Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Billigaste köttet, Var hittar ni det??
          Bee
          Inlägg 26-11-2009, 16:26
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Pejori, jag har varit på Orienthuset och jag måste säga att jag tyckte inte att priserna imponerade. Jo, det frysta lammet från Nya Zeeland hade bra pris.

Det jag saknar är svenskt lammkött till bra pris. Nu under hösten, slakttid, har jag inte hittat färskt till bra pris så som man kunde förr. ..... Eh,, hm.... det var nog rätt många år sen när jag nu tänker på det biggrin.gif
          Jag minns tidigt 90-tal när jag köpte helt, färskt lamm via en väninna i Skåne. Milde tid, så gott det köttet doftade!

Man ser ju rätt mycket får och lamm ute på fälten när man är ute och kör. Vad gör dom med dom eftersom dom inte dyker upp i butikerna?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 16:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:26) *
          Pejori, jag har varit på Orienthuset och jag måste säga att jag tyckte inte att priserna imponerade. Jo, det frysta lammet från Nya Zeeland hade bra pris.

Det jag saknar är svenskt lammkött till bra pris. Nu under hösten, slakttid, har jag inte hittat färskt till bra pris så som man kunde förr. ..... Eh,, hm.... det var nog rätt många år sen när jag nu tänker på det biggrin.gif
          Jag minns tidigt 90-tal när jag köpte helt, färskt lamm via en väninna i Skåne. Milde tid, så gott det köttet doftade!

Man ser ju rätt mycket får och lamm ute på fälten när man är ute och kör. Vad gör dom med dom eftersom dom inte dyker upp i butikerna?

Jesus!!!! wacko.gif
          Jag äter inte själv lamm, men har en god vän som är fårbonde på Gottland och varje sommar får jag hem ett nyslaktat lamm till.....

Hundarna giggle.gif

Men annars så är orienthusets priser helt ok...
          40 kr/kg för nötfärs är billigt och jag som älskar kalvlever betalar 40kr/kilot där... tummenupp.gif

Det som produceras här, fryses ner och säljs svindyrt på ICA maxi.

Redigerat av pejori: 26-11-2009, 16:32

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-11-2009, 16:33
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:26) *

Lammkött subventionerades av svenska staten, men efter EU-inträdet blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU.
          Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex. fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt.

Redigerat av Aqvakul: 26-11-2009, 16:43

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 16:36
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 16:33) *
          Lammkött subventionerades av svenska staten, men efeter EU-inträdet så blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU.
          Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex.fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt.

Ja det är svindyrt!!!
          kom på att jag faktist beställt lamm på coop Bäckebol och fått färskt lammkött...(manuella charkdiskar kan ha andra leverantörer) Beställde två veckor innan leverans och det var verkligen färskt.
          Vet inte om det fortfarande går, men man kan ringa och kolla med dom.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bee
          Inlägg 26-11-2009, 16:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Aqvakul @ 26-11-2009, 16:33) *
          Lammkött subventionerades av svenska staten, men efeter EU-inträdet så blev det stopp på det. Nu är det annat som subventioneras via EU.
          Lamm har alltså blivit mycket dyrare, medan t.ex.fläsk blivit billigare. Lamm är mitt favoritkött, men tyvärr numera snarare dyrt än billigt.

Aha! Var det så det var. Det förklarar en hel del ja. Trist är bara förnamnet.

Pejori! Färskt lamm till vovvarna! fear.gif - Wow! Du gillar verkligen dina vovvar som skämmer bort dom så!
          Till nästa år: Ta undan några bitar till dig själv. Förutom salt o peppar, krydda med vitlök och rosmarin. Sen kan man lägga till av grönsaker och/eller rotsaker vad som lyster. Allt blir jättegott!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 16:56
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Bee @ 26-11-2009, 16:49) *
          Aha! Var det så det var. Det förklarar en hel del ja. Trist är bara förnamnet.

Pejori! Färskt lamm till vovvarna! fear.gif - Wow! Du gillar verkligen dina vovvar som skämmer bort dom så!
          Till nästa år: Ta undan några bitar till dig själv. Förutom salt o peppar, krydda med vitlök och rosmarin. Sen kan man lägga till av grönsaker och/eller rotsaker vad som lyster. Allt blir jättegott!

Nu blir jag lite OT här, men enda gången jag ätit lamm som var riktigt gott, var när jag var på Läsö i Danmark och red islandshäst.
          Det var en självförsörjande gård, och godare lamm har jag aldrig smakat.
          Bara maten var värt priset för ridlägret. tummenupp.gif

Har försökt med att vitlöksmarinera och andra tips, då min son under en period, inte kunde äta vanligt kött, utan att känna "liksmak"...
          Men, vissa bitar gick bra..(lammsadel) medans andra bitar fick mej att må dåligt, så lamm är hundmat här...

(får lammet gratis så då går det bra att mata hundarna med det)

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          skånepåg
          Inlägg 26-11-2009, 18:48
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Grillat lamm wub.gif
          Det vattnas i munnen ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 18:53
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (skånepåg @ 26-11-2009, 18:48) *
          Grillat lamm wub.gif
          Det vattnas i munnen ^^

Tänk dej det, någonstans ute i urskogen, och där står ett uppdukat bord med lamm, potatisgrattäng, grönsaker och "den lille en" och hembakat bröd med en skorpa av valnöt, och nybakat!!!!!!
          Sedan var det full fart igen, och när man "stallat hästarna" var det bara mat, och mat från egen gård,(slakt, uppfödning, bak o. s. v.) tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          skånepåg
          Inlägg 26-11-2009, 18:59
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:53) *
          Tänk dej det, någonstans ute i urskogen, och där står ett uppdukat bord med lamm, potatisgrattäng, grönsaker och "den lille en" och hembakat bröd med en skorpa av valnöt, och nybakat!!!!!!
          Sedan var det full fart igen, och när man "stallat hästarna" var det bara mat, och mat från egen gård,(slakt, uppfödning, bak o. s. v.) tummenupp.gif

Hehe håller med, min pappa är bonde men bodde där mest när jag var liten för de skilde sej tongue.gif
          Men kommer ihåg när farmor gjorde bröd i stenugnen ^^
          Brukar hälsa på ibland och få massa kött och potatis med hem ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 19:01
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (skånepåg @ 26-11-2009, 18:59) *
          Hehe håller med, min pappa är bonde men bodde där mest när jag var liten för de skilde sej tongue.gif
          Men kommer ihåg när farmor gjorde bröd i stenugnen ^^
          Brukar hälsa på ibland och få massa kött och potatis med hem ^^

Har ingen dräggelsmiley....men oooo så gott det är, det och nyvärpta ägg.,. kompiskram.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bengalow
          Inlägg 26-11-2009, 19:01
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Det finns en enkel förklaring till att folk inte tycker om lamm. Det måste rensas ordentligt från allt talg, även det som ligger insprängt i köttet. Jag tar en god timme på mig att få väck allt från en lammstek. När steken är färdig i ugnen (63 grader), gärna i ett vattenbad i långpannan med potatisar, så skynda er att skära upp och severa. Kall/ljummen lammstek får smak av talg....Eller "yllevantar" som någon säger. Sådana har jag aldrig smakat. Till min lammstek åtgår bara salt, peppar och vilök. Rosmarin, nej tack...!

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2009, 19:03
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Bengalow @ 26-11-2009, 19:01) *
          Det finns en enkel förklaring till att folk inte tycker om lamm. Det måste rensas ordentligt från allt talg, även det som ligger insprängt i köttet. Jag tar en god timme på mig att få väck allt från en lammstek. När steken är färdig i ugnen (63 grader), gärna i ett vattenbad i långpannan med potatisar, så skynda er att skära upp och severa. Kall/ljummen lammstek får smak av talg....Eller "yllevantar" som någon säger. Sådana har jag aldrig smakat. Till min lammstek åtgår bara salt, peppar och vilök. Rosmarin, nej tack...!

sparar ditt svar, då jag får lamm i alla former, nyslaktat och.... gratis blush.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          skånepåg
          Inlägg 26-11-2009, 19:08
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (pejori @ 26-11-2009, 19:01) *
          Har ingen dräggelsmiley....men oooo så gott det är, det och nyvärpta ägg.,. kompiskram.gif

Hehe ja en äggamacka på sånt gott degigt bröd är smasken biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Bengalow
          Inlägg 26-11-2009, 19:36
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Vad menar du, pejori? Spara mitt svar, för att du får lamm i alla former?? Det får jag inte ihop...

Redigerat av Bengalow: 26-11-2009, 19:37

Citera
          Motti
          Inlägg 26-11-2009, 21:04
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Willys brukar ha malen kalvfärs !de har ju lite lägre priser på grund av stor omsättning.Personligen bryr jag mig inte så mycket om "Billigt"bara det är svenkst kött.Willys har Oxfile från Brasilien och även Uruguai men det köper vi absolut inte,tycker det är galenskap att impotera kött hit till Sverige från Sydamerika när vi har köttdjursproduktion här i Sverige och troligtvis lever våra djur under mycket bättre förhållanden än där.

Citera
          pejori
          Inlägg 27-11-2009, 11:11
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Bengalow @ 26-11-2009, 19:36) *
          Vad menar du, pejori? Spara mitt svar, för att du får lamm i alla former?? Det får jag inte ihop...

Tillagningstipsen...

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-11-2009, 11:14
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (pejori @ 26-11-2009, 18:53) *

slurrrppp oj nu blev jag hungrig sweatingbullets.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          netaave
          Inlägg 29-11-2009, 23:55
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Markus_H @ 26-11-2009, 16:08) *
          På vilket sätt anser du att ekologiska varor är bluff?

Därför att odlingar och det djuren betar oftast ligger nära stora vägar, flygplatser m.m. Jag anser att det spelar ingen roll om vi inte använder gifter i odlandet så länge vi får det i maten via luften iaf.

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 30-11-2009, 00:21
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (netaave @ 29-11-2009, 23:55) *
          Därför att odlingar och det djuren betar oftast ligger nära stora vägar, flygplatser m.m. Jag anser att det spelar ingen roll om vi inte använder gifter i odlandet så länge vi får det i maten via luften iaf.

Givetvis finns det ett bakgrundsvärde av gift även i ekologiskt odlat eftersom det sprids men skillnaden mot konventionellt odlat måste ändå vara stor för då sprider man ju dessutom medvetet gifter i odlingen.
          sen har ekologisk djurhållning långtgående djurhänsyn speciellt när det gäller djur som djurskyddslagen tyvärr gör undantag för som värphöns och grisar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 30-11-2009, 11:13
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Markus_H @ 30-11-2009, 00:21) *
          Givetvis finns det ett bakgrundsvärde av gift även i ekologiskt odlat eftersom det sprids men skillnaden mot konventionellt odlat måste ändå vara stor för då sprider man ju dessutom medvetet gifter i odlingen.
          sen har ekologisk djurhållning långtgående djurhänsyn speciellt när det gäller djur som djurskyddslagen tyvärr gör undantag för som värphöns och grisar.

Visst får djuren i sig skit via luft och vatten.
          Men vi behöver inte tillföra mer än nödvändigt, så visst är ekologiskt att föredra..

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 22:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon