Full version: Mammutträd i skogen
kebabmaskin
Hej
Jag hittar mycket information om Mammutträdets (Sequoiadendron giganteum) överleva eller inte här i Svea rike, men tänkte ändå försöka mig på detta då det är ett intressant trädslag.

Jag har en bit skog varav det mesta är trivial blandskog, en liten bit är ädellöv och i de övre regionerna övergår det i mer berg med barrträd. Jag har redan börjat experimentera med andra mer härdiga barrsorter och lövsorter i skogen. Det jag tänkte var om Mammutträdet kanske klarar sig bättre i skogen än i en (mer eller mindre) öppen trädgård.
Får den tillräckligt med ljus i en glesare skog? Hjälper skärmen från andra träd tillräckligt mycket mot frostskador?

Om den nu över huvud taget skulle överleva hos mig i zon 2-3 är jag intresserad av den bästa växtplatsen. Mest logiskt och estetiskt riktigt skulle kanske vara att plantera den bland barrträden, fast där är jorden ganska sur och bitvis inte mer än 100cm till berg (Vilket iofs värmer upp jorden lite snabbare på våren då hela skogen sluttar mot söder).
Vad tror ni? Är skogen bra för zonknäckeri generellt och mammutträd specifikt?
Huggorm
Efter vad jag förtår finns det inte någon som klarat ett mammutträd ens i ett gynnsamt läge i zon 1 någon längre tid. Annars är det nog ett bra ställe för zonknäckning, det tror jag nog.

Beskrivningen på ditt ställe passar för övrigt in nästan hundraprocentigt på mitt ställe, och det finns många, många träd som trivs under dom betingelserna. Så funkar inte mammutträdet så finns det mycket annat spännande att prova i stället!
kebabmaskin
Jo, jag misstänkte att det var lite väl optimistiskt att odla mammutträd kanske smile.gif
Men fröerna är satta och för den lilla frökostnaden och energin bjuder jag på ett försök på mammutträd
Det finns mycket man kan experimentera med som sagt, så jag startade en ny tråd för att få tips
Alexander-VG-zon3
vid Weibulls i Hammenhög har dom ett stort Sequoiadendron giganteum

länk om den största i sverige, så nog i zon 1 går det. men i zon 3 tror jag inte det funkar så bra.
http://www.osterlen.com/arboretum/mammuttrad.htm

hursom så vill dom inte ha det för blött på vintern och gärna vindskyddat och skydd mot solen på vårvintern. under tillväxten gillar den mycket värme och sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon