Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

71 sidor V  « < 47 48 49 50 51 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ett liv som gris, till er som är övertygade om att alla svenska grisar mår bra
          Nauti
          Inlägg 26-12-2009, 16:14
          Länk hit: #961

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Berith @ 26-12-2009, 09:05) *
          Lite såna vibbar får jag när jag läser trådar som den här och liknande. Fast tvärtom kanske? g.gif Om ingen plockar upp "den kastade pinnen" så lugnar snart "kastaren" ner sej och får förhoppningsvis annat att tänka på...?
          Ja, för djurens välmående är ingenting värt att tänka på. Det är bäst att stoppa huvudet i sanden tills man glömt bort det och så var det problemet ur världen.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          herkules
          Inlägg 26-12-2009, 16:20
          Länk hit: #962

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gunilla T @ 26-12-2009, 12:59) *
          Detta är världens största grisproducent med en omsättning på 11 miljarder dollar.
          http://en.wikipedia.org/wiki/Smithfield_Foods
          Företaget expanderar kraftigt i hela världen, i Europa framförallt i Polen och Rumänien. Smithfield Foods slaktar varje år ofattbara 27 miljoner grisar. Detta är en djurindustri där grisarna föds upp under vedervärdiga förhållanden vilket orsakar massor av skador och sjukdomar. Djuren får stora doser antibiotika och vaccin för att inte dö i förtid.
          Grisar producerar tre ggr mer avföring än människor och avföringen samlas i stora dammar - en giftig sörja pga av medicineringen. Vid riklig nederbörd svämmarna dammarna över och den giftiga avföringen flyter ut i miljön.
          Smithfield Foods är ett exempel på den utveckling som nu händer inom jordbruket - stora multinationella företag med industriell djurproduktion, stor kemikalieanvändning och miljöförstöring. Den storskaliga driften kräver stora mängder fossila bränslen.

vidrigt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 16:23
          Länk hit: #963

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 16:14) *
          Ja, för djurens välmående är ingenting värt att tänka på. Det är bäst att stoppa huvudet i sanden tills man glömt bort det och så var det problemet ur världen.

Kul att se dig skrivandes här igen!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 26-12-2009, 17:51
          Länk hit: #964

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2009, 21:39) *
          Torka krokodiltårarna, du är inte så dålig i provocerandets konst du heller. Bara att plocka upp den här dyngtråden igen säger en del, den borde fått somna in i det runda golvarkivet. För att inte tala om alla trådar där du har hoppat in med veganpropaganda. Tänkte klippa in några serierutor här men jag hittar inte tidningen nu för att skanna, återkommer kanske i morgon för att pigga upp dig. OM inte tråden somnat in till dess.

Jag har varit bortrest några dagar, och har inte lustläst varje inlägg. I alla fall, ser jag inte denna tråd som en "veganpropaganda-tråd". Ta mig själv som ett exempel, jag äter kött. Jag reagerar likafullt kraftfullt på oetisk djurhantering och vill inte gynna den.

Tidigare köpte vi dels från "vår" KRAV-bonde, dels KRAV, bl.a. från Scan, i butikerna. Nu är det slut med det, bägaren har runnit över. Vi köper därför enbart direkt från "vår" KRAV-bonde (guld-värd) och från ett jaktlag vi litar på.

Och - mindre kött på tallriken skulle både miljön (undantag: naturbetesdjur med korta transporter) och förmodligen vi människor må bra av.

Var och en gör det som den känner är rätt.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 26-12-2009, 17:57
          Länk hit: #965

Medlem

CITAT (vitavargen @ 23-12-2009, 22:05) *
          Hittills har pratats bara om själva vanvården.

Det är kanske dax att ta upp orsakerna till vanvård av djur.

Under 60- och 70-talet förändrades jordbrukspolitiken radikalt. Det var inte lönsamt att bedriva ett småskaligt jordbruk. Jag kan inte historien, men kommer spontant att tänka på Bengt Bratts "Hem till byn" (de tidigare filmerna tycker jag är sevärda, TV-serie, ja visst, men också en samhällskritisk "dokumentär"). Och på den vägen är det, kanske.

Det kan också bero på att människor som handhar djur inte borde handha djur.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2009, 17:58
          Länk hit: #966

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag tycker också tråden är viktig. Djuren kan inte föra sin egen talan - bra att det finns människor som reagerar över vanvård av djur, även om det gäller djur som ändå ska slaktas.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          smuleborg
          Inlägg 26-12-2009, 18:25
          Länk hit: #967

Medlem

CITAT (Nauti @ 24-12-2009, 14:17) *
          Hur menar du med att de flesta grisar har det bra? Om du kollar till hur stor andel av grisfarmarna som skötte sig i det här fallet så är det nästan motsatsen till vad du nu påstår.

Jag tror absolut inte att de flesta grisar har det bra, det är snarare ett fåtal som har det bra. Sådana som föds upp av bönder som faktiskt bryr sig, t.ex. en sådan som Smuleborg talat om, hur många sådana går det på varje vanlig grisfarmare och hur många konventionellt uppfödda grisar går det på varje sådan välmående gris? sad.gif

Statistik har jag inte, men låt oss gynna (handla av) gris-, får- och mjölkbönder o.s.v. som bedriver en god djurhållning. Om du inte kan handla direkt från gården, ställ frågor i affären; ställ handlaren mot väggen (numera handlar jag själv inte kött i butik oavsett svar, men det är jag). Och när du är på restaurang, gör som jag, fråga - Var kommer köttet ifrån? (För mig blir det oftast fisk - icke-utrotningshotad - eller vegetariskt på restaurang).

Vi bor drygt tre mil utanför Stockholm, vi hade inte svårt att hitta en KRAV-gård som vi med gott samvete kan handla av. Och vi har varit där så pass många gånger att vi vet att djuren har det bra. Djuren jobbar med att hålla landskapet öppet och varierat eller med att böka upp åkrar. Kulturlandskap som annars vuxit igen har räddats. Slakt på gården. Kan vi hitta "vår" bonde, så kan fler.

Jag får höra på jobbet, det är så dyrt. Det är inte dyrare säger jag, inte om man tar hand om långkoksdelarna, det blir snarare billigare. Och godare är det - även jämfört med kvaliteten i Hötorgshallen.

Och för min del är helhetstänket viktigt. Och vad jag stoppar i mig. Viktigare än att köpa ny TV var femte år.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-12-2009, 18:42
          Länk hit: #968

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (smuleborg @ 26-12-2009, 17:51) *
          Jag har varit bortrest några dagar, och har inte lustläst varje inlägg. I alla fall, ser jag inte denna tråd som en "veganpropaganda-tråd". Ta mig själv som ett exempel, jag äter kött. Jag reagerar likafullt kraftfullt på oetisk djurhantering och vill inte gynna den.

Tidigare köpte vi dels från "vår" KRAV-bonde, dels KRAV, bl.a. från Scan, i butikerna. Nu är det slut med det, bägaren har runnit över. Vi köper därför enbart direkt från "vår" KRAV-bonde (guld-värd) och från ett jaktlag vi litar på.

Och - mindre kött på tallriken skulle både miljön (undantag: naturbetesdjur med korta transporter) och förmodligen vi människor må bra av.

Var och en gör det som den känner är rätt.

Rätt tjatigt blir det iallafall ibland när folk skriver samma sak och upprepar sig hela tiden. Dessutom lägg märke till att samtliga här är lika mycket emot oetisk djurhantering. Varför ska det behöva upprepas ideligen? Det är inte så att en del tycker att djurhållningen är bra överallt vilket somliga verkar vilja få det till. Det är nog ingen som inte vet att djurhållningren är bedrövlig på sina håll. Samtliga här värnar om djuren men vi gör det på olika sätt. Själv tillhör jag dem som äter svenskt kravmärkt kött trots att jag ogillar oetisk djurhantering och önskar att den vore bättre. Så är det säkert för de flesta av oss. Den enda skillnaden i "lägren" här är att en del äter kött och en del inte. Var och en väljer själv och båda sorterna ska respekteras. Predika det får man göra i kyrkan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Nauti
          Inlägg 26-12-2009, 19:18
          Länk hit: #969

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 18:42) *
          Rätt tjatigt blir det iallafall ibland när folk skriver samma sak och upprepar sig hela tiden. Dessutom lägg märke till att samtliga här är lika mycket emot oetisk djurhantering. Varför ska det behöva upprepas ideligen? Det är inte så att en del tycker att djurhållningen är bra överallt vilket somliga verkar vilja få det till. Det är nog ingen som inte vet att djurhållningren är bedrövlig på sina håll. Samtliga här värnar om djuren men vi gör det på olika sätt. Själv tillhör jag dem som äter svenskt kravmärkt kött trots att jag ogillar oetisk djurhantering och önskar att den vore bättre. Så är det säkert för de flesta av oss. Den enda skillnaden i "lägren" här är att en del äter kött och en del inte. Var och en väljer själv och båda sorterna ska respekteras. Predika det får man göra i kyrkan.
          Det kanske är tjatigt för dig, men det är inte alla som visste om den här aktionen och mitt syfte var att folk som inte visste om det här skulle få reda på det. Om du visste om det hade du helt enkelt kunnat låta bli att hämta pinnen.

Folk är emot oetisk djurhållning, men tänker de alltid på det när de är i affären? Tänker de på att skinkan de köper i charken kan komma från en gris som behandlats på det här viset? Troligen inte och därför fyller Djurrättsalliansens aktion och den här tråden en funktion.

Jag håller inte med dig om att alla vet om hur illa det ser ut, för det är det många som blir förvånade när sådant här kommer upp, om de nu inte låtsas d.v.s. Jag hörde hela tiden i veganismtråden att Sverige hade så bra djurhållning och att de exempel jag tog upp inte gick att applicera på den svenska djurhållningen. Men det är klart, alla köpte KRAV-märkt kött från grönbetande djur på lokala bondgårdar då också, som vanligt när ämnet tas upp. Om alla konsumerade så etiskt som de påstår så skulle det vara en mycket större marknad än det är i dagens läge. Det är skillnad på att fråga folk om deras åsikter och att se dem handla i butiken, där är det plånboken som styr. När de faktiskt får se det svart på vitt hur illa djuren har det, så kanske de tänker efter en gång extra innan de handlar. Det är det jag vill uppnå med den här tråden och med mina andra trådar, att få folk att konsumera medvetet för sin egen, för andra människors, för djurens och för miljöns skull.

