Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Billigaste köttet, Var hittar ni det??
          Ralf
          Inlägg 25-11-2009, 12:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Skulle gärna veta var ni hittar det billigaste köttet??

Själv brukade jag köpa Oxfilé på COOP för några år sen för typ 169:-, från Sydamerika, men sen kom det till några EU-regler så det blev dyrare.
          Jag skulle gärna vilja ha tips på billig kalvfärs.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-11-2009, 12:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Tjaa.. Hittade iaf vanlig färs på COOP för några veckor sen för 19.90. Samt kalvfile för ynka 80 kr. Från Irland. Undrar ifall det fraktas med barkbåtar med tanke på priset? Oxfile från Brasilien brukar vara billig på COOP också.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 25-11-2009, 12:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag kan inte det här alls (vegetarian), men jag lärde mig en intressant sak för några år sen. Om man köper billigt kött så är det tydligen väldigt "vattnigt" eller vad det heter, det finns ju t.o.m. fall där man sprutat in saltvatten. När man tillagar 1 kg sådant kött blir det kanske ½ kg kvar (påhittade siffror) när allt vattnet har försvunnit. Köper man 1 kg kravmärkt så blir det nästan 1 kg kvar (påhittat! Jag har aldrig lagat kött så jag vet inte hur mycket det krymper) när man tillagar. Så om man ser till kilopriset på det som hamnar på tallriken ska kravmärkt vara det billigaste!
          (Källa: En lärare på en miljökurs jag läste. Som exempel berättade han om en barnfamilj som bestämde sig för att bara äta miljövänligt i fortsättningen. De räknade med att det skulle bli rätt så mycket dyrare och förde bok över utgifterna för att kolla skillnaden. De trodde att de räknat fel när det blev billigare än de var vana vid, men det var alltså pga köttet.)
          Någon här kanske vill experimentera lite och berätta om resultatet sen?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-11-2009, 12:32
          Länk hit: #4

Gäster

Regnskogarna skövlas i Brasilien för att ge utrymme för köttdjurens bete, saluförs kundvänligt som kött från djur som får strosa fritt vilket också är sant. Det man inte informerar om är skövlingen av regnskogen till förmån för betesmark. Efter några år av bete är marken värdelös och nya områden skövlas för att ge bete under några år...

EU krävde ursprungsmärkning av köttet vilket inte producenterna kunde leverera och det blev tillfälligt stopp för import till EU. Hur det ser ut idag vet jag inte.

Tro nu för alldel inte att det bara är brasilianarna som behöver regnskog - den behöver vi alla för att överleva på vår jord vare sig vi köper brasilianska oxfileer eller inte.

Redigerat av Gunilla T: 25-11-2009, 12:34

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-11-2009, 12:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

för några veckor sen köpte jag fryst riktigt bra oxfilé på Åhléns, 125:-/kg.

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          ingrids
          Inlägg 25-11-2009, 12:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-11-2009, 12:51
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 12:29) *
          Jag kan inte det här alls (vegetarian), men jag lärde mig en intressant sak för några år sen. Om man köper billigt kött så är det tydligen väldigt "vattnigt" eller vad det heter, det finns ju t.o.m. fall där man sprutat in saltvatten. När man tillagar 1 kg sådant kött blir det kanske ½ kg kvar (påhittade siffror) när allt vattnet har försvunnit. Köper man 1 kg kravmärkt så blir det nästan 1 kg kvar (påhittat! Jag har aldrig lagat kött så jag vet inte hur mycket det krymper) när man tillagar. Så om man ser till kilopriset på det som hamnar på tallriken ska kravmärkt vara det billigaste!
          (Källa: En lärare på en miljökurs jag läste. Som exempel berättade han om en barnfamilj som bestämde sig för att bara äta miljövänligt i fortsättningen. De räknade med att det skulle bli rätt så mycket dyrare och förde bok över utgifterna för att kolla skillnaden. De trodde att de räknat fel när det blev billigare än de var vana vid, men det var alltså pga köttet.)
          Någon här kanske vill experimentera lite och berätta om resultatet sen?

I vissa fall stämmer det med att det sprutas in vatten i fläsk och oxkött. Kolla bara skinka t.ex vad den krymper med tillagning. Och visst kött som man steker eller grillar försvinner också. Det är ett fult trick för att få upp priset.

CITAT (ingrids @ 25-11-2009, 12:39) *
          min Coop har en hylla för snart utgångna färskvaror och där brukar jag ofta hitta ekologiskt kött för halva priset. Det känns bra för mig att köpa bra kött istället för att det slängs och dessutom tjäna på det.

Ja, och dessutom har COOP en trevlig hylla med mycket viltkött smile.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Olle A
          Inlägg 25-11-2009, 13:19
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 25-11-2009, 12:32) *
          Regnskogarna skövlas i Brasilien för att ge utrymme för köttdjurens bete, saluförs kundvänligt som kött från djur som får strosa fritt vilket också är sant. Det man inte informerar om är skövlingen av regnskogen till förmån för betesmark. Efter några år av bete är marken värdelös och nya områden skövlas för att ge bete under några år...

Helt riktigt. Mycket skövlas också för att bli enorma sojabönsodlingar.

Olle

Citera
          KRT
          Inlägg 25-11-2009, 13:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Ralf @ 25-11-2009, 12:12) *
          Jag skulle gärna vilja ha tips på billig kalvfärs.

Kalvfärs kan vara knepigt att få tag på, det är inte alltid det finns inne. Antar att det har att göra med när djuren är kalvar och när de inte längre är kalvar smile.gif
          Handlar dock allt kött på City Gross, de brukar ha kalvfärs också.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-11-2009, 13:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Kännns som en lite knepig tråd efter avslöjandet av vanvården av grisar....

Billigt kött riskerar faktiskt att vara "dåligt" kött, djurrättsmässigt, miljömässigt eller annorledes...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-11-2009, 13:28
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Olle A @ 25-11-2009, 13:19) *
          Helt riktigt. Mycket skövlas också för att bli enorma sojabönsodlingar.

Olle

Eller för att odla sockerrör som senare blir "ekologiskt" drivmedel. Själv handlar jag mest kött på Hemköp. Inte så dyrt och god sortering. Coop har jag tittat på men dom kör mest med ekologiskt och lägger på några tior per kilo. Fast ost och en del bröd köper jag på Coop för där är dom billigare.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-11-2009, 13:31
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 13:22) *

Billigt kött riskerar faktiskt att vara "dåligt" kött, djurrättsmässigt, miljömässigt eller annorledes...

Det behöver inte alls vara dåligt kött. Knepigheten är väl i så fall hur det kan vara så billigt när det kommer från andra sidan jorden? Och bra kött, för det har Brasilien t.ex. Oxfilen är jättefin och billig.

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          elvisjö
          Inlägg 25-11-2009, 13:33
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 12 710

En fabriksmässig framställning av kött ger en billig produkt
          I Danmark och Polen finns det jätteanläggningar som kan erbjuda ett lågt pris
          Svenska anläggningar ser i jämförelse med dessa ut som idyller.
          På irland finns EU understödda köttfabriker så Irländskt kött är ju ett alternativ.

Med andra ord
          Köp kött från Polen Danmark eller Irland
          Undvik svenskt kött som dras med många fördyrande bestämmelser i jämförelse med sina konkurrenter

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-11-2009, 13:40
          Länk hit: #14

Medlem

ja det är knepigt. hur ska man, när man står i butiken, veta vad som är bra och vad som är dåligt?? I såfall ska man ha en lista i fickan där det står vilka som är svartlistade...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-11-2009, 13:41
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 25-11-2009, 13:22) *

Visst Aqvakul....men det är bara att titta ut och då ser man att det regnar. Det skulle vara väldigt trevligt om det någon gång gick att föra en seriös diskussion här på forumet, inte så att alla skall vara överens men att de som inte har något reellt att bidra med kanske avstår från det smått barnsliga retandet.

Vi kan nog alla lära oss mer och jag tror att de flesta vill vara medvetna konsumenter och för att bli det krävs kunskap i en snårig värld.

Citera
          KURT
          Inlägg 25-11-2009, 13:57
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Hästbiff brukar kosta lite över 100 kr/kg, ett magert bra alternativ, de flesta hästar har dessutom levt ett bättre liv än många andra djur.

Citera
          jholma
          Inlägg 25-11-2009, 14:14
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Vad som förvånar mig är att jag kan köpa kött i södra Europa till halva priset jämfört med i Sverige. Samma gäller frukt. Observera att jag jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron. Med det menar jag t ex kött importerat från Brasilien eller Nya Zealand. Kiwi importerat från Nya Zealand mm.

Hur kan det komma sig att priset här är ca 50% mot det svenska priset när det gäller matvaror importerade till EU.

Min teori är att vi har dålig konkurrens i Sverige. Det finns en tyst överrenskommelse mellan de stora aktörerna att hålla en hög prisnivå.

Citera
          lovwal
          Inlägg 25-11-2009, 14:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

CITAT (ingrids @ 25-11-2009, 12:39) *

precis samma här, fast hos ica maxi. tummenupp.gif

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-11-2009, 14:38
          Länk hit: #19

Medlem

min affär har ofta utgångna varor i alla kategorier tongue.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Chamomille
          Inlägg 25-11-2009, 14:45
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (skogstroll @ 25-11-2009, 14:38) *
          min affär har ofta utgångna varor i alla kategorier tongue.gif

Menar du TT? Dit får man springa fortare än tiden om man ska ha nåt färskt biggrin.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 03:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon