| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
02-12-2009, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42)  ......men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare  . INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så...... Precis!!!!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 11:57
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 11:45)  När man eftersträvar profit på andra bekostnad tycker jag att det är helt fel. Vilket knappast är en särskilt ovanlig åsikt. Alla människor som jobbar för sin försörjning behöver ju att någon betalar för deras varor eller tjänster. Vad menar du med profit på andras bekostnad?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 11:26)  Det är inte bara köttproducenter som får EU-bigrag, det gäller även för spannmål och grönsaksodlarna. Fö är det inget lidande för en gris att födas upp för matändamål, utom för en liten del som hamnar hos nån som inte sköter verksamheten. Fast tydligen är det inte en så liten del. CITAT (pejori @ 02-12-2009, 11:28)  Det kan jag hålla med om... Men hade dom larmat och bevakat sina gårdar bättre, hade inte aktivisterna kunnat filma heller.  . Det var inte det hon syftade på som jag tolkade det. Det handlade inte om att hon tycker att de skall larma och bevaka gårdarna utan om att det hade varit deras reaktion på att djurrättsaktivister publicerade materialet och gjorde en anmälan direkt i stället för att samla på sig material. Vilket hade gjort det omöjligt för djurrättsaktivisterna att dokumentera de missförhållanden som fanns på andra gårdar. CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:34)  De som vill vara vegetarianer får naturligtvis vara det, men jösses vad tröttsamma de är när de ska försöka frälsa/tvinga andra till sin tro. De är ju till och med värre än religiösa sekter. Kan du inte förstå varför man vill få ut sitt budskap? Ser du inte vad det är vi arbetar mot och försöker motverka? Det går inte att blunda för sådant här hela tiden och stoppa huvudet i sanden direkt det kommer upp. Man måste reagera och agera. CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42)  Vad gäller sakfrågan, jag är oerhört nyfiken på varför man väntat två år med att offentliggöra uppgifterna. Jag antar, i brist på bättre svar, att det handlar om att man ville samla på sig så mycket material som möjligt, för att göra genomslagskraften så stor som möjligt, men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare  . INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så...... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p=1129365&#Inga grisar har offrats på aktivisternas altare, tvärtom många har räddats och detta kommer förhoppningsvis att leda till en förbättrad svensk djurhållning.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 12:02
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:05
|
Medlem

|
CITAT CITAT (KRT @ 02-12-2009, 11:42) ......men ur djurskyddssympunkt är detta fullkomligt förklastligt. Jag lider med de grisar som offrats på aktivisternas altare . INGA djur, oavsett vad deras syfte i livet är förtjänar ett sådant öde, och det kan aldrig under några omständigheter vara rätt at vare sig behandla djuren så ELLER låta dem behandlas så...... Varje gång politiska partier, religiösa sekter och andra organisationer låter ändamålet helga medlen så väcker de alla stor avsky hos mig. Det är då de skiter i om några lider för "sakens" skull. När de struntar i lagar och demokrati så är de vettlösa och farliga.
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 11:59)  Fast tydligen är det inte en så liten del. Jo, om man behövt filma i två år på ett utvalt antal av alla Sveriges gårdar, 1400?, för att få ihop några filmsnuttar så är det en liten del. Att sen en del av filmerna direkt kan avskrivas som missuppfattningar stärker det hela. Om du nu gillar smaken och utseendet på kött så borde du kunna inse att köttätandet är en naturlig del i människans natur och att därmed dina tankar på djurens oerhörda lidande är en felsyn. Skall vi ses vid köttdisken?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 11:57)  Alla människor som jobbar för sin försörjning behöver ju att någon betalar för deras varor eller tjänster. Vad menar du med profit på andras bekostnad? Fast om någon jobbar för ditt företag betalar du den lön. Personen kan välja att inte arbeta hos dig om den är missnöjd ifall arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. Det här är snarare att jämställa med slaveri. Du tycker väl knappast att det är okej att ha slavar för att driva ditt företag? Om man drar profit på någon annans bekostnad utan att denne får någonting tillbaka så blir det helt automatiskt fel enligt mig.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:07
|
Medlem

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 12:05)  Fast om någon jobbar för ditt företag betalar du den lön. Personen kan välja att inte arbeta hos dig om den är missnöjd ifall arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. Det här är snarare att jämställa med slaveri. Du tycker väl knappast att det är okej att ha slavar för att driva ditt företag? Om man drar profit på någon annans bekostnad utan att denne får någonting tillbaka så blir det helt automatiskt fel enligt mig. Med andra ord så menar du att alla ska vara egenföretagare?
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:08
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 02-12-2009, 11:52)  det spelar väl ingen roll vad man kallar det man äter? stör dig på riktiga saker istället, typ krig eller nåt.
jag är iaf jäkligt trött på att betala bönder (via skattsedeln) som inte vet vad de håller på med, skitsamma om de föder upp grisar eller grönsaker, är man inte lämplig för ett jobb så är man inte, då ska man byta. släpp grisarna fria - det är jul!!! Du själv tycks ju få störa dig på vad som helst så jag förbehåller mig rätten att få göra detsamma.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:11
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2009, 12:05)  Jo, om man behövt filma i två år på ett utvalt antal av alla Sveriges gårdar, 1400?, för att få ihop några filmsnuttar så är det en liten del. Att sen en del av filmerna direkt kan avskrivas som missuppfattningar stärker det hela.
Om du nu gillar smaken och utseendet på kött så borde du kunna inse att köttätandet är en naturlig del i människans natur och att därmed dina tankar på djurens oerhörda lidande är en felsyn. Skall vi ses vid köttdisken? Fast nu har de ju bara filmat en liten del av gårdarna och anmält en stor andel av dem. Om någonting gäller 9/10 med en specifik avgränsning så kan man ju inte gå utanför avgränsningarna och säga att förhållandet gäller 9/1000. Att jag gillar smaken och konsistensen har ju ingenting med veganism att göra. Utseendet gillar jag inte, det äcklar mig snarare tillsammans med tanken på vad det är. Köttätande har varit en stor och viktig del under evolutionen och fram tills inte för så länge sedan var det även en nödvändighet. Men nya tider medför nya problem, storskaligheten bidrar med problem på individnivå till global nivå för miljön, hälsan samt djurens välmående. Vi vet numera att vi inte behöver kött för att överleva och må bra. Vi vet nu om andra och effektivare sätt att livnära mänskligheten på. Vi känner till nya problem som måste åtgärdas. Jag tänker aldrig ha en livsstil som kräver att jag aktivt väljer att exploatera andra och bidra till mer lidande här i världen. Du kommer därför aldrig att få se mig vid köttdisken.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 12:12
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Nauti @ 02-12-2009, 12:05)  Fast om någon jobbar för ditt företag betalar du den lön. Personen kan välja att inte arbeta hos dig om den är missnöjd ifall arbetsförhållandena inte är tillräckligt bra. Det här är snarare att jämställa med slaveri. Du tycker väl knappast att det är okej att ha slavar för att driva ditt företag? Om man drar profit på någon annans bekostnad utan att denne får någonting tillbaka så blir det helt automatiskt fel enligt mig. Den lyxen att välja var man vill arbeta är inte förunnad många i världen. Hur tror du dina Nike-skor, H&M-kläder eller billiga platt-tv är producerade i Asien?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:18
|

Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 12:12)  Den lyxen att välja var man vill arbeta är inte förunnad många i världen. Hur tror du dina Nike-skor, H&M-kläder eller billiga platt-tv är producerade i Asien? Nej, och även där är det väl någonting som skall motverkas och strävan skall väl ligga på att det hela tiden förbättras? Det är precis lika fel som hur vi behandlar djuren, dock har jag lättare att ta ställning för djuren eftersom väldigt få bryr sig i deras missförhållanden och de kan inte själva föra sin talan.
Redigerat av Nauti: 02-12-2009, 12:19
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Markus_H @ 02-12-2009, 12:12)  Den lyxen att välja var man vill arbeta är inte förunnad många i världen. Hur tror du dina Nike-skor, H&M-kläder eller billiga platt-tv är producerade i Asien? Men varje produkt man väljer bort som är producerade under dåliga förhållanden är ju bra. Det är svårt att välja bort ALLTING som producerats på ett förtryckande sätt.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:30
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (ängsvädd @ 02-12-2009, 11:13)  OK - men då skulle de ha larmat och bevakat sina gårdar bättre. Du tror möjligtvis inte att chansen finns att dom skulle ha sanerat/gjort i ordning sina grisstallar för att inte riskera polisanmälan då????? Det var uppenbarligen inte det som aktivisterna hade som mål, men vi djurvänner har det som mål, därför skulle vi aldrig vänta i 2 år!!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-12-2009, 12:31
|
Gäster

|
Det tycks vara rena reflexrörelsen att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet...ingen här som tycker det är svinaktigt att behandla djuren så illa?...dessutom bryta mot djurskyddsbestämmelserna?
I går i TV fick dendär TV bonden först frågan hur hans grisar har det...joo så bra, jag gör allt för att mina grisar ska må bra. Så visades en filmsnutt från hans ladugård där en gris på ett mycket trångt utrymme försökte röra sig men golvet bestod av galler så det var svårt och jag vet inte om benet var brutet eller skadat men det var en bild som fastnade på min näthinna. Kanske är det helt okej att grisarna tvingas leva såhär enligt våra regler men för mig var det vidrigt att se.
Själv såg bonden ut som en starholk....och blev tyst.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:34
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 02-12-2009, 12:31)  Det tycks vara rena reflexrörelsen att skjuta budbäraren när man inte gillar budskapet...ingen här som tycker det är svinaktigt att behandla djuren så illa?...dessutom bryta mot djurskyddsbestämmelserna? ....... De flesta verkar mest uppröras över hur djurrättsalliansen gjorde när de dokumenterade vanvården än över hur så många bönder kunde vanvårda sina djur
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:36
|
Medlem

|
Alla här är överens om att djuren ska ha det bra, det är ju ingen som sagt något annat.
Om budbärarna tiger med sitt budskap och låter djuren lida i två år för att de vill att alla ska vara vegetarianer då blir målet ett annat än djurhälsa i mina ögon.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:39
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Solstorm @ 02-12-2009, 12:05)  Varje gång politiska partier, religiösa sekter och andra organisationer låter ändamålet helga medlen så väcker de alla stor avsky hos mig. Det är då de skiter i om några lider för "sakens" skull. När de struntar i lagar och demokrati så är de vettlösa och farliga. Ja, jag får nog hålla med dig. Jag kan möjligen acceptera resonemanget att några får lida för att många ska få det bättre i vissa frågor, under speciella omständigheter, men hittills har jag aldrig stött på några sådana omståndigheter. Jag anser det vara ett uruselt argument för att få göra som man vill och inte ta hänsyn. ___________________ Nauti - Vad gäller smittorisker etc är det högst befintliga farhågor för ALLA typer av livsmedelsproduktion, inte bara köttindustri. Det är inget komplicerat eller överdrivet alls, på samma sätt som man inte får hantera jordiga livsmedel där man bereder maten av risk för kontamination av jordbakterier. En influensasjuk aktivist kan smitta grisar, en aktivist som trampar i gåsskit utanför och går in i ett hönseri riskerar att föra in salmonella, div parasiter mm. Det handlar kanske inte om uppsåt att smitta, det kan lika gärna (och troligare) handla om okunnighet och omedvetenhet..... Att INTE fundera över detta eller se detta som en risk är allvarligt.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:39
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 02-12-2009, 12:30)  Du tror möjligtvis inte att chansen finns att dom skulle ha sanerat/gjort i ordning sina grisstallar för att inte riskera polisanmälan då????? Det var uppenbarligen inte det som aktivisterna hade som mål, men vi djurvänner har det som mål, därför skulle vi aldrig vänta i 2 år!!! Anki Det var också ett alternativ. Men ett väldigt temporärt sådant, när risken är över för anmälningar, skulle de fortsatt att hålla lika rent då? Jag ser absolut inget bättre sätt att göra det på än det här och förmodligen är det väldigt genomtänkt. Djurvänner vill inte att djur skall lida, därför var det absolut inget bra alternativ att anmäla det direkt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2009, 12:40
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 02-12-2009, 12:30)  Du tror möjligtvis inte att chansen finns att dom skulle ha sanerat/gjort i ordning sina grisstallar för att inte riskera polisanmälan då????? Det var uppenbarligen inte det som aktivisterna hade som mål, men vi djurvänner har det som mål, därför skulle vi aldrig vänta i 2 år!!! Anki Jag litar inte ett dugg på att de vanvårdande djurägarna skulle ha förbättrat för sina djur om de inte blivit avslöjade. I och med att djurrättsalliansen visade att vanvården är så vanligt förekommande så får det ju större effekt på folks konsumtion av kött än om bara en gård skulle avslöjas med att vanvårda sina djur. Om folk minskar sin köttkonsumtion så innebär det att fler grisar slipper lida och det blir bättre för klimatet också.
Redigerat av ängsvädd: 02-12-2009, 12:41
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
02-12-2009, 12:41
|
Gäster

|
Men hallåå...bönderna har ju också tigit om djurplågeriet under hur många år...?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|