| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
05-12-2009, 23:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 22:48)  Visst menar jag allvar!!! Kan du äta en plågad gris utan att blunda, spy eller må psykiskt illa så kan du/alla även äta en människa. Har någon glömt bort att även vi är djur i en näringskjedja? Så du menar att alla grisar plågas eller? Kanibal är man om man äter av den egna arten. Människan är inte kanibal bara för att hon är allätare vilket inkluderar kött.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (sqrulan @ 05-12-2009, 23:23)   Va?? Var är dom och har dom betalt? Var finns namnen på dom? Tyvärr så måste jag sova nu men jag åter kommer. Fd medlem i djurens rätt(pengarna tog slut då jag blev sjuk) som också har kollat in dom som kämpar för valarnas överlevnad: Vale war. Imponerande syn och bra jobbat!  Ring din länsstyrelse och fråga hur många djurskyddsinspektörer de har. Länsstyrelserna övertog ansvaret från kommunerna vid årsskiftet 2009.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 620
Medlem nr: 9 917

|
CITAT (herkules @ 05-12-2009, 23:00)  sorry, jag tror dig inte, jag tror att du är ett troll som enbart är ute för att skapa bråk och elda i trådar som handlar om känsliga saker. Säger som jag sa till nån annan som sa så för att jag inte tyckte som dom: du får tro vad du vill.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 23:27
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 05-12-2009, 23:18)  Ja, men jag reagerade över att du gav en direkt uppmaning/order till mig, något du själv inte brukar tåla att andra gör. Absolut ingen uppmaning/order däremot en vädjan och det mest därför att du så kategoriskt inte velat se vad Nauti själv skriver om andra.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Nauti @ 24-11-2009, 10:48)  ...
Att mitt eget engangemang bottnar i mitt intresse för djurens välmående är ganska tydligt. ... Jag tvivlar inte på det! Att kritisera och ändra djurhållninssättet kan även hjälpa till att utveckla människan i sina mänskliga handlanden.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-12-2009, 23:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
Detta berör oss mer än vad alla kan tro, eller hur? Jag ska sova nu men jag hoppas att alla fortsätter att bry sig om våra fina djur som vi har på vår jord, är dom här för vår skull? Eller är vi där för deras? Är det normalt att ha djur inburade? Vissa för nöje och vissa för nytta!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 00:33
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Rose @ 05-12-2009, 23:25)  Säger som jag sa till nån annan som sa så för att jag inte tyckte som dom: du får tro vad du vill. jag tror alltid vad jag vill
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 01:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Oorchr int se åt all trådan och svära ti frågu.
Men börjer det inte likna en debatt kring Påvens skägg? Det har ju mer eller mindre gått i stå. Låsta possitioner på båda sidor.
Om jag försöker sammanfatta det hela så finns det tre slags grisar. 1 Grisar som har det för jävligt 2 Grisar som har det bra 3 Grisar från andra länder. Hur f-n vet man hur de har haft det?
Till jul handlar det mycket om griskött. Skinka Revbensspjäll Fläskfärs Lutfisk (=långa, ej gris) Korvar Sylta
efter jul Ärtsoppa (rimmad fläsklägg) Bruna bönor med fläsk Söndagsfrukost: bönor, bacon och ägg.
Resten av året älgkött vildfågel (nyår ffa) rådjur fisk, köpt eller egenhändigt fiskad.
Är man inte jägare så är det Köpt nöt, vilt och det som kallas fågel osv.
Detta om man inte är vegetarian eller vegan Men envar måste få ha rätt att ha sin uppfattning.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 07:39
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. I dom allra flesta fall har det också varit så, gårdar där djuren plågas är få i förhållande till resten. Visserligen är det för många ändå men med utökade inspektioner kan man rätta till det. Utan filmande fanatiker som tränger sig in där dom inte får vara i försök att skada branchen som helhet. Tyvärr finns det människor som plågar djur, både av oförstånd och medvetet, men sånt får vi dras med. En skärpning av lagstiftningen med utökade möjligheter att stänga av olämpliga personer krävs nog.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2009, 20:54)  Ärligt Nauti, hur många odlaister tror du att du har omvänt till vegenlivet med allt ditt missionerande? Noll, eller finns det någon enstaka och detta efter alla dina inlägg. Visst fanns det vegaterianer här innan men det är mest sympatiska personer, fler har dom nog inte blivit. Du har tvärtom fått dej och dina veganvänner att framstå som idioter, och det vete 17 om det inte är rätt benämning. Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer  Eftersom du är fullt övertygad om att jag är ute efter att omvända någon så är det ingen idé att kommentera det andra.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 07:39)  Jag är övertygad om att alla som plockar sitt kött vid köttdisken vill att djuret har haft det bra. .... Det stämmer inte. Det finns dom som fullkomligt skiter i hur djuren har haft det - de ska ändå slaktas och ätas upp. Bara det är billigt så får djuren haft det hur som helst.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:44
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 22:22)  Nauti
Även om det är en sanning som inte gäller fullt ut idag, så är Eskimåen ovanligt befriad från hjärt/kärlsjukdomar, cancer reumatism mm. Även när det gäller tandhälsan sticker dom ut. Däremot kan dom få i sig lite för mycker omega-3 och blöder lättare. Att dom idag får i sig gifter från den tradionella maten dom äter tror jag inte man kan skylla lantbruket för. Det är utsläppen från industrier som förorenar luft o vatten som ansamlas över norra ishavet. Ända från industrin i Kina påstås det. Vare det gäller grödor eller djurhållning så används gifter som sprids i naturen. Man får inte rekordskördar av våra grödor år efter år genom att putta ner lite koskit i raderna. Sörgården må vara en idyll men den mättar inte jordens befolkning. Okej, jag har aldrig hört så mycket om eskimåers hälsa utifrån deras kost. Det finns ju folk som utesluter kött ur kosten av hälsoskäl precis som det finns de som i princip utesluter kolhydrater och äter mestadels kött av hälsoskäl. Olika studier tyder på helt olika saker och det kommer hela tiden nya upptäckter om vad som är nyttigast för oss. Därför har jag till stor del slutat påstå att en vegansk kost är bättre än en blandkost där kött ingår. Men vad jag däremot vet är att den genomsnittlige veganen är hälsosammare än den genomsnittlige blandkostare och även där kan man plocka fram en hel del statistik som att hjärt- kärlsjukdomar, cancer, och reumatism är ovanligare. Det jag däremot vet till 100% är att en vegansk kost är bra mycket bättre för vår planets och djurens hälsa, om man nu kan säga så. Vad gäller odling så tror jag absolut inte på dagens metoder. Det är uppenbart att det inte är gångbart att bygga en hel industri som vi är beroende av mer än någonting annat på icke-förnyelsebara bränslen, där vi i genomsnitt pumpar in tio energienheter på varje enhet vi får ut. Jag tror inte heller på ett onaturligt system där vi bara petar ner kobajs mellan raderna, jag tror på noggrant planerade och designade odlingssystem som är efterliknade de naturliga ekosystem vi har, fast designade i avseende att producera föda till människor. Vi måste tänka tredimensionellt när vi odlar och inte bara tvådimensionellt. Det finns mer energieffektiva och mer långsiktigt gångbara sätt att framställa föda på än som det ser ut i dag, det är nog de flesta överens om. Jag tror att vi måste tänka om helt, inte bara göra små ändringar i det system som används i dag. CITAT (zaaritha @ 05-12-2009, 22:29)  Nu är det ju inte bara grisar som plågas!! Sett text-TV--om misskötta nötkreatur? Vidrigt! Varför har så´na människor djur? Det handlar alltid om alla djur som finns inom djurhållningen. Det är simpelt, finns det pengar inblandat så kan människor göra hur hemska saker som helst, det har vi ju sett väldigt många exempel på genom historien. Som tur är utvecklas vi och går framåt. CITAT (Rose @ 05-12-2009, 22:35)  Är du på allvar?  Är du? Ibland kan man inte tro det.
Redigerat av Nauti: 06-12-2009, 10:52
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:46
|

Medlem

|
CITAT (ängsvädd @ 06-12-2009, 10:33)  Det stämmer inte. Det finns dom som fullkomligt skiter i hur djuren har haft det - de ska ändå slaktas och ätas upp. Bara det är billigt så får djuren haft det hur som helst. Vad får dig att tro det. Tror knappast att det finns människor som önskar att djuren haft det dåligt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Överbölingen @ 06-12-2009, 01:29)  /..../ Det har ju mer eller mindre gått i stå. Låsta possitioner på båda sidor. /...../ Detta om man inte är vegetarian eller vegan Men envar måste få ha rätt att ha sin uppfattning. Precis... Därför mer eller mindre fullständigt meningslöst att fortsätta diskusionen... Alla vet vid det här laget, vad alla står, och något nytt tillförs inte, så varför fortsätta???
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:48
|

Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 05-12-2009, 23:19)  Vet inte jur dina matvanor ser ut, men den gris jag äter plågas definitivt inte. Han är nämligen död. Däremot mår jag illa av en plågad gris, eftersom grisen rimligen måste leva för att känna plåga. Det är skillnad på att plåga en gris och att äta en gris. Nej, äter du en gris som plågats under sin livstid för att sedan dö och slutligen hamna på din tallrik så bidrar du till att det finns en efterfrågan på griskött. Därmed är du en direkt orsak till grisars lidande eftersom det är du som ser till att processen upprepas. Att grisen är död innebär ju inte att det lidande den upplevt under sin livstid inte spelar någon roll längre.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:50
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:25)  Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer Eftersom du är fullt övertygad om att jag är ute efter att omvända någon så är det ingen idé att kommentera det andra. Det blir dom säkert som slädhundar eller fotbollsspelare...(med tanke på ditt tidigare svar).
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (*Stintan* @ 06-12-2009, 10:46)  Vad får dig att tro det. Tror knappast att det finns människor som önskar att djuren haft det dåligt. Jag harhört och läst uttalanden. Herregud, finns det människor som vanvårdar eller misshandlar djur och människor så finns det naturligtvis de som skiter i hur djuren har haft det!
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 10:25)  Jag tror att du har helt rätt i att jag inte omvänt någon. Det är som sagt inte mitt mål heller så det gör ingenting och det är lönlöst att försöka få mig att sluta  Jag kommer att fortsätta tills djuren får den behandling de förtjänar och slutar ses på som produkter med en avkastning och ett pengavärde. Jag vill att djur skall ses och behandlas som de levande kännande individer de faktiskt är. När vi nått fram till den punkten kommer du att slippa höra mig mer  Lite OT (men själva ämnet har ju ältats ett antal omgångar nu): Du har naturligtvis all rätt att uttrycka dina åsikter. Men som påpekats tidigare, så motverkar du nog tyvärr ditt eget syfte genom att megafonlikt upprepa samma slagord om och om igen. Du hade säkert kunnat påverka mer genom att försöka föra ett lyhört samtal. Jag tror inte heller att du ska vara så säker på att du alltid kommer att tycka så här. Tvärsäkra "sanningar" brukar förändras över tiden.
Redigerat av Aqvakul: 06-12-2009, 10:55
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|