Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Därför kan vi köpa billigt utländskt kött
          alle
          Inlägg 28-11-2009, 22:26
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:11) *
          Alle !spelar det någon roll igentligen ?huvudsaken är väl att man kan leverara sitt budskap !är du ordpolis här ? confused.gif

Nu blir det väldigt OT från det här viktiga ämnet och det ber jag om ursäkt för men... ja, jag tycker faktiskt att det spelar roll. Jag tycker vi ska föregå som goda exempel för våra ungdomar och invandrare så att de lär sig att stava korrekt. Annars riskerar vi att utarma det svenska språket och kvar finns bara ett simpelt sms-språk. Om man är medveten om att man skriver fel så kan man väl anstränga sig så att det blir rätt? Håller du inte med mig, åtminstone lite, Motti?

Redigerat av alle: 28-11-2009, 23:09

Citera
          Motti
          Inlägg 28-11-2009, 22:53
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Och mitt i allt köttprat så för sjutton se till att ni kan er svenska annars kommer ordpolisen rotfl.gif Jag fick mig ju en åthutning här whistling.gif
          I kväll ha vi fryst ner en kvarts gris som inte blivit illa behandlad innan han blev slaktad.Vi betalade 35 kr kilot och fick prima fläskött av en före detta lyckilig gris.Som jag skrev innan vi köper enbart Svenskt kött.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-11-2009, 23:05
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tror att många av oss är alldeleles för fixerade vid att svenskt kött är lika med hög kvalitet. Det är uppenbart att bara visst svenskt kött håller hög kvalitet och produceras under bra villkor för djuren. Det är inte alls säkert att djuren har det sämre i andra länder. Troligen varierar det mycket där också.

Redigerat av Aqvakul: 28-11-2009, 23:09

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Rose
          Inlägg 28-11-2009, 23:05
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Motti @ 28-11-2009, 22:53) *
          Och mitt i allt köttprat så för sjutton se till att ni kan er svenska annars kommer ordpolisen rotfl.gif Jag fick mig ju en åthutning här whistling.gif

Såna där språkpolis-kommentarer ser man ibland på forum. Måste vara jättejobbigt för en dyslektiker att läsa sånt. Eller kanske t o m drabbas av en språkpolis dåliga humör. nono.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 28-11-2009, 23:11
          Länk hit: #105

Medlem

Jag är ingen dyslektiker alls !men svenska har väl inte varit mitt livs störtsta prioritet rolleyes.gif men i dagens data värld så är det ju faktiskt inte så noga !all data slang och brått har man när man skriver och missar lätt kolum punkt osv.Den där personen tror jag blev avstängd på Agrias Forum för sin aggresivitet mot dom som inte var perefekta på svenskan.Men allvarligt !hur många av oss här bryr sig rolleyes.gif vi vet ju vad vi menar och vill ha sakt eller hur !alla är ju inte perfeckta flirting.gif Ha man hjärta så är det obetydligt så länga alla förstår wub.gif

Citera
          alle
          Inlägg 28-11-2009, 23:13
          Länk hit: #106

Medlem

Jag visste inte att Motti var dyslektiker och i så fall ber jag om ursäkt. Trodde bara det ver en ful ovana.

Citera
          Rose
          Inlägg 28-11-2009, 23:13
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (Motti @ 28-11-2009, 23:11) *
          Jag är ingen dyslektiker alls !
          Oj, det menade jag inte heller! Förlåt kompiskram.gif om du uppfattade mitt inlägg så, men jag talade allmänt om fenomenet att skriva såna inlägg.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2009, 23:19
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Motti @ 28-11-2009, 23:11) *
          Jag är ingen dyslektiker alls !men svenska har väl inte varit mitt livs störtsta prioritet rolleyes.gif men i dagens data värld så är det ju faktiskt inte så noga !all data slang och brått har man när man skriver och missar lätt kolum punkt osv.Den där personen tror jag blev avstängd på Agrias Forum för sin aggresivitet mot dom som inte var perefekta på svenskan.Men allvarligt !hur många av oss här bryr sig rolleyes.gif vi vet ju vad vi menar och vill ha sakt eller hur !alla är ju inte perfeckta flirting.gif Ha man hjärta så är det obetydligt så länga alla förstår wub.gif

Inte jag...
          Skiter i om någon missar ett kommatecken, eller inte skiljer huvudsats från bisats, med ett kommatecken... whist.gif
          Huvudsaken är väl, att budskapet går fram. tummenupp.gif

CITAT (Rose @ 28-11-2009, 23:05) *
          Såna där språkpolis-kommentarer ser man ibland på forum. Måste vara jättejobbigt för en dyslektiker att läsa sånt. Eller kanske t o m drabbas av en språkpolis dåliga humör. nono.gif

Jag som är dyslexiker, kan bara hålla med. tummenupp.gif

CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 23:05) *
          Jag tror att många av oss är alldeleles för fixerade vid att svenskt kött är lika med hög kvalitet. Det är uppenbart att bara visst svenskt kött håller hög kvalitet och produceras under bra villkor för djuren. Det är inte alls säkert att djuren har det sämre i andra länder. Troligen varierar det mycket där också.

Hade det varit så lätt att få garantier om att djuren har det bra, vore valet rätt lätt.
          Men det finns inga garantier, när det gäller djurhållningen ens i Sverige

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          alle
          Inlägg 28-11-2009, 23:19
          Länk hit: #109

Medlem

Oj, nu skrev vi samtidigt.

