| |
|
  |
Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra |
|
|
|
|
06-12-2009, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 22:05)  Det där med att man skall få starkare benstomme och liknande har de väl övergett? Det efter att det visat sig att det animaliska proteinet i mjölken fungerar syrabildande i kroppen vilket leder till en pH-sänkning. Vilket kroppen reglerar just genom att fälla ut kalcium ur benstommen som i sin tur utlöses i urinen. Det har det gjorts vetenskapliga studier som visar på så den myten borde väl vara krossad? Nu säger jag inte att det nödvändigtvis behöver vara någonting negativt eftersom intaget förmodligen är tillräckligt stort för att kompensera förlusten och men det är ju inte fullt lika positivt som mejerierna vill/ville få det att framstå som 
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:21
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 22:14)  Att minken inte är naturlig i vår fauna (och kan rubba balansen) känner jag till; men räven: rödräven. Berätta.
Det finns för övrigt mink här, har själv sett med egna ögon. En upplevelse.
Och, jag glömmer aldrig Micke Räv, två meter utanför köksfönstret. Tjock yvig svans. Och när jag hostade till eller vad jag gjorde, den for iväg - jag kan forfarande höra ljudet. Mäktigt. Båder räv och mink ingår i vår fauna numera, men är dom uppfödda i fångenskap, klarar dom inte att släppas ut, då dom förlorat sin förmåga att fånga mat själva... Har en rävfamilj i skogen bakom huset, (jag bor i storstad jag) och visst är det mäktigt att se dom komma över gården på morgon/kvällskvisten...
Redigerat av pejori: 06-12-2009, 22:25
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:22
|

Medlem

|
CITAT (Nauti @ 06-12-2009, 22:08)  Förhoppningsvis har det inte tynat bort ur folks medvetande ännu och det hoppas jag inte att det gör över huvud taget. Jag hoppas att folk associerar den billiga skinkan i kyldisken med de bilder och scener de sett i filmen och kommer att göra så i framtiden också! Ja, men inte bara grisbönderna. Nu i dagarna gården i Uddevalla-trakten och i Skåne. Bonden i Skåne har anmälts ett flertal gånger, var det sedan 14 år?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:23
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Beträffande vildsvin. Jag läser i en bok: Fanns i Sverige under stenåldern men blev utrotade innan historisk tid. Liten fotnot av mig: Jag betvivlar att dåtidens människor klarade av att utrota dom så dom dog nog ut av själv, kanske med lite hjälp av människor. Fanns dock kvar på Öland fram till 16-1700-talen. Dom första nykomlingarna på fastlandet rymde från en djurpark i Skåne 1942. Man försökte utrota dom men några tycks ha överlevt. Sen har dom rymt och släppts ut från olika hägn. Personligen tycker jag att dom skall utrotas igen, även om dom kanske gör nytta med att böka så förstör dom ännu mer. I trädgårdar exempelvis men även sädesfält skadas svårt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:27
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 22:21)  Båder räv och mink ingår i vår fauna, men är dom uppfödda i fångenskap, klarar dom inte att släppas ut, då dom förlorat sin förmåga att fånga mat själva... Har en rävfamilj i skogen bakom huset, (jag bor i storstad jag) och visst är det mäktigt att se dom komma över gården på morgon/kvällskvisten...  OK. Jag trodde minken "förvildigats" (rymt o.s.v.) i modern tid. Räv: Eller - vi bor på landet - ge sig ut med kikaren. Micke nr 2 brukar hålla till på en åker en bit bort. Extrem hörsel, ja ni vet. Man får vara tyst som en mus. Den dagen jag får se en räv-familj....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:29
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 22:23)  Beträffande vildsvin. Jag läser i en bok: Fanns i Sverige under stenåldern men blev utrotade innan historisk tid. Liten fotnot av mig: Jag betvivlar att dåtidens människor klarade av att utrota dom så dom dog nog ut av själv, kanske med lite hjälp av människor. Fanns dock kvar på Öland fram till 16-1700-talen. Dom första nykomlingarna på fastlandet rymde från en djurpark i Skåne 1942. Man försökte utrota dom men några tycks ha överlevt. Sen har dom rymt och släppts ut från olika hägn. Personligen tycker jag att dom skall utrotas igen, även om dom kanske gör nytta med att böka så förstör dom ännu mer. I trädgårdar exempelvis men även sädesfält skadas svårt. Problemet är väl, att dom förökar sig värre än kaniner och skyddar sina kulltingar ordentligt. Utan en rovdjursstam som håller dom i shack, lär dom breda ut sig ordentligt. CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 22:27)  OK. Jag trodde minken "förvildigats" (rymt o.s.v.) i modern tid.
Räv: Eller - vi bor på landet - ge sig ut med kikaren. Micke nr 2 brukar hålla till på en åker en bit bort. Extrem hörsel, ja ni vet. Man får vara tyst som en mus. Den dagen jag får se en räv-familj.... Jag har lagt till "numera" då dom infördes på -20 talet(minkarna) och etablerade sig i landet... Räknas numera som vilt mårddjur i Sverige
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 22:23)  Beträffande vildsvin. Jag läser i en bok: Fanns i Sverige under stenåldern men blev utrotade innan historisk tid. Liten fotnot av mig: Jag betvivlar att dåtidens människor klarade av att utrota dom så dom dog nog ut av själv, kanske med lite hjälp av människor. Fanns dock kvar på Öland fram till 16-1700-talen. Dom första nykomlingarna på fastlandet rymde från en djurpark i Skåne 1942. Man försökte utrota dom men några tycks ha överlevt. Sen har dom rymt och släppts ut från olika hägn. Personligen tycker jag att dom skall utrotas igen, även om dom kanske gör nytta med att böka så förstör dom ännu mer. I trädgårdar exempelvis men även sädesfält skadas svårt. Det vi kallar vildsvin idag, är det vildsvin? Eller förvildade tamsvin eller en korsning av tam- och vildsvin? Det gör på sätt och vis ingen skillnad, men jag kan inte låta bli att undra. CITAT (pejori @ 06-12-2009, 22:29)  Jag har lagt till "numera" då dom infördes på -20 talet(minkarna) och etablerade sig i landet... Räknas numera som vilt mårddjur i Sverige  OK. CITAT (pejori @ 06-12-2009, 22:29)  Problemet är väl, att dom förökar sig värre än kaniner och skyddar sina kulltingar ordentligt. Utan en rovdjursstam som håller dom i shack, lär dom breda ut sig ordentligt. Ja. Så ser jag det också. Jag som kan väldigt lite om det här. Men - värre än kaniner, nu överdrev du allt. Men ändå, i slutänden kan det bli så eftersom de skyddar sina avkommor som de gör.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:39
|
Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 22:35)  Det vi kallar vildsvin idag, är det vildsvin? Eller förvildade tamsvin eller en korsning av tam- och vildsvin? Det gör på sätt och vis ingen skillnad, men jag kan inte låta bli att undra.
OK.
Ja. Så ser jag det också. Jag som kan väldigt lite om det här.
Men - värre än kaniner, nu överdrev du allt. Men ändå, i slutänden kan det bli så eftersom de skyddar sina avkommor som de gör. Lite överdrev jag, men en tio kulltingar är inte lite, och två gånger per år så blir det snabbt ett gäng. (maximala förhållanden)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2009, 22:52
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 06-12-2009, 22:39)  Lite överdrev jag, men en tio kulltingar är inte lite, och två gånger per år så blir det snabbt ett gäng. (maximala förhållanden)  Ja. Och det tänker jag på när jag ser köttpriset på vildsvin i Hötorgshallen (Stockholm). Det är mycket dyrt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 06:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 22:23)  Beträffande vildsvin. Jag läser i en bok: Fanns i Sverige under stenåldern men blev utrotade innan historisk tid. Liten fotnot av mig: Jag betvivlar att dåtidens människor klarade av att utrota dom så dom dog nog ut av själv, kanske med lite hjälp av människor. Fanns dock kvar på Öland fram till 16-1700-talen. Dom första nykomlingarna på fastlandet rymde från en djurpark i Skåne 1942. Man försökte utrota dom men några tycks ha överlevt. Sen har dom rymt och släppts ut från olika hägn. Personligen tycker jag att dom skall utrotas igen, även om dom kanske gör nytta med att böka så förstör dom ännu mer. I trädgårdar exempelvis men även sädesfält skadas svårt. Svinn får man väl alltid räkna med? Man kan ju inte utrota en djurart för att den råkar ha ett naturligt beteende som förstör för oss. Den har väl lika stor rätt att bruka marken som ägaren av sädesfälten enligt mig.
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 09:11
|
Medlem
Antal inlägg: 427
Medlem nr: 26 451

|
När är jaktsäsongen på rymlingarna(vildsvinen)är detn är helst eller? Borde vara som med älgen kolla av antal avskjutning mm Skulle den förstöra plantskog som älgen gör..Så skulle den nog vara utrotad...(Skogsbolagen fixat redan mvh
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (PX-21 @ 07-12-2009, 09:11)  När är jaktsäsongen på rymlingarna(vildsvinen)är detn är helst eller? Borde vara som med älgen kolla av antal avskjutning mm Skulle den förstöra plantskog som älgen gör..Så skulle den nog vara utrotad...(Skogsbolagen fixat redan mvh Vildsvin jagas året om.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 09:51
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Dom vildsvinen som härjar i landet är förrymda "äkta" vildsvin. Tror också att dom är tillåtna att jaga året om, egentligen borde det vara skottpengar på dom så utrotandet kunde gå fortare.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 10:31
|
Medlem
Antal inlägg: 427
Medlem nr: 26 451

|
Så det är ingen tillsyn räkning?det är bara att gå ut och skjuta (licens bössa förståss)..Så här i lågkonjuktur och bra pris på vilt även (älgkött)..dyrt....så borde dom kunna hållas i rimligt antal... Mvh
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (PX-21 @ 07-12-2009, 10:31)  Så det är ingen tillsyn räkning?det är bara att gå ut och skjuta (licens bössa förståss)..Så här i lågkonjuktur och bra pris på vilt även (älgkött)..dyrt....så borde dom kunna hållas i rimligt antal... Mvh Frågan är vad som är rimligt antal. Den som har dom som gäster i sin trädgård och i sina odlingar tycker säkert att en är för mycket. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 11:10
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Jag är tom tveksam om vi överhuvud taget haft vildsvin i Sverige tidigare. Det torde vara helt omöjligt att skilja ben från vildsvin och primitiva tamgrisar. Som Rudan skriver är det svårt att tänka sig att stenåldersmänniskorna lyckade utrota dem. Visserligen brukar sk naturfolk bränna stora arealer för att få bete både till tamdjur och bytesdjur men även i öppna marker är det svårt att jaga vildsvin. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
men visst var 1700-talsmänniskan både kapabel och intresserad av att utrota vildsvinen ... en tid då man jobbade hårt för att mätta en växande befolkning...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 12:03
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (smuleborg @ 06-12-2009, 22:27)  OK. Jag trodde minken "förvildigats" (rymt o.s.v.) i modern tid... Stopp ett tag, nu börjar det bli lite väl många felaktigheter här. Rödräven är naturlig i Sverige. Inlägget om utsläppta rävar avser pälsrävar som härstammar från fjällrävar. Minken är INTE naturlig i Sverige och en fullständig katastrof för naturen. Den europäiska varianten av mink, flodillern Mustela lutreola, är hotad eller utdöd i stora delar av Europa, bl.a. p.g.a. konkurrens med den amerikanska minken som har släppts ut i naturen. Vildsvinet utrotades i Sverige på 1700-talet av människan och är en naturlig art även om den nuvarande populationen härstammar från djur i hägn. De gör stor skada därför att de är så oproportionellt många vilket bl.a. beror på att de matas, att vargen inte finns och att de trivs bra i skogen som den ser ut idag (som ju människan har skapat).
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 12:08
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Nauti @ 07-12-2009, 06:10)  Svinn får man väl alltid räkna med? Man kan ju inte utrota en djurart för att den råkar ha ett naturligt beteende som förstör för oss. Den har väl lika stor rätt att bruka marken som ägaren av sädesfälten enligt mig. Så vad ska du äta när vildsvinen är många nog för att förstöra alla fälten som din mat normalt växer på? Detta kommer att ske om vildsvinsspridningen inte stoppas.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2009, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Myosotis @ 07-12-2009, 12:03)  Stopp ett tag, nu börjar det bli lite väl många felaktigheter här. Rödräven är naturlig i Sverige. Inlägget om utsläppta rävar avser pälsrävar som härstammar från fjällrävar. Minken är INTE naturlig i Sverige och en fullständig katastrof för naturen. Den europäiska varianten av mink, flodillern Mustela lutreola, är hotad eller utdöd i stora delar av Europa, bl.a. p.g.a. konkurrens med den amerikanska minken som har släppts ut i naturen. Vildsvinet utrotades i Sverige på 1700-talet av människan och är en naturlig art även om den nuvarande populationen härstammar från djur i hägn. De gör stor skada därför att de är så oproportionellt många vilket bl.a. beror på att de matas, att vargen inte finns och att de trivs bra i skogen som den ser ut idag (som ju människan har skapat). Tack Myosotis! Ett klarläggande som behövdes.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|