Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vanlig blomjord som såjord
          Tummelisa
          Inlägg 04-12-2009, 00:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 138
          Medlem nr: 25 258

min lokala blomsterhandlare tyckte att jag lika bra kunde använda vanlig jord i stället för att köpa dyr såjord, till mina sådder. ¨när du sår ute så är ju jorden fet å näringsrikt¨.
          så nu har jag använt vanlig blomjord, inte billigaste å inte dyraste men därimellan, som jag blandat ut med fin leca.
          resultatet har hittills varit mer positiv än negativ så länge.
          hur gör ni?

Citera
          2 sidor V  < 1 2  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 22)
          Nauti
          Inlägg 25-12-2009, 18:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (Tummelisa @ 21-12-2009, 23:14) *
          kan förstå om för mkt näring bränner känsliga groddar. kan storleken på frön ge ngn riktlinje om hur en grodd ställer sig till näringsrik eller näringsfattig jord. eller måste man gå tillbaka till hur varje enskild sort växer i det vilda?
          Jag har ingen aning om det finns ett sådant samband, men ju större fröerna är, desto mer näring finns det lagrade i dem från början. Om det har något samband med hur de reagerar på att groddas i en näringsrik jord det har jag ingen aning om. Jag skulle gissa på att det helt och hållet beror på vilken växt det är och att man helt enkelt måste ta reda på det antingen genom att kolla upp det eller genom att testa.

CITAT (Eva 33c @ 25-12-2009, 16:03) *
          Självklart kan de inte utvecklas utan ljus, och rotsystemet kan heller inte utvecklas i papper.
          I början när man sår fröna finns det oftast inget behov av ljus. Majoriteten av fröerna jag sått har inte varit ljusgroende åtminstone. Rotsystemet kan nog utvecklas i papper men det är antagligen inte ett bra odlingssubstrat tongue.gif

Redigerat av Nauti: 25-12-2009, 18:26

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 25-12-2009, 18:59
          Länk hit: #22

Gäster

Jag kommenterade Tummelisas inlägg att "med bara vatten å ingen näring eller ljus så blir groddarna väldigt fort väldigt taniga och utarmade. och de känns inte som dom skulle kunna klara sig förbi ett karaktärsblad. inte ens fram till."
          Att fröet utvecklar rot utan ljus det vet jag mycket väl, men sen går det fort. Så fort något visar sig över jordytan så måste ljus till, annars blir rothalsen genast lång och vek när den lilla stjälken letar ljus.

Och nej, rötter utvecklas inte väl i papper. Visst blir det en rot, men inte en välgrenad sådan. Oftast blir den "platt" då papperet är ganska svårgenomträngligt och dessutom inte har någon volym. Jag har ofta testat ocg frögrott i papper. Och många av oss har väl grott smörgåskrasse och annat i papper? Eller groddat solrosor och bönor mm? Även om man inte skulle skörda dessa groddar så skulle de ändå inte utvecklas till fina plantor. Av lite olika orsaker.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 03-02-2010, 12:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Sanden är väl för att lilla fröt inte kan dricka upp en massa vatten. Risken är väl det blir sankt och fröet/grodden möglar. Dessutom vattnar man ju frösådder rätt mycket, och därför ökar risken det blir ytmögel om det inte är bra dränering.

Sen visst övriga, lättare för roten etablera sig etc. men jag tror dräneringen är den största anledningen man vill ha luckert till en början.

Undrar om det inte blir liknande där man odlar potatis i ren sand, och över sanden har gräsklipp så man vattnar ner näringsvatten men potatisen blir aldrig "blöt" och svamp gror inte lika lätt kring dem.

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon