Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mammutträd i skogen, Tankar och funderingar
          kebabmaskin
          Inlägg 06-12-2009, 17:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 23 890

Hej
          Jag hittar mycket information om Mammutträdets (Sequoiadendron giganteum) överleva eller inte här i Svea rike, men tänkte ändå försöka mig på detta då det är ett intressant trädslag.

Jag har en bit skog varav det mesta är trivial blandskog, en liten bit är ädellöv och i de övre regionerna övergår det i mer berg med barrträd. Jag har redan börjat experimentera med andra mer härdiga barrsorter och lövsorter i skogen. Det jag tänkte var om Mammutträdet kanske klarar sig bättre i skogen än i en (mer eller mindre) öppen trädgård.
          Får den tillräckligt med ljus i en glesare skog? Hjälper skärmen från andra träd tillräckligt mycket mot frostskador?

Om den nu över huvud taget skulle överleva hos mig i zon 2-3 är jag intresserad av den bästa växtplatsen. Mest logiskt och estetiskt riktigt skulle kanske vara att plantera den bland barrträden, fast där är jorden ganska sur och bitvis inte mer än 100cm till berg (Vilket iofs värmer upp jorden lite snabbare på våren då hela skogen sluttar mot söder).
          Vad tror ni? Är skogen bra för zonknäckeri generellt och mammutträd specifikt?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon