| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
06-12-2009, 15:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Anma @ 06-12-2009, 14:52)  Visst är det så, men din kravbonde hade inte gjort detta med förlust, eller hur? Det finns ju en hel del ekobönder som slutat med det på grund av att de inte klarade av att leva på det. Det är min poäng. Själv köper jag ekologisk mjölk och oftast, men inte alltid, kravkött. Jag låter tanken fara: Vi alla väljer (åtminstone) det kravmärkta (tam-)köttet från gård eller butik. Istället för 100-200 g kött på tallriken, halverar vi andelen kött. Fyller ut med rotsaker, säsongens grönsaker. Det blir billigare, gynnar den ekologiska mångfalden och är förmodligen hälsosammare. Vi tar också hand om "långkokdelarna", i många fall de godaste rätt tillagade. Vem kan säga nej till dillkött (bog) eller oxbringa? Tala om god mat. Eller en gryta som har småputtrat på längsta värme ett par-tre-fyra timmar. Vi väljer mer vilt. Köpt från seriöst jaktlag eller i affär vi litar på. Vi köper enbart kravmärkta ägg och KRAV-kyckling. Annat är - som jag ser det - barbariskt. Vad gäller det icke-animaliska, vi köper enbart kravmärkt kaffe och potatis; kravmärkta bananer.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:22
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 12 710

|
Den här tråden har väl spårat ur för länge sedan. Likheterna mellan militanta muslimer, sverigedemokrater och vissa skribenter i den här tråden är slående
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (elvisjö @ 06-12-2009, 15:22)  Den här tråden har väl spårat ur för länge sedan. Likheterna mellan militanta muslimer, sverigedemokrater och vissa skribenter i den här tråden är slående Tycker du? Jag har inte sett någon sådan likhet hos någon i tråden.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (elvisjö @ 06-12-2009, 15:22)  Den här tråden har väl spårat ur för länge sedan. Likheterna mellan militanta muslimer, sverigedemokrater och vissa skribenter i den här tråden är slående du sitter möjligen inte framför en spegel...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:29
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 14:56)  Själva djurhållningen kanske är perfekt, men jag anser ändå att det är totalt onödigt att de i slutändan skall behöva dö, det ser jag alltid ett problem med. Då känns det ändå som att man inte värderar djuren särskilt högt, då blir de automatiskt en produkt i mina ögon. Jag ser att vi kan ha ett mycket mer värdefullt förhållande med djuren än att vi får ut en god måltid av dem, för mig är djur mycket mer än mat.
Bonden kan inte driva gården utan intäkter, men det finns ingenting som säger att intäkterna måste komma från försäljning av någonting som djuren själva missgynnas av. Jag respekterar din uppfattning. Jag har dock svårt att se att en gård - utan en förmögenhet att karva av - som håller lamm, nöt och svin kan bedriva verksamheten utan intäkter från försäljning av kött. Jag har också svårt att se hur EKO-balansen kan upprätthållas, om EKO/KRAV-bonden inte kan sälja kött. Örter, fauna, naturgödsel. Eller hur lantraser kan leva vidare. Jag talar nu om "vanliga" människor, utan en enorm ekonomisk förmögenhet i ryggen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det låter mycket bra med utegrisar men har någon tänkt på miljökonsekvenserna av det hela? För att föda upp en utegris går det åt ca 200 kg mer foder. Det innebär ökade utsläpp samt att mer åker behövs. Är det sedan en "ekologisk" gris så behövs ännu mer åkermark. Ökar vi åkermarken så blir det mindre skog vilket medför ökad halt av koldioxid. När det gäller kor så är det enormt viktigt att de växer snabbt och/eller ger mycket mjölk. Varje år rapar en ko ut 7 300 kg koldioxidekvivalenter. Det är ju så att det är få bönder som missköter sina djur. En bonde som konsekvent gör det klarar knappast ekonomin i det långa loppet. Grisstallarna kollas var femte vecka av veterinär. Det är få djur som kollas bättre. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:36
|
Medlem
Antal inlägg: 427
Medlem nr: 26 451

|
Det där vad var det nu koldiox.?..går den att ta till vara på ett bättre sätt ".Rapbehållare "...biogas?.. Frågar därför att man skall nu göra mer och mer biogas av våra matrester...görs redan idag..
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:36
|
Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 12 710

|
vissa känner sig träffade
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:40
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2009, 15:29)  Hej! Det låter mycket bra med utegrisar men har någon tänkt på miljökonsekvenserna av det hela? För att föda upp en utegris går det åt ca 200 kg mer foder. Det innebär ökade utsläpp samt att mer åker behövs. Är det sedan en "ekologisk" gris så behövs ännu mer åkermark. Ökar vi åkermarken så blir det mindre skog vilket medför ökad halt av koldioxid. När det gäller kor så är det enormt viktigt att de växer snabbt och/eller ger mycket mjölk. Varje år rapar en ko ut 7 300 kg koldioxidekvivalenter. Det är ju så att det är få bönder som missköter sina djur. En bonde som konsekvent gör det klarar knappast ekonomin i det långa loppet. Grisstallarna kollas var femte vecka av veterinär. Det är få djur som kollas bättre. MVH Jan Lindgren Gris: Ät enbart KRAV-gris och ät mindre. Nöt: Håll dem som naturbetesdjur så blir miljöeffekten plus minus noll. Mjölk, jag har inte druckit mjölk på 20 år. Jag äter ost i måttliga mängder.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 15:29)  Jag respekterar din uppfattning. Jag har dock svårt att se att en gård - utan en förmögenhet att karva av - som håller lamm, nöt och svin kan bedriva verksamheten utan intäkter från försäljning av kött.
Jag har också svårt att se hur EKO-balansen kan upprätthållas, om EKO/KRAV-bonden inte kan sälja kött. Örter, fauna, naturgödsel.
Eller hur lantraser kan leva vidare.
Jag talar nu om "vanliga" människor, utan en enorm ekonomisk förmögenhet i ryggen. De behöver ju inte ha alla djur och de får ju anpassa antalet till ett som passar just den gården. Så länge djuren tas väl om hand så tycker jag att de skall få sälja vad som helst. Det jag tänker på är produktion av grödor till försäljning, då kommer ju intäkter från försäljning av andra varor med hjälp av djuren så att det ändå lönar sig att ha djur. Nu talar jag inte om att gå tillbaka till att använda enbart djur, men det finns mycket nytta som vi kan ha av djuren än på tallriken. Det finns alltså en anledning till att ta hand om djur även om vi inte har för avsikt att äta upp dem. Jag vill se ett ömsesidigt utnyttjande från båda parter, inte att det ser ut som i dagens läge. På det sätt jag tänker handlar det inte om att ha någon förmögenhet bakom sig. Visst kan det i planeringsfasen gå åt mer pengar än för konventionellt jordbruk, men att använda sig av djuren under produktionen av de grödor man odlar sparar ju in pengar. Som jag ser det utifrån vad jag lärt mig av permakultur så ligger det större kostnader och mer jobb i planeringsfasen men efter det så är det mer kostnadseffektivt än konventionell odling. Filmen "A farm for the future" handlar litet om just det här, den kan jag tipsa om igen
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
Hej igen
|
06-12-2009, 16:27
|
Gäster

|
Skinka går åt precis som andra år, i butikerna här såg jag ... inte så mycket krav som den "vanliga" Ska själv strax köpa en andra och efter jul köper vi alltid ett par - tre att tillagas eftersom. Jättegott med dopp och i pajer, gratänger, såser mm mm.
Ang gåslever. Man undrar varför djurrättsaktivisterna inte ställt in siktet på dessa uppfödare? Är det kanske för att det inte skulle ge samma eko och då bryr de sig inte?
Ang att ta ihjäl småkryp ... jag dödar myggor så fort jag kommer åt dem (hade knapp några i somras) spyflugor smockas också och en hel del andra otäcka kryp.
Men ... jag är djurvän ... skulle aldrig tolerera eller se att djur misshandlas/vanvårdas utan att omedelbart ingripa/anmäla.
Den som säger att han/hon aldrig tar ihjäl småkryp, den sätter aldrig ner sin fot på marken.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 16:35
|
Medlem

|
Det där blev på huvudet på spiken det där Ang inga mygg en får tacke då ...inte mycket här heller ..kanske tack vare..hej igen .. Bättre att smälla" än vräka på med miljögift..... Mvh
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 16:39
|
Medlem

|
Nu var det nog inte dödandet av smådjur i sig saken handlade om. Det var plågandet, att dra av vingar och ben, samt att skadeskjuta smådjur det handlade om. Det tror jag inte "Hej igen" gör.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-12-2009, 17:00
|
Gäster

|
Nauti! Vill ge dig en stor eloge för ditt engagemang och omsorg om alla levande djur, önskar att det fanns många fler med din medkänsla och integritet.
Du har också visat stor tolerans och mod genom att hålla fast vid det du tror på och trots allt du fått utstå orkat hålla en vuxen och anständig nivå på diskussionen.
Här får du ett citat av Björn Ranelid;
"Jag låter mig gärna bli hånad och förlöjligad för denna tro och vilja. Det är viktigare att jag är fri att skriva och uttrycka mina tankar."
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 17:01
|
Medlem

|
Ja menade spiken på huvudet=Det var en sammanfattning som gjordes av tråden .av( hej igen )..allt från grisar till gäss småkryp stora kryp vegan mm..Sammanfattande spikskalle så att säga...Alla i ett...
Mvh
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2009, 15:29)  Hej! Det låter mycket bra med utegrisar men har någon tänkt på miljökonsekvenserna av det hela? ...... MVH Jan Lindgren Grisarna gör en alldeles utomordentlig nytta på åkrarna. De bearbetar och gödslar jorden som sedan kan odlas. CITAT (Gunilla T @ 06-12-2009, 17:00)  ........ Här får du ett citat av Björn Ranelid;
"Jag låter mig gärna bli hånad och förlöjligad för denna tro och vilja. Det är viktigare att jag är fri att skriva och uttrycka mina tankar."
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 17:07
|
Medlem

|
CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 17:01)  Ja menade spiken på huvudet=Det var en sammanfattning som gjordes av tråden .av( hej igen )..allt från grisar till gäss småkryp stora kryp vegan mm..Sammanfattande spikskalle så att säga...Alla i ett...
Mvh Då är jag med...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 17:54
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (PX-21 @ 06-12-2009, 17:51)  Jo hur är det med våra kära vildsvin Dom mår nog rätt bra ...Jo!tanken tänk om man släppte ut dom vanliga svinen ...likt katter som blivit förvildade tror ni dom skulle bli förvildade. ..till slut.svinen alltså!..Ja säg om dom fick vara ifred några år först..?.."En leka med tanken fråga...bara".tagen ur luften . Mvh Vildsvin ska egentligen inte finnas här alls. För min del får de skjutas allihopa, så mycket fin skog och strand som de förstört häromkring. Det köttet skulle jag äta med glädje, De grisarna lär ha levt lyckliga i varje fall.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|