| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
05-12-2009, 01:03
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 986

|
CITAT Varför ska alla grisuppfödare dömas och rentvås kollektivt? Är inte lantbrukare ofta familjeföretag/ enmansföretag och det är individer som gör fel och själva bör ta konsekvenserna av sitt handlande. varför ska man döma de som inte gör fel pga andras brister? Markus jag talar om de anmälda bönderna i första hand. OK? Det är dessa som skall prövas. Alla grisuppfödare är väl inte anmälda? När det gäller hela branschen så skulle jag om jag vore grisuppfödare och visste med mig att jag skötte mina djur inte lägga ett vedträ på den här brasan. Jag skulle forsätta som förut och inte ta åt mig för fem öre. Att bli hopbuntade och etiketterade vare sig vi passar in eller inte är ju mer valigt är ovanligt. Några exempel; Män är våldsbelägna..... Kvinnor kan inte tänka logiskt.............. Danskar är rasister...........
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 02:36
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (herkules @ 04-12-2009, 15:56)  ...flera anmälningar på sig.. Vad hände med den första?
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 08:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 00:24)  Jaha det var ju nästan väntat att du skulle säga. Hur sjutton kan man önska att de ska gå med förlust. Jag tycker att du börjar bli riktigt otäck. Du vet mycket väl att jag inte vill att en sådan bransch ens skall existera. Det borde ju inte komma som en nyhet för dig att jag glädjs när någon inom branschen går med förlust? Det är väl det jag vill att vi skall uppnå med en minskat animaliekonsumtion, att branschen skall minska och till slut försvinna? Frågan är, vad har det med själva ämnet att göra?
Redigerat av Nauti: 05-12-2009, 08:48
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 00:45)  Och varför är du så bitsk kan man ju undra. Dina uttalanden om mig blir bara lägre och lägre. Hur skulle det vara om du höll dig till sakfrågan istället för att gå på person. jag tycker tonen härinne, i många trådar, har blivit sådan, väldigt nedlåtande och bitsk så jag trodde det var det som gällde nu. fast egentligen blir jag mest irriterad på folk som inte V I L L förstå varför en del saker bara måste låta sig göras.
så nu behöver du inte undra längre.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 10:10
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 09:05)  ..........................fast egentligen blir jag mest irriterad på folk som inte V I L L förstå varför en del saker bara måste låta sig göras.................. Och vem i hela friden är det då som bestämt att just det du säger är det som är rätt?????? Ni är ju en ganska liten klick som har er åsikt om djurrättsaktivisterna och själva aktionen mot resten som inte håller med er men ni är jäkligt stora i truten och anser alla andra vara idioter och gör ingen hemlighet av det........ Kanske vore dags för er också att lyssna lite på vad dom andra har att säga! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 09:05)  jag tycker tonen härinne, i många trådar, har blivit sådan, väldigt nedlåtande och bitsk så jag trodde det var det som gällde nu.
fast egentligen blir jag mest irriterad på folk som inte V I L L förstå varför en del saker bara måste låta sig göras.
så nu behöver du inte undra längre.
Snacka om att kasta in igelkottar i ballongfabriken
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Markus_H @ 04-12-2009, 23:15)  Men om den bristen inte går att styrka så går ju uppfödaren fri. Vad har man vunnit då??? ..... Att många människor minskar sitt köttätande eller slutar helt - jag vet många som har reagerat över den utbredda vanvården. Detta gynnar djuren. Dessutom kommer förhoppningsvis de utökade bönderna att förbättra för sina djur, djurskyddsinspektörerna kan hålla koll på dem när de vet vilka de är.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 11:37
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 05-12-2009, 00:15)  Aktionen leder till att vi NU inte köper skinkor (de led och dog i onödan), nästa år äter alla igen och inget har ändrats. Jag är inte så säker på det. Inte när det gäller mig iaf - och jag kan knappast vara ensam.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 12:07
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 05-12-2009, 08:34)  Du vet mycket väl att jag inte vill att en sådan bransch ens skall existera. Det borde ju inte komma som en nyhet för dig att jag glädjs när någon inom branschen går med förlust? Det är väl det jag vill att vi skall uppnå med en minskat animaliekonsumtion, att branschen skall minska och till slut försvinna?