Redigerat av alle: 05-09-2010, 08:41

Citera
          Motti
          Inlägg 28-11-2009, 23:33
          Länk hit: #110

Medlem

Jo men det där att skriva oxå istället för också reagerar jag också naughty.gif påMen ibland kanske känslorna dra i väg med en så man glömmer allt det där med högsvenskan som man lärde sig i skolan.I alla fall stavar ju alla här kött rätt giggle.gif

Citera
          alle
          Inlägg 28-11-2009, 23:42
          Länk hit: #111

Medlem

Jamenvisst! retar mig också så på oxå, ha ha! Vänner då? Lovar att inte kommentera dina misstag mer wub.gif

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 28-11-2009, 23:49
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 13 264

Alle! om jag också får vara språkpolis så heter det:ful vana,eller ovana,inte både och!
          Jag kan också reta mig på folk som skriver dålig svenska,men brukar tänka just så,att de kan vara dyslektiker.
          Man får ha överseende med sånt ,jag skrev bara som en passus?(heter det så). wink.gif ) till ditt inlägg.

Citera
          alle
          Inlägg 28-11-2009, 23:51
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (lena uppsala @ 28-11-2009, 23:49) *
          Alle! om jag också får vara språkpolis så heter det:ful vana,eller ovana,inte både och!
          Jag kan också reta mig på folk som skriver dålig svenska,men brukar tänka just så,att de kan vara dyslektiker.
          Man får ha överseende med sånt ,jag skrev bara som en passus?(heter det så). wink.gif ) till ditt inlägg.

Ha ha, touché!

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 28-11-2009, 23:53
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Hallå där! Gå tillbaka till svinerierna!

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 28-11-2009, 23:56
          Länk hit: #115

Medlem

Förresten tycker jag att det är en synnerligen intressant diskussion här,som ni för.Har läst nästan alla inlägg,jättebra med folk som kan föra en vettig och saklig debatt!
          Kommer kanske med eget inägg senare.

Citera
          lena uppsala
          Inlägg 29-11-2009, 00:05
          Länk hit: #116

Medlem

Hallå där överbölingen! Jag är också inne på aot ofta.Jag tror att nauti har en poäng när han skriver att vi måste(antingen vi vill eller ej)( min kommentar) övergå till mera vegetariansk mat.Kanske inte helt och hållet,men kött kan bli en lyxvara i framtiden.
          Dessutom äter vi i väst alldeles för mycket kött.Det har visat sig att en hög köttkonsumtion kan vara cancerframkallande.
          Det kanske inte blir fråga om vi vill äta kött eller ej,utan vi blir tvungna att anpassa oss för att överleva.
          Så tänker jag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-11-2009, 00:13
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 23:05) *

Det är möjligt att det är så men jag förstår fortfarande inte varför man ska köpa kött från andra sidan jordklotet när det finns nästgårds. Vill man ha kvalitté så kostar det! Det är märkligt att man är beredd att betala för det när det gäller kläder t.ex. men inte när det gäller maten. Jag tycker att man ska gynna när närproducerat och närodlat så mycket det bara går.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-11-2009, 00:15
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (lena uppsala @ 29-11-2009, 00:05) *
          Hallå där överbölingen! Jag är också inne på aot ofta.Jag tror att nauti har en poäng när han skriver att vi måste(antingen vi vill eller ej)( min kommentar) övergå till mera vegetariansk mat.Kanske inte helt och hållet,men kött kan bli en lyxvara i framtiden.
          Dessutom äter vi i väst alldeles för mycket kött.Det har visat sig att en hög köttkonsumtion kan vara cancerframkallande.
          Det kanske inte blir fråga om vi vill äta kött eller ej,utan vi blir tvungna att anpassa oss för att överleva.
          Så tänker jag.

Där har du absolute en poäng. Vår köttkonsumtion har ökat, liksom födorelaterade sjukdomar.
          CITAT
          1990 åt en svensk i genomsnitt knappt 27 kilo köttvaror om året. Femton år senare var motsvarande siffra 43 kilo enligt preliminära beräkningar

källa: SVD

Om man inte överkonsumerar kött så kan man äta mindre kött men välja kött som är dyrare men bättre för miljön som närproducerat naturbeteskött! Livsmedelsverket rekommenderar 100g nötkött/ måltid, alltså inga supersizemenyer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Tobb
          Inlägg 29-11-2009, 00:19
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

CITAT (Överbölingen @ 28-11-2009, 23:53) *
          Hallå där! Gå tillbaka till svinerierna!

För att citera min lärare angående svinuppfödning, "svin går på två ben" 000.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          pejori
          Inlägg 29-11-2009, 00:22
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Markus_H @ 29-11-2009, 00:15) *
          Där har du absolute en poäng. Vår köttkonsumtion har ökat, liksom födorelaterade sjukdomar.

källa: SVD

Om man inte överkonsumerar kött så kan man äta mindre kött men välja kött som är dyrare men bättre för miljön som närproducerat naturbeteskött! Livsmedelsverket rekommenderar 100g nötkött/ måltid, alltså inga supersizemenyer.

Fungerar säkert, men en stor del av nötköttet har en betydligt längre tillagningstid än fläskköttet.
          Så med heltidsjobb går det snabbare att steka en fläskkottlett än att göra kalopps
          .
          Kan vara en orsak till, att vi konsumerar mer fläsk än nötkött.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

8 sidor V  « < 4 5 6 7 8 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 08:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon