha en sex, sju kötträtter att bjuda på till dagens lunch och aldrig någonsin är det tomt i byttorna.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:56
|

Medlem

|
Dom som producerar kött får ju pengar från EU också.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:57
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 10:55)  Håller med där. Vem tor att någon bedriver en verksamhet och vill att det ska gå jämt ut, eller med förlust? Självklart är det meningen att man ska leva på det man gör!!!  Men om man inte kan leva på det man gör utan att det är på någon annans bekostnad, i det här fallet grisarna som blir lidande. Är det inte någonting som är väldigt fel då? Nu säger jag inte att det nödvändigtvis bara är personerna som driver själva verksamheten det är fel på, utan hela systemet.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 10:58
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 10:59
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 10:57)  Men om man inte kan leva på det man gör utan att det är på någon annans bekostnad, i det här fallet grisarna som blir lidande. Är det inte någonting som är väldigt fel då? Nu säger jag inte att det nödvändigtvis bara är personerna som driver själva verksamheten det är fel på, utan hela systemet. Jo, det tycker vi som är djurvänner iaf.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:00
|
Medlem

|
CITAT (Irene_L @ 02-12-2009, 09:20)  Ett enda inlägg från mig: Jag förstår inte riktigt att man kan vänta 2 ÅR innan man kommer ut med detta! Om man nu är djurvän och jobbar för att djuren ska ha det bra...det går inte ihop för mig! Jag förstår att man vill ha ett underlag men under tiden får djuren lida...i 2 år!!!!  Jag skulle inte kunna ha den vetskapen och inte göra något!!!  Går inte in i mitt huvud heller. Ser jag missförhållanden, anmäler jag direkt och springer inte runt till hundra likvärdiga gårdar i två år innan jag gör något. "Samla bevis" in my ass... Man anmäler omedelbart, om man ser djur fara illa...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 09:51)  Alla människor varken kan eller ska äta mindre kött. Det är bara idiotiskt att tro att alla kan bli vegetarianer bara för att "jag kan". Likaväl som att det finns människokroppar som inte tål kött, så finns det människokroppar vars uppbyggnad kräver det.
Varför skulle inte människor kunna betala 100 kr/kilot för fläskkött när de kan betala 20 lakan för en plasma-tv som de ändå byter ut efter ett år när den blivit omodern? När de kan fylla hela huset med elektronisk skit som de fått lägga större delen av sin lön på? (Lön som de tjänat in för att de har sålt sin fria tid)
"Köp en ny mobiltelefon varje månad, klä dig moderiktigt och ät nudlar med kycklingsmak", typ.
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:01
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:00)  Går inte in i mitt huvud heller. Ser jag missförhållanden, anmäler jag direkt och springer inte runt till hundra likvärdiga gårdar i två år innan jag gör något. "Samla bevis" in my ass... Man anmäler omedelbart, om man ser djur fara illa...  Även om det innebär mer lidande än alternativet? Går inte det emot själva anledningen till att du faktiskt anmäler i första hand? Det du säger angående just den här situationen är att det är bättre att se kortsiktigt till att några få individers minskade lidande än att se långsiktigt till en förbättring av svensk djurhållning och minskat lidande för väldigt många fler individer.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 11:05
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:04
|
Medlem

|
CITAT (Grå @ 02-12-2009, 09:51)  Alla människor varken kan eller ska äta mindre kött. Det är bara idiotiskt att tro att alla kan bli vegetarianer bara för att "jag kan". Likaväl som att det finns människokroppar som inte tål kött, så finns det människokroppar vars uppbyggnad kräver det.
Varför skulle inte människor kunna betala 100 kr/kilot för fläskkött när de kan betala 20 lakan för en plasma-tv som de ändå byter ut efter ett år när den blivit omodern? När de kan fylla hela huset med elektronisk skit som de fått lägga större delen av sin lön på? (Lön som de tjänat in för att de har sålt sin fria tid)
"Köp en ny mobiltelefon varje månad, klä dig moderiktigt och ät nudlar med kycklingsmak", typ. Bästa inlägget i den här tråden...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-12-2009, 11:05
|
Gäster

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 10:46)  Du får testa vegansk julskinka då, sk*nka heter den  De som smakat den säger att den skall vara väldigt lik vanlig skinka i smak och konsistens, jag har aldrig smakat förut men det skall jag göra i år. Jag tycker inte om att äta kött öht så jag behöver nog ingen ersättning för skinkan. Vi som är födda i Finland äter ju en del vegetariska rätter till julen och de är väldigt goda kan jag lova. Pröva kålrotslåda och morotslåda, finns att köpa färdiga ifall man inte vill stå och göra dem själva.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:07
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 10:46)  När det finns originalet också? Men det visar att innerst inne i alla veganer finns en längtan efter kött, varför inte ge efter för denna längtan?   Du har en poäng där faktist, framställa konstgjort kött för att det ska likna och smaka kött.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|