Frågan är, vad har det med själva ämnet att göra? Det måste vara jobbigt att vara så in i vassen egoistisk och gå i för trånga skor. Uppenbarligen så är det Ok för dig att både djur och människor far illa så länge du får din vilja igenom.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 12:07)  Det måste vara jobbigt att vara så in i vassen egoistisk och gå i för trånga skor. Uppenbarligen så är det Ok för dig att både djur och människor far illa så länge du får din vilja igenom. Det är ett så dumt resonemang så det liknar ingenting... Man får väl hoppas att inte folk "glädjs åt" att även bönder med andra grödor gör förlust. Någon måste odla även Djurrättsaktivisternas mat. Kanske dags att "sabotera" deras näring också, för att man inte håller med... Förstöra för andra, verkar vara ett ledord för en del, att sedan djuren lider och kommer i kläm, är skit samma bara man uppnår sitt syfte.....
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Det är väl likadant med detta som med alla andra "larm". Cancerlarmen - ät inte det eller det, det är cancerframkallande! Folk slutar köpa vad det nu är någon vecka sen har det sjunkit bort. Likaså för inte länge sen larmades det om hemska missförhållanden på vissa slakterier - alla var väldigt upprörda och alla slakterier åkte med i samma karusell - i en vecka eller två, sen kommer nya nyheter och de gamla sjunker undan. Tror inte det kommer att säljas färre julskinkor, det är 3 veckor kvar till jul och då har otäckheterna sjunkit bort och andra vidriga bilder av svältande barn eller dyl. finns på våra näthinnor. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 13:42
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 12:07)  Det måste vara jobbigt att vara så in i vassen egoistisk och gå i för trånga skor. Uppenbarligen så är det Ok för dig att både djur och människor far illa så länge du får din vilja igenom. Min vilja är ju att minska lidandet för djuren så mycket som möjligt. Jag ser att det är okej att några hundra grisar lider för att rädda flera miljoner, om det är det du syftar på. Det handlar inte om min vilja, utan om att minimera lidande. CITAT (pejori @ 05-12-2009, 12:18)  Det är ett så dumt resonemang så det liknar ingenting... Man får väl hoppas att inte folk "glädjs åt" att även bönder med andra grödor gör förlust. Någon måste odla även Djurrättsaktivisternas mat. Kanske dags att "sabotera" deras näring också, för att man inte håller med... Förstöra för andra, verkar vara ett ledord för en del, att sedan djuren lider och kommer i kläm, är skit samma bara man uppnår sitt syfte.....  Fast så ligger det ju inte till, de kämpar ju för djurens rättigheter och välmående. Att några djur kommer i kläm för att rädda många fler ser jag som en nödvändighet även om jag givetvis hade föredragit att inget djur hade lidit, men någon sådan lösning på problemet finns inte. Det andra känns för dumt för att det skall kommenteras. CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 10:10)  Och vem i hela friden är det då som bestämt att just det du säger är det som är rätt?????? Ni är ju en ganska liten klick som har er åsikt om djurrättsaktivisterna och själva aktionen mot resten som inte håller med er men ni är jäkligt stora i truten och anser alla andra vara idioter och gör ingen hemlighet av det........ Kanske vore dags för er också att lyssna lite på vad dom andra har att säga! Anki Javisst, jag kanske skall försöka ta åt sig och försöka förstå en livsstil som bidrar till ett oerhört lidande och massdöd?  Jag kan inte hur mycket jag än försöker, förstå att en fullt frisk fungerande person med ett samvete kan göra aktiva val som leder till sådant.
Redigerat av Nauti: 05-12-2009, 13:38
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 13:56
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 05-12-2009, 10:10)  Och vem i hela friden är det då som bestämt att just det du säger är det som är rätt?????? Ni är ju en ganska liten klick som har er åsikt om djurrättsaktivisterna och själva aktionen mot resten som inte håller med er men ni är jäkligt stora i truten och anser alla andra vara idioter och gör ingen hemlighet av det........ Kanske vore dags för er också att lyssna lite på vad dom andra har att säga! Anki Oj vilken generalisering. Läs tråden med ofärgade glasögon o kolla vilka som är mest nedsättande mot personer med motsatt åsikt än vad de har.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 387
Medlem nr: 21 848

|
Citat, Clint Eastwood:
"Åsikter är som rövhål, för alla har de" (fritt översatt)
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 14:13
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 05-12-2009, 13:42)  Min vilja är ju att minska lidandet för djuren så mycket som möjligt. Jag ser att det är okej att några hundra grisar lider för att rädda flera miljoner, om det är det du syftar på. Det handlar inte om min vilja, utan om att minimera lidande. Fast så ligger det ju inte till, de kämpar ju för djurens rättigheter och välmående. Att några djur kommer i kläm för att rädda många fler ser jag som en nödvändighet även om jag givetvis hade föredragit att inget djur hade lidit, men någon sådan lösning på problemet finns inte. Det andra känns för dumt för att det skall kommenteras. Javisst, jag kanske skall försöka ta åt sig och försöka förstå en livsstil som bidrar till ett oerhört lidande och massdöd?  Jag kan inte hur mycket jag än försöker, förstå att en fullt frisk fungerande person med ett samvete kan göra aktiva val som leder till sådant. Hallå din vilja är inte att minska lidandet för du vill ju inte ha några grisar alls eller andra köttdjur heller för den delen. Jag tror inte alls att du är ute efter att rädda miljontals grisar. Vad ska du med dom till? Hur ska du rädda något som inte finns? Tror du på något sätt att du sitter inne med den enda lösningen på problemen? Nej du Nauti så enveten kan du väl ändå inte vara. Och som tur är lär du inte kunna frälsa världen med den människo- och djursyn du har. Vet du överhuvudtaget något om djuruppfödning? CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 13:56)  Oj vilken generalisering. Läs tråden med ofärgade glasögon o kolla vilka som är mest nedsättande mot personer med motsatt åsikt än vad de har. Förlåt men det var nog dagens mest skrattretande inlägg.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 17:31
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-12-2009, 14:13)  Hallå din vilja är inte att minska lidandet för du vill ju inte ha några grisar alls eller andra köttdjur heller för den delen. Jag tror inte alls att du är ute efter att rädda miljontals grisar. Vad ska du med dom till? Hur ska du rädda något som inte finns?
Tror du på något sätt att du sitter inne med den enda lösningen på problemen? Nej du Nauti så enveten kan du väl ändå inte vara. Och som tur är lär du inte kunna frälsa världen med den människo- och djursyn du har. Vet du överhuvudtaget något om djuruppfödning? Exakt. Jag vill inte att vi skall ha några djur för att föda upp i ett liv i fångenskap och sedan döda för att tillfredställa våra smaklökar. Eftersom jag inte tror på storskaling djurhållning av väldigt uppenbara skäl, så är det synonymt med att vilja minska lidandet. Om inga djur inom kött- och animalindustrin existerar kan inga djur lida, det är väldigt simpelt och det måste du väl förstå? Jag vill inte att något djur skall behöva lida på grund av våra smakpreferenser och brist på sympati och empati utanför artgränserna. "Vad skall du med dom till?" - Jag hade tänkt göra en stor sådan där kedja av dem som man har för slädhundar och så skall jag åka släde bakom dem. Det tycker jag verkar som en mycket trevlig idé. Sedan hade jag tänkt dressera dem till att spela fotboll, för jag tycker att fotboll är en så tråkig sport som kunde livas upp litet. Jag skall även lägga en del fokus på att lära dem att de skall springa runt och bita skinkätare i rumpan. Givetvis är det en lösning. Det kan väl vem som helst förstå? Om inga grisar existerar inom kött- och animalieindustrin kan heller inga grisar lida inom kött- och animalieindustrin. Jag är inte ute efter att frälsa världen, jag är ute efter att informera om de missförhållanden många djur lever i här i världen och få folk att inse sambanden mellan det djuren utsätts för och deras egen konsumtion och få dem att förstå att det är de som konsumenter som har makten. Nog skulle jag vilja påstå att jag har en ganska trevlig djursyn om man jämfört med mångas sätt att se på saken. För mig är de åtminstone mycket mer än bara mat, de är levande kännande individer som skall behandlas utefter det, inte som en produkt med en vinstgivande avkastning. För övrigt tycker jag att du kan sluta att bete dig som en skitstövel, gör det gärna mot mig, det kan ju tyckas vara välförtjänt men du har börjat dryga dig mot alla som inte håller med dig.
Redigerat av Nauti: 05-12-2009, 17:34
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Dom friskaste människorna i världen sägs vara eskimåerna. Även andra folkslag som nomader är helt beroende av en diet av kött för att överleva. Människan är en art som är anpassad för blandkost. Det bygger vår kropp på bästa sätt. Det gäller bara att balansera kosten. Att blanda in samvete o massmord är bara patetiskt. Att vara vegetarian är hedersvärt men det normala är att vara blandkostare, inte tvärtom.
Att vara djurvän har inte det minsta med om vi äter kött eller inte. En sympatiskt person tycker även att bonden som föder upp djur till slakt är värd lön för mödan, så länge inte vanvård förekommer. Det finns ingen konflikt i detta synsätt. Mer än för djurrättsaktivister tydligen. Kött är en prima och bra råvara så länge vi behandar det rätt. Och inte toppar med en massa gräddsås o andra onyttigheter. Fisk är väl den bästa råvaran vi har. Som sagt, en balanserad kost och vi mår som bäst.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|