Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 46 47 48 49 50 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 00:12
          Länk hit: #941

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Detta du säger är förnuftigt och det går att prata om.

Vi kan ta siffror och mäta det som du/jag säger. Det är enkelt.

Det är bäst att ta tråden i dessa banor än att ställa en vegan inför rätta, så som gjordes i tråden.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-12-2009, 00:55
          Länk hit: #942

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 00:12) *
          Detta du säger är förnuftigt och det går att prata om.

Vi kan ta siffror och mäta det som du/jag säger. Det är enkelt.

Det är bäst att ta tråden i dessa banor än att ställa en vegan inför rätta, så som gjordes i tråden.

Jösses vilket svammel!
          Ingen har hånat Nauti för att han är vegan däremot är vi många som är innerligt trötta på hans predikningar om det som i hans ögon är det enda rätta samt hans dåliga attityd och intollerans för andra människors åsikter.
          Du behöver inte försvara Nauti det klarar han så bra själv så.

Att som du ge sig på bönderna och påstå att de saknar kunskaper och inte hänger med i utvecklingen är verkligen ett bottenapp och visar tydligt som jag sagt tidigare att du inte vet vad du talar om.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-12-2009, 07:29
          Länk hit: #943

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 00:55) *
          Jösses vilket svammel!
          Ingen har hånat Nauti för att han är vegan däremot är vi många som är innerligt trötta på hans predikningar om det som i hans ögon är det enda rätta samt hans dåliga attityd och intollerans för andra människors åsikter.
          Du behöver inte försvara Nauti det klarar han så bra själv så.

Att som du ge sig på bönderna och påstå att de saknar kunskaper och inte hänger med i utvecklingen är verkligen ett bottenapp och visar tydligt som jag sagt tidigare att du inte vet vad du talar om.

Exakt. Det där med nazismen som vitavargen drog upp var det bästa hittills i den här utflippade tråden. Tack för helgens bästa skratt. rotfl.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 26-12-2009, 09:05
          Länk hit: #944

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Ni som har hund vet ju hur det är... Ibland träffar man på en hund som helt enkelt inte kan låta bli att apportera pinnar. Dom lägger en pinne vid någons fot och den personen "kastar bort" pinnen. Hunden hämtar och personen kastar. Hunden hämtar och personen kastar. Hunden hämtar och personen kastar. *pust!* Hunden hämtar och personen kastar. Hunden hämtar och personen kastar. *ännu mera pust från hunden!* Blir ju till slut en väldigt ful ovana hos hunden och som ägare får man till slut säga till pinnkastaren att sluta för hunden lär absolut inte göra det. Hunden skulle kunna hålla på tills den stupar, för pinnen ska hämtas!

Lite såna vibbar får jag när jag läser trådar som den här och liknande. Fast tvärtom kanske? g.gif Om ingen plockar upp "den kastade pinnen" så lugnar snart "kastaren" ner sej och får förhoppningsvis annat att tänka på...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 09:20
          Länk hit: #945

Medlem

CITAT (Markus_H @ 25-12-2009, 23:53) *
          Där har du allt fel. Så gott som alla bönder jag känner har 3 årigt naturbruksgymnasium som lägst utbildning! Sedan har det funnits olika påbyggnadsutbildningar typ "komvux" på naturbruksgymnasier. Många lantbruksförmän är utbildade lantmästare dvs 2årig teoretisk och praktisk utbildning på Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.

Här talas om djuruppfödning. Ordet bonde tog vi upp och förklarades i det sammanhanget.

Har det varit krav på dina bekanter att de ska ha en tre årig gymnasieutbildning för att föda upp djur? det är detta vi tog uupp. Krav saknas när du startar en djuruppfödning.

Att det finns gymnsieutbildning med inriktningar mot jordbruk ändrar inte den faktan som vi nämnde.

CITAT (Markus_H @ 26-12-2009, 00:00) *
          ...
          Moderna skördetröskor har GPS-mottagare och kan automatiskt höja skärbordet för att inte köra på sten eller köra ned i blöta partier. När man gör markkartering dvs tar jord och näringsprover på åkern så lägger man in mätvärdena i en exeltabell och matar in den i datorn som styr och navigerar via GPS så att gödselspridarna ger exakt rätt giva kväve och fosfor för att inte övergöda marken... Både på åker och i skogsbruket experimenterar man med förarlösa traktorer... Både utfodring, utgödsling och ventilation kan styras helt datoriserat och kor mjölkas numera med mjölkrobotar på större gårdar. En ny traktor i dag är lika eller mer modern som en ny bil... Jag kan knappt hantera en mjölkmaskin längre för förr var de manuella nu har de en display som visar temp, fetthalt, antal liter etc och allt lagras i en dator.

Här talar du återigen om jordbruk och inte djuruppfödning.

Vi kan ta upp jordbruk åxå , men först när vi avverkat den relevanta delen för tråden.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-12-2009, 09:22
          Länk hit: #946

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Berith @ 26-12-2009, 09:05) *
          Lite såna vibbar får jag när jag läser trådar som den här och liknande. Fast tvärtom kanske? g.gif Om ingen plockar upp "den kastade pinnen" så lugnar snart "kastaren" ner sej och får förhoppningsvis annat att tänka på...?

Nej, de kunna icke sluta kasta... naughty.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-12-2009, 09:34
          Länk hit: #947

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 26-12-2009, 09:22) *
          Nej, de kunna icke sluta kasta... naughty.gif

Nej..så är det eftersom alla deltagare är lika förtjusta i spelet..

..offer...förföljare...räddare... och deltagarna växlar ständigt positioner

Spelet tar slut när deltagarna bestämmer sig för att inta en vuxen position där man slutar spela offer, räddare eller förföljare.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 09:35
          Länk hit: #948

Medlem

CITAT (Markus_H @ 26-12-2009, 00:00) *
          ...
          Moderna skördetröskor har GPS-mottagare och kan automatiskt höja skärbordet för att inte köra på sten eller köra ned i blöta partier. ....

Inga av dessa GPS-grejerna såg vi på de gårdar som TS tog upp den 24 november.

Utgångsupunkten för en fortsatt meningsfull debatt är just TS:s första inlägg.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-12-2009, 09:42
          Länk hit: #949

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 09:35) *
          Utgångsupunkten för en fortsatt meningsfull debatt är just TS:s första inlägg.

Det är tyvärr ingen regel som TS själv brukar följa när någon annan startat en tråd, snarare tvärtom...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-12-2009, 09:47
          Länk hit: #950

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 09:35) *
          Inga av dessa GPS-grejerna såg vi på de gårdar som TS tog upp den 24 november.

....Olika typer av gårdar....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 26-12-2009, 10:45
          Länk hit: #951

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 09:20) *
          Här talas om djuruppfödning. Ordet bonde tog vi upp och förklarades i det sammanhanget.

Har det varit krav på dina bekanter att de ska ha en tre årig gymnasieutbildning för att föda upp djur? det är detta vi tog uupp. Krav saknas när du startar en djuruppfödning.

Att det finns gymnsieutbildning med inriktningar mot jordbruk ändrar inte den faktan som vi nämnde.
          Här talar du återigen om jordbruk och inte djuruppfödning.
          Vi kan ta upp jordbruk åxå , men först när vi avverkat den relevanta delen för tråden.

Jag gör ingen skillnad på djuruppfödning och jordbruk i detta fallet för du kom med generella påståenden om att tekniska nyheter når jordbruket sist och att det är den omodernaste av branscher. Jag menar att jordbruk idag är oerhört teknikintensivt och inte alls på efterkälke utan snarare i framkant när det gäller teknik. Många gårdar är integrerade att man både har djur och odling i någon omfattning så jag menar både och med "jordbruk".
          Nej det finns inga formella krav på utbildning lika lite som det finns krav på att man ska ha utbildning för att få köpa häst, hund, guldfisk etc... Men majoriteten av lantbrukare har ofta utbildning idag.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 11:25
          Länk hit: #952

Medlem

CITAT (Markus_H @ 26-12-2009, 10:45) *
          Jag gör ingen skillnad på djuruppfödning och jordbruk i detta fallet för du kom med generella påståenden om att tekniska nyheter når jordbruket sist och att det är den omodernaste av branscher. Jag menar att jordbruk idag är oerhört teknikintensivt och inte alls på efterkälke utan snarare i framkant när det gäller teknik. Många gårdar är integrerade att man både har djur och odling i någon omfattning så jag menar både och med "jordbruk".
          Nej det finns inga formella krav på utbildning lika lite som det finns krav på att man ska ha utbildning för att få köpa häst, hund, guldfisk etc... Men majoriteten av lantbrukare har ofta utbildning idag.

Jo, du har rätt.
          Men i samma tråd preciserade jag det jag sagt för att undvika ett inlägg som är OT. I övrigt är det mina tankar om samhället och dess utveckling som jag deklarerar och är oberoende av vilket Forum jag skriver i(spelar ingen roll om bönder blir upprörda över det).

Ja om man har råd kan man köpa sig högt teknologiska prylar för jordbruket. Ägandet av de prylarna är en funktion av bondens råd. Är man en små bonde kan man inte skaffa sig sånt(Väntar på att helgen blir över, så kan jag komma med kurvor som är resultat av det som SCB har).

Jo, att en del gårdar är integrerade stämmer också. Men här försökte vi svänga det som skrivs om TS:s köttätande vanor till de verkliga villkor som en djupuppfödare har(vilket borde öka medkänslan för bonden så att man undviker betrakta vanvården som personlig förekommande händelser).

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 11:31
          Länk hit: #953

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 26-12-2009, 09:42) *
          Det är tyvärr ingen regel som TS själv brukar följa när någon annan startat en tråd, snarare tvärtom...

Jo, det erkände personen själv om du läser dess sista inlägg.

Glöm inte att vi har veganer i vår omgivning. Dem ser vi inte ner på. Jag upprepar det jag sagt att det handlar om en av oss som har slutat äta kött. Det fina i personen kan vi påpeka. Det är inte för mycket begärt.

Hoppas at dessa till trots fortsätter personen skriva här. För allt har inte varit ris, det fanns rosor åxå.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2009, 11:34
          Länk hit: #954

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (vitavargen @ 26-12-2009, 11:31) *
          ........
          Glöm inte att vi har veganer i vår omgivning. Dem ser vi inte ner på. Jag upprepar det jag sagt att det handlar om en av oss som har slutat äta kött. Det fina i personen kan vi påpeka. Det är inte för mycket begärt.
          .....

Fint skrivet <3

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          officinalis
          Inlägg 26-12-2009, 11:35
          Länk hit: #955

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

CITAT (Markus_H @ 26-12-2009, 10:45) *

Vart hittar jag mer information om dessa integrerade gårdar?
          Jag tycker nästan att utvecklingen tycks gå åt ett annat håll. Stordrift av grisfarmning på ena sidan landet och stordrift av foder på andra sidan och sen lite extraprotein fraktat tvärs över halva världen. Sen har vi ett helt drös av konsumenter som kräver billig mat och bönderna som knappt får ett öre och mer eller mindre måste forcera sin produktion.
          Möjligen är det vanligare i Sverige. Men både grisfarmar och foderfarmar verkar ha stora problem.
          Nu är det mest i Syd- och Nordamerika som jag läst om. Har ingen vidare koll i övrigt egentligen.
          Men upplys mig gärna!

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-12-2009, 11:40
          Länk hit: #956

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är väl ingen här som ser ner på veganer i allmänhet men såna exemplar som hela tiden skall föra fram den egna förträfflighet och försöka övertala andra att övergå till grönsaksdiet är värre än pesten. Speciellt om man klampar in i andra trådar och drar upp samma sak igen, och igen, och igen... Beträffande hundar och pinnar så är det vissa hundar som sagt som aldrig kan sluta, se gärna varför den här tråden inte fick sova. De var några som hela tiden väckte den.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tobb
          Inlägg 26-12-2009, 12:40
          Länk hit: #957

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (herkules @ 23-12-2009, 22:54) *
          pengar, pengar, pengar...

"Det är inte lönsamt med ohälsosamma grisar..." citat

Redigerat av Tobb: 26-12-2009, 12:50

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-12-2009, 12:59
          Länk hit: #958

Gäster

Detta är världens största grisproducent med en omsättning på 11 miljarder dollar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Smithfield_Foods

Företaget expanderar kraftigt i hela världen, i Europa framförallt i Polen och Rumänien. Smithfield Foods slaktar varje år ofattbara 27 miljoner grisar. Detta är en djurindustri där grisarna föds upp under vedervärdiga förhållanden vilket orsakar massor av skador och sjukdomar. Djuren får stora doser antibiotika och vaccin för att inte dö i förtid.

Grisar producerar tre ggr mer avföring än människor och avföringen samlas i stora dammar - en giftig sörja pga av medicineringen. Vid riklig nederbörd svämmarna dammarna över och den giftiga avföringen flyter ut i miljön.

Smithfield Foods är ett exempel på den utveckling som nu händer inom jordbruket - stora multinationella företag med industriell djurproduktion, stor kemikalieanvändning och miljöförstöring. Den storskaliga driften kräver stora mängder fossila bränslen.

Citera
          Tobb
          Inlägg 26-12-2009, 13:55
          Länk hit: #959

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

därför är det bättre att köpa svenskt kött...

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-12-2009, 14:42
          Länk hit: #960

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Tobb @ 26-12-2009, 13:55) *
          därför är det bättre att köpa svenskt kött...

bravo.gif Att köpa utländskt kött gagnar på intet sätt en sund grisuppfödning!

Vitavargen skulle jag vilja fråga om han har svårt att läsa innantill eftersom han hasplar ur sig så mycket felaktiga fakta?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

71 sidor V  « < 46 47 48 49 50 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 03:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon