CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 12:29)

Jag kan inte det här alls (vegetarian), men jag lärde mig en intressant sak för några år sen. Om man köper billigt kött så är det tydligen väldigt "vattnigt" eller vad det heter, det finns ju t.o.m. fall där man sprutat in saltvatten. När man tillagar 1 kg sådant kött blir det kanske ½ kg kvar (påhittade siffror) när allt vattnet har försvunnit. Köper man 1 kg kravmärkt så blir det nästan 1 kg kvar (påhittat! Jag har aldrig lagat kött så jag vet inte hur mycket det krymper) när man tillagar. Så om man ser till kilopriset på det som hamnar på tallriken ska kravmärkt vara det billigaste!
(Källa: En lärare på en miljökurs jag läste. Som exempel berättade han om en barnfamilj som bestämde sig för att bara äta miljövänligt i fortsättningen. De räknade med att det skulle bli rätt så mycket dyrare och förde bok över utgifterna för att kolla skillnaden. De trodde att de räknat fel när det blev billigare än de var vana vid, men det var alltså pga köttet.)
Någon här kanske vill experimentera lite och berätta om resultatet sen?
I vissa fall stämmer det med att det sprutas in vatten i fläsk och oxkött. Kolla bara skinka t.ex vad den krymper med tillagning. Och visst kött som man steker eller grillar försvinner också. Det är ett fult trick för att få upp priset.
CITAT (ingrids @ 25-11-2009, 12:39)

min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det.
Ja, och dessutom har COOP en trevlig hylla med mycket viltkött