Som jag tidigare sagt, jag kan inte se någon anledning till att ni inte respekterar mitt val av kost. Däremot har jag svårt att respektera ett medvetet val som leder till lidande eller där man helt enkelt stoppar huvudet i sanden när sådant här och konsumerar som man alltid gjort. Jag kan respektera Smuleborgs val av kost eftersom hon verkar lägga ner såväl tid som energi på att konsumera på ett sätt som är så etiskt som möjligt. Jag varken kan eller kommer att kunna respektera att man inte bryr sig när det handlar om en levande kännande individs liv.

Redigerat av Nauti: 26-12-2009, 19:22

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 26-12-2009, 20:41
          Länk hit: #970

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 18:42) *

Jag har nog upprepat mig. Jag kommer inte ihåg, och trodde inte att andra skulle komma ihåg. Många inlägg i den här tråden, bra det.

Att vara för etisk djurhållning, bör upprepas; inte bara pratas eller skrivas om.

Var och en väljer sitt eget liv.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-12-2009, 21:36
          Länk hit: #971

Medlem

Det kan ju faktiskt vara så att de som deltar i såna här trådar inte är den målgrupp som varken Nauti, smuleborg och några till i första hand vänder sig till, vad vet jag, men jag tror inte att det är våra ögon som behöver öppnas, utan ögonen på den massan med människor som inte bryr sig och dom sitter nog inte på Odla och diskuterar detta.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 26-12-2009, 21:40
          Länk hit: #972

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 21:36) *
          Det kan ju faktiskt vara så att de som deltar i såna här trådar inte är den målgrupp som varken Nauti, smuleborg och några till i första hand vänder sig till, vad vet jag, men jag tror inte att det är våra ögon som behöver öppnas, utan ögonen på den massan med människor som inte bryr sig och dom sitter nog inte på Odla och diskuterar detta.
          Det är ju trots allt en del som läser men inte skriver i trådarna också. Det är ju väldigt många fler visningar än det är inlägg i trådarna.

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2009, 21:50
          Länk hit: #973

Medlem

CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 21:40) *
          Det är ju trots allt en del som läser men inte skriver i trådarna också. Det är ju väldigt många fler visningar än det är inlägg i trådarna.

Absolut, alla skriver inte, många läser bara - som du sa biggrin.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-12-2009, 21:54
          Länk hit: #974

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 21:50) *
          Absolut, alla skriver inte, många läser bara - som du sa biggrin.gif

Och ni tror inte dom har förstått ert budskap på 49 sidor??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2009, 21:56
          Länk hit: #975

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 26-12-2009, 21:54) *
          Anki

Budskap o budskap - ert budskap. Nya läsare tillkommer alltid.

Det är upp till var och en att diskutera i tråden, men det är lite tjatigt med dem som bara klagar på tråden.

Redigerat av ängsvädd: 26-12-2009, 21:58

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-12-2009, 21:57
          Länk hit: #976

Medlem

CITAT (Nauti @ 26-12-2009, 21:40) *

Ja själv går jag in i tråden när det skrivits något nytt i den men inte sjutton skriver jag varje gång. Det tror jag inte någon annan gör heller så antalet visningar säger inget om vilka som läser tråden. Även om man bara läser i tråden så betyder ju inte det att man inte värnar om djuren och vill ha en bra djurhållning.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 21:58
          Länk hit: #977

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 26-12-2009, 21:54) *
          Anki

Och vad är ditt budskap ?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-12-2009, 22:01
          Länk hit: #978

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Om man är väldigt tjatig och uppfylld av sin egen förträfflighet så spelar det tyvärr mindre roll vilket budskap man framför. Till slut står det folk upp i halsen...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-12-2009, 22:01
          Länk hit: #979

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-12-2009, 21:57) *
          Ja själv går jag in i tråden när det skrivits något nytt i den men inte sjutton skriver jag varje gång. Det tror jag inte någon annan gör heller så antalet visningar säger inget om vilka som läser tråden. Även om man bara läser i tråden så betyder ju inte det att man inte värnar om djuren och vill ha en bra djurhållning.

Du tillför ju absolut ingenting till tråden med ditt klagande på tråden iaf. Det gjorde inte jag heller nu, så jag lägger av med den typen av inlägg fr o m nu.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          vitavargen
          Inlägg 26-12-2009, 22:07
          Länk hit: #980

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 26-12-2009, 22:01) *
          ...... Det gjorde inte jag heller nu, så jag lägger av med den typen av inlägg fr o m nu.

Tycker att du haft en ganska bra roll i att se det humana i TS:s första inlägg och hittills.

Citera

71 sidor V  « < 47 48 49 50 51 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 01:